بررسی بازی Horizon Forbidden West / غرب ممنوعه

وقتی شماره اول بازی Horizon Zero Dawn را انجام دادم بیشتر از گیم‌پلی از گرافیک بالای بازی لذت بردم، بدون باگ یا glitch و در معنای واقعی کلمه مسحور کننده (بر روی PS4). اما به شخصه جزوء آن دسته از گیمرهایی هستم که بیشتر از گرافیک، گیم‌پلی برایم ارزش دارد، نسخه اول بازی در این زمینه نقص‌هایی داشت، از جمله، اندک بودن ماموریت‌های فرعی و جذاب نبودن آنها، تنوع کم آیتم‌های قابل جمع‌آوری و مخفی در دنیای بزرگ بازی، تنوع بسیار کم تیروکمان، زره‌ها برای Aloy و Npcهای معمولی و پویایی اندک محیط‌های قبیله‌ای و شهری بخشی از مشکلات بازی محسوب می‌شود. برای آنکه متوجه‌ حرف‌هایم بشوید، بیاد بیاورید The Witcher 3 : Wild Hunt را با محیط‌های روستایی و شهری بازی و پویایی و سرزنده بودنِ مردمان و تک‌تک NPCهای آن بازی را، مواردی که حتی خود CD Project Red در عنوان بعدیش Cyberpunk نتوانست تکرار کند و شکست خورد. البته بازی Horizon Zero Dawn با ساخت مبارزاتی نفس‌گیر با ربات‌ها و ماشین‌هایی که شبیه حیوانات حیات وحش بودند و در سایزهای غول‌پیکر توانست در میان گیمرها خود را مطرح کند. گیم‌پلی ارائه شده در نسخه‌ی اول HZD بعدها در دیگر بازی‌های انحصاری پلی‌استیشن مانند، Ghost Of Tsushima و God Of War تکرار شد، محیطی با گرافیک خیره‌کننده و آیتم‌هایِ Collectible و مخفی در سراسر نقشه بازی، که باعث شد گیمرها به این مدل بازی‌های نقش‌آفرینی جذب شوند. در ادامه بیشتر می‌خواهیم در مورد بازی جدید انحصاری سونی صحبت کنیم پس با نقد و بررسی بازی Horizon Forbidden West در خدمت شما هستیم.

مطلب مرتبط: مورد انتظارترین بازی های سال 2022

بررسی بازی Horizon Zero Dawn / عصر ربات‌ها‌ی سرکش

بازی Horizon Forbidden West

غرب ممنوعه

بازیِ Horizon Forbidden West در تاریخ ۱۸ فوریه امسال برای پلتفرم‌های PS4 و PS5 عرضه شد، استودیویِ سازنده آن Guerrilla Games و ناشر آن Sony Interactive Entertainment است. برای مدتی طولانی کمپانی هلندی گوریلا گیمز با عنوان شوتر اول شخص Killzone شناخته می‌شد که دوران اوج خود را با شماره دوم خود در Playstation 3 پشت سر گذاشت. اما HZD استودیوی سازنده را از لحاظ تجاری و در میان منتقدان بیش از Killzone به موفقیت رساند و آنها را مطرح کرد اما آیا این استودیویِ هلندی توانسته با Horizon Forbidden West موفقیت خود را تکرار کند؟

باید گفت که سازندگان موفق شده‌اند بازیِ دیگری بسازند که به اندازه‌ی نسخه قبلی سرگرم‌کننده و از لحاظ بصری چشم‌نواز و بزرگ‌تر است. مدت زمان اتمام بازی در حالتی که بخواهید آن را ۱۰۰ درصد کنید نسبت به نسخه قبلی ۷ ساعت کاهش داشته (بنا بر معیارهای وب‌سایت Howlongtobeat.com) اما جزئیات بازی افزایش چشم‌گیری دارد. البته این میزان برای هرکسی می‌تواند متفاوت باشد، برای من بیشتر از ۶۰ ساعت طول کشید تا بازی را ۱۰۰ درصد کنم.

بسیاری از فعالیت‌هایی که در Horizon Zero Dawn با آنها آشنا شدیم مانند، مبارزه با کمپ دزدان، Hunter Groundها، آزاد کردن Tallneckها، حمله به کمپ‌های شورشیان و برداشتن فیلتر از Cauldronها و دسترسی به Override ماشین‌ها، همچنان به قوت خود باقی هستند. اما فعالیت‌های جدیدی هم به بازی افزوده شده‌اند، مثلاً یکی از اِلمان‌هایی که با سری بازیِ The Witcher وارد بازی‌های نقش‌آفرینی شد، مینی‌گیم‌های متنوع در این سبک بازی‌ها بود، Gwent بزرگترین مینی‌گیم و مطرح‌ترین آنهاست که خود تبدیل به بازی‌ای مستقل شد.

حال در Horizon Forbidden West مینی‌گیمی داریم که شبیه شطرنج است و می‌تواند وقت شما را بگیرد زیرا جذاب طراحی شده و نام‌اش Machine Strike است. Gauntlet Runs مینی‌گیمی دیگر است که باید به هر طریق ممکن و با توسل جُستن به تمام ابزارهایِ موجود، خود را به آخر خط برسانید و اول شوید و جوایزی نفیس دریافت کنید که ارزش وقت گذاشتن دارد. Salvage Contract یا Arenaیِ آخر بازی که باید در برابر ماشین‌ها دوام بیاورید و هربار ماشینی سخت‌تر و قدرتمند‌تر وارد گود می‌شود و باید تا آخر مقاومت کنید و در نهایت Relic Ruinsها از جمله موارد جدید اضافه شده به بازی هستند.

بازی Horizon Forbidden West

مغز آب‌کن

یکی از جنبه‌هایی که درباره گیم‌پلی بازی‌هایِ نقش‌آفرینی همواره ثابت است، پازل‌ها و معماهایِ متنوع می‌باشد. بازیِ Horizon Zero Dawn پازل‌ها و یا معماهای پیچیده نداشت، صرفاً برای باز کردن درب یک غار یا ورود به بخشی دیگر از بازی باید آیتمی خاص را می‌یافتید، اما در Forbidden West نه تنها معماها و پازل‌ها در جای جای بازی چه در Cauldronsها، چه در محیط اطرافتان وجود دارند، بلکه بعضی از آنها به شدت مغز آب‌کن هستند که بر لذت بازی بسیار افزوده‌اند. همچنان برای دسترسی به بعضی بخش‌ها و مناطق باید آیتم خاصی را بدست آورید، مثلاً برای ورود به غارهای آبی باید ماسک غواصی داشته باشید، و در حین شنا کردن معما هم حل کنید! معماهای بازی را منتقدان با سری جدید Tomb Raider قیاس کرده‌اند و سازندگان بازی را ستوده‌اند.

بازی Horizon Forbidden West

تیر و کمان با مُخلفات اضافه

اما بزرگترین جنبه‌ی بازی نبرد با ماشین‌ها می‌باشد، چیزی که اساس و پایه‌ی بازی Horizon را تشکیل می‌دهد. اصلاً بخاطر همین مبارزه‌ها و استفاده از تیروکمان و نیزه‌ی Aloy است که بازی لذت بخش می‌شود. همچنان تیر و کمان Aloy نسبت به دیگر بازی‌ها برتری دارد، لارا کرافت هم تیروکمان داشت و Elli هم با تیر و کمان قاتلی حرفه‌ای بود ولی تیر و کمان Aloy چیزِ دیگری است حتی در شماره اول هم تیر و کمان Aloy متفاوت از بقیه بود. حال با توجه به ویژگی‌های کنترلر Duelsense می‌توانید تجربه‌ای منحصر به فرد را با تیر و کمان Aloy بدست آورید.

اگر L2 را نگه‌دارید و بدون اینکه از دست راست خود استفاده کنید، تنها کنترلر را با دست چپ تکان دهید، می‌توانید جهت نشانه‌گیری Aloy را تغییر دهید. حال R2 را فشار داده و زه کمان را بکشید، اکنون متوجه ویژگی‌ خاص کنترلر Duelsense می‌شوید، همچنان که بازوان Aloy بخاطر کشیدن زه می‌لرزند، R2 نیز شروع به لرزش می‌کند و می‌خواهد که رهایش کنید. همه‌‌ی این ویژگی باعث می‌شود که تیر و کمان Aloy متفاوت جلوه دهد و تجربه‌ای منحصر به فرد را برایتان به ارمغان بیارود. در بخش درخت پیشرفت بازی چندین ویژگی جدید برای تیر و کمان Aloy در نظر گرفته شده است و اگر همه آنها را هم بدانید باز برای نابودی بعضی ماشین‌ها، مهارت شخصی گیمر هم لازم است و اینکه چقدر تیز و فرز هستید و به سرعت می‌توانید بین تجهیزات Aloy تعویض انجام دهید و مناسب‌ترین تیر و یا تله‌ی طنابی و غیره را برای فلان ماشین انتخاب کنید، کاملاً به خودتان بستگی دارد.

اما مبارزه با انسان‌ها نمی‌تواند شما را زیاد اذیت کند و در نهایت می‌توانید آنها را یا با اختفا یا با حمله کردن به موقع از بین ببرید ولی یادتان باشد همچنان توانایی Parry کردن ندارید. معمولاً برای داشتن بهترین تجربه از بازی‌های انحصاری پلی‌استیشن باید بازی را روی بالاترین درجه سختی انجام دهید. Horizon نیز از این قاعده مستثنا نیست و تازه در آخرین درجه‌ی سختی است که می‌فهمید، ماشین‌ها چقدر نابودگر هستند. با پیشرفت در بازی و کسب مهارت‌های جدید می‌توانید از انرژیِ Aloy برای تیراندازی‌های مختلف با کمان‌های متنوع استفاده کنید. مثلاً با کمان Sharpshot می‌توانید زانو بزنید و کمان را شارژ کنید و تیری بسیار قدرتمند پرتاب کنید. یا با Boltblasters می‌توانید تمام تیرهایِ تیردانِ Aloy را به یک‌باره خالی کنید.

بازی Horizon Forbidden West

یکی دیگر از ویژگی‌های جدید بازی Valor Surgeها هستند که در هر درخت پیشرفت وجود دارند، کافی است Skillهای اطراف Valor Surge را آزاد کنید تا به آن دسترسی پیدا کنید و با خرج کردن ۳ Skill Points آن را باز کنید و از ویژگی منحصر به فرد آن بهره‌مند شوید. اما مشکل آنجایی است که تنها هر بار فقط از یک Valor Surge می‌توانید استفاده کنید و گزینه‌ای برای تعویض بین آنها وجود ندارد و باید به منوی بازی برگردید و آنها را تغییر دهید. پس Valor Surgeئی را آزاد کنید که به استراتژی شما در نبرد کمک می‌کند و به نظرتان بیشترین استفاده را از آن خواهید برد.

در Horizon جدید می‌توانید ترکیب‌های مختلفی از تجهیزات و مهارت‌های منحصر به فرد ایجاد کنید و کاملاً Aloy را غیر از ظاهرش، شخصی‌سازی کنید. کاش می‌شد مدل موهای Aloy را نیز تغییر داد یا رنگ‌موهایش را عوض کرد یا هر دو. اما مشکل Aloy چهره یا ظاهرش نیست بلکه تجهیزات او هستند، زره‌های Aloy همچنان منحصر به یک کلاس یا درخت مهارت خاص هستند و مشکل بزرگتر این است که باحال‌ترین زره‌ها شاید با ویژگی‌های کلاس و مهارتی Aloyئی که شما ساختید مطابقت نداشته باشد.

گزینه‌های جابه‌جایی در مکان همچنان در بازی وجود دارند و حتی بهتر هم شده‌اند و Shieldwing بسیار کارآمد است و به راحتی می‌توانید از دست ماشین‌های عصبانی فرار کنید. اما ویژگی مهمی که تنها در اواخر ماموریت‌های اصلی بازی به آن دست می‌یابید، پرواز است! بله شما می‌توانید با ماشین‌های پرنده و Override کردن آنها در آسمان پرواز کنید، تجربه‌ای که بسیار لذت بخش است، اما در حین پرواز قادر به مبارزه کردن نیستید و کسی نمی‌تواند اعصابتان را خط خطی کند، ویژگی‌ئی که کاش می‌شد تغییرش داد.

بررسی بازی Horizon Forbidden West / غرب ممنوعه 1

مشورت با دوستان

در بازی Horizon Zero Dawn به طوربالقوه Aloy یکّه‌بزن و یکّه‌تاز بود و از کسی کمک نمی‌گرفت. اما در بازی Forbidden West شما می‌توانید با دوستان خود مشورت کنید و از آنها درباره‌ی ماموریت مورد نظر پرس‌وجو کنید و دیدگاه‌های آنها را درباره دنیایِ پیرامون و یا جناحی خاص بپرسید. دیالوگ‌ها نیز گسترده‌تر شده‌اند و می‌توانید شخصیت‌ها را بیشتر بشناسید. یک جور دفتر مرکزی هم در بازی وجود دارد که می‌توانید با متحدان خود مراوده کنید و دفترچه‌ای هم وجود دارد که درباره ماموریت‌های بازی به شما اطلاعات می‌دهد و شخصیت‌ها را معرفی می‌کند. این ویژگی‌ها باعث می‌شود که Aloy تبدیل به کاراکتری پخته‌تر شود، او دیگر یک نوجوانِ از همه‌جا رانده نیست که تبدیل به جنگجویی ترسناک شده بود، او اکنون باید یک فرمانده شود. خط سیر روایی داستان به آرامی آغاز می‌شود ولی در بخش دوم به‌یکباره به اوج خود می‌رسد و شما را به مکان‌های جالبی می‌برد. داستان افشاگری‌های بزرگی درباره دنیای Horizon می‌کند اما هنوز در بخش ماموریت‌های فرعی ضعیف است ولی نسبت به Horizon Zero Dawn پیشرفت را خواهید دید ولی از معیار طلایی ما The Witcher III: Wild Hunt خیلی فاصله دارد.

مورد انتظارترین بازیهای سال 2021 / Horizon-Forbidden-West

گرافیک عالی فدای Framerate

گرافیک بازی بر روی PS5 عالی است اما در حالت Performance برای آنکه دچار افت‌فریم نشوید، سازندگان Resolution بازی را فدای Framerate کرده‌اند که انتظارات شما را ممکن است پایین بیاورد. البته حرکت Aloy با 60 فریم در ثانیه خیلی نرم و روان است. همه اینها باعث می‌شود که به PCها و قدرت آنها ایمان آورید و حتی اگر زمانی بازی برای PC هم پورت شد بتوانیم با نرخ فریم بیشتری بازی را انجام دهیم، البته برای ما ایرانی‌ها (نه همه‌ی ما ولی اکثریت قریب به اتفاق) تنها این جمله می‌ماند؛ ما هیچ ما نگاه!

سخن آخر

در آخر باید گفت که بازی نکات مثبت زیادی نسبت به جنبه‌های منفی‌اش دارد. همینطور صدا پیشگی‌‌های بازی بسیار عالی انجام شده و لحظات سینماتیک بسیاری در بازی وجود دارد که شما را به وجد خواهند آورد. در کنار اینها موسیقی بازی نیز بسیار شنیدنی است.

سخن آخر

امتیاز سایت ساعت هفت

امتیاز بازی Horizon Forbidden West

عالی

در آخر باید گفت که بازی نکات مثبت زیادی نسبت به جنبه‌های منفی‌اش دارد. همینطور صدا پیشگی‌‌های بازی بسیار عالی انجام شده و لحظات سینماتیک بسیاری در بازی وجود دارد که شما را به وجد خواهند آورد. در کنار اینها موسیقی بازی نیز بسیار شنیدنی است.

امیدواریم از “بررسی بازی Horizon Forbidden West” لذت برده باشید تا بعد…

آخرین مطالب به روز شده

آخرین مقالات اختصاصی

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها