بررسی فیلم Avengers: Endgame / پایانی باشکوه

فیلم Avengers: Endgame محصول سال 2019 که توسط Walt Disney Studios Motion Pictures توزیع و Marvel Studios آن را تولید کرده است. Avengers: Endgame توانست به فروش جهانی 2.796 میلیارد دلاری دست یابد که رکوردی تازه در صنعت سینما محسوب می شود.

مطلب مرتبط:‌ شخصیت های مارول

اگر به دنبال دیدن نقدهای بیشتری از فیلم های سال 2019  میگردید به لیست فیلم های سال 2019 مراجعه فرمایید. (فیلم های 2020 نیز در لیست فیلم های سال 2020 موجود است.)

نبرد پایانی

فیلم Avengers: Endgame بلافاصله بعد از وقایع Avengers: Infinity War اتفاق می افتد. جایی که Thanos نیمی از مردم کهکشان را برای اصلاح نژادی با Infinity Gauntlet تجزیه می کند. متقابلاً قهرمانان ما هم دوستان و همرزمان قهرمان خود را از دست می دهند.

انتقام و دیگر هیچ

Avengers: Endgame به ما درد و اندوه قهرمانان از این مصیبت را نشان می دهد. بعضی سعی در قبول کردن شرایط دارند و بعضی هنوز در فکر انتقام هستند. اما همچون گذشته نویسندگان به خوبی طنز را هم در سناریو خود گنجانده اند و با این کار اشک و لبخند را توامان برای مخاطب به ارمغان آورده اند. شاید روند داستان و مقوله ی سفر در زمان برایتان کمی گُنگ و لوس به نظر بیاید اما این فیلم Interstellar نیست!

شاید اگر نویسندگان می خواستند بیش از حد وارد جزئیات متافیزیکی شوند سیر صعودی داستان را از دست می دادند. همین موضوع است که کمی برای مخاطب مخصوصاً کسانی که Interstellar ساخته نولان و فیلم های مشابه را دیده اند، فیلم را غیر منطقی می کند.

شروع یک پایان…

(خطر اسپویل)

بررسی فیلم Avengers: Endgame / پایانی باشکوه 1

داستان Avengers: Endgame از جایی شروع می شود که Tony Stark ( از ابر قهرمانان مورد علاقه ی نویسنده مشهور George R.R. Martin است. طرفداران کتاب نغمه آتش و یخ تئوری دارند که تونی استارک از نوادگان آریا استارک است!!!) و دختر Thanos، نبیولا در فضای بیکران سرگردانند.

درست زمانی که تونی آخرین بارقه های امید خود را از دست می دهد، Carol Danvers به دادش می رسد و سفینه ی آنها را به زمین و مقعر Avengers بر می گرداند. در آنجا آخرین بازماندگان گروه انتقام جویان یعنی بورس بنر (Hulk)، استیو راجرز (Captain America)، ناتاشا رومانوف (Black Widow)، تور (Thor)، جیمز رودز (War Machin) و راکت حضور دارند. آنها تصمیم می گیرند تا Thanos را پیدا کنند و به وسیله Infinity Gauntlet همه چیز را به حالت اول برگردانند.

نبیولا از آخرین خواسته Thanos می گوید و راکت رد او را می گیرد. همگی به آنجا می روند اما Thanos را تنها می یابند. وقتی به کلبه ی او یورش میبرند متوجه می شوند که Thanos سنگها را نابود کرده است. تور هم از کوره در می رود و سر او را از بدنش جدا می کند. بنابراین قهرمانان می فهمند که همه چیز از دست رفته و هیچ راه دیگری ندارند .

سفر در زمان!

(خطر اسپویل)

بررسی فیلم Avengers: Endgame / پایانی باشکوه 2

داستان این قسمت Avengers با قسمت دوم Ant-Man کراس اور دارد و پنج از سال بعد از حادثه ای که در بالا گفته شد Scott Lang از قلمرو کوانتوم خارج می شود. او مستقیم به سراغ گروه از هم پاشیده اونجرز که اکنون فقط کاپیتان آمریکا و ناتاشا باقی مانده اند می رود و از تئوری سفر در زمان حرف می زند. با آزمایشات تونی استارک مشخص می شود که امکان سفر در زمان وجود دارد و هنوز می شود به آینده امیدوار بود. داستان شاید به خاطر ورود به مقوله سفر در زمان و علم کوانتوم کمی غیر منطقی به نظر برسد اما نویسندگان با خلق صحنه های پر شکوه و جلوه های ویژه ی فوق العاده ، سعی می کنند ذهن مخاطب را به همان جهتی که می خواهند ببرند تا ضعف خود را در این بخش پوشش دهند.

صحنه های مربوط به توضیحات چگونگی سفر در زمان خیلی سریع و پشت سر هم است تا به فیلم نامه و کل اثر لطمه ای وارد نشود. کارگردانی برادران روسو (Anthony Russo , Joe Russo) بسیار جسورانه و عالی از آب درآمده و قاب بندی ها و نماهایی که از چهره های بازیگران، سرزمین های خیالی مارول و نبرد بزرگ انتهای فیلم گرفته اند به بهترین شکل در خلق اثری حماسی و فانتزی کمک کرده است.

عطش انتقام

از لحاظ شخصیت پردازی اما دیگر خبری از آن Thanos ای که ساعت ها بر روی منبر می رفت و سخنان فلسفی بیان می کرد نیست. Thanos جدی تر، خشن تر و تک بعدی شده و همچون یک ابر شرور وارد کلیشه ی نابودی جهان می شود. در عین حال شخصیت Thor بسیار عالی است مخصوصاً با تغییراتی که در ظاهر و نشان دادن اعتیاد او به الکل بر شخصیتش وارد آمده بسیار جذاب است.

از لحاظ شخصیت پردازی اما دیگر خبری از آن Thanos ای که ساعت ها بر روی منبر می رفت و سخنان فلسفی بیان می کرد نیست. Thanos جدی تر، خشن تر و تک بعدی شده و همچون یک ابر شرور وارد کلیشه ی نابودی جهان می شود. در عین حال شخصیت Thor بسیار عالی است مخصوصاً با تغییراتی که در ظاهر و نشان دادن اعتیاد او به الکل بر شخصیتش وارد آمده بسیار جذاب است.

شخصیتی شوخ و در عین حال بی خیال ولی همچنان قدرتمند اما افسرده، در مقابل شخصیت پردازی تونی استارک را داریم. می خواهد مثل انسانی عادی عمل کند ولی نمی تواند چون دلش برای پیتر پارکر می سوزد و در جای جای فیلم او را به یاد می آورد. می خواهد او را برگرداند زیرا می داند لیاقتش بیشتر از این ها بود. از این دست لحظات دراماتیک در فیلم کم نیستند همچون مبارزه ناتاشا با Hawkeye که برای تصاحب سنگ روح که واقعاً شوکه کننده است. همه و همه قهرمانان را برای گرفتن انتقام از Thanos بیشتر تشنه می کند.

حماسی تر، شکوهمند تر

بررسی فیلم Avengers: Endgame / پایانی باشکوه 3

موسیقی Avengers: Endgame نسبت به نسخه قبل به نظرم کمی اُفت می کند ولی همچنان بیشتر بار حماسه آفرینی فیلم را به دوش می کشد. در این راه Alan Silvestri با ارفاق همچنان عالی کار کرده است. البته این مقایسه نسبت به فیلم قبلی یعنی Avengers: Infinity War است. صحنه ورود Thanos به صحنه نبرد در Wakanda به یاد دارید، موسیقی در آن لحظه بر عظمت Thanos بسیار می افزود. در Avengers: Endgame با این که بعضی Theme ها تکراری است اما شاهد آهنگ های جدید و حماسی هستیم ولی به نسبت دیگر حس شور و هیجان را در روح و جانتان ایجاد نمی کند.

Avengers: Endgame

امتیاز سایت ساعت هفت

امتیاز فیلم اونجرز: پایان بازی

عالی

در پایان باید گفت درست است که Endgame از لحاظ فیلنامه مخصوصاً در جایی که نویسندگان می‌خواهند با سفر در زمان داستان را به پیش ببرند دارای ضعف هایی است. (مخصوصاً وقتی همه می‌دانیم در صورتی که اندکی تغییر در گذشته به وجود بیاید آینده دچار طوفانی از حوادث خواهد شد (اثر پروانه ای مدنظر است))، با این حال نویسندگان توانسته‌اند اثری جذاب و تماشایی خلق کنند. آنها ضعف این بخش از فیلم نامه را با قرار دادن صحنه های دراماتیک مختلف و گنجاندن آنها در جای درستش مرهم گذاشتند و میتوان گفت بیننده را از فیلمی که درست کردند راضی نگهداشتند.

آخرین مطالب به روز شده

آخرین مقالات اختصاصی

اشتراک در
اطلاع از
guest
5 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
trackback

[…] جوهانسون” یک سال طلایی بوده است.او با فیلم “پایان بازی” رکورد فروش گیشه در تاریخ سینما را جابجا کرد،با […]

trackback

[…] مطالب مرتبط:بررسی فیلم روزی روزگاری در هالیوود /بررسی فیلم Irishman /افسانه هایی رو به خاموشی… /بررسی فیلم PARASITE /بررسی فیلم Joker (جوکر) / یک انفجار بزرگ/ بررسی فیلم Avengers: Endgame […]

محمد عباسی
محمد عباسی

این فیلم خیلی عالی بود مرسی بابت مطلب

رضا
رضا

ممنون بابت بررسی تون فیلم خوبی است ولی شماره ی قبلیش بهتر بود به نظرم