بررسی فیلم Finch

“فینچ” فیلمی علمی تخیلی پساآخرالزمانی به کارگردانی “میگل ساپچنیک” و به نویسندگی مشترک “کریگ لاک” و “ایور پاول” می‌باشد. این فیلم ابتدا با نام BIOS معرفی شد و چندین بار در طول سال 2020 به خاطر همه‌گیری کووید-19 تاخیر خورد. فیلم در سال 2021 با نام Finch معرفی شد و در نهایت تاریخ 5 نوامبر 2021 از شبکه Apple TV+ منتشر شد. تام هنکس تنها ستاره فیلم محسوب می‌شود و در کنار او سگی مهربان و رباتی کنجکاو به نام جِف (با بازی کالب لندری جونز) حضور دارند. در ادامه قصد داریم کمی بیشتر در مورد فیلم صحبت کنیم پس با بررسی فیلم Finch با ما همراه باشید.

خلاصه داستان و بررسی فیلم Finch
(امین علیرضائی)

ده سال از زمانی که شعله‌ی خورشیدی لایه اوزون را تخریب کرد و دما را تا 70 درجه سانتیگراد افزایش داد و سیاره زمین را به یک زمین بایرِ غیرقابل سکونت تبدیل کرد می‌گذرد. اکثرا موجودات زنده توسط اشعه ماوراء بنفش سوخته و زمین و ساکنانش در معرض رویدادهای شدید آب و هوایی قرار گرفت. یکی از معدود بازماندگان، مهندس رباتیک، فینچ واینبرگ (تام هنکس)، با سگ خود گودیر و ربات کمکی‌اش Duey است . آنها در آزمایشگاه زیرزمینی در سنت لوئیس که زمانی متعلق به شرکتی بود که قبل از فاجعه در آن کار می‌کرد، زندگی می‌کنند. فینچ فقط برای جستجوی لوازم با لباس محافظِ مقاوم در برابر گرما و اشعه ماوراء بنفش بیرون می‌رود و سعی می‌کند با پیدا کردن غذاهای باقی مانده بعد از این همه سال خود و سگش را زنده نگهدارد.

فینچ که بر اثر سرطان در حال مرگ است، قصد ایجاد یک ربات انسان‌نمای پیشرفته‌تر را دارد تا از سگش پس از مرگش مراقبت کند. فینچ حجم زیادی از دایره المعارف‌ها و اطلاعات گوناگون از جمله کتابچه راهنمای آموزش و مراقبت از سگ‌ها را به ربات منتقل می‌کند. مدتی بعد آنها به دلیل نزدیک شدن طوفانی خطرناک مجبور به ترک پناهگاه می‌شوند. بعد از خروج از پناهگاه آنها با مخاطرات زیادی رو به رو می‌شوند و…

بررسی فیلم Finch / فینچ 1

تام هنکس (فینچ) به همراه یک سگ(گودیر) و یک ربات(جِف) در دنیایی پساآخرالزمانی ترکیب فیلم فینچ را تشکیل داده‌اند. فیلمی که انگار بیشتر برای طرفداران تام هنکس ساخته شده است. اگر به دنبال اتفاقات عجیب و داستانی پیچیده هستید وقتتان را صرف دیدن این فیلم نکنید. این فیلم بیشتر به مانند یک تلنگر عمل می‌کند. تلنگری که می‌خواهد گوشزد کند که گرمایش و آلودگی زمین چه نتایج ویران کنند‌ه‌ای می‌تواند در پی داشته باشد و می‌تواند زندگی بشر را رو به انقراض ببرد. اینکه زندگی محدود است و در صورت تجربه نکردن یک سری از زیبایی‌های دنیا دیگر نمی‌توان اشتباهات قبل یا کرده‌ها و نکرده‌های زندگی را بازگرداند.

اما فیلم فینچ در ساخت جهانش مشکلات آشکاری دارد و خود را محدود به یک شخصیت کرده و جزئیات زیادی از آنچه در گذشته اتفاق افتاده و دلایل آن را بازگو نمی‌کند. خود فینچ کاملا شخصیتی ناشناخته تا آخر فیلم باقی می‌ماند و نمی‌تواند به عنوان یک کاراکتر خاص در ذهن شما هک شود. اما ماجرایی که سه شخصیت کلیدی داستان در کنارهم تجربه می‌کنند بسیار زیبا و دلنشین ساخته شده است و اگر با حوصله برایش وقت بگذارید از آن لذت خواهید برد.

بررسی فیلم Finch / فینچ 2

برخلاف چیزی که در توضیحات اولیه نوشته شد در این فیلم با سه شخصیت رو به رو هستیم. اولی فینچ واینبرگ مهندس و نابغه رباتیک که به تنهایی خو گرفته و تنها دارایی باقی مانده او در این دنیای تلخ سگی است که طی اتفاقی پیدا کرده است. شخصیت بعدی سگ داستان یعنی گودیِر است. سگی که ماجرای تلخی را تجربه کرده است. در طول فیلم بارها عکس العمل‌های او نسبت به اتفاقات مختلف منعکس شده است. به طوری که کم کم به او علاقه‌مند می‌شوید و رفتارها و عکس العمل‌هایش را درک خواهید کرد. فیلم در این زمینه با کلوزآپ‌‌های به موقعی که از صورت سگ به شما نشان می‌دهد، شما را با این سگ دوست داشتنی و رفتارهایش بیشتر آشنا می‌کند. شخصیت سوم ربات داستان یعنی جِف است. رباتی که فینچ فقط به دلیل اینکه بعد از مرگش مراقب سگ باشد او را ساخته است. این ربات بخش قابل توجهی از بار درام و طنز داستان را شامل می‌شود. در ابتدای امر جِف در حال کشف جهان اطرافش است و از کارهای فینچ تقلید می‌کند. اما هر چه زمان به جلوتر می‌رود او را نه یک ماشین بلکه یک موجود زنده که مسائل و اتفاقات مختلف را درک می‌کند می‌بینید و تحولی که این ربات در طول داستان تجربه می‌کند را احساس خواهید کرد. مسیر اعتماد کردن و پیوند خوردن دو شخصیت گودیر و جف از بهترین بخش‌های داستان فیلم را تشکیل می‌دهد.

با تمام ساده بودن داستان Finch حس بسیار خوبی بعد از اتمام آن به شما دست خواهد داد. اینکه انسان‌ها در هر نوع شرایطی از زندگی برای خود اهدافی می‌سازند یکی از نکات ویژه داستان است. فینچ واینبرگ یکی از محدود بازمانده‌های دنیا در داستان فیلم است اما با تمام شرایط سختی که متحمل شده است و بیماری که او را از درون نابود می‌کند، به فکر نجات تنها دارایی زندگی‌اش یعنی گودیر است. اگر به داستان پیدا کردن این سگ توسط فینچ نگاه کنید متوجه می‌شوید چرا او تا این حد به این سگ وابسته است. به نوعی او خود را مقصر اصلی مرگ دختر بچه و مادر (صاحبان اصلی سگ) می‌داند و اینطور می‌خواهد وجدان زخم خورده خود را با ساخت جِف ترمیم کند. (او به خاطر کمک نکردن به آن دو خود را یک بزدل خطاب می‌کند) او حداقل می‌خواهد مثل یک بزدل نمیرد پس با ساخت جِف اثری از خود بعد از مرگش به یادگار می‌گذارد.

نگاهی کوتاه به فیلم Finch / تجربه‌ی حسی خوب
(مسعود چراغی)

فیلم finch اثری علمی‌تخیلی و آخرزمانی است که توسط میگل ساپچنیک ساخته شده است، که بیشتر او را در زمینه کارگردانی اپیزودهایی از سریال‌های Game of Thrones، Fringe ,Banshee, True Detective و… می‌شناسیم . او اینبار دست به ساخت اثری زده که با تمامی نواقص داستانی خود حس رضایت و خشنودی را در بینندگانش ایجاد کرده است.

فیلم finch یک شاهکار سینمایی نیست، خبری از اکشن‌های جذاب که هیجان را در شما شعله‌ور کند در آن نیست، صحنه‌های ترسناکی که استرس را به شما تزریق کند در finch وجود ندارد، finch روایتی از احساس است همین، finch را باید حس کنید و از آن لذت ببرید. فیلم finch دارای سه نقش اصلی است که ترکیبی به شدت لذت بخش را تشکیل می دهند، فینچ با بازی تام هنکس، جف رباتی که هنکس خالق آن هست و گودیر سگ فینچ. فیلمی را تصور کنید که روایتگر داستان یک سگ، یک ربات و یک انسان باشد و نقش انسان را هم تام هنکس افسانه‌ای به عهده داشته باشد. حتی فکر کردن به این موضوع رضایت بخش است.

بررسی فیلم Finch / فینچ 3

معرفی هفت فیلم برتر تام هنکس

در مورد تام هنکس می‌توان ساعت‌ها صحبت کرد. وقتی از برترین بازیگران مرد تاریخ صحبت می‌شود بلافاصله نام مارلون براندو، آلپاچینو و دنیرو مطرح می‌شود. از طرفی دیگر وقتی از ستاره‌های نسل بعدی صحبت می‌شود نام هایی چون تام هاردی و لئوناردو دیکاپریو و کریستین بیل شنیده می‌شود. اما واقعا باید از خودمان بپرسیم نام تام هنکس کجای تاریخ سینماست؟ تام هنکس بازیگریست که مدیون سینما نیست بلکه سینما مدیون تام هنکس است و او بی‌نظیر و بی‌همتاست و شاید به اندازه نام‌های عنوان شده جذاب نباشد اما او بی‌شک یکی از برترین ستاره‌های تاریخ سینماست.

نتیجه گیری…

راجع به برخی از فیلم‌ها حرف زدن بی‌نتیجه خواهد بود و خیلی در کلام منتقل نمی‌شوند و باید آنها را تماشا و حس‌شان کرد، فیلم فینچ از همین فیلم‌هاست. پس توصیه می‌کنیم به جای خواندن راجع به فینچ به تماشای آن بپردازید و حس خوبی که در انتها به شما منتقل می‌کند را دریافت کنید و لذت ببرید. فینچ در مورد تجربه کردن زیبایی‌های اطرافمان به ما گوشزد می‌کند. اینکه عمر انسان به سرعت در حال گذر است و اتفاقات غیرقابل پیش بینی‌ای در طول این مسیر منتظر ما هستند، پس نمی‌توان کار امروز را به فردا انداخت… 

فیلم Finch / فینچ

بررسی فیلم Finch / فینچ
فیلم Finch / فینچ

نمره سایت ساعت 7 (ارزش اثر)

(خوب)

(خوب)

فینچ

راجع به برخی از فیلم‌ها حرف زدن بی‌نتیجه خواهد بود و خیلی در کلام منتقل نمی‌شوند و باید آنها را تماشا و حس‌شان کرد، فیلم فینچ از همین فیلم‌هاست. پس توصیه می‌کنیم به جای خواندن راجع به فینچ به تماشای آن بپردازید و حس خوبی که در انتها به شما منتقل می‌کند را دریافت کنید و لذت ببرید. فینچ در مورد تجربه کردن زیبایی‌های اطرافمان به ما گوشزد می‌کند. اینکه عمر انسان به سرعت در حال گذر است و اتفاقات غیرقابل پیش بینی‌ای در طول این مسیر منتظر ما هستند، پس نمی‌توان کار امروز را به فردا انداخت…

امیدواریم از مطلب “بررسی فیلم Finch / فینچ” لذت برده باشید تا بعد…

آخرین مطالب به روز شده

آخرین مقالات اختصاصی

اشتراک در
اطلاع از
guest
2 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
صبا
صبا

مرسی خیلی عالی بود

کاربران ناشناس
کاربران ناشناس

لذت بردم عالی بود