بررسی بازی Ghost of Tsushima / روحِ جزیزه‌ی سوشیما

سونی امسال یکی از قدرتمندین سال‌های خود را سپری کرده‌است. بازی‌های انحصاری قدرتمندی در کارنامه‌ی سونی در سال ۲۰۲۰ دیده می‌شود و این می‌تواند به نوعی تبلیغ بزرگی برای کنسول نسل آینده‌ی آنها PS5 (همه چیز در مورد PS5) باشد. بازی‌هایی مانند Persona 5 Royal ، Last of Us Part II ، Dreams و Final Fantasy VII Remake امسال جزو انحصاری‌های PS4 محسوب می‌شدند و هرکدام خارج از نظرشخصی و جنجال‌های پیش آمده توانستند در جایگاه و سبک خود خوش بدرخشند. بازی Ghost of Tsushima در حقیقت آخرین انحصاری بزرگ این نسل سونی و کنسول PS4 محسوب می‌شود که توسط شرکت Sucker Punch سازنده‌ی بازی‌هایی همچون Infamous و Sly  در تاریخ 17 جولای 2020 منتشر شده‌است. امروز در سایت ساعت هفت با بررسی بازی Ghost of Tsushima به صورت اختصاصی در خدمت شما عزیزان هستیم.

[Best_Wordpress_Gallery id=”52″ gal_title=”گالری عکس Ghost of Tsushima”]

     داستان بازی Ghost of Tsushima در مورد وطن‌پرستی ، ایستادگی و شکل‌گیریِ تغییرات درونی است و به زیبایی در طول داستان می‌بینیم چطور جین از یک انسان مغرور و پایبند به کدهای سامورایی‌ به روح سوشیما تغییر می‌کند تا برای نجات مردمش حتی اعتقاداتش را نیز زیر پا بگذارد…

خلاصه داستان…

بازی Ghost of Tsushima داستان یک سامورایی در قرن ۱۳ در جزیره سوشیما را دنبال می‌کند. شما در نقش یک سامورایی به نام “جین سکای” باید در برابر قوم مغول که این جزیره را تسخیر کرده‌اند ، ایستادگی کنید. بازی با یک نبرد طوفانی در ساحل جزیره‌ی سوشیما آغاز می‌شود جایی که ساحل دریا به واسطه‌ی این نبرد خونین شد‌ه‌است. جنازه‌ی ژاپنی‌ها و مغول‌ها روی هم تلنبار شده و Jin شخصیت اصلی بازی با شمشیرش(katana) به سمت رهبر گروه متجاوز یعنی Khotun Khan پیش‌روی می‌کند. جزیره‌ی زیبای سوشیما در جنگ و آتش گرفتار شده‌است. در این نبرد جین شکست خورده تا داستان انتقام او شکل بگیرد. حال او باید عمو (Lord Shimura) و مردم سرزمینش‌ که اسیر ظلم بیگانه شده‌اند را نجات دهد. داستان بازی Ghost of Tsushima در مورد وطن‌پرستی ، ایستادگی و شکل‌گیریِ تغییرات درونی است و به زیبایی در طول داستان می‌بینیم چطور جین از یک انسان مغرور و پایبند به کدهای سامورایی‌ به روح سوشیما تغییر می‌کند تا برای نجات مردمش حتی اعتقاداتش را نیز زیر پا بگذارد…

بررسی بازی Ghost of Tsushima

بررسی بازی Ghost of Tsushima

تمام بدنش زخمی و خونین است اما در دل هنوز امید به زندگی و نجات و آزادی کشورش موج می‌زند. او تنها راه نجات وطنش است و چشم و امید هزاران ژاپنی در جزیر‌ه‌ی سوشیما به اوست. او در جزیره‌ی سوشیما از یک سرباز شکست خورده به یک روح تبدیل می‌شود. روحی که دشمنانش با شنیدن اسمش طعم ترس را در وجودشان می‌چشند. او فراتر از اسم و رسم خانوادگی‌اش و حتی فراتر از یک سامورایی به روح سوشیما تبدیل شده و امیدبخشِ وطنش می‌شود….

بررسی بازی Ghost of Tsushima

     مهمترین خصوصیت بازی Ghost of Tsushima حس ویژ‌ه‌ای است که در هنگام ماجراجویی در درون شما شکل می‌گیرد

جزیره‌ی بزرگ سوشیما

در بازی Ghost of Tsushima شما در جزیره‌ی بزرگ سوشیما بازی را آغاز می‌کنید که هر گوشه و کنارش داستان‌های متنوعی در انتظار شماست. شما باید در محیط آزادانه‌‌ی بازی به همراه اسبتان که در ابتدای بازی انتخاب می‌کنید به گشت‌زنی بپردازید و با انجام ماموریت‌های اصلی ، فرعی و تجربه‌ی داستان‌های متنوع، در بازی پیشرفت کنید. در نقشه انواع کمپ‌ها وجود دارد که می‌توانید آن‌ها را از وجود مغول‌ها پاک‌سازی کنید تا جوایزی را بدست بیاورید و همینطور که به بخش‌های دیگر نقشه می‌روید  متنوع بیشتری در نقشه ظاهر شده و ماجراجویی‌های بیشتری پیش پایتان قرار می‌گیرد. قلعه‌ها (STRONGHOLD) ، معبدها (TEMPLE) ، انواع کمپ‌ها (Survivor Camp) ، انواع دهکده‌ها ، شهرها و… بازی پر از فعالیت‌های متنوع است که هر کدام شامل نکات و قسمت‌های جالبی هستند که در طول بازی می توانید برای 100% درصد کردن بازی به تمام آنها سر بزنید تا بیشتر خود را غرق در دنیای ژاپنی بازی کنید. از بازی می‌توانید بین مدت 50 تا 60 ساعت یا حتی بسیار بیشتر بسته به نوع بازیتان لذت ببرید و در جزیره سوشیما به ماجراجویی بپردازید.

مهمترین خصوصیت بازی Ghost of Tsushima حس ویژ‌ه‌ای است که در هنگام ماجراجویی در درون شما شکل می‌گیرد و دیگری نبردهای خونین و جذاب بازی است. در مورد اول دلایل زیادی برای گشت زنی در محیط وجود دارد. جزیره‌ دنیای بزرگی دارد که پر از رمز و راز است و می‌توانید داستان شخصیت‌های مختلفی را در این دنیا دنبال کنید. همینطور تعداد زیادی از موجودات زنده را در طول جزیره می‌توانید پیدا کنید. بخش‌های کوهستانی ، جنگلی ، دهکده‌ها ، سواحل مختلف ، معابد، مزارع ، خانه‌های متروکه و… که تنوع محیطی زیبایی به بازی بخشیده‌است. در طول بازی با مغول‌ها نبرد می‌کنید و یا داستان شخصیت‌های مختلف ژاپنی که در طول مسیر با آنها آشنا می‌شوید را پیگیری می‌کنید. یا اینکه می‌توانید به دنبال کشف رازها و بخش‌های مخفی این جزیره بروید. در این راه توانایی‌های جدیدی برای جین بدست بیاورید تا در نبردها قوی‌تر شود. در بازی با پیدا کردن Hot Spring‌ها که در بخش‌های مختلف نقشه مخفی شده‌اند خون خود را بیشتر کنید یا با دنبال کردن روباه و رسیدن به معبد برای بیشتر کردن ظرفیت Charm خود بهره ببرید یا با کشتن برخی از دشمنان مهم بازی Stance های مختلف را آزاد کنید که هر کدام گیم‌پلی بازی را در مواجهه با دشمنی خاص پیشرفت می دهند و …. این‌ها بخش‌هایی از محیط آزادانه‌ی بازی هستند که می‌توانید آنها را یافته تا گیم‌پلی بازی را توسعه دهید. ماموریت‌های فرعی زیادی در طول بازی ‌می‌توانید انجام دهید هرچند اکثر آنها دارای داستان‌های قدرتمند و تاثیرگذار نیستند و بیشتر آنها سطحی و بدون عمق ساخته شده‌اند. برخی ماموریت‌های افسانه‌ای (Mythic Tales) نیز در بخش ماموریت‌های فرعی دیده می‌شود که بسیار قدرتمند هستند‌ و میتوانید از آنها نهایت لذت را ببرید.

بررسی بازی Ghost of Tsushima

در بازی  می‌توانید به روش‌های مختلف شخصیت‌ خود را پیشرفت دهید. با کشتن دشمنان یا انجام ماموریتها به نوعی XP دریافت می‌کنید با آن می‌توانید توانایی‌های جدیدی (Skill Point) در هنگام نبرد برای شخصیت خود باز کنید. در بازی می‌توانید Charmهایی پیدا کنید که با اضافه کردن آن روی شخصیت خود یک سری خصوصیات کوچکِ منحصربه‌فرد دریافت می‌کنید. همینطور می‌توانید شمشیر خود را با آیتم‌هایی که جمع‌آوری کردید ارتقا دهید. زرها را نیز در طول بازی می‌توانید با رفتن پیش Armourers ارتقا داده و یا با کشتن حیوانات با کمک تیرکمان  می‌توانید میزان حمل بار خود را بیشتر کنید. در کل در بازی در جوانب مختلف می‌توانید پیشرفت کنید و این برای یک بازی آزادانه نکته‌ی بسیار مهمی محسوب می‌شود که امکانات زیادی برای ارتقای شخصیت اصلی به شما بدهد تا در آخر با گشت و گذار و پیشرفت در بازی حس کنید که خودتان شخصیتی خلق کرده‌اید که خصوصیات خاص خود را دارد و از یک سامورایی ساده به یک قهرمان بی رقیب تبدیل شده‌است.

بررسی بازی Ghost of Tsushima

نبردهای خونین و جذاب

در همان ابتدای بازی و نبرد در ساحل با دشمنان دو نکته منفی برایتان آشکار می‌شود هوش مصنوعی ضعیف دشمنان در هنگام نبرد‌ها و همینطور نبردهای بسیار ساده‌ی بازی که البته جلوتر متنوع‌تر می‌شود. برای یک بازی Open World داشتن تنوع در هر زمینه‌ای مهمترین فاکتور برای نگه‌داشتن بازیکن در دنیای جهان‌باز بازیست.

در Ghost of Tsushima دو نوع نبرد برای پیش‌برد در بازی دارید اولی کشتن دشمنان به شکل مخفیانه است که به لطف هوش مصنوعی ضعیف دشمنان کمی تکراری می‌شود. دشمنان حتی اگر شما را برای ثانیه‌ای ببینند و شما در پشت چیزی مخفی شوید یادشان می‌رود که شما را دیده‌اند! یا به راحتی می‌توان از کنار آنها عبور کرد و دورشان زد یا تنوع رفتاری آنها در برخی صحنه‌ها کاملا شبیه هم است و حتی در یک صحنه خواهید دید چند دشمن به یک شکل و حالت رفتار کرده و از خود عکس العمل نشان می‌دهند. در بازی همینطور می‌توانید از بمب دودزا یا منفجره نیز استفاده کنید تا دشمنان را در موقعیت خاص غافلگیر کنید. همینطور می‌توانید از تیرکمان با تیرهای عادی یا آتشی برای کتن دشمنان از راه دور استفاده کنید.

بررسی بازی Ghost of Tsushima

     نبردهای بازی Ghost of Tsushima به شدت هوشمندانه هستند و حال و هوای ویژه ای به بازی داده‌اند

نبردهای تن به تن در طول بازی کم‌کم هوشمندانه‌تر و جذاب‌تر می‌شود. سه نوع ضربه‌ی معمولی در بازی دارید که می‌توان از آن استفاده کرد. ضربه سریع ، ضربه سنگین و Stab Attack که هر کدام در طول نبرد استفاده خاص خود را دارند. ضربه سنگین برای شکستن دفاع حریف و بعد ضربه سبک برای زدن سریع ضربه به حریف استفاده می‌شود. ضربه Stab نیز برای غافلگیر کردن دشمنان و هجوم بردن به آنها بسیار کاربردی است. در طول نبردها می‌توانید ضربات حریف را دفاع(block) کنید ، دفع (Parry) و یا آنها را جای‌‌خالی (Dodge) دهید. نباید از این موضوع گذشت که نبردها نکته جدید و خاصی در خود ندارند و حتی از این گیم‌پلی بهتر و جذاب‌تر در بازی‌های مشابه این سبک تجربه کردیم اما این بازی حس خاص خود را دارد و نبردهای سبک سامورایی خاص را در دل خود جا داده‌است. در طول نبردها با کشتن ، جای خالی دادن و… Resolve meter‌تان پر می‌شود که با کمک آنها می‌توانید از توانایی‌های ویژه جین دربرابر دشمنان استفاده کنید. از جمله توانایی Heal کردن یا توانایی‌های دیگری که در طول بازی بدست می آورید که این‌ها باعث جذاب‌تر شدن نبردها در طول بازی می‌شوند.

بررسی بازی Ghost of Tsushima

نبردهای بازی Ghost of Tsushima به شدت هوشمندانه هستند و حال و هوای ویژه ای به بازی داده‌اند. کمی هوش مصنوعی ضعیف دشمنان شما را آزار خواهد داد و در اوایل که کمی با سبک و سیاق مبارزات آشنا نیستید ممکن است ناامید شوید اما با بدست اوردن مهارت‌های جدید بازی نبردهای هیجان انگیزتر و زیباتری را به شما ارائه خواهد کرد. اما در کل نبرد‌ها چالش برانگیز نیستند و برای یک بازی آزادانه که ساعت‌های زیادی درگیر نبردهایش هستید ممکن است آن کشش لازم را نداشته باشد و خیلی زود به سمت تکراری شدن سوق پیدا کند. همینطور نداشتن سیستم قفل روی دشمنان کمی نبردها مخصوصا در شلوغی‌ها را بدون دقت لازم کرده و به گیم‌پلی لطمه وارد ساخته‌است. اما نبردهای تن به تن مخصوصا باس فایت‌ها هیجان انگیز ، چالش برانگیز و هوشمندانه هستند و بازی را از یکنواختی در بخش نبردها نجات می‌دهند. در این بخش‌ها هر حرکت شما پراهمیت است و باید با دقت و ظراوت در نبردها شمشیرزنی کنید.

شروع نبردها با Standoffs یکی از جذاب‌ترین خصوصیات بازی محسوب می‌شود در ابتدای هر نبرد قبل از اینکه نبرد اصلی شروع شود می‌توانید یکی از دشمنان قوی‌تر را فرا بخوانید و هنگام بیرون کشیدن katana از قلاف دشمن را به شکل زیبایی بکشید که بسیار جذاب و خونین است. در بازی دشمنان متنوعی دیده‌ ‌می‌شود با سپر ، نیزه ، تیرکمان و… که در مواجهه با هر کدام باید استراتژی خاصی بچینید و از امکانات خاصی که بازی در اختیارتان قرار داده است به خوبی استفاده کنید.

بررسی بازی Ghost of Tsushima

برای درک بهتر گرافیک عکس بالا در اندازه واقعی را ببینید! (اینجا)

      بازی Ghost of Tsushima مانند یک تابلوی هنری زیبا می‌ماند که شما را در درون خود فرو می‌برد و وارد جو خاص زیبای سامورایی خود می‌کند.

تابلوی نقاشی…

بازی Ghost of Tsushima مانند یک تابلوی هنری زیبا می‌ماند که شما را در درون خود فرو می‌برد و وارد جو خاص زیبای سامورایی خود می‌کند. این بازی یکی از زیباترین گرافیگ‌های هنری سال ۲۰۲۰ را داراست و از لحاظ تکنیکی نیز کم نقص درست شده‌است. جزئیات گرافیکی بازی چشم‌نواز است و شما را درون قاب‌های بازی فرو می‌برد. سیستم آب و هوای واقع‌پذیر و زیبای بازی ، باد ، غروب خورشید ، گشت زنی در مزارع و دشت‌های بسیار زیبا و انعکاس های زیبای نور بازی و … شما را به شدت تحت تاثیر محیط بازی قرار می‌دهد. از راه دور دودی را می‌بینید به سمتش بروید در آنجا ماموریتی در انتظار شماست یا گروهی مغول هستند که می‌توانید آنها را بکشید یا مردم جزیره را نجات دهید. خون و پاشیدن قطرات آن روی زمین یکی از پرجزئیات‌ترین بخش‌هایی است که تا به حال دنیای گیم به خود دیده‌است به شدت جذاب و هیجان انگیز ساخته شده است… همینطور به رسم فیلم های Akira Kurosawa یکی از بزرگترین کارگردان‌های ژاپنی بازی را می‌توانید به صورت سیاه و سفید بازی کنید که اتمسفر بازی را بسیار هنری و خاص می‌کند.…. همینطور آهنگ‌های بازی همان آهنگ‌های سنتی ژاپنی‌ست که شما را به راحتی در دنیای ژاپنی بازی می‌برد و شما را درگیرِ ماجراجویی‌ها کرده به اتفاقات بازی معنای ویژه‌ای داده‌است.

نتیجه‌گیری

بازی Ghost of Tsushima یک عنوان عالی است که یک خاطره‌ی بسیار متفاوت و دوست‌داشتنی از خود در ذهنتان باقی می‌گذارد. اما نکته‌ی مهم این است که روح سوشیما چیز جدیدی به صنعت گیم اضافه نکرده و تقریبا از المان‌های بازی‌های بزرگ این سبک الگوبرداری درست کرده و بازی خود را شکل داده است و در این راه توانسته عنوان بسیار موفق و جذابی را خلق کند که هر گیمر با هر سلیقه‌ای را می‌تواند مجذوب خود کند. شاید اگر هوش مصنوعی بهتر و ماموریت‌های فرعی متفاوت‌تر و پرعمق‌تری را دارا بود و اینکه یک سری آیتم و زره و شمشیر خاص و ویژه برای کامل کردن 100 درصدی بازی در نظر می‌گرفت ، می‌توانستیم از یک شاهکار یاد کنیم اما به عنوان یک IP جدید یک شروع طوفانی محسوب می‌شود و حتی می‌توان گفت Sucker Punch به پختگی لازم برای ساخت یک عنوان بزرگ‌تر رسیده و شاید در بازی بعدیشان با یک عنوان کم نقص‌تر و ماندگارتر رو به رو شویم…

بازی Ghost of Tsushima

بررسی بازی Ghost of Tsushima
بازی Ghost of Tsushima

نمره سایت ساعت 7

(عالی)

(عالی)

روحِ جزیره‌ی سوشیما

بازی Ghost of Tsushima یک عنوان عالی است که یک خاطره‌ی بسیار متفاوت و دوست‌داشتنی از خود در ذهنتان باقی می‌گذارد. اما نکته‌ی مهم این است که روح سوشیما چیز جدیدی به صنعت گیم اضافه نکرده و تقریبا از المان‌های بازی‌های بزرگ این سبک الگوبرداری درست کرده و بازی خود را شکل داده است و در این راه توانسته عنوان بسیار موفق و جذابی را خلق کند که هر گیمر با هر سلیقه‌ای را می‌تواند مجذوب خود کند. شاید اگر هوش مصنوعی بهتر و ماموریت‌های فرعی متفاوت‌تر و پرعمق‌تری را دارا بود و اینکه یک سری آیتم و زره و شمشیر خاص و ویژه برای کامل کردن 100 درصدی بازی در نظر می‌گرفت ، می‌توانستیم از یک شاهکار یاد کنیم اما به عنوان یک IP جدید یک شروع طوفانی محسوب می‌شود و حتی می‌توان گفت Sucker Punch به پختگی لازم برای ساخت یک عنوان بزرگ‌تر رسیده و شاید در بازی بعدیشان با یک عنوان کم نقص‌تر و ماندگارتر رو به رو شویم…

آخرین مطالب به روز شده

آخرین مقالات اختصاصی

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها