معرفی شخصیت Dr. Strange / حقایق جالب در مورد دکتر استرنج

در ادامه معرفی شخصیت‌های دنیای مارول با معرفی شخصیت دکتر استفن استرنج در خدمت شما هستیم.  در ادامه با سایت ساعت هفت با معرفی شخصیت Dr. Strange و حقایق جالب در مورد او همراه شما هستیم.

لیست اصلی : معرفی تمام شخصیت های مهم Marvel/ آشنایی با قهرمانان دنیای مارول

به روز شده: ۱ تیر ۱۴۰۱ (اطلاعات بیشتر اضافه شد)

دکترِ عجیب‌غریب

معرفی شخصیت Dr. Strange / حقایق جالب در مورد دکتر استرنج 1
دکتر استرنج به عنوان رهبرِ جادوگران شناخته می‌شود و محافظ زمین در برابر نیروهای جادویی و مرموز است.

دکتر استفن استرنج (Doctor Stephen Strange) توسط استیو دیتکو (Steve Ditko) کمیک نویس مطرح آمریکایی خلق شد. این کاراکتر برای اولین بار در کامیکِ شماره ۱۱۰ Strange Tales به تاریخ جولای ۱۹۶۳ ظاهر شده است. او به عنوان رهبرِ جادوگران شناخته می‌شود و محافظ زمین در برابر نیروهای جادویی و مرموز است. او در دوران نقره‌ای کامیک‌ها خلق شده است و داستان‌هایش با الهام از Black Magic و یک داستانِ درام که از رادیو بین سال‌های ۱۹۳۱ تا ۱۹۳۴ به نام Chandu the Magician پخش می‌شد، ساخته شده است.

دکتر استرنج یک جراح حاذق بود که شخصیتی خودشیفته و از خودراضی داشت، بعد از سانحه تصادفی که برایش اتفاق افتاد او دست‌هایش آسیب دید و دیگر نتوانست عمل جراحی انجام دهد. او سراسر زمین را در جستجوی درمانی برای دست‌هایش گشت تا اینکه به Ancient One رسید. استرنج شاگرد او می‌شود و یاد می‌گیرد که هم در هنرهای عرفانی و هم در هنرهای رزمی استاد شود. او مجموعه‌ای از اشیاء عرفانی، از جمله چشم قدرتمند آگاموتو و شنل (درای) آویزان را به دست می‌آورد و در عمارتی به نام Sanctum Sanctorum، واقع در خیابان بلیکر در شهر نیویورک ساکن می‌شود و بعدها عنوانِ جادوگرِ اعظم یا Sorcerer Supreme را از آن خود می‌کند. مابقی داستان را خودتان در فیلم‌های دنیای مارول دیده‌اید و نیازی به باز تعریف ندارد. اولین‌بار در سال ۱۹۷۸ پیتر هوتن (Peter Hooten) در نقش Dr. Strange در یک فیلم سینمایی ظاهر شد و تا امروز که Benedict Cumberbatch در نقش او ظاهر شده، کسی دیگری این نقش را بازی نکرده است. 

حقایقی درباره Dr. Strange از دنیای کمیک‌ها و فیلم‌های مارول

معرفی شخصیت Dr. Strange / حقایق جالب در مورد دکتر استرنج
مقر دکتر استرنج در New York و در Greenwich Village قرار دارد.

۱. همه ما می‌دانیم که Dr. Strange قادر است بین ابعاد جابه‌جا شود. اما هر کسی احتیاج به یک HQ یا مقر برای خود است. دکتر هم از این قاعده مستثنا نیست. مقر او در New York و در Greenwich Village قرار دارد. این مکان چند بُعدی است و می‌تواند هر کجا و هیچ‌کجا باشد! نام این ساختمان Sanctum Sanctorum است، اگر این نام را در گوگل جستجو کنید به موارد بسیار جالبی برمی‌خورید.

۲. قدرت Dr. Strange از کائنات (Universe) تامین می‌شود. البته Cloak of Levitation (شنل قرمزِ مخصوصش) و Eye Of Agamotto (وسیله‌ای که به گردن می‌اندازد) نیز ابزاری هستند که به او قابلیت‌های ویژه می‌دهند.

۳. نام استن لی با Marvel گره خورده است و او در خلق کاراکترهای بی‌شماری دست داشته است اما همانطور که در بالا ذکر کردم Steve Ditko بدون دخالت کسی Dr. Strange را خلق کرد. بعدها استن لی در خلق شروران دنیای دکتر و داستان‌های او به Ditko کمک کرد.

۴. طراحی‌های دنیایِ ابعادِ دیگر به لطف کار هنری Ditko به قدری خوب بود که مخاطبان Psychedelic خود را داشت. یعنی معتادین به مصرف روانگردان‌ها به کامیک‌های Dr. Strange علاقه عجیبی داشتند. البته خود Ditko برای طراحی این کامیک‌ها و کانسپت‌های عجیب از مواد روانگردان استفاده نکرده است.

معرفی شخصیت Dr. Strange / حقایق جالب در مورد دکتر استرنج 2
استیو دیتکو خالق مرد عنکبوتی و دکتر استرنج است.

۵. استیو دیتکو اصلا اهل مصاحبه نبود و وقتی MCU فیلم‌ Dr. Strange را ساخت، خیلی‌ها برای مصاحبه با او اقدام کردند ولی او اصلا راضی به مصاحبه نبود. آخرین مصاحبه‌ی او به سال ۱۹۶۸ برمی‌گردد. او خالق مرد عنکبوتی نیز می‌باشد. (او در 28 ژوئن 2018 فوت کرده است.)

معرفی شخصیت Dr. Strange / حقایق جالب در مورد دکتر استرنج 3
کاراکتر Ancient One با بازی Tilda Swinton در حقیقت یک تبتی است، که در فیلم یک اسکاتلندی را می‌بینیم

۶. کاراکتر Ancient One با بازی Tilda Swinton در حقیقت یک تبتی است، که در فیلم یک اسکاتلندی را می‌بینیم که به مذاق طرفداران کامیک خوش نیامد. MCU در دفاع از خود بیان کرد که Ancient One ظاهرش تنها یک پوشش است و او می‌تواند بدن‌های بی‌شماری برای خود بسازد. به هرحال بازی تیلدا سوئینتون آنقدر خوب بود که همه را راضی کرد.

۷. با اینکه در فیلم بیشترِ حرکاتِ جادوییِ او را می‌بینیم اما Ancient One به او کونگ‌فو نیز آموخته است.

۸. در کامیک Doctor Strange شماره ۴ که در سال ۱۹۷۴ منتشر شد، او با خودِ مرگ(Death) در حالت مادی و فیزیکی روبرو شد. البته ترس از مرگ در آخر بر او غلبه کرد. این نبرد به دکتر استرنج فهماند که او در نبردها می‌میرد ولی پیری او را از پا در نمی‌آورد. مشابه خصوصیات Elfها در ارباب حلقه‌ها.

معرفی شخصیت Dr. Strange / حقایق جالب در مورد دکتر استرنج 4
کاراکتر Wong در فیلم‌ها در نقش یک استاد و مرشد(Mentor) ظاهر شده است، این در حالی است که او در کامیک‌ها خدمتکار دکتر است.

۹. کاراکتر Wong در فیلم‌ها در نقش یک استاد و مرشد(Mentor) ظاهر شده است، این در حالی است که او در کامیک‌ها خدمتکار دکتر است.

۱۰. در کامیک‌های Civil War دکتر مخالفِ Registration یا افشای اطلاعات فردی به دولت بود و این موضوع او را در صف یاران Captain America قرار می‌داد اما او در این مجادله طرف هیچ کس را نگرفت. (معرفی شخصیت کاپیتان آمریکا)

۱۱. یکی از محبوب‌ترین کامیک‌های Dr. Strange کامیکی بود که او به Doctor Doom برای رفتن به جهنم و یافتن روح مادرش کمک کرد.

۱۲. مثل خالقش Doctor Strange نیز در کامیک Strange Tales به شماره ۱۲۹ از مصاحبه کردن با رسانه‌های جهان امتناع کرد!

معرفی شخصیت Dr. Strange / حقایق جالب در مورد دکتر استرنج
در کامیک‌های Secret Wars او دوشادوش Doctor Doom برای نجات جهان‌های موازی (Multiverseها) جنگید.

۱۳. در کامیک‌های Secret Wars او دوشادوش Doctor Doom برای نجات جهان‌های موازی (Multiverseها) جنگید. در این برهه نامش کلانتر استرنج (Sheriff Strange) بود.

۱۴. اولین کامیکی که او را معرفی کرد تنها ۵ صفحه به این شخصیت اختصاص داده بود.

۱۵. اولین حضور این کاراکتر استن لی را سرذوق نیاورد ولی استن لی بیان کرده بود که این کاراکتر پتانسیل بهتر شدن را دارد.

۱۶. او تا ۲۰ سال بعد از معرفی، کامیک منحصر به فردِ(Solo) خودش را نداشت.

۱۷. در یکی از کامیک‌ها، Dr. Strange توانایی ایجاد ارتباط با بُعد Astral زمین را از دست می‌دهد. در اینجا تونی استارک به او نصیحت می‌کند که به ستارگان نگاه کند و به دنبال منبع انرژی جدیدی باشد. (معرفی شخصیت تونی استارک(مرد آهنی))

معرفی شخصیت Dr. Strange / حقایق جالب در مورد دکتر استرنج

۱۸. در کامیک Strange Tales به شماره ۱۳۴ او و دشمن قسم خورده‌اش Baron Mordo نبردی دراماتیک را رقم می‌زنند. نبردشان به خورشید می‌کشد و آنها در ستاره درخشان منظومه‌ی ما به نبرد نهایی می‌روند.

۱۹. دکتر و استارک هر دو انسان‌هایی خودخواه، خودشیفته و مغروری بودند که در سفر به شرق به خودشناسی رسیدند و تبدیل به انسان‌هایی شدند که امروز می‌شناسیم.

۲۰. کریستی پالمر که در فیلم Dr. Strange با نقش آفرینی Rachel McAdams معرفی شد در واقع همان Claire Temple در سریال Daredevil و Jessica jones در Defenders است. مثل اینکه نتفلیکس با MCU زیاد در ارتباط نیست.

۲۱. همه ما در هنگام خواب آسیب‌پذیریم ولی Dr. Strange با ایراد یک اسپِل خود را در هنگام خواب آسیب‌ناپذیر کرده است.

۲۲. دکتر قادر است نادیدنی‌ها را ببینید و ابعاد نامرئی را درک کند او حتی می‌تواند باکتری‌های روی پوستتان را هم ببیند.

۲۳. نام دکتر در آن اوایل Mr. Strange بود ولی دیتکو و استن لی آن را مشابه Mr. Fantastic می‌دانستند. از طرفی Dr. Hugo Strange هم شرور داستان‌های Batman بود. بنابراین آنها نام او را خلاصه کردند در Dr. Strange تا باحال‌تر شود.

۲۴. ظاهر Dr. Strange شبیه Vincent Price است.

۲۵. معشوقه‌ی او خواهرزاده دشمن شماره یکش است.

معرفی شخصیت Dr. Strange / حقایق جالب در مورد دکتر استرنج
در کامیک The Way Of Weird زمانی که دکتر قدرت‌هایش را از دست می‌دهد، از یک تبر به عنوان سلاح استفاده می‌کند!

۲۶. در کامیک The Way Of Weird زمانی که دکتر قدرت‌هایش را از دست می‌دهد، از یک تبر به عنوان سلاح استفاده می‌کند. نام این تبر Angarrumus است. او در طی نبرد با بیگانگانی که از بُعدی دیگر به زمین یورش برده بودند قدرت‌هایش را از دست می‌دهد. در طول نبرد ناگهان لُخت مادرزاد در Central Park به خود می‌آید و همانگونه با موجودات عجیب و غریب مبارزه می‌کند.

۲۷. آدامس خرسی، آری دکتر استرنج آدامس خرسی دارد که می‌تواند با آن تمام موجودات مادی را منجمد(Freeze) کند!! حالا نه آدامس خرسی ولی آدامس ویژه‌ای دارد که اینکار را می‌کند!

۲۸. بعضیا مثل Wolverine گرگ تنهایی هستند که در نهایت به یک گله می‌پیوندند اما دکتر استرنج عضو هیچ گروهی نیست، حتی عضو رسمی Avengers هم خوانده نمی‌شود.

معرفی شخصیت Dr. Strange / حقایق جالب در مورد دکتر استرنج

۲۹. دکتر استرنج درست است که یکی از قوی‌ترین جادوگران دنیای مارول است ولی در کامیک‌های Ultimate کاراکتر Dormammu او را به زانو درآورد.

۳۰. کارگردان فیلم دکتر استرنج Scott Derrickson گفته است که نقش دکتر استرنج در کامیک‌ها آورنده‌ی جهان‌های موازی و یا ابعاد بالاتر است و قرار است در MCU نیز همین نقش را برعهده بگیرد.

۳۱. شنل دکتر استرنج که در بالا نامش را ذکر کردم به او قدرت پرواز و یا معلق شدن در هوا را می‌دهد. او در کامیک‌ها، کیمونو و اورکُتی نیز با جنس و کارایی مشابه دارد.

۳۲. در کامیک Doctor Strange: The Silver Dagger او توسط یک قاتل حرفه‌ای درون یک شئ جادویی حبس شد. این شئ جادویی تجربیات جالبی را برای او رقم زد. علاوه بر دیدن توهماتی از دیگر قهرمانان، او یک کرم بزرگ را دید که قلیان می‌کشید!

۳۳. در کامیک Spider-Man Annual شماره دوم، Spider-Man در یک واقعیت دیگری گرفتار می‌شود. شکل و شمایل این دنیا شبیه دل و روده انسان و اندام‌های آن است. دکتر استرنج از Astral Spider-Man کمک می‌گیرد تا Xandu شرور این دنیا را شکست دهد و Spider-Man را نجات دهد.

معرفی شخصیت Dr. Strange / حقایق جالب در مورد دکتر استرنج

۳۴. نویسندگانِ کاراکترهایی با قدرتمندی Doctor Strange، پیش می‌آید که قدرت‌های کاراکترشان را از آنها بگیرند و قصه‌هایی پر تنش را برای مخاطبان تعریف کنند. در همین مقاله هم من به چندتا از آنها که برای دکتر استرنج هم اتفاق افتاده آشنا شدید. حال این یکی را هم گوش کنید. در سال ۲۰۱۰ و در کامیک The Doctor Is Out، دکتر قدرت‌هایش را از دست می‌دهد و در یک بازی بیسبال(!) با دختری به نام Casey Kinmont که دارای استعداد جادوگری است آشنا می‌شود. رقیب‌های بازی بیس‌بالش شیاطینی هستند که تغییر ظاهر داده‌اند. او به کمک شاگرد جادوگرش در نهایت تیم رقیب را شکست داد.

۳۵. دلایل پزشک و جراح شدن دکتر استرنج، پرستیژ کاری یا پول یا چیز‌هایِ اینچنینی نبوده است. او خواهرش را در کودکی از دست داد و همین باعث شد تا دکتری حاذق بشود طوری که بیمارانش را نجات دهد. البته قرار بود که در فیلم هم شاهد مرگ خواهرش Donna باشیم ولی این مورد از فیلم‌نامه نهایی حذف شد.

۳۶. در سریال‌های نتفلیکس با گروه Defenders آشنا شدید که شامل Jessica Jones، Daredevil، Luke Cage و Iron Fist می‌شود. در کامیک‌ها اعضای تشکیل دهنده این گروه Dr. Strange، Hulk، The Silver Surfer و Namor هستند و هدفشان دفاع از زمین (Earth) در برابر تهدیدات جهان‌ها و دنیاهای دیگر است. مشکلی با گروه نتفلیکس نیست ولی Defenders در کامیک‌ها قدرتمندتر و هدفی بهتر دارند.

معرفی شخصیت Dr. Strange / حقایق جالب در مورد دکتر استرنج

۳۷. در شماره ۱۷۷ام کامیک Dr. Strange، دکتر به یک بُعد دیگر تبعید می‌شود و برای بازگشت به بُعد خودش باید هویت‌اش را بپوشاند. او تمام صورت و بدنش را به رنگ آبی در می‌آورد و با اینکه تنها هفت شماره با این شکل و شمایل ظاهر می‌شود ولی چهره‌اش خیلی جالب توجه بوده است.

معرفی شخصیت Dr. Strange / حقایق جالب در مورد دکتر استرنج

۳۸. حتما نام گروه Illuminati را شنیده‌اید، گروهی که امریکا و دنیا را در سیطره خود دارند و کنترل رسانه‌های دنیا و جهت‌دهی به افکار ما، موسیقی و غیره را در اختیار دارند. این گروه در کامیک‌های مارول هم حضوری پررنگ دارند. در کامیک‌ها این گروه انجمنی از ابرقهرمانان هستند که دنیای ما را شکل می‌دهند. دکتر استرنج هم توسط Tony Stark و Charles Xavier به میز‌گرد Illuminati دعوت می‌شود.

۳۹. با اینکه دکتر استرنج و تونی استارک اختلافات بسیاری با هم دارند ولی در کامیک Invincible Iron Man شماره سوم، پس از کلی تحریکات از سوی تونی، بالاخره او دکتر را مجاب کرد High Five انجام دهد (بزن قدشِ خودمون!)، آنهم زمانی که تونی پُز مدل ریش‌های خودش را به دیگران داد و برای اثبات حرفش دکتر استرنج را مثال زد!! پ.ن: آنها مدل ریش‌های یکسانی دارند.

امیدواریم از مقاله معرفی شخصیت Doctor Strange لذت برده باشید تا بعد…..

آخرین مطالب به روز شده

آخرین مقالات اختصاصی

اشتراک در
اطلاع از
guest
1 دیدگاه
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
کاربران ناشناس
کاربران ناشناس

جالب بود