بررسی فصل پنجم سریال Fargo

مینی‌سریال “فارگو” (Fargo) یک کُمدی سیاه-جنایی آمریکایی و پنجمین فصل از مجموعه‌ای با همین نام بوده که هر فصل آن داستانی متفاوت و مجزا را دنبال می‌کند. همچون دیگر فصل‌های این سریال “نوا هاولی” به عنوان سازنده و نویسنده اصلی در راس گروه تولید این مجموعه قرار دارد. در این فصل بازیگرانی همچون “جونو تمپل” ، “جنیفر جیسون لی” ، “دیوید ریسدال” ،”جو کیری” ، “لامورن موریس” ، “ریچا مورجانی” ، “سام اسپروئل” و “جان هام” به ایفای نقش پرداخته‌اند. داستان این فصل درباره دوروتی “دات” لیون (با بازیِ جونو تمپل) یک زن خانه‌دار ظاهراً معمولی بوده که در اسکاندیا، مینه‌سوتا با همسر و دخترش زندگی می‌کند. دات در یک درگیری که در جلسه اولیا مربیان مدرسه دخترش صورت می‌گیرد به شکل اتفاقی با پلیس درگیر و بازداشت می‌شود. این بازداشت شروع اتفاقاتی ناگوار برای دات را به همراه دارد که گذشته‌ی اسرار‌آمیزش را به او بازمی‌گرداند و … فصل پنجم سریال “Fargo” پخش خود را در تاریخ ۲۱ نوامبر ۲۰۲۳ با انتشار دو قسمت ابتدایی آغاز نمود و هشت قسمت بعدی آن بصورت هفتگی از شبکه FX منتشر گردید. این فصل با استقبال بسیار خوبی از سوی مردم و منتقدین روبرو شد و در هشتاد و یکمین مراسم گلدن گلوب در سه رشته‌ی بهترین مینی‌سریال و بهترین بازیگر زن و بازیگر مرد در مینی‌سریال (برای جونو تمپل و جان هام) نامزد گردید.

تگ مرتبط: بررسی سریال

بررسی فصل پنجم سریال Fargo

بررسی فصل پنجم سریال Fargo

پس از تماشای قسمت نخست از فصل پنجم سریال “Fargo” به این نتیجه خواهید رسید، چه خوب که این سریال را دنبال کردید. زیرا به جرات می‌توان گفت پس از قسمت آغازین فصل اول این بهترین شروع در میان دیگر فصل‌های این مجموعه به حساب می‌آید. یک شروع همه‌چیز تمام با ضربانی مناسب و لحظات غافلگیرکننده که بسیار دلچسب و امیدوارکننده می‌باشد. در این فصل داستانی را مشاهده می‌کنیم که از ریتم هیجانی بالایی برخوردار بوده و در همین شروع طوفانی خلاصه نمی‌شود. درواقع این همان چیزی‌ست که پس از فصل اول برای ادامه این مجموعه متصور بودیم. بزرگترین ویژگی یک سریال جنایی این است که شما نتوانید وقایع داستان را به درستی پیش‌بینی کنید. خصوصیتی که در این فصل از سریال “فارگو” به خوبی دیده می‌شود (باتوجه به اینکه اکثر بینندگان ایرانی از جزئیات داستان واقعی این سریال بی اطلاع می‌باشند) و تماشای آن را برایمان لذت‌بخش می‌سازد. البته این غیرقابل پیش‌بینی بودن بدین معنا نیست که تمام اپیزودهای این سریال پر از اتفاقات مهیج و غافلگیر‌کننده است. این سریال براساس یک داستان واقعی‌ست و در کنار به تصویر کشیدن حوادث رخ داده برروی شخصیت‌ها و موضوعات مهم تمرکز می‌کند. در نتیجه نمی‌توان توقع داشت که سریال از ابتدا تا انتها تخته گاز پیشروی کند، گاهی لازم است که ترمز را کشیده و عواقب اتفاقات داستان برای شخصیت‌ها را دنبال کرد.

فصل پنجم سریال “Fargo” یک دوئل خطرناک میان جامعه مدرن و سنتی‌ست که داستان آن را به کلافی سردرگم تبدیل کرده که وقتی درگیر باز کردن آن شوید، با گره‌های بیش‌تری روبرو خواهید شد. اگرچه شخصیت اصلی داستان “دوروتی” جزو هیچکدام از این جوامع نبوده و از همین رو او در عین سادگی خطرناک‌ترین شخصیت سریال می‌باشد. زیرا اجتماعات برای محدود کردن انسان‌ها بوجود آمده‌اند و انسانی که خودش را پایبند اجتماعی نداند آزادی عمل بیش‌تری دارد. وقتی از بیان موضوعات اجتماعی بدون شعارزدگی صحبت می‌کنیم، این فصل از مجموعه فارگو نمونه‌ای بارز برای این مسئله می‌باشد. در این مینی‌سریال به گونه‌ای به موضوعات فمنیستی پرداخته شده که در کمتر جایی احساس زیاده‌روی و اغراق در آن دیده می‌شود. حتی بااینکه یک اپیزود کامل (قسمت ششم) با تمرکز برروی همین موضوع ساخته شده است. زیرا فیلم‌نامه‌ی سریال توانسته توازن میان این مباحث و داستان اصلی‌اش را بخوبی حفظ کند و این در نوع خودش قابل ستایش می‌باشد. تماشای این سریال باعث می‌شود به این فکر کنیم که احتمالاً هرکدام از ما در طول زندگی‌مان با چنین صحنه‌های دلخراشی روبرو شده‌ایم. صحنه‌هایی از خشونت خانگی علیه زن‌ها و کودکان که متاسفانه هنوز هم در جوامع امروزی به وفور یافت می‌شود.بزرگترین راه مبارزه با این بحران آموزش اذهان عمومی بوده که می‌تواند در ریشه کن کردن این فاجعه انسانی کمک بسزایی داشته باشد. کافیست هرکدام از ما در مواجهه با اینگونه مسائل سکوت را کنار بگذاریم و به جای فرار کردن با آن روبرو شویم. گاهی افرادی که درگیر این مشکلات هستند به قدری در منجلاب عادت فرو رفته‌اند که حتی نمی‌توانند خودشان را در مقابل آینه نیز بشناسند. مانند اتفاقی که در این فصل برای “روی تیلمن” رخ می‌دهد و او با مردی که زنش را آزار می‌دهد روبرو می‌شود.

بررسی فصل پنجم سریال Fargo

آن مرد تصویر در آینه‌ی “روی” بوده که او از شناسایی آن عاجز می‌باشد و حتی از دیدن او منزجر می‌شود! از نکات مثبت این مینی‌سریال میتوان به مدت زمان مناسب و استفاده هوشمندانه از موسیقی در بطن حوادث داستان اشاره نمود. در این فصل مدت زمان اپیزودها عموماً بین ۴۰ تا ۵۰ دقیقه بوده که باعث می‌شود ریتم سریال بیش از حد کُند نشود. همینطور سازندگان با استفاده‌ی بجا و انتخاب مناسب موسیقی به تعلیق و هیجان داستان جذابیت دوچندانی اضافه کرده‌اند. هرچند میتوان گفت که داستان سریال کشش لازم برای ۱۰ قسمت را نداشته و بهتر بود که سریال با ۸ قسمت کارش را تمام می‌کرد. زیرا هرچه به پایان نزدیک می‌شویم به دلیل طولانی شدن سریال برخی اتفاقات برایمان لو می‌رود. برای مثال در قسمت‌های هشتم و نهم سریال هیچ اتفاق خاصی رخ نمی‌دهد و تنها یک بازی قایم‌ موشک بی‌حاصل را شاهد هستیم. چیزی که می‌شد با حذف آن یک قسمت پایانی پرهیجان و جذاب را تماشا کرد. اگرچه داستان و شخصیت‌های این فصل از سریال “Fargo” بقدری دوست‌داشتنی هستند که تماشای این لحظات نیز خالی از لطف نخواهد بود.

در پایان‌بندی سریال به نکاتی اشاره می‌شود که برای رسیدن به مفهومشان باید کمی دقت به خرج دهیم. دیالوگ‌های زیبایی که در قسمت آخر میان دوروتی و مانچ رد و بدل می‌شود ما را عمیقاً به فکر وا می‌دارد. اینکه زندگی یک چرخه بوده که همه‌چیز آن به انتخاب‌هایی که می‌کنیم بستگی دارد. پس نمی‌توانیم صرفاً با گفتن اینکه طبیعت وحشی بوده و ضعفا همواره مغلوب قدرتمندان هستند، از زیر بار مسئولیت انتخاب‌هایمان فرار کنیم. درست است که در جامعه انسانی مظلومین، ظالمین را می‌سازند، اما این نیز خود یک انتخاب اشتباه می‌باشد. اینکه بدهی را وصول کنیم یا آن را ببخشیم یک انتخاب است که هرکدام عواقب مجزایی را به همراه دارد. در نتیجه در چرخه‌ی زندگی هر تصمیم کوچک و بزرگی می‌تواند مسیر زندگی افراد را دستخوش تغییراتی شگرف سازد که کاملاً غیرقابل پیش‌بینی می‌باشد. فصل پنجم سریال “فارگو” در حین اینکه داستانی جذاب و تماشایی را به مخاطبینش ارائه می‌دهد. از اینگونه مفاهیم در دل داستانش بهره‌ی زیادی برده است که همین موضوع ارزش تماشای آن را دو چندان نموده است. این مینی‌سریال در کنار فیلم‌نامه‌ای فوق‌العاده از اجراهای کم‌نظیر گروه بازیگرانش بهره برده که در موفقیت آن تاثیر بسزایی داشته است.

بررسی فصل پنجم سریال Fargo

انتخاب “جونو تمپل” بعنوان نقش اصلی سریال بسیار هوشمندانه بنظر می‌رسد. زیرا با شروع سریال و دیدن اندام نحیف او به هیچ عنوان توقع این را نداریم که او بزرگ‌ترین قهرمان این داستان باشد و او لحظه به لحظه در طول داستان با اعمال و افکارش شما را حیرت‌زده می‌کند. البته در این راه اجرای تماشایی “جونو تمپل” نیز بی‌تاثیر نبوده که اگر با رقیب سرسختی همچون “علی وانگ” (وانگ برای سریال “Beef” برنده جایزه گلدن‌گلوب و امی بعنوان بهترین بازیگر زن در مینی‌سریال‌ها شد) روبرو نمی‌شد، مطمئناً می‌توانست در فصل جوایز موفقیت‌های زیادی را کسب نماید. اگرچه نباید زیر سایه اجرای قدرتمند تمپل از هنرنمایی مجذوب‌کننده‌ی “جان هام” و “جنیفر جیسون لی” غافل شویم. زیرا به شخصه از نقش‌آفرینی آنها در تک تک سکانس‌های این سریال لذت بردم و بنظرم تیم بازیگری این مینی‌سریال یکی از بهترین گروه‌های بازیگریه چند سال اخیر در تلویزیون به شمار می‌رود.

امتیاز سایت ساعت هفت

امتیاز فصل پنجم سریال Fargo

عالی

در پایان میتوان گفت که فصل پنجم سریال “Fargo” یکی از برترین بازگشت‌های تاریخ تلویزیون را برایمان رقم زد. جایی که “نوا هاولی” بار دیگر ثابت کرد که هنوز هم دود از کنده بلند می‌شود. در فصل پنجم از مجموعه فارگو هرآنچه از یک سریال جنایی-درام توقع دارید را به بهترین شکل ممکن خواهید دید. یک داستان پراُفت و خیز و درگیرکننده که با اجرای دیدنی بازیگران تزئین شده و به یکی از جذاب‌ترین مینی‌سریال‌های دهه‌ی سوم قرن بیست و یکم تبدیل شده است. پس اگر در حال حاضر به تماشای سریالی مشغول نیستید، همه‌چیز را رها کرده و به تماشای این مینی‌سریال فوق‌العاده بنشینید.

آخرین مطالب به روز شده

آخرین مقالات اختصاصی

اشتراک در
اطلاع از
guest
1 دیدگاه
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
محمد
محمد

عالییی ممنون از سایت خوبتان😍😍😍😍😍😍😍😍😍😍😍😍😍😍😍😍😍😍