بررسی سریال Barry تا فصل چهارم/ آقای سوپر استار

سریال “بری” (Barry) یک کمدی سیاه-جناییِ آمریکایی محصول شبکه HBO می‌باشد. این سریال توسط “بیل هیدر” (Bill Hader) و “الک برگ” (Alec Berg) ساخته شده که نقش اصلی آن را نیز “بیل هیدر” برعهده دارد. در این سریال علاوه بر هیدر بازیگرانی همچون “استفن روت” (Stephen Root) ،”سارا گلدبرگ”(Sarah Goldberg)،”آنتونی کاریگان” (Anthony Carrigan) و “هنری وینکلر” (Henry Winkler) حضور دارند. این سریال با واکنش‌های بسیار خوب و مثبتی از سوی منتقدین و مردم روبرو گردید. سریال “Barry” برای هردو فصلی که از آن پخش شده است،نامزد دریافت جایزه بهترین سریال کمدی در مراسم‌های اِمی و گلدن گلوب بوده است. همچنین “بیل هیدر” برای ایفای نقش “بری” در این سریال تاکنون دوبار موفق به دریافت جایزه اِمی بهترین بازیگر نقش اصلی مرد در سریال‌های کمدی شده است. سریال “Barry” نخستین بار در تاریخ ۲۵ مارس ۲۰۱۸ از شبکه HBO پخش گردید و تاکنون سه فصل از این سریال منتشر گردیده است. همچنین در می ۲۰۲۲ شبکه HBO ساخت این سریال را برای فصل چهارم نیز تمدید کرد. با سایت ساعت هفت با بررسی دو فصل اول سریال Barry همراه باشید.

خلاصه داستان سریال Barry 

سریال بری درباره‌ی یک سرباز کهنه‌کار و بسیار حرفه‌ای است که پس از بازگشت از جنگ توسط یکی از دوستان پدرش برای آدمکشی اجیر می‌شود. پس از آنکه بری توسط یک رئیس مافیا برای کشتن یک بازیگر تئاتر اجیر می‌شود و او به لس‌آنجلس می‌رود،زندگی او دچار تحولی عظیم می‌گردد. بری پس از مشاهده‌ی دنیای تئاتر و سینما و اجرای ناخواسته‌ی نقشی کوتاه در یک نمایش مسیری جدید را برای زندگیش متصور می‌شود. اما گذشته‌ی تاریکش و افرادی که از این گذشته می‌باشند، باعث می‌شوند تا بری برای تغییر مسیرش راهی دشوار را طی کند که ….

بررسی دو فصل اول سریال Barry 

همانطور که در خلاصه داستان خواندید این سریال درباره‌ی یک قاتل حرفه‌ای به نام بری است. پس به سادگی میتوان حدس زد که قسمت تاریک داستان مربوط به چه چیزی می‌باشد. اما اینکه او یک آدمکش حرفه‌ای است تنها بخشی از شخصیت او را برایمان تعریف می‌کند. شخصیتی که به دلیل تنهایی، گذشته‌ی تلخ و تاریک،افسردگی و خیانت بسیار در او عمیق شده است. اما با یک جرقه‌ی ناگهانی و یک هدف جدید زندگی او بکلی متحول می‌شود و اتفاقات جالبی رقم می‌خورد. این اتفاقات باعث می‌شود تا شما بخشی دیگر از شخصیت بری که انسانی مهربان و صادق،دوستی باوفا و معشوقه‌ای فداکار است را ببینید. ماجراهایی که یک نوع کُمدی خاص در آنها جریان دارد که به مرور زمان و با دنبال کردن سریال با آنها ارتباط برقرار می‌کنید. درواقع میتوان گفت خلق موقعیت‌های کمدی در اعماق حوادثی تراژیک همان چیزی که این سریال را خاص و متفاوت می‌کند. در داستان سریال “Barry” پتانسیل زیادی برای ایجاد صحنه‌های طنزآمیز وجود دارد، اما سازندگان سریال با هوشیاری مانع از لودگی شخصیت‌ها می‌شوند. آنها بخوبی میدانند که برای همراه کردن مخاطبان با سریال باید جذابیت و کاریزمای شخصیت‌های داستانشان را حفظ کنند. شاید حتی انتخاب بازیگرانی با چهره‌ای جدی و گاهاً غمگین نیز انتخابی تعمدی بوده باشد.

بررسی سریال Barry

نویسندگان این سریال در شناساندن شخصیت‌ها به شما با عجله عمل نمی‌کنند. آنها هربار با چالشی جدید گوشه‌ای از گذشته‌ی شخصیت‌های داستان را بخشی نامعلوم از هویتشان را برایتان آشکار می‌کنند. این همان چیزی است که باعث می‌شود سریال همواره جهشی روبه‌جلو داشته باشد. این مسئله درباره‌ی موقعیت‌های کُمدی نیز صدق می‌کند، به گونه‌ای که میتوان گفت از این لحاظ فصل دوم سریال سبقتی با شتاب زیاد دارد. صحنه‌های طنز در فصل دوم سریال بخوبی به بار نشسته و این فصل پر از لحظات ناب می‌باشد که شما را روده بر خواهد کرد.

سریال “Barry” نیز همانند دیگر آثار طنز نگاهی انتقادی به مسائل اجتماعی و سیاسی و همینطور ضعف‌های شخصیتی دارد. این سریال به ما یادآور می‌شود که هیچ انسان سالمی صرفاً بد مطلق یا خوب مطلق نمی‌باشد. در این سریال به خشم، اعتماد،حسادت،صداقت،دوستی و… پرداخته می‌شود. از جمله نکاتی که هنگام تماشای سریال بری باید به آن توجه کرد، اینست که نباید این سریال را با آثاری همچون “Dexter” ، “Hannibal” و غیره مقایسه کرد. اولاً در این سریال با یک آدمکش حرفه‌ای که برای قتل‌هایش دستمزد میگیرد سروکار داریم نه یک قاتل سریالی، دوماً این سریال دارای فضایی کمدی می‌باشد که باعث می‌شود شیوه‌ی روایتی آن با دیگر آثار جنایی متفاوت شود. پس باید در نظر داشته باشید که هر اثر مستقلی را باید براساس نقاط قوت و نقاط ضعف خودش سنجید و سپس درباره‌ی آن اظهار نظر کرد.

بررسی سریال Barry

“بیل هیدر” بعنوان بازیگر نقش “بری” نقشی مهم و اساسی را در داستان برعهده دارد. در واقع کاراکتر او در سریال به نوعی قلب تپنده داستان می‌باشد که تمامی شریان‌های اصلی را به یکدیگر متصل می‌کند. هیدر نقشش را در این سریال بسیار عالی و بدون نقص ایفا کرده است که باعث شده نقش‌آفرینیش بسیار مورد توجه مردم و اهالی رسانه قرار گیرد. همچنین او در این سریال بعنوان تهیه‌کننده اجرایی، نویسنده و کارگردان نیز فعالیت دارد. اما او تنها کسی نیست که در سریال بخوبی ایفای نقش کرده است. بطورکلی میتوان گفت که تیم بازیگران اصلی سریال “Barry” در ایفای نقش‌هایشان بسیار موفق عمل کرده‌اند و مطمئناً نقش‌آفرینی خوب و تماشایی آنها از عوامل مهم موفقیت سریال بوده است.

“الک برگ” و “بیل هیدر” تهیه‌کنندگان اجرایی و خالقان سریال گروهی بسیار هماهنگ و حرفه‌ای را برای ساخت این اثر به کار گرفته‌اند. داستان این سریال همان مسیری را طی می‌کند که از یک سریال کمدی سیاه انتظار می‌رود. آنها داستانشان را با جذابیت، دقت و انعطاف خاصی پیش میبرند. این همان چیزی است که باعث می‌شود تماشای این سریال برایتان جذابتر شود‌. برای مثال سوپرایزهایی که نویسندگان در دل داستان برایتان جا داده‌اند تا همواره بتوانند از عنصر غافلگیری استفاده کرده و شما را متحیر کنند. آنها خط سیر از پیش تعیین شده‌ای برای پیشبرد ماجراهای داستان ندارند و همین باعث می‌شود که در سریال بالانس و تعادل خاصی دیده نشود. اما در کل میتوان گفت داستان سریال “Barry” جذابیت کافی برای همراه کردن مخاطبان با خود را دارد. (امتیاز دو فصل اول: 80)

بررسی سریال Barry فصل سوم

بررسی سریال Barry فصل سوم

سریال “Barry” از آندست کمدی‌هاست که به هیچ گروه و فرقه‌ای رحم نمی‌کند و تمامی افراد و عقاید تندرو را زیر تیغ انتقادش می‌برد. عملکرد این سریال فصل به فصل بهتر گردیده و تا به اینجای کار شاهد سیر صعودی قابل توجهی در کلیت سریال بوده‌ایم. در فصل سوم می‌بینیم که بری پس از اتفاقاتی که در اواخر فصل قبلی تجربه نمود، دچار فروپاشی احساسی شدیدی شده است. او خودش را در خانه حبس نموده و تنها زمانی که از او خواسته شود به اجبار در اجتماع ظاهر می‌شود.

سلی به آرزوی دیرینه‌اش رسیده و در حال اجرا و ساخت سریالی براساس تجربیات شخصی‌اش می‌باشد. اما مشغله‌ی زیاد سلی او را کاملاً از بری غافل کرده و این مسئله آسیب روحی او را تشدید کرده است. اکنون سریال به تحلیل رفتار سلی پس از قرار گرفتن در مسیر موفقیت می‌پردازد. اکنون سلی که دم از حقوق زنان میزد، رفتاری بسیار توهین‌آمیز و زننده با دستیار زنش دارد. این دست کنایه‌ها و رفتارهای متناقص را در طول این سریال بارها نظاره‌گر بودیم و در واقع نویسندگان و سازندگان این سریال در انداختن متلک‌‌های اینچنینی تبحر دارند. برای مثال در قسمت دوم دیدیم که بری بخاطر روز بدش سر سلی داد می‌زند و در مقابل سلی از او عذرخواهی می‌کند!

شاید از دور اینطور بنظر برسد که رابطه‌ی این دو به همان سمتی می‌رود که سلی در رابطه قبلی‌اش تجربه نموده است. اما در اصل قضیه اینگونه نبوده و این مسئله توسط اطرافیان به قدری بزرگ میشود که تمام خوبی‌های رابطه‌شان را زیر سوال میبرد و در نهایت آنها از هم جدا میشوند! (احتمالاً این انتقادی به جامعه امروزی‌ست که با ترویج برخی عقاید اشتباه آدمها را به خاطر یک اشتباه نابود میسازد). البته این موضوع زمانی قشنگتر می‌شود که در قسمت هفتم همین مسئله برای سلی تکرار می‌شود. او بخاطر یک رفتار نامناسب از روی عصبانیت کل حرفه کاری‌اش و تلاش‌هایش را در معرض نابودی می‌بیند.

همین تیکه‌های خاص که کاملاً مشخص است از یک اتاق فکر کار بلد به دست آمده این سریال را به یک طنز اجتماعی فوق‌العاده و منحصربفرد تبدیل کرده است. البته این مسائل باعث نشده که سازندگان سریال بی‌خیال صحنه‌های کُمدی و مهیج شوند و همواره در طول داستان از اینگونه سکانس‌ها به چشم میخورد. در قسمت ششم این فصل یک کُمدی-اکشن خفن و بامزه‌ را شاهد هستیم که حسابی دلچسب از کار درآمده و با اجرای کم‌نقص و تماشایی “بیل هدر” همراه می‌باشد.

بررسی سریال Barry فصل سوم

سریال فصل سومش را نیز با همان بازیگران دو فصل قبلی جلو می‌برد و تنها چند بازیگر مهمان به جمع آنها اضافه شده است. همچنین سازندگان سریال به تم کلی داستان دست نزده‌اند و حال و هوای آن با کمی تغییرات جزئی به همان شکلی‌ست که در فصل‌های پیشین شاهدش بودیم. هرچند در پایان‌بندی این فصل نظاره‌گر اتفاقاتی متفاوت و البته کمی درهم و آشفته بازار بودیم. با توجه به اتفاقات قسمت پایانی این فصل بنظر می‌رسد که در ادامه شاهد تحولاتی در خط داستانی و به احتمال زیاد بازیگران سریال خواهیم بود.

تماشای سریال “Barry” را نمیتوان صرفاً برای خندیدن و فراهم کردن لحظات مفرح انتخاب کرد. زیرا اگرچه سریال به مرور در خلق صحنه‌های کمدی و طنز پیشرفت می‌کند، اما در اعماق داستانش حرف‌هایی جدی و مهمی برای گفتن دارد و آنها باید برای بیان منظورشان بینندگان را تحت تاثیر قرار دهند. پس طبیعی‌ست که در طول سریال در کنار سکانس‌های طنز شاهد سکانس‌هایی غمگین و حتی گاهی تلخ و تاریک باشیم. اگر صبور باشید و به داستان و شخصیت‌های سریال “Barry” زمان بدهید مطمئناً شما را ناامید نخواهند کرد. این سریال کاملاً ارزش وقتی را که برای تماشای آن صرف می‌کنید را دارد. به طور کلی سریال “Barry”  از هر نظر که بنگرید یک کُمدی-درام سطح بالا و قابل ستایش بوده که در انداختن تیکه‌های ناب در دل داستانش شگرد دارد و می‌توان لحظات جذاب و متفاوتی را برایتان رقم بزند. (امتیاز فصل سوم: 90)

بررسی سریال Barry فصل چهارم

بررسی سریال Barry تا فصل چهام/ آقای سوپر استار

قضاوت آدم‌ها با دانستن تنها گوشه کوچکی از زندگی‌ آنها، فضای مجازی را به یک ابزار خطرناک و غیرقابل کنترل تبدیل کرده است.

در فصل چهارم سریال “Barry” انتقادها از مشکلات اجتماعی و سیاسی به اوج خودش رسیده به گونه‌ای که داستان و شمایل روایی آن بکلی دگرگون شده است. داستان این فصل دارای تمی تاریک‌تر از فصل‌های پیشین سریال بوده و تمرکز اصلی آن برروی پیام‌هایش می‌باشد. مشکلات گسترده‌ای که فضای مجازی این روزها برای افراد معروف و غیره بوجود می‌آورد بر هیچکس پوشیده نمی‌باشد. قضاوت آدم‌ها با دانستن تنها گوشه کوچکی از زندگی‌ آنها، فضای مجازی را به یک ابزار خطرناک و غیرقابل کنترل تبدیل کرده است. ابزاری که این قدرت را دارد که افراد را یک شبه از عرش به فرش رسانده و یا برعکس عده‌ای را فارق از توانایی‌ها و استعدادشان به اوج برساند.

در سریال دیدیم که زندگی سلی پس از یک جروبحث که حاصل روز بد او بود، بکلی دچار فروپاشی گردید (به دلیل وایرال شدن ویدئوی مشاجره او). تا جاییکه او با یک خشم افسارگسیخته تمام تلاش‌هایی که برای رسیدن به آن جایگاه انجام داده بود را در یک لحظه بر باد داد. در نقطه مقابل دیدیم که تهیه‌کنندگان هالیوود چگونه از بری که یک قاتل خونسرد و از درون تهی بوده یک قهرمان ملی می‌سازند! داستانی که بارها در سینمای جهان و به ویژه هالیوود شاهدش بوده‌ایم و در این سریال مورد تمسخر واقع می‌شود. اینکه کمپانی‌های بزرگ به خودشان این اجازه را می‌دهند که بدون گرفتن اجازه و یا داشتن اطلاعات درست و موثق زندگی افراد مختلف را جلوی دوربین ببرند یک اشتباه محض می‌باشد.

پایان‌بندی دقیق و حساب شده‌‌ی سریال “Barry” شما را عمیقاً به فکر وامیدارد تا به همین راحتی درباره آدم‌ها قضاوت نابجا نکنید. در سریال “Barry” از اینگونه کنایه‌های نیشدار زیاد به چشم می‌خورد و در جای دیگری می‌بینیم که بری وارد اسباب‌بازی فروشی شده و بدون کوچک‌ترین واکنشی با کلی اسلحه مرگبار از آنجا خارج می‌شود! فروش اسلحه در فروشگاه اسباب‌بازی یک نقد کوبنده به سیاست‌های آمریکا در فروش سلاح‌های گرم در این کشور می‌باشد. چیزی که بیش‌تر از هرچیز کودکان را قربانی حوادث‌اش می‌کند و می‌تواند زندگی و آینده‌ی آنها را بکلی تغییر دهد.

همانطور که پیش‌تر نیز گفتیم سریال “Barry” دارای یک اتاق فکر کاربلد و حرفه‌ای بوده که بخوبی این موضوعات را در دل داستان گنجانده‌اند. این فصل از سریال از لحاظ رویکرد اجتماعی،سیاسی و تاحدودی مذهبی و همینطور پیام‌های انتقادی‌اش سبقت زیادی از فصل‌های پیشین گرفته است. در این فصل شاهد شوخی‌های زیرکانه‌ای با مسیحیت و بطورکلی افراد مذهبی نیز بودیم که احکام و سخنان متناقضشان تا چه حد می‌تواند افراد ناآگاه و یا سوءاستفاده‌گر را گمراه کند. با این وجود این فصل از سریال در ساخت سکانس‌های کُمدی و مهیج کاملاً ناتوان بوده و از این جهت عملکرد قابل قبولی نداشته است. احتمالاً سازندگان سریال آنقدر درگیر انتقال پیام‌هایشان در پایان‌بندی داستان شده‌اند که فراموش کرده‌اند در وهله اول این یک سریال کُمدی بوده است. سریالی که باید پیام‌هایش را در لابه‌لای سکانس‌های طنز و شوخی به مخاطب منتقل کند. هرچند شاید بگویید که این سریال از همان ابتدا صحنه‌های طنز‌آمیز زیادی نداشته است. اما حداقل در برخی قسمت‌ها (برای مثال قسمت ششم از فصل سوم) این موضوع در اولویت سازندگان قرار می‌گرفت و سکانس‌های جذابی را در هرکدام از فصل‌های قبلی سریال شاهد بودیم. چیزی که جای خالی آن در فصل چهارم و پایانی سریال به شدت احساس می‌شود. این مسئله در اجرای بازیگران نیز تاثیرگذار بوده و گویی بیش‌تر آنها فراموش کرده‌اند که در حال بازی در یک سریال کُمدی هستند. “بیل هدر” به عنوان نقش اصلی سریال در این بین بیش‌ترین اُفت را داشته و این تفاوت در اجرای او به شدت قابل مشاهده می‌باشد. دیگر خبری از متلک‌ها و واکنش‌های کُمدی در سریال نبوده و بنظر هدر در این فصل بیش‌تر تمرکزش را برروی کارگردانی و نوشتن داستان گذاشته و از اجرایش غافل شده است. (باتوجه به اینکه کارگردانی تمام قسمت‌های این فصل برعهده‌ی خود بیل هدر بوده این موضوع می‌تواند ناشی از خستگی او نیز باشد) سایر بازیگران طناز سریال نیز در زیر سایه تیرگی داستان قرار گرفته و اجرای آنها اگرچه از بُعد دراماتیک قابل توجه بوده، اما هیچگونه ظرافت طنز‌آمیزی در آن دیده نمی‌شود. (امتیاز فصل چهارم: 80)

سخن آخر

امتیاز سایت ساعت هفت

امتیاز سریال Barry تا فصل چهارم

خیلی خوب

بطورکلی اگر بتوان فصل پایانی سریال “Barry” را به دو قسمت مجزا تقسیم نمود، متاسفانه این قسمت‌ها مکمل یکدیگر نبوده‌اند. این فصل از لحاظ محتوایی و پیام‌هایی که در دل داستانش گنجانده بسیار قوی و هوشمندانه عمل کرده است. ولی در سوی دیگر از ساخت و به نمایش گذاشتن صحنه‌های کُمدی عاجز بوده است. چیزی که کیفیت کلی این فصل از سریال را به شدت تحت تاثیر قرار داده و یک پایان تلخ و خشک را برای سریال رقم زده است.

امیدواریم از مطلب ” بررسی سریال Barry تا فصل چهارم” لذت برده باشید تا بعد…

آخرین مطالب به روز شده

محبوب‌ترین مطالب

آخرین مقالات اختصاصی

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها