نقد و بررسی بازی Tales Of Arise

در این مطلب با نقد و بررسی بازی Tales Of Arise در خدمت شما هستیم. بازی Tales Of Arise توسط Bandai Namco ساخته و برای کنسول‌های نسل هشتم، نهم و PC منتشر شده است. Tales Of Arise دارای گرافیک و میان‌پرده‌های انیمه‌ای است که جذابیت خاصی به بازی بخشیده است. سبک گیم‌پلی بازی J-RPG است که این بخش برای مخاطبان ایرانی می‌تواند جذاب لازم را دارا نباشد. در ادامه با نقد و بررسی بازی Tales Of Arise همراه شما هستیم.

بازی Tales Of Arise

گیم‌پلی بازی…

سری بازی Tales of فرنچایزی با سابقه است که شاید برای ما ایرانی‌ها بی‌اهمیت باشد ولی در ژاپن طرفداران خود را دارد. Tales Of Arise هفدهمین بازی از این فرنچایز است که در تاریخ ۱۰ سپتامبر منتشر شده و با موتور گرافیکی Unreal 4 ساخته شده است. داستان هر قسمت با دیگری متفاوت است و از این نظر نیازی نیست که شماره‌های قبلی را بازی کرده باشید تا با دنیای آن آشنا باشید، هر قسمت داستان و جهان خود را داراست. تنها مورد یکسان گیم‌پلی آن است، گیم‌پلی بازی بدین صورت است که شما در محیط و نقشه بازی که محدود است، قدم زده Materialها و منابع جمع‌ کرده و با دشمنان روبرو می‌شوید. برای مواجه با دشمنان باید به سمتشان بروید و سپس بازی به Arena (میدان مبارزه) سوئیچ می‌کند.

سری بازی Tales of قبل از FFVII این مدل گیم‌پلی را وارد بازی‌های ژاپنی کردند. پس از این نظر سازندگان می‌دانند نقاط ضعف و یا قوت گیم‌پلی‌شان چیست و آنها را بهبود داده‌اند. شما کنترل شخصیت اصلی بازی Alphen را برعهده دارید. Alphen سه حرکت ویژه و ضربه معمولی دارد، بعلاوه با فشردن Shift و یا کلید راست ماوس می‌توانید جاخالی دهید و یا بدوید. حال نوار SP مربوط به مانای شما می‌شود، که بوسیله آن می‌توانید حرکات ویژه انجام دهید، نوار SP خود به خود پر می‌شود ولی سرعت پر شدن را می‌توانید در درخت پیشرفت بهبود دهید تا سریع‌تر پر شود. بازی تنها محدود به Alphen نیست و در مبارزات می‌توانید Shionne و یا Rinwell را هم کنترل کنید و گروه شما هم محدود به این کاراکترها نیست و هر چه جلوتر می‌روید با کاراکترهای بیشتری روبرو می‌شوید که می‌توانید آنها را وارد مبارزات کنید، اما تنها توانایی کنترل چهار کاراکتر را  در آن واحد در اختیار دارید. همینطور در قسمت مربوط به Strategy می‌توانید بر روی استایل مبارزه خود کار کنید تا برنامه‌ریزی کنید هر کاراکتر وقتی شما کنترلش نمی‌کنید چه کاری را انجام دهد.

نقد و بررسی بازی Tales Of Arise

سیستم Levelup اما مانند قدیم است و باید زمان زیادی برای آن صرف کنید. بخاطر همین بهتر است نسخه بازی کامل با تمام DLCها را تهیه کنید. (یا نسخه کرک شده) بیشتر این DLCها شامل تغییر لباس و ظاهر کاراکترتان می‌شود. ولی DLCهای مربوط به Levelup کردن بسیار کارآمد هستند و باعث می‌شوند خیلی سریع‌تر کاراکترهایتان را به سطوح بالاتر برسانید. 

بیشتر در مورد گیم‌پلی Tales Of Arise

اگر نگاهی سطحی به بازی داشته باشید، Tales Of Arise دارای داستانی خوب و گیم‌پلی جالبی است. اما بازی باید بتواند تا انتها شما را پای کنسول یا PCتان نگه دارد. با توجه به اینکه مخاطب ایرانی بیشتر Action-RPG را می‌پسندد، بازی Tales Of Arise مخاطب خاص خود را باید پیدا کند. یعنی اوتاکوها، کسانی که عاشق سینه‌چاک انیمه و هر چیزی که مربوط به انیمه می‌شود، هستند. پس بنابراین اگر انیمه‌باز نیستید و تا حالا انیمه سریالی یا سینمایی ندیده‌اید و یا از خرده فرهنگ Kawaii و اوتاکوها چیزی نمی‌دانید، بی‌خیال بازی شوید و به سراغ‌اش نروید.

نقد و بررسی بازی Tales Of Arise

اما منظورم از نگاه عمیق بی‌علاقگی عامه‌ی گیمرهای ایرانی به J-RPG نبود، بلکه تشابه روند گیم‌پلی و حتی تا حدودی داستان بازیِ Tales Of Arise با سری مشهور YS است. آخرین سری این مجموعه با نام YS IX: Monstrum Nox در سال 2019 منتشر شد و همچون شماره قبل داستانی جالب و گیم‌پلی‌ای جذاب‌تر را به نمایش گذاشت. سری YS سال‌هاست که گیم‌پلی‌ای مشابه Tales Of Arise را ارائه می‌دهد و از این نظر خیلی بهتر توانسته خود را در بازار ژاپن (حداقل) جا بیاندازد و طرفداران بی‌شماری دارد. در واقع گیم‌پلی Tales Of Arise و در نگاه کلی‌تر YS ترکیبی از المان‌های J-RPG و Action -RPG است که سرآمد آنها Final Fantasy است. سری FF سبک Action-RPG غربی را با J-RPG ترکیب کرد و با اینکه در ابتدا مخاطبانش را ناامید کرد ولی رفته رفته آن را بهبود داد تا به چیزی که الان هست تبدیل شود. وقتی بودجه ساخت FF را کاهش دهید، به سری محبوب YS و Tales of Arise می‌رسید که همان گیم‌پلی را در قالبی انیمه‌ای و فانتزی برای شما ارائه می‌دهند. حال Tales Of Arise نمی‌خواهد با بزرگان قیاس شود ولی می‌خواهد برای خود جایگاهی متصور شود.

کمی در مورد محتوای داستان Tales Of Arise

نقد و بررسی بازی Tales Of Arise

همانطور که در بالا اشاره شد Tales Of Arise دارای داستانی خوب و قدرتمندی است. موضوعاتی همچون برده‌داری، خیانت، خشونت، غرور و بی‌رحمی در طول داستان بازی دیده می‌شوند. بازی با تاثیرپذیری از داستان‌پردازی‌های انیمه‌ها، سعی کرده است بر روی زخم‌های بشر دست بگذارد و آنها را نمایان کند. البته بازی در گیم‌پلی‌اش دارای ضعف‌هایی است ولی در بخش داستانی قوی‌تر عمل کرده است. داستان Tales Of Arise به شما تلنگر می‌زند و یادآور می‌شود که بشر از یکسو بی‌رحم و از سوی دیگر رنج کشیده است و شما تمام این خصلت‌ها، دردها، رنج‌ها و بی‌رحمی‌ها را در طول بازی حس خواهید کرد. اما در میان تمام این‌ عذاب‌ها، امید هنوز در دل مردمان زنده است. یک عمل مهربانانه‌ی کوچک، مانند شکافی است که دیوارهای نفرت را فرو می‌ریزد و سخت‌ترین قلب‌ها را هم می‌تواند نرم کند، درسی که بازی به ما می‌دهد با داستانش در همین نکته نهفته است.

داستان ۳۰۰ سال نزاع

داستان Tales Of Arise در دنیایی جریان دارد که دو قدرت دنیا یعنی Dahna و Rena در نزاعی ۳۰۰ ساله سعی در گرفتن سیاره خود هستند. با برخورداری از تکنولوژی و سلاح‌های جنگی پیشرفته Rena در نهایت Dahna و تمام سرزمین‌های تابع‌اش را فتح می‌کند. مردمان Dahna به بردگی گرفته شده و تاریخ پرافتخارشان از صحنه روزگار محو می‌شود. سه قرن بعد از سقوط Dahna، آنها که زنده ماندند باید در معادن، برای ابد کار کنند و تنها راه رهایی آن از این زنجیرها، مرگ است. بر روی دستان این بردگان، مُهری قرار دارد که انرژی زندگی یا Life Force آنها را گرفته و به هر یک از اربابان قلمروها قدرتی فزاینده می‌دهد. اربابان در رقابتی تنگاتنگ برای کنترل سرزمین‌های Rena اقدام به این کار می‌کنند. هر کسی که بتواند Life Force بیشتری جمع کند، زودتر از بقیه می‌تواند کنترل مملکت را دست گیرد.

نقد و بررسی بازی Tales Of Arise 1

حال ما کنترل یکی از همین برده‌ها را در دست می‌گیریم. او را با لقب Iron Mask خطاب می‌کنند زیرا همواره کلاه‌خودی آهنی بر سر دارد که تمام صورت‌اش را پوشانده است. از دیگر لایه‌های شخصیتی او این است که گذشته‌اش را بخاطر ندارد و حتی نمی‌داند نامش چیست. داستان پا را فراتر گذاشته و برای اینکه شخصیت‌اش را رازآلود کند ویژگی خاصی برای شخصیتش قرار داده؛ Iron Mask درد را احساس نمی‌کند.

کاراکتر اصلی انسانی احساساتی و پرشور است ولی نمی‌تواند دردهایش را حس کند و متوجه زخم‌ها و خونریزی‌اش نمی‌شود. در حین فرار از معدن، شما با دیگر شخصیت اصلی قصه یعنی Shionne آشنا می‌شوید. او طبق گفته سربازان Rena خائن به مملکت است و باید اعدام شود. اما او دارای نفرینی است که باعث می‌شود هیچ‌کس نتواتد او را لمس کند. اگر این کار را بکنید میدانی الکتریسیته از بدنش خارج می‌شود که شما را می‌تواند بکشد. نکته جالب اینجاست که چون Iron Mask درد را احساس نمی‌کند متوجه این میدان الکتریسیته نمی‌شود و می‌تواند Shionne را لمس کند. درست برعکس Iron Mask، کاراکتر Shionne تودار و رئیس‌مآب است و هیچ احساسی بروز نمی‌دهد و همه را درون خودش می‌ریزد. او همچنین نیرویی درون خود دارد که شمشیری آتشین است، اما خود نمی‌تواند از آن استفاده کند زیرا تحمل آتش را ندارد از طرفی Iron Mask چون درد را احساس نمی‌کند، می‌تواند از این سلاح جادویی استفاده کند، موردی که حتی Shionne را شگفت‌زده می‌کند.

بدین ترتیب شاهد زوجی هستیم که به خوبی همدیگر را تکمیل می‌کنند، هر دو می‌خواهند که Rena را ساقط کنند، با اینکه انگیزه‌های شخصی خود را دارند. این همکاری باعث می‌شود آنها به سراغ پنج ارباب بزرگ Rena بروند وآنها را یکی یکی سرنگون کنند. در طول این ماجراجویی شخصیت‌های دیگری نیز به کمکتان می‌آیند و هر یک داستان غم‌انگیز خود را دارند. بعضی اشراف نیز به شما کمک می‌کنند، شک و تردید نیز در این میان وجود دارد اما همگی برای یک هدف مصمم هستند.

نقد و بررسی بازی Tales Of Arise

در این بین میان‌پرده‌ها به صورت مانگا بیان می‌شوند و مانند بازی Scarlet Nexus هستند، با این تفاوت که لب‌هایشان تکان می‌خورد! اما چون این میان‌پرده‌ها بعضا طولانی و ناگهانی در صفحه ظاهر می‌شوند ممکن است در بعضی مواقع بر روی اعصابتان بروند. این میان‌پرده‌ها بعضا شامل رگبار احساسات کاراکترها می‌شود که اگر به جای مانگاطور بودن ، خیلی عادی کارگردانی می‌شد نتیجه‌ی بهتری داشت. از طرفی وقتی تمام اربابان پنج قلمرو Rena روان‌پریش هستند و صحبت‌‌هایشان در قالب این مدل میان‌پرده‌ها بیان می‌شود، همگی کلیشه‌ای و شبیه هم می‌شوند که از نقاط ضعف‌ بازی محسوب می‌شود.

نقاط ضعف

جدا از نحوه روایت قصه و گفتگوها در قالبی که بالا بدان اشاره کردم، صحنه‌آرایی و محیط بازی به نسبت Scarlet Nexus پر و پیمان‌تر است ولی جای کار بیشتری داشت، ایرادی که Code Vein هم آن را داشت. البته بازی Code Vein محیطی جالب‌تر و مخوف‌تر به نمایش گذاشت. معمولا بازی‌های J-RPG خیلی طولانی هستند و گیم‌پلی‌شان خیلی سریع خسته کننده می‌شوند. موردی که Tales of Arise نیز گرفتارش می‌شود و تنها اگر به داستان علاقه پیدا کنید و کاراکتری را دنبال کنید می‌تواند شما را پای اثر نگه‌دارد.

سخن آخر

اگر با سبک J-RPG آشنایی لازم را دارید، بازیِ Tales of Arise می‌تواند برایتان لحظات سرگرم کننده و مفرحی را بوجود بیاورد. در کل روایت داستان‌ و شخصیت‌پردازی‌ جذاب و عمیق هستند و از کشش مناسبی برخوردارند و می‌توانند شما را تا انتها پای اثر نگه‌ داشته و خاطره خوشی برایتان رقم بزنند. با این حال اگر از سبک بازی خوشتان نمی‌آید، این بازی نمی‌تواند نظر شما را به خود جلب کند.

بازی Tales Of Arise

نقد و بررسی بازی Tales Of Arise
بازی Tales Of Arise

نمره سایت ساعت 7 (ارزش اثر)

(خوب)

(خوب)

اگر با سبک J-RPG آشنایی لازم را دارید، بازیِ Tales of Arise می‌تواند برایتان لحظات سرگرم کننده و مفرحی را بوجود بیاورد. در کل روایت داستان‌ و شخصیت‌پردازی‌ جذاب و عمیق هستند و از کشش مناسبی برخوردارند و می‌توانند شما را تا انتها پای اثر نگه‌ داشته و خاطره خوشی برایتان رقم بزنند. با این حال اگر از سبک بازی خوشتان نمی‌آید، این بازی نمی‌تواند نظر شما را به خود جلب کند.

امیدواریم از مطلب “نقد و بررسی بازی Tales Of Arise” لذت برده باشید تا بعد…

آخرین مطالب به روز شده

آخرین مقالات اختصاصی

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها