نقد و بررسی بازی Persona 5 Strikers

با سلام خدمت شما همراهان همیشگی مجله اینترنتی ساعت ۷، با نقد و بررسی بازی Persona 5 Strikers در خدمت شما هستیم. بازی Persona 5 Strikers در تاریخ ۵ اسفند (23 فوریه 2021) امسال عرضه می‌شود، سازنده این بازی Omega Force و P-Studio هستند و خود Atlus انتشار آن را برعهده دارد. این بازی در ابتدا در فوریه 2020 برای PS4 و نینتندو سوئیچ در ژاپن منتشر شد و هم‌اکنون برای پلتفرم PC و نینتندو سوئیچ (شعبه اروپا و امریکا) هم منتشر شده است. در ادامه با نقد و بررسی بازی Persona 5 Strikers در خدمت شما هستیم.

P5S2

نقد و بررسی بازی Persona 5 Strikers / پر سروصدا و شلوغ

ساختن Spin-off از روی یک بازی محبوب کاری است که بسیاری از شرکت‌های بزرگ آن را انجام داده‌اند. آنها با این کار چند منظور دارند، اول آنکه تیم دست اندرکار بازی را از خلاء در می‌آورند و مجبور نیستند برای کاری که انجام نمی‌دهند به آنها حقوق بپردازند. از آنطرف بازاری که بازی بدست آورده را گسترش می‌دهند و بازی را روی پلتفرم‌های دیگر می‌برند تا بازار بیشتری بدست آورند. از سوی دیگر طرفداران بازی هم تا زمان عرضه نسخه بعدی می‌توانند همچنان در دنیای بازیِ مورد علاقه‌اشان کندوکاو کنند و با جنبه‌های بیشتری از دنیای آن بازی آشنا شوند.

P5S10

بازی Persona 5 Strikers هم یک Spin-off تمام کمال از نسخه سال ۲۰۱۶ بازی و شماره پنجم یعنی Persona 5 است. داستان بازی ۶ ماه بعد از نسخه پنجم روایت می شود. قهرمان قصه قبلی یعنی Joker (نام اصلی این قهرمان را شما در طول بازی انتخاب می کنید)، برای تعطیلات تابستان دوباره به توکیو ژاپن، این شهر پر سروصدا و شلوغ بر می گردد تا با دوستانش از تعطیلات لذت ببرد. ولی دوباره و به طرزی عجیب و غریب سر از دنیای Metaverse در می آورد. از اینجاست که دوباره گروه مشهور Phantom Thieves of Hearts برای سر جای نشاندن افرادی که سعی در سو استفاده از Metaverse و مردم ژاپن دارند، برمی‌گردند.

P5S3

کشت و کشتار

در همین ابتدای امر باید بگویم بازی Persona 5 Strikers یک بازی Hack ‘n Slash است. یعنی دیگر با مکانیزم JRPG روبرو نیستیم، در ابتدا این موضوع می‌تواند شما را سر ذوق بیاورد و یا ناامید کند چرا؟ چون در طول این چند سال دیگر تنها شرکت‌های محدودی در ژاپن هستند که به مکانیزم JRPG وفادار مانده و برای این مدل گیم‌پلی بازی می‌سازند که Atlus یکی از آنهاست. نقش آفرینی ژاپنی متفاوت از نوع غربی آن است و مانند آن می‌ماند که من به پیتزای پپرونی (نقش آفرینی غربی) علاقه دارم ولی گه گداری دوست دارم انواع دیگر پیتزا (مدل ژاپنی اش) را نیز امتحان کنم. اما نکته ای که شما را سرذوق می آورد این است که از شَرِ دو دوتا چهارتا کردن و استراتژی چیدن و داشتن plan مبارزه برای مواجهه با دشمنان و Bossهای بازی خلاص می‌شوید. گرافیک انیمه‌ای در کنار سیل دشمنانی که از درو دیوار روی سرتان می‌ریزند و افکت‌های چشم نواز، در کنار Comboهای ساده و در عین حال جذاب، نوید یک بازی سراسر هیجان انگیز را می دهد.

شرکت Atlus را همه با بازیهای JRPGاش می‌شناسیم. سازندگان سعی کرده‌اند با ساختن بازی Persona 5 Strikers در سبکی متفاوت یعنی Hack ‘n Slash طیف دیگری از مخاطبان که آشنای زیادی با بازی ندارند را جذب کنند. ساخت این بازی یک ریسک برای Atlus بود چراکه آنها در این سبک Action تا به حال بازی نساخته بودند و مخاطبانشان نیز سری Persona را با سبک JRPG می‌شناختند. Atlus این ریسک را پذیرفت زیرا این بازی در نهایت یک Spin-off است و بازی اصلی محسوب نمی‌شود. از آنطرف هم اگر بازی را تجربه کنید و با Persona 5 قیاس کنید در خواهید یافت که اکثر دشمنان copy paste هستند. پس Atlus زیاد هم به خودش زحمت نداده است.

P5S4

درهم برهم

چرا این تیتر را انتخاب کردم زیرا سازنده‌ها سعی کرده‌اند که اکشن بازی را بالا ببرند و در عین حال مکانیزم‌های نسخه پنجم را نیز در بازی بگنجانند. بنابراین گذراندن مرحله اول بازی در درجه سختی‌های بالا، به شدت غیرممکن می‌شود زیرا بازی ملغمه‌ای از چندین اِلمان JRPG است که با سبک Action بازی درهم تنیده شده است و زمان زیادی می‌برد که همه‌ی آنها را یاد بگیرید. در واقع کاری که سازندگان با سبک Hack ‘n Slash کرده‌اند این است که این سبک را به طرز عحیبی پیچیده کرده و با اضافه کردن جنبه‌های مختلف JRPG، گیم پلیئ اختصاصیِ Atlus ساخته‌اند که در جایی دیگر نمونه‌اش را نمی‌توانید بیابید.

P5S5

دنیای بی‌رحم

حالا باید این سبک شَلمشولبا را برایتان توضیح دهم. بازی همچنان به دو نوع گیم‌پلی تقسیم می‌شود یکی شبیه ساز زندگی، یعنی گشت و گذار در محله های توکیو و دیگری دنیای Metaverse. بیرون از دنیای Metaverse دیگر به سختی و پیچیده بودن Persona 5 نیست و خطی است. مثلا از مردم درباره فلان شخصیت اطلاعات جمع کن و یا به دنبال فلان شخصیت در محله X بگرد و غیره. خبری از امتحان و درس و مشق هم نیست، ناسلامتی تعطیلات تابستانی است! پس همه چیز در این قسمت بازی ساده است و کار خاصی نباید انجام دهید. از این قسمت بازی سازنده‌ها بیشتر برای بیان داستان بازی بهره برده‌اند تا گنجاندن گیم پلی شبیه ساز زندگی و از این نظر سعی کرده‌اند که حال و هوای سری Persona را حفظ کنند. از سوی دیگر اما محدوده جغرافیایی بازی دیگر محدود به توکیو نمی‌شود و شما به دیگر شهرهای بازی نیز سفر می‌کنید که باعث می‌شود بازی از یکنواختی رها شود. اما آشپزی چیزِ جدیدی است که تنها در Persona 5 Strikers می‌توانید آن را انجام دهید و حرکتی بود که بر جذابیت بازی افزود و به شخصه دیوانه‌اش شدم!

P5S6

اما مشکل ما دنیای Metaverse است. در این بخش در همان لحظه اول تفاوت را احساس می‌کنید. اولین نکته اینکه دیگر خبری از مذاکره و اینها نیست و با کشتن Mini Bossها می‌توانید personaیِ آنها را بدست آورید. همچنان shadowها مانند بمب دو زمانه عمل می‌کنند! برای خنثی کردنشان باید ابتدا حالت نقاب‌دار آنها را بزنید و سپس (تفاوت اینجاست) سیل دشمنانی که از دلش بیرون میریزند را نابود کنید. دیگر نیازی به صف بستن برای مبارزه و حملات نوبتی نیست و با اجرای comboها و یا استفاده از Personaهای خود می‌توانید به دشمنان آسیب بزنید. پرسوناهای شما و همراهانتان حکم حرکت ویژه را دارند که باید به موقع از آنها استفاده کنید. هر دشمن نقطه ضعفی دارد که باید آن را پیدا کنید و با قدرت پرسونای مخصوصی به آن نقطه ضربه بزنید. همچنان کاراکترهای بازی همان‌هایی هستند که در شماره پنجم بودند با این فرق که Sophia کاراکتر جدیدی است که به بازی اضافه شده، تیپ شخصیتی او مانند Morgana است که از این لحاظ نویسنده ها زیاد به خود فشار نیاورده‌اند.

P5S9

از دیگر جنبه‌های گیم پلی، دستاورد گروهی نیز می‌باشد که با نواری دربالای صفحه و با لوگوی Phantom Thieves مشخص شده است که با انجام ماموریت‌های خاصی مانند کشتن تعداد مشخصی از دشمنان یا کشتن دشمنی خاص با کاراکتری خاص پر می‌شود و در نهایت با امتیازی که به شما می‌دهد می‌توانید ویژگی خاص را به تمام اعضای گروه بدهید. مثلا باز کردن قفل صندوچه‌ها و یا مثلا بعد از کشتن تمام دشمنان و اتمام یک راند مبارزه hp شما و همرزمهایتان پر شود.

P5S7

دشمن در محاصره

در بازی به راحتی می‌توانید از قابلیت جا به جایی بین کاراکترها در طول مبارزه استفاده کنید و یکی از کلیدی‌ترین نکات برای پیشرفت در مبارزات همین نکته است. باید بیاموزید که کی و چه وقت نیاز است که بین کاراکترها در طول مبارزه جا به جا شوید زیرا به راحتی می‌توانید دشمنان را از پیش رو بردارید و در مبارزه با Mini Bossها پیروز شوید. همچون نسخه قبل می‌توانید به دشمنان Ambush بزنید کافی است پنهان شوید و آنها را در فرصتی مناسب به تله بیاندازید با این کار خیلی راحت می‌توانید از قابلیت All Out Attack استفاده کنید و در جا دخل شمار زیادی دشمن را بیاورید.

از دیگر نکات گیم‌پلی می‌توان به استفاده از سلاح و تیراندازی به دشمنان اشاره کرد که در جای مناسب می‌تواند مفید باشد. از طرفی نوع حرکات هر کاراکتر با دیگری متفاوت است و comboهای آنها نیز مختلف و متنوع ساخته شده که شما را خسته نمی‌کند. به شخصه از استایل شمشیر زنی یوسکه کیتاگاوا خیلی لذت می‌بردم و همیشه جزو ترکیب اصلی من بود. رسیدن به یک ترکیب ثابت در سری Persona کار مشکلی است زیرا هر کاراکتر در جایی مناسب می‌تواند کارایی بالاتری نسبت به دیگری داشته باشد. Joker را نمی‌توانید از ترکیب بیرون بیاورید و همواره ثابت است اما سه کاراکتر دیگر را می‌توانید جا به جا کنید. ترکیب من برای تمامی مراحل اینگونه بود: نفر اول Joker, نفر دوم Mona، زیرا فلفل نبین چه ریزه، بشکن ببین چه تیزه!، نفر سوم یوسکه کیتاگاوا و نفر چهارم هم X یعنی هرکسی که برای Palace یا نوعی دشمن خاص کاربرد داشت استفاده می‌کردم. البته نیاز است که بدانید که این ترکیب اگر زیاد وارد درگیری شوید و در هر مرحله بخواهید تمام دشمنان را نابود کنید کم میاورد، زیرا جوکر زیاد SP مصرف می‌کند و یوسکه آتش، نقطه ضعفش است و به راحتی زمین گیر می‌شود. در کل چه این ترکیب را استفاده کنید یا ترکیب دیگری، بدانید که نباید بیهوده وارد هر درگیری غیرضروری بشوید، زیرا این کار باعث می‌شود که خیلی سریع SP و HP کاراکترهایتان تمام شود و دیگر نتوانید بازی را ادامه دهید. به همین دلیل است که در ابتدا اگر مکانیزم گیم پلی بازی را یاد نگیرید همان مرحله اول می‌شود کابوس، و دیگر نمیتوانید بازی را ادامه دهید و عصبانی خواهید شد. راستی در این بازی هم Velvet Room وجود دارد که می توانید Personaهای خود را ترکیب کنید یا سطح آنها را افزایش دهید و یا Personaیی جدید بخرید که بسیار کارآمد است.

P5S8

نتیجه گیری…

بازی Persona 5 Strikers می‌تواند شما را سرگرم کند، به چند دلیل؛ اول آنکه بیش از 100 ساعت Gameplay دارد، دوم کاراکترهای متنوع در کنار داستانی درگیر کننده، سوم گیم پلی منحصر به فردش که اگر آن را یاد بگیرید می‌تواند به شدت برایتان سرگرم کننده باشد. موسیقی بازی هم که شاهکار است و نیازی به تعریف ندارد. صحنه پردازی و گرافیک بازی هم که اگر انیمه باز هستید می‌تواند شما را سر ذوق بیاورد.

در انتها باید گفت این بازی یکی از بهترین Spin-offهای ساخته شده از روی سری Persona است که با مکانیزم گیم‌پلی‌اش می‌تواند شما را ساعت‌ها سرگرم خود کند به طوری که بدون خسته شدن درگیر داستان جذاب و درگیرکننده‌اش شوید.

بازی Persona 5 Strikers

نقد و بررسی بازی Persona 5 Strikers
بازی Persona 5 Strikers

نمره نهایی (عالی)

در انتها باید گفت این بازی یکی از بهترین Spin-offهای ساخته شده از روی سری Persona است که با مکانیزم گیم‌پلی‌اش می‌تواند شما را ساعت‌ها سرگرم خود کند به طوری که بدون خسته شدن درگیر داستان جذاب و درگیرکننده‌اش شوید.

نکات منفی

گیم پلی پیچیده، سختی بیش از حد اوایل بازی.

نکات مثبت

 بیش از 100 ساعت گیم پلی، موسیقی بسیار عالی، کاراکترهای متنوع، داستان درگیر کننده.

امیدواریم از مطلب ” نقد و بررسی بازی Persona 5 Strikers ” لذت برده باشید تا بعد…

آخرین مطالب به روز شده

محبوب‌ترین مطالب

آخرین مقالات اختصاصی

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها