بررسی فیلم Those Who Wish Me Dead / آنهایی که آرزوی مرگ مرا دارند

آنهایی که آرزوی مرگ مرا دارند / Those Who Wish Me Dead فیلمی اکشن درام هیجانی به کارگردانی تیلور شریدان (Taylor Sheridan) است که از روی کتابی به همین نام اثر Michael Koryta اقتباس شده است. فیلم نامه اثر را Michael Koryta ، Taylor Sheridan و Kevin Turen به نگارش درآورده‌اند. از جمله بازیگران مطرح فیلم می‌توان به آنجلینا جولی، فین لیتل، نیکلاس هولت، جان برنثال و آیدان گیلن اشاره کرد. این فیلم در تاریخ 14 می 2021 از طریق شبکه HBO منتشر شد و همینطور به طور همزمان به اکران در سینماها درآمد. در ادامه با سایت ساعت هفت با بررسی فیلم Those Who Wish Me Dead همراه باشید.

بررسی فیلم Those Who Wish Me Dead

…متن حاووی اسپویل داستانی است… (نتیجه گیری بدون اسپویل در انتهای متن موجود است)

بررسی فیلم Those Who Wish Me Dead / آنهایی که آرزوی مرگ مرا دارند

سکانس ابتدایی فیلم با یک انفجار مهیب و غافلگیرکننده آغاز می‌شود و بیننده را چشم‌انتظار یک داستان هیجان انگیز و مرموز می‌‌کند. یعنی واقعا چه اتفاقی افتاده که دو قاتل یا مامور ویژه‌ی خِبره در پی کشتن عده‌ای برآمده‌اند؟ و این سوالی است که تا انتهای فیلم جوابی برایش پیدا نمی‌کنید! بعد از شروع طوفانی فیلم، در ادامه به یکباره پیوند داستان با بیننده قطع شده و با داستان‌هایی پراکنده از شخصیت‌های تصادفی رو به رو می‌شویم. در واقع فیلم Those Who Wish Me Dead یک مثال روشن از یک فیلم بی‌سر و ته و بدون هدف است که فقط می‌خواهد برخی از بازیگران محبوب را دور هم جمع کند تا بیننده‌ی از همه جا بی‌خبر را به دیدنش ترغیب کند!

بررسی فیلم Those Who Wish Me Dead

بگذارید کمی داستان را باز کنیم تا بهتر متوجه عمق فاجعه شوید! از یک طرف ما حسابداری به نام Owen Casserly و پسرش Connor را داریم که از دست دو قاتل (یا مامور) (تا آخر فیلم هم مشخص نمی‌شود دقیقا این دو چه کسی بودند!) (با بازی نیکلاس هولت و آیدان گیلن) در حال فرار هستند. علت فرار آنها مدارکی است که پدر بدست آورده و این مدارک و اطلاعات پای بسیاری‌ از کله گنده‌ها را درگیر ماجرای خاصی می‌کند. حال این مدارک دقیقا چه چیزی هستند و چه کسی در اصل پشت پرده این ماجراست و دقیقا ماجرا از چه قرار است، نه در داستان مشخص می‌شود و نه انگار اهمیتی دارد! کلید‌های مهم دیگر در کل ماجرای داستان، اولی آتش نشان Hannah Faber با بازی آنجلینا جولی، دومی افسر پلیس Ethan Sawyer با بازی جان برنثال و همسرش Allison با بازی مدینا سنگور می‌باشند. حال تمام این معجون درهم در داستانی آشفته کنار هم ترکیب می‌شوند و در آخر از هیچ به هیچ می‌رسند!

پدر و پسر که دو قاتل حرفه‌ای در تعقیب آنهاست به سمت شهری در وسط جنگل می‌روند که دوست قدیمی‌شان Ethan (همان افسر پلیس) در آنجاست و دو قاتل نیز که عکس پسر و پدر را در کنار خانواده Sawyer می‌بینند متوجه می‌شوند که آنها به آنجا رفته‌اند. دقیقا معلوم نمی‌شود (چراکه چند ساعت فقط از خانه آنها فاصله داشتند و پدر و پسر خیلی زودتر به سمت منطقه در حرکت بودند) که چطور آنها زودتر به جلوی ماشین پدر و پسر می‌رسند، برای آنها کمین کرده و آن دو را غافلگیر می‌کنند. بعد از کمی درگیری پسر داستان در دل جنگل تنها می‌شود.

بررسی فیلم Those Who Wish Me Dead

این پسر بچه باید با آتش نشان داستان(Hannah Faber با بازی آنجلینا جولی) پیوند بخورد چراکه او در یکی از عملیات‌هایی که سال گذشته انجام داده شکست خورده و سه کودک در جلوی چشمانش در آتش بلعیده می‌شوند. او مهارت‌های زیادی دارد و با شجاعت تمام می‌تواند برای نجات مردم به دل آتش با چترنجات دایو کند اما بعد از آن اتفاق او دل شکسته و ماتم زده در بالای برج دیده‌بانی که برای آتش در دل جنگل کار گذاشته‌اند مشغول کار است که با پسر تنها در جنگل برخورد می‌کند. یکی از مسائلی که اصلا به آن توجه نشده امکانات کابین برج وسط جنگل است که چطور به یک صاعقه گیر ساده مجهز نیست و یا چطور یک جعبه کمک‌ اولیه در آن پیدا نمی‌شود و یا چطور یک سلاح درون آن وجود ندارد.(برای محافظت از فرد در برابر افراد شرور یا حیوانات وحشی) بسیاری از اتفاقات داستان بواسطه همین جزئیات رعایت نشده اتفاق می‌افتد و همین باعث می‌شود که از روند داستان ناامید شوید.

دو شخصیت ناقص در دل داستان یعنی پسر و آتش نشان به هم می‌رسند تا با این پیوند دردهای هم را تسکین بدهند.(فیلم اجازه ساخت شخصیت‌ها و پیوند خوردن بیننده با آنها را با پرش‌های بی‌مورد به داستان‌ شخصیت‌های مختلف می‌گیرد و این یکی از مهمترین دلایلی است که احساسات شخصیت‌ها را درک نمی‌کنید و حتی تلخ‌ترین اتفاقات روی شما اثر نمی‌گذارد) پسربچه‌ای که در تمام زندگیش به جز سختی چیزی را ندیده است و آتش نشانی که روزگار سختی را میگذراند. اما واقعا برای بیننده‌ای که در حد چند ثانیه نیز با این دو ارتباط جدی برقرار نکرده پیوند این دو چطور می‌تواند مهم شود و ماجراهای فیلم برایش اهمیت پیدا کند؟ چطور پسر بچه‌ای که همین چند دقیقه پیش پدرش را جلوی چشمانش از دست داده  به زنی که نمی‌شناسد به راحتی اعتماد می‌کند؟ (“-می‌تونم بهت اعتماد کنم؟ -قطعا می‌تونی بهم اعتماد کنی!” (باشه بیا همه مدارک رو بخون!)) اتفاقات ادامه فیلم قابل پیش بینی‌تر و سطحی‌تر نیز هستند حتی می‌توانید لحظه وقوع حوادث را نیز پیش بینی‌ کنید! در کل یعنی احتیاج نیست فیلم را ببینید، قبل از دیدن فیلم و حتی با خواندن خلاصه داستان تمام اتفاقات و پایان آن را حدس خواهید زد. شاید حتی داستانی که شما در ذهن خود ساختید، جذابتر از داستان فیلم اصلی هم دربیاید!

در دل جنگل آتش سوزی را داریم. دو قاتل که قصد کشتن پسر بچه را دارند. هر دوی این‌ها در حالت عادی باید حس تعلیق و استرس به بیننده وارد کند. شعله‌های سوزان آتش هر لحظه در حال نزدیک شدن هستند و از طرفی قاتلان حرفه‌ای و تا دندان مسلح در تعقیب‌ شخصیت‌های اصلی هستند. اما در این بین هیچ حسی در وجود شما ایجاد نمی‌شود. در حقیقت نه داستان می‌تواند این حس را به شما بدهد و نه دوربین و تدوین فیلم می‌تواند با ثبت قاب‌های درست یک فرم روایی درگیرکننده را برایتان بوجود بیاورد.

بررسی فیلم Those Who Wish Me Dead

آنجلینا جولی بازیگری نیست که نقش‌های آنچنان مطرحی در پرونده خود داشته باشد اما او در بیشتر مواقع از پس نقش‌هایش برآمده و در این فیلم نیز توانسته به خوبی ایفای نقش کند اما داستان فیلم اجازه نمی‌دهد تا به شخصیت او متصل شوید و همینطور او از نظر بدنی و ظاهری به یک آتش نشان نزدیک نیست. با این حال خوشحالیم که او را در فیلم اکشن دیگری دیدیم و این امید است که در فیلم‌های بیشتری در این ژانر در سال‌های آینده حضور پیدا کند. (آخرین فیلم اکشن او Salt محصول سال 2010 بود) بازی فین لیتل بازیگر نوجوان داستان نیز زیبا و احساسی است اما حتی او نیز نمی‌تواند جلوی سقوط فیلم را بگیرد!

نتیجه گیری…

کارگردان اثر تایلور شیدن سابقه درخشانی در نویسندگی فیلم‌های اکشن جنایی دارد اما اینبار نتوانسته آنطور که باید و شاید از پس روایت داستانش بربیاید. هرچند لحظات اکشن‌ فیلم جذاب درست شده‌ و ریتم فیلم نیز مناسب و درگیر کننده است (با این حال صحنه خاصی در فیلم دیده نمی‌شود که برایتان ماندگار شود و اینگونه اکشن‌ها را بارها در فیلم‌های دیگر تجربه کرده بودیم.) اما وقتی این موارد در بطن داستان به خوبی به کار گرفته نشوند و داستان فیلم نیز درهم و سطحی باشد نتیجه نهاییِ خوبی برای بیننده ایجاد نمی‌کند و هیجانات لحظه‌ای اگر بدون پشتوانه باشند مانند دیواری بدون ملات هستند و دوامی برایتان نخواهد داشت. این فیلمی نیست که آن را برای دیدن به شما پیشنهاد کنیم، با این حال اگر از طرفداران فیلم‌های اکشن هستید شاید برخی صحنه‌های اکشن-هیجانی آن بتواند شما را راضی کند‌ و همینطور حضور آنجلینا جولی نیز دلیل دیگری است که فیلم را ببینید اما انتظارتان را پایین بیاورید تا شاید از دیدن فیلم لذت ببرید.

فیلم Those Who Wish Me Dead

بررسی فیلم Those Who Wish Me Dead


فیلم Those Who Wish Me Dead

نمره سایت ساعت 7 (ارزش اثر)

(ضعیف)

(ضعیف)

کارگردان اثر تایلور شیدن سابقه درخشانی در نویسندگی فیلم‌های اکشن جنایی دارد اما اینبار نتوانسته آنطور که باید و شاید از پس روایت داستانش بربیاید. هرچند لحظات اکشن‌ فیلم جذاب درست شده‌ و ریتم فیلم نیز مناسب و درگیر کننده است اما وقتی این موارد در بطن داستان به خوبی به کار گرفته نشوند و داستان فیلم نیز درهم و سطحی باشد نتیجه نهایی خوبی برای بیننده ایجاد نمی‌کند و هیجانات لحظه‌ای اگر بدون پشتوانه باشند مانند دیواری بدون ملات هستند و دوامی برایتان نخواهد داشت. این فیلمی نیست که آن را برای دیدن به شما پیشنهاد کنیم، با این حال اگر از طرفداران فیلم‌های اکشن هستید شاید برخی صحنه‌های اکشن-هیجانی آن بتواند شما را راضی کند‌ و همینطور حضور آنجلینا جولی نیز دلیل دیگری است که فیلم را ببینید اما انتظارتان را پایین بیاورید تا شاید از دیدن فیلم لذت ببرید.

امیدواریم از مطلب “بررسی فیلم Those Who Wish Me Dead” لذت برده باشید تا بعد…

آخرین مطالب به روز شده

آخرین مقالات اختصاصی

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها