برترین فیلم های بروسلی (لی جن فان) 

در این مطلب قصد داریم به پنج فیلم برترِ خدایِ هنرهای رزمی یعنی بروسلی بپردازیم. قطعا شما هم با فیلم‌های این اسطوره، خاطرات زیادی دارید. به همین جهت در ابتدا به معرفی بروسلی و سپس به معرفی فیلم‌های برتر او می پردازیم. با سایت ساعت هفت با برترین فیلم های بروسلی (Bruce Lee) همراه شما هستیم.

برای خواندن مطالب بیشتر از دیگر بازیگران و کارگردان‌های مطرح به لیست محبوب‌ترین بازیگران و کارگردان های هالیوود مراجعه کنید…

امروز (27 نوامبر) سالروز تولد بروسلی اسطوره هنرهای رزمی چینی‌ست که به همین مناسبت با بهترین آثار او در خدمت شما هستیم… 

بهترین های بازیگران اکشن…

هفت فیلم برتر رایان رینولدز

هفت فیلم برتر دنزل واشنگتن +بیوگرافی

معرفی هفت فیلم برتر کیانو ریوز 

معرفی هفت فیلم برتر اکشن اسکات ادکینز

معرفی هفت فیلم برتر اکشن جیسون استاتهام

بهترین فیلم های دوئین جانسون (راک)/ رتبه بندی تمام آثار او

کمی در مورد بروسلی

لی جن فان مشهور به بروس لی (Bruce Lee)؛ زاده ۲۷ نوامبر ۱۹۴۰، استاد هنرهای رزمی چینی، بازیگر فیلم‌های اکشن، استاد فلسفه، نظریه‌پرداز و بنیان‌گذار روش رزمی “جیت کان دو ” (Jeet Kune Do) (جیت به معنای دفاع/ کان به معنای حمله و دو در واقع هماهنگ‌کننده بین دفاع و حمله) یکی از مدرن‌ترین سبک‌های کونگ فو یا ووشو اهل آمریکا و هنگ کنگ بود. ( جیت کان دو یکی از سبک‌های مدرن و ترکیبی هنرهای رزمی است که توسط بروسلی پایه گذاری شد). بسیاری از مفسران، منتقدان، رسانه‌ها و دیگر رزمی‌کاران، بروسلی را تاثیرگذارترین و برجسته‌ترین رزمی‌کار تمام دوران و نماد فرهنگی می‌دانند. متاسفانه وی بدون هیچ آسیب خارجی قابل مشاهده ای در ۲۰ ژوئیه ۱۹۷۳ در سن 32 سالگی بر اثر کورتیزون و تورم مغزی درگذشت. با این حال، طبق گزارش‌های کالبد شکافی، مغز لی به طور قابل توجهی متورم شده بود. از زمان مرگش تاکنون، بروس لی همچنان بر ورزش‌های رزمی، از جمله جودو، کاراته، هنرهای رزمی مختلف و بوکس، و همچنین فرهنگ عامه مدرن، از جمله فیلم، تلویزیون، کمیک، انیمیشن و بازی‌های ویدئویی تأثیرگذار بوده است. همین محبوبیت و برجستگیِ بروسلی باعث شد که روزنامه تایم او را یکی از 100 فرد مهم قرن بیستم معرفی کند. همچنین بروس لی به یک چهره نمادین در میان مردم چین تبدیل شد چون در نقش آفرینی هایش به عنوان افتخار ملی برای چین و از همه مهمتر ملی‌گرایی چینی ظاهر گردید.

لی، در محله چینی‌های سانفرانسیسکو در کالیفرنیا به دنیا آمد اما در هنگ کنگ بزرگ شد. او در ۱۸ سالگی مجددا برای تحصیل در دانشگاه به سانفرانسیسکو بازگشت. فیلم‌های رزمی که او در سینمای هالیوود و هنگ‌کنگ ایفای نقش کرد موجب ارتقای سطح فیلم‌های رزمی هنگ کنگ شد و تحسین عامه را برانگیخت. همین موجب شد که موجی از علاقه‌مندی به فیلم‌های هنرهای رزمی چینی (ووشو) را در جهان غرب به وجود آورد. شیوه کارگردانی و فضای فیلم‌های او نه تنها بر روی هنرهای رزمی بلکه بر روی نوع ساخت فیلم‌های رزمی چه در هنگ کنگ و چه در سرتاسر دنیا تأثیر گذاشت.

بروس لی از ۱۳ سالگی، شاگرد ایپ من (رتبه بندی سری ایپ من) استاد وینگ چون کونگ فو شد. او پس از ورود به آمریکا، آموزش هنرهای رزمی خود با نام “جان فن کونگ‌فو” آغاز کرد. بروس لی هرچند در سبک وینگ چون آموزش و مهارت داشت، اما او به پیروی از یک سبک اعتقاد نداشت و معتقد بود باید از بهترین تکنیک‌ها در سبک های مختلف رزمی بهره گرفت. وی تصمیم گرفت به مطالعه گسترده در زمینه انواع سبک‌های رزمی بپردازد که همین باعث شد به تمام سبک های مبارزه ای غربی و شرقی آشنایی کامل پیدا کند.  وی بر این باور بود که «اگر انسانی با چهار دست و چهار پا به دنیا آمد می‌توان گفت که ضربات به شکل پیچیده‌ای قابل تولید است، لذا تا زمانی که این‌گونه نشده فنون کاربردی و اساسی به همین شکل خواهد بود».  بروس لی همین پیچیدگی هنرهای رزمی را با نام «جیت کان دو» بدون پیشوند و پسوند نام‌گذاری کرد. (بیوگرافی برگرفته از: ویکی پدیا)

در ادامه با بهترین (یا بهتر بگوییم همه!) فیلم هایی که بروسلی در آن به ایفای نقش پرداخته است آشنا خواهید شد…

5 فیلم برتر بروسلی (لی جن فان)

5. Game of Death (1978)

بازی مرگ (Game of Death) (محصول 1978)

برترین فیلم های بروسلی (لی جن فان) / 5 فیلم برتر او

 Rotten:55%  IMDB: 6.1

فیلم بازی مرگ در سال 1978 در هنگ کنگ به کارگردانی بروسلی و رابرت کلاس ساخته شد. فیلم بازی مرگ با کمال تاسف آخرین فیلم بروسلی اسطوره فیلم‌های رزمی بود و بعد از این او نتوانست این فیلم را به اتمام برساند و دار فانی را وداع گفت. در این فیلمِ فوق‌العاده دیدنی، بروسلی در لباس یکدست زرد رنگ از نردبانی بسیار دشوار که هر پله‌اش را یک استاد رزمی تشکیل داده است بالا می‌رود. در این سلسله مبارزات، وی با ستاره بسکتبال “عبدل کریم جبار” مبارزه می‌کند. مبارزات بی‌نظیر وی، صحنه‌های اکشن فوق‌العاده او در فیلم و کار با نانچیکو، همه را نیم‌خیز می‌کند و جزو تاثیرگذارترین فیلم‌های رزمی تاریخ است می‌توان از آن نام برد. ولی همانطور که اشاره شد، یکسری از صحنه‌های این فیلم بدون ادیت نهایی پخش شد و با سیستم افکت‌گذاری الباقی صحنه‌ها را به پایان رساندند. و به نوعی فیلم، ناپایان به پایان رسید و بروسلی نیز به تاریخ پیوست.

4. The Big Boss (1971)

رئیس بزرگ (The Big Boss) (محصول 1971)

بهترین فیلم های بروسلی : رئیس بزرگ (The Big Boss) (محصول 1971)

 Rotten:73%  IMDB: 7.1

فیلم رییس بزرگ به کارگردانی Lo Wei, Wu Chia Hsiang در سال 1971 توسط هنگ کنگ منتشر شد. این فیلم به نوعی شروع ستاره شدن بروسلی در دنیای فیلم‌های اکشن و رزمی بود. بروسلی در این فیلم به تایلند می‌رود تا با پسرعمو‌هایش زندگی کند و در یک کارخانه یخ‌سازی شروع به فعالیت می‌کند. چندی بعد از فعالیت در کارخانه متوجه می‌شود که دوتا از پسرعموهایش ناپدید شدند. او بعد از پیگیری‌های پی در پی متوجه می‌شود که رئیس کارخانه، قاچاق اعضای انسان می‌کند و آنها را تکه تکه کرده و به فروش می‌رساند. با اینکه بروسلی (چِنگ چاوو) توانایی نابود کردن خیلی از نیروهای آن رئیس کارخانه را داشت اما به مادرش قول داده بود که مبارزه نکند. کمی بعد، به ذات کثیف رییس کارخانه پی می‌برد و قول خود را می‌شکند و مبارزات آغاز می‌شود. رئیس بزرگ یکی از جذابترین و بهترین فیلم‌های بروسلی از نظر داستان و هنرهای رزمی محسوب می‌شود. صحنه‌های این فیلم بسیار مبهوت کننده و به یاد ماندنی هستند.

3. Fist of Fury (1972)

مشت خشمگین یا خشم اژدها (Fist of Fury) (محصول سال 1972)

بهترین فیلم های بروسلی: مشت خشم (Fist of Fury) (محصول سال 1972)

  Rotten:93%  IMDB: 7.4

انتشار فیلم خشم اژدها در سال 1972 به کارگردانی Lo Wei (محصول هنگ کنگ) ساخته شد. در این فیلمِ فوق‌العادهِ هیجانی و جذاب شاهد تبعیض ژاپنی‌ها علیه چینی‌ها هستیم. ژاپنی‌ها برای اینکه هنرها و فنون رزمی خودشان را مطرح کنند، مدام چینی‌ها را سرکوب می‌کنند و استادِ بروسلی را به قتل می‌رسانند. بروسلی در نقش چِن بعد از بازگشت از سفر با صحنه خاکسپاری استادش روبه رو می‌شود. بعد از ادامه سرکوب‌ها از جانب ژاپنی‌ها او به فکر انتقام می‌افتد. در ابتدا اساتید و شاگردان ژاپنی که مسبب قتل استاد وی بودند را با خاک یکسان می‌کند و سپس به دنبال عامل اصلی تمام این ماجراها می‌رود. در آخر بعد از کلی صحنه‌های حیرت انگیز شاهد این هستیم که بروسلی به قتل می‌رسد. خیلی‌ها معتقد بودند که بروسلی با اسلحه به قتل رسیده، در حالی که بروسلی در فیلم بازی مرگ بر اثر اختلالات مغزی فوت می کند.

2. Way of the Dragon (1972)

راه اژدها (Way of the Dragon) (محصول سال 1972)

بهترین فیلم های بروسلی : راه اژدها (Way of the Dragon) (محصول سال 1972)

 Rotten:92%  IMDB: 7.3

اولین فیلمی که توسط خود بروسلی کارگردانی شد راه اژدها بود که در سال 1972 منتشر گردید. این فیلم داستان شخصی بنام تانگ لانگ (بروسلی) را به نمایش می‌گذارد که به رم سفر می‌کند تا به فامیل‌هایش در برابر گروه شروری کمک کند. در ابتدا چین چینگ(نورا میاوو) بروسلی را فردی بی‌صلاحیت می‌خواند اما بعد از اینکه بروسلی از او در برابر یکسری افراد شرور محافظت می‌کند متوجه می‌شود که بروسلی چقدر جوانمرد و حرفه‌ای است. صحنه‌های رزمی زیبای فیلم در حیاط پشتی رستوران، بعد از گذشت این همه سال هنوز زبانزد بسیاری از رزمی کاران می‌باشد. در ابتدای فیلم، مضمون طنزآمیزی داشت و در مبارزات اولیه فیلم کمی حس شوخ طبعی از جانب بروسلی احساس می شد که همین باعث تنوع چشمگیری نسبت به دیگر فیلم های وی می شود. تسلط بروسلی در هنرهای رزمی و همچنین مبارزه آخر او با قهرمان کاراته آمریکا باعث شد راه صد ساله را یک شبه در زمینه ساخت فیلم‌های رزمی طی کند.

1. Enter the Dragon (1973)

اژدها وارد می شود (Enter the Dragon) (محصول سال 1973)

بهترین فیلم های بروسلی : اژدها وارد می شود (Enter the Dragon) (محصول سال 1973)

Metacritic:83/100  Rotten:94%  IMDB: 7.7

فیلم اژدها وارد می شود به کارگردانی رابرت کلاوس در سال 1973 منتشر گردید. این فیلم درست کمی بعد از مرگ بروسلی منتشر شد. در این فیلم شاهد مبارزات یکسری از بهترین هنرمندانی که در زمینه هنرهای رزمی فعالیت داشتند، هستیم. مبارزات، بین اساتید برتر از کشورهای مختلف می‌باشد. در این خصوص بروسلی سرآمد همه آنها است. در این فیلم رییس برگزاری این مبارزات کارتل مواد مخدر است. “شین کین” رییس این باند بعد از اینکه متوجه می‌شود یکی از اساتید متوجه کارهای او شده است، او را به قتل میرساند. بروسلی بعد از بررسی‌هایی که انجام می‌دهد نه تنها متوجه می‌شود که رئیس برگزاری مبارزات فردیست فاسد ، بلکه متوجه این موضوع می‌شود که او در به قتل رساندن خواهرش دست داشته است. شین کین به یکی از مبارزان خود دستور تعرض به خواهرش را داده بود و خواهر بروسلی برای جلوگیری از اینکار خودکشی می‌کند. به همین جهت خشم بروسلی لبریز و وارد میدان نبرد می‌شود تا انتقام خواهرش را بگیرد. یکی از نکات جالب فیلم این است که در یکی از سکانس‌های این فیلم، جکی جان به عنوان سیاهی لشکر در فیلم حضور کوتاهی دارد و توسط بروسلی کشته می‌شود. از این رو در یکی از مصاحبه‌ها با جکی جان، از او سوال شد که آیا دوست داشتی به جای بروسلی بودی یا بروسلی ۲ می‌شدی؟ او در پاسخ گفت، من از همان سکانس در تلاش بودم که جکی جان یک شوم! 

صحنه‌های اکشن بسیار جذاب، مبارزه همزمان با تعدادی از بهترین مبارزان هنرهای رزمی و در نهایت صحنه مبارزه با رئیس باند در کاخ باعث شد بروسلی بیشتر بدرخشد و یکی از بیادماندنی‌ترین فیلم‌های  رزمی شود. از فیلم “اژدها وارد می شود” می توان به عنوان یکی از بهترین فیلم‌های رزمی تاریخ سینما نام برد و این فیلم یکی از دلایل اصلی است که نام بروسلی را برای همیشه زنده نگه خواهد داشت…


امیدواریم از مطلب ” برترین فیلم های بروسلی ارباب هنر های رزمی ” لذت برده باشید تا بعد…

آخرین مطالب به روز شده

آخرین مقالات اختصاصی

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها