بررسی سریال The Sopranos / سوپرانوز

در این مطلب از بخش نوستالژی میخواهیم درباره یکی از بزرگترین شاهکارهای تلویزیون یا حتی می‌توان گفت شاهکارترین آنها صحبت کنیم. سوپرانوز / The Sopranos سریالی درام، جنایی است که توسط David Chase خلق شد و بین سال‌های 1999 تا 2007 در 87 قسمت از شبکه HBO به نمایش درآمد. در ادامه می‌خواهیم کمی در مورد این سریال بزرگ با شما صحبت کنیم. با سایت ساعت هفت با بررسی سریال The Sopranos همراه باشید.

اگر به دنبال خواندن مطالب بیشتر در مورد سریال های برتر می‌گردید به لیست بهترین سریال ها مراجعه کنید…

 معرفی بهترین سریال های سال 2020

معرفی بهترین سریال های سال 2021

(با همکاری: امین علیرضائی)

بررسی سریال The Sopranos / بهترین اثر مافیایی تلوزیون

بررسی سریال The Sopranos / بهترین اثر مافیایی تلوزیون 1

نوشتن در مورد برخی آثار می‌تواند ساده‌ترین و در عین حال سخترین کار ممکن باشد، ساده‌ترین از این جهت که آنقدر این اثر قدرتمند و عمیق باشد که بتوان مدت‌ها راجع به آن نوشت و سخت‌ترین کار ممکن از این جهت که نوشتن راجع به این عمق، مسئولیت سنگینی دارد و گاهی واقعا کلمات در وصف زیبایی‌های آن عاجز می‌مانند.

قبل از صحبت راجع به The Sopranos نگاهی کوتاهی به آغاز عصرِ طلایی تماشای سریال‌های خارجی در کشور خودمان می‌اندازیم، این عصر در واقع با دو سریال Prison Break و Lost آغاز شد و این حقیقت که درصد زیادی از طرفداران سریال‌های خارجی در کشور ما با این دو مجموعه، سریال باز شده‌اند امری غیرقابل انکار است و سریال‌هایی که بعد از این دو ساخته شده‌اند در کشور ما دیده شدند و دنبال کنندگان خاص خود را پیدا کردند. اما تکلیف سریال‌های که قبل از این دو مجموعه آغاز شده‌اند چه می‌شود؟ شاید یکی از دلایلی که سریالهایی مانند Twin Peaks و The Sopranos یا The Wire به آن اندازه‌ای که مستحق آن هستند اسمشان در کشور ما بر سر زبان‌ها نبوده به این دلیل باشد که تعداد کمتری از سریال بازهای عزیز کشور ما به سریال‌های قدیمی‌تر از زمان Prison Break و Lost پرداخته‌اند و به سریال‌هایی که در ادامه ساخته شده‌اند اکتفا کرده‌اند، البته ناگفته نماند در طی سال‌های اخیر با توجه به گسترش شبکه‌های اجتماعی، تا حدودی سریال سوپرانوز مجددا دیده شد ولی همچنان کافی نیست.

اگر شما از شخصی که خود را سریال باز می‌داند این سوال را بپرسید که شخصیت‌های مورد علاقه‌تان را در دنیای سریال‌ها را نام ببر، و در لیست پنج نفره او اسمی از شخصیت تونی سوپرانو را ندیدید با جدیت می‌توانید به این نتیجه برسید که او سریال The Sopranos را به طور کامل ندیده است و با دعوت به تماشای این سریال، لذت تماشای یک شاهکار تکرار نشدنی را به او هدیه دهید. البته ناگفته نماند که در این امر سلیقه دخیل است و با این که عجیب به نظر می‌رسد، ممکن است محتوای این سریال یا درام عمیق آن با سلیقه عده‌ای سازگار نباشد.

بررسی سریال The Sopranos / بهترین اثر مافیایی تلوزیون

سریال The Sopranos یک سریال مافیایی فوق العاده قدرتمند و موفق است که در آن به شکل واقع‌گرایانه با زندگی خانواده‌های گنگستر ایتالیایی-آمریکایی بیش از پیش آشنا خواهید شد و می‌توان گفت نمی‌توان ایرادی اساسی در آن یافت. در سینما به مافیا بسیار پرداخته شده است و بین علاقمندان فیلم‌های سینمایی مافیایی در مورد اینکه کدام فیلم مافیایی بهترین است، اختلاف نظر وجود دارد اما در تلویزیون این گونه نیست و سریال The Sopranos با اقتدارِ کامل بر تخت پادشاهی برترین سریال تاریخ در ژانر خود تکیه زده است و نه تنها می‌توان گفت که The Sopranos بهترین سریال مافیایی تاریخ است حتی می‌توان آن را یکی از بهترین سریال‌های تاریخ در ژانرهای مختلف دانست و چیزی کمتر از رقیبان سرسخت خود در این مورد ندارد.

یکی از نکات جالب در مورد سریال The Sopranos جستجو کردن لیست بازیگران فیلم بی‌نظیر Goodfellas پس از تماشای کامل The Sopranos است و شما با اینکار با یک مجموعه کاملا آشنا از چهره‌های سوپرانویی در لیست بازیگران فیلم Goodfellas (اثر اسکورسیزی) مواجه خواهید شد و سازندگان The Sopranos برای خلق شاهکار خود به سراغ کسانی رفتند که قبلا نمره قبولی را در Goodfellas گرفته بودند، بازیگرانی همچون Lorraine Bracco , Frank Vincent, Michael Imperioli, Tony Sirico و… همگی به طور مشترک در بهترین اثر مافیایی تلویزیون و یکی از بهترین آثار مافیایی سینما به ایفای نقش پرداختند.

بررسی سریال The Sopranos / سریالی که قرار بود اثری سینمایی باشد

به خاطر وجود خشونت، برهنگی، الفاظ رکیک، مواد مخدر و...

سریال The Sopranos در ابتدا قرار بود فیلمی سینمایی باشد و David Chase فعالیت خود را برای ساخت نسخه سینمایی آغاز کرده بود که خوشبختانه با مشورت‌هایی که به او شد و آگاه ساختن او نسبت به پتانسیل داستان و ایده‌ای که در ذهن دارد فیلم The Sopranos تبدیل به سریالی شد که از مرزهای موفقیت عبور کرد و تاریخ ساز شد.

یکی از دلایل موفقیت سریال The Sopranos فیلمنامه به شدت قدرتمند و مثال زدنی آن است و جالب اینجاست که David Chase در واقع بخش مهمی از زندگی شخصی خود را در غالب شخصیت تونی سوپرانو به نمایش در آورده است. اگر بخش مافیایی بودن شخصیت تونی سوپرانو را حذف کنیم. قسمت مشکلات فراوان او با مادرش و مراجعه به روانشناس برای حل مشکلات مادر و فرزندی در واقع قسمتی واقعی از زندگی David Chase سازنده مجموعه می‌باشد و تجربه واقعی زندگی او و کمک‌های روانشناسش امری بسیار مهم در عمق زیاد فیلمنامه این ابر سریال دارد.

بررسی سریال The Sopranos / شخصیت‌هایی فراموش نشدنی 

سریال The Sopranos دارای یکی از قوی‌ترین شخصیت پردازی‌های تاریخ تلوزیون است، اگر تونی سوپرانو را فاکتور بگیریم که خودش به تنهایی نیاز به ساعت‌ها صحبت و تحسین دارد، سایر شخصیت‌های این سریال نیز به شکلی فوق‌العاده زیبا نوشته شده‌اند و با هنرنمایی بازیگران توانای سریال به نمایش در آمده‌اند.

بررسی سریال The Sopranos / شخصیت کریستوفر (Christopher Moltisanti) 

شخصیت کریستوفر (Christopher Moltisanti) سربازی پر نوسان که بالا و پایین‌های این شخصیت و مسیرهایی که برای زندگی انتخاب می‌کند قلب شما را تسخیر خواهد کرد و Michael Imperioli با ظرافت و زیبایی تمام کریستوفر را بازی کرده و برای همیشه در ذهن شما کریستوفر خواهد ماند.

بررسی سریال The Sopranos / شخصیت کارملا (Carmela Soprano)

شخصیت کارملا (Carmela Soprano) همسر مشکل ساز تونی سوپرانو که هم ناجی و هم نابودگر تونی است، چالش‌ها و مشکلات زندگی زناشویی او و تونی یکی از اصلی‌ترین بخش‌های داستان سریال را تشکیل می‌دهد و کارملا و تونی زوجی هستند که مثال واقعیه مشکلات زندگی مشترک مافیایی هستند. کارملا نماد بحران‌های روحی و روانی است که یک زن می‌تواند در زندگی به سبک مافیایی با آن مواجه شود و Edie Falco در این نقش می‌درخشد و هرچه به پایان سریال نزدیکتر می‌شویم درخشش او بیش از پیش نمایان می شود.

مدو (Meadow Soprano) دختر تونی سوپرانو با بازی Jamie-Lynn Sigler و ای جی (A.J. Soprano) پسر تونی با بازی Robert Iler

مدو (Meadow Soprano) دختر تونی سوپرانو با بازی Jamie-Lynn Sigler و ای جی (A.J. Soprano) پسر تونی با بازی Robert Iler می‌باشند. که این دو در واقع محصولات تولید شده‌ی حقیقی زندگی تونی سوپرانو و سبک زندگیِ مافیایی هستند. نقش مدو در آزار و اذیت تونی و کارملا کمرنگ‌تر است و دختری است که گلیم خود را از آب بیرون کشیده و در واقع استقلال و پشتکار را از زندگی مافیایی پدرش آموخته و مایه افتخار خانواده می‌باشد. اما A.J به گونه‌ای تاوان گناهان تونی است و کلمه “به دردنخور” بهترین توصیف برای او می‌باشد، او و چالش‌های بزرگی که دارد یکی از بزرگترین فشارهای روانی و عاطفی تونی سوپرانو می‌باشد.

مادر تونی سوپرانو (Livia Soprano) با بازی Nancy Marchand و جنیس خواهر تونی (Janice Soprano)

مادر تونی سوپرانو (Livia Soprano) با بازی Nancy Marchand را می‌توان یکی از ترسناکترین مادرهای تاریخ نامید! (در طول ساخت سریال فوت می‌کند، روحش شاد) و جنیس خواهر تونی (Janice Soprano) با بازی Aida Turturro که به عنوان یک خواهر خودخواه نقش بزرگی را به همراه مادر خود در مشکلات روانی تونی ایفا می‌کنند و Turturro در نقس جنیس عالی ظاهر شده است.

بررسی سریال The Sopranos / بهترین اثر مافیایی تلوزیون

از شخصیت‌های مهم دیگر می‌توان به شخصیت عمو جان (Junior Soprano) با بازی Dominic Chianese عمویی مشکل ساز برای تونی، سیلویو دانته (Silvio Dante) با بازی Steven Van Zandt مشاور و شخصیتی مورد اعتماد برای تونی اما فرد متعصب با خصوصیات اخلاقی خاص، پولی (Paulie Gualtieri) با بازی Tony Sirico شخصیتی دردسر ساز و روی اعصاب تونی(نکته جالب در مورد زندگی حقیقی Tony Sirico این است که او در زندگی شخصی گذشته خود در حقیقت سابقه خلافکاری و فعالیت‌های مافیایی دارد) و… اشاره کرد.

بررسی سریال The Sopranos / بهترین اثر مافیایی تلوزیون

دیگر شخصیت بارز The Sopranos جنیفر ملفی (Jennifer Melfi) با بازی خوب Lorraine Bracco، دکتر روانشناس تونی سوپرانو که در واقع سکانس‌های دفتر کار او و جلساتش با تونی سوپرانو که بخش زیادی از سریال را شامل می‌شود از بهترین قسمت‌های سریال هستند و از سطح بالایی در بازیگری برخوردارند. می‌توان بسیاری از این جلسات را کات کرد و در اختیار بازیگران جوان قرار داد و به آنها آموخت که چگونه می‌توان یک بازیگر بزرگ بود و جیمز گاندولفینی (James Gandolfini) بازیگر بزرگ بودن را در این سریال معنا می‌بخشد.

در کل شخصیت‌های بسیار بزرگی در این سریال حضور دارند چه آنهایی که فقط در یک سکانس طلایی حضور یافته‌اند و کاراکتری منحصربه فرد و خاص را برایمان به یادگار گذاشتند. چه آنهایی که بخشی از رگه‌های سریال بودند و وجود آنها به داستان‌ها و اتفاقات مختلف معنا بخشیده بود. این سریال بیشترین شخصیت‌های جذاب ممکنه را در دل خود داراست و هیچ داستان و کاراکتر کم جزئیاتی در طول داستان آن مشاهده نخواهید کرد. شخصیت‌های سریال سوپرانوز هرکدام منحصربه فرد هستند و داستان و جهان سازی خاص خود را دارند و کم‌نظیر شخصیت پردازی شده‌اند.

 مردی که متولد شد تا تونی سوپرانو باشد

بررسی سریال The Sopranos / بهترین اثر مافیایی تلوزیون 2

سینما و تلویزیون در تاریخ شاهد درخشش بازیگران بزرگی بوده است. براندو، نیومن، بوگارت، مک کویین، دنیرو، آل پاچیونو، دی لوییز و… بازیگرانی هستند که با نقش‌های موفق گوناگون در فیلم‌های مختلف به ما سینما دادند و نگاه ما را به نقش‌های بی‌نظیر خود دوختند ولی دسته‌ای دیگر از بازیگران بزرگ هستند که گویی برای یک نقش و شخصیت خاص متولد شده‌اند و آمده‌اند که خالق آن نقش به زیباترین شکل ممکن باشند. در سینما می توان Malcolm McDowell را در نقش Alex در فیلم a clockwork orange را مثال زد، در تلویزیون نیز نمونه‌های مشابه‌ای مانند Bryan Cranston در نقش هایزنبرگ، Michael C. Hall در نقش دکستر یا Travis Fimmel در نقش راگنار و… را می‌توان مثال زد. بازیگرانی که به شدت توانمندند ولی فاصله زیادی بین این نقش‌ها و سایر نقش‌هایی که بازی کردند وجود دارد و گویی ساخته شده‌اند برای این که هایزنبرگ یا دکستر یا راگنارِ تاریخ باشند.

بررسی سریال The Sopranos / بهترین اثر مافیایی تلوزیون 3

شخصیت تونی سوپرانو نیز از این قاعده مستثنا نیست. در این که جیمز گاندولفینی (James Gandolfini) بازیگر بسیار توانایی است و از عهده تمامی نقش‌هایی که بازی کرده برآمده شکی نیست ولی او تا قبل از سوپرانو به آنچه که حقش بود نرسیده بود و با ایفای نقش تونی سوپرانو نه تنها هر آنچه که در خود داشت را بروز داد و توانست کلاسی آموزشی برای سایر بازیگران باشد، او گویی متولد شده بود که تونی سوپرانو باشد. James Gandolfini طوری نقش تونی سوپرانو را بازی کرده است که انگار از کودکی در مافیا رشد کرده است. بی‌نظیر، دقیق، عمیق، بدون اشتباه، چشم نواز و هزاران تعریف و تمجید دیگر که باز هم میزان هنرنمایی فوق العاده Gandolfini در نقش تونی سوپرانو را نشان نمی‌دهد و برای هنرمندی او هنوز لغتی ساخته نشده است! پس از تماشای The Sopranos شخصیت تونی سوپرانو تبدیل به یکی از شخصیت‌های برتر ذهن شما خواهد شد و هیچوقت نمی‌توانید او را فراموش کنید و چقدر دردناک است که James Gandolfini دیگر در میان ما نیست. RIP.

تونی سوپرانو…

بررسی سریال The Sopranos / بهترین اثر مافیایی تلوزیون

تونی سوپرانو یکی از بهترین و عمیق‌ترین شخصیت‌های تاریخِ تلوزیون است. چراکه از همان دقایق ابتدایی سریال ما عمیقا با او آشنا و همراه می‌شویم و درکش می‌کنیم یا اگر درکش هم نمی‌کنیم علت کارهایش و دلیل دردهایش را از زبان خودش می‌شنویم. هیچ چیز پنهانی بین بیننده و قلب تونی وجود ندارد و بعد از مدتی پیوند بین بیننده و تونی بیشتر و بیشتر شده و ارتباطی کم‌نظیر بین شما و تونی سوپرانو شکل می‌گیرد. تمام این‌ها بدین دلیل است که ما درد و دل‌های درونی و رازهای او را در حین ملاقات‌های مکرر او با روانپزشک متوجه می‌شویم. در ابتدا او با اکراه این مشاوره‌ها را انجام می‌دهد، اما وقتی که متوجه می‌شود این صحبت‌ها یک آرامش درونی خاص به او می‌بخشد تمام اسرار درونیش را با روانپزشک در میان می‌گذارد و به این شکل است که ما لحظه به لحظه با این شخصیت زندگی می‌کنیم و بیشتر با اعماق وجود او آشنا شده و در نهایت عاشقش می‌شویم. سوپرانو شکاف بین خود و خانواد‌ه‌اش و همینطور قلب تهی از روحش را با دلخوش کردن به هرچیزی سیراب می‌کند. در اوایل سریال با اردک‌های درون استخر خلع‌های روحیش را پر می‌کند و به شدت به آنها وابسته می‌شود و جلوتر به هرچیزی چنگ‌ می‌زند تا دردهای درونی‌اش را فراموش کند. اما برخی دردها را نمی‌توان از یاد برد و تنها می‌توان با آن‌ها زندگی کرد و در صندوقچه اسرار دل پنهانشان کرد…

نکات آخر…

شاید بتوان از تیتراژ آغازین سریال سوپرانوز به عنوان یکی از بهترین و مرتبط‌ترین تیتراژ آغازین تمام تاریخ تلوزیون نام برد! انرژیی که این تیتراژ قبل از شروع داستان هر قسمت به شما می‌دهد (چه از لحاظ تصویربرداری و نشان دادنِ محیطِ شهر و چه از لحاظ متن و آهنگ قدرتمند Woke Up This Morning) به یادماندی است. مسلما این تیتراژ جزو معدود تیتراژهای تاریخ است (مانند تیتراژ گات یا دکستر) که دوست ندارید از دستش بدهید و ردش کنید!

آخرین نکته که لازم است در مورد آن صحبت کنیم پایان‌بندی سریال است، سریالی با این قدرت قطعا نیاز به چنین پایان‌بندی جذابی دارد و شاید به هر شکل دیگری داستان تونی سوپرانو تمام می‌شد می‌توانست مورد بحث و نقد قرار گیرد و واقعا جذاب و خاص داستان تونی سوپرانوی دوست داشتنی خاتمه یافت…

نتیجه گیری…

اگر تاکنون سریال The Sopranos را ندیده‌اید نسبت به خودتان کم لطف بوده‌اید، چشمان شما مستحق تماشای زیبایی‌های بی‌شمار سریال The Sopranos هستند و شما به هیچ عنوان با یک سریال معمولی رو برو نیستید، بلکه شاهکاری را خواهید دید که بهترین است و بهترین می‌ماند. در سوپرانوز درامی معنادار و به شدت واقعی به همراه طنزی تلخ و همینطور یک سری از ماندگارترین شخصیت‌های تلوزیون انتظارتان را می‌کشد، سریالی که یکی از عمیق‌ترین سریال‌های تاریخ تلوزیون محسوب می‌شود. (” قبل از تماشای سریال دقت داشته باشید: این سریال برای افراد بزرگسالان ساخته شده است و ممکن است با سلیقه برخی افراد به خاطر وجود خشونت، برهنگی، الفاظ رکیک، مواد مخدر و… سازگار نباشد. “)

امتیاز سایت ساعت هفت

امتیاز سریال The Sopranos

بررسی سریال The Sopranos / بهترین اثر مافیایی تلوزیون 4

اگر تاکنون سریال The Sopranos را ندیده‌اید نسبت به خودتان کم لطف بوده‌اید، چشمان شما مستحق تماشای زیبایی‌های بی‌شمار سریال سوپرانوز است و شما به هیچ عنوان با یک سریال معمولی رو برو نیستید، بلکه شاهکاری را خواهید دید که بهترین است و بهترین می‌ماند. در سوپرانوز درامی معنادار و به شدت واقعی به همراه طنزی تلخ و همینطور یک سری از ماندگارترین شخصیت‌های تلوزیون انتظارتان را می‌کشد، سریالی که یکی از عمیق‌ترین سریال‌های تاریخ تلوزیون محسوب می‌شود.

امیدواریم از مطلب “ بررسی سریال The Sopranos ” لذت برده باشید تا بعد…

آخرین مطالب به روز شده

آخرین مقالات اختصاصی

اشتراک در
اطلاع از
guest
1 دیدگاه
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
مجتبی
مجتبی

سوپرانوز به معنای واقعی کلمه شاهکاره
شخصیت‌های بسیار جذاب و داستان‌های درگیرکننده‌ای داره
واقعا درگیری که این سریال براتون ایجاد می‌کنه تکرار نشدنی هستش