بررسی سریال Tokyo Vice

“فساد توکیو” (Tokyo Vice) یک مجموعه تلویزیونی درام-جنایی بوده که توسط “جی.تی.راجرز” و براساس کتابی با همین نام نوشته‌ی “جیک ادلستین” ساخته شده است. “انسل الگورت”، “کن واتانابه” و “ریچل کلر” نقش‌های اصلی این سریال را برعهده دارند. فصل نخست سریال “Tokyo Vice” در هشت قسمت و از تاریخ ۷ آوریل ۲۰۲۲ از شبکه HBO MAX و Wowow (در ژاپن) منتشر گردید. اپیزود آغازین این مجموعه توسط “مایکل مان” کارگردان، نویسنده و تهیه‌کننده‌ی مطرح آمریکایی (کارگردان فیلم‌های مشهوری همچون Heat, The Insider و Public Enemies) کارگردانی شده است. همچنین مان درکنار الگورت، ادلستین و راجرز تهیه‌کننده اجرایی این اثر نیز می‌باشد. فصل اول این سریال با واکنش‌های عموماً مثبتی از سوی مردم و منتقدین روبرو شد و HBO MAX در ژوئن ۲۰۲۲ آن را برای فصل دوم تمدید کرد. در ادامه با بررسی سریال Tokyo Vice در خدمت شما هستیم.

تگ مرتبط: بررسی سریال

مطلب مرتبط: بهترین انیمه و سریال های سال 2022 تاکنون (جدید)

بررسی سریال Tokyo Vice

خلاصه داستان سریال Tokyo Vice

داستان این سریال درباره “جیک ادلستین” (با بازیِ انسل الگورت) روزنامه‌نگار آمریکایی‌ست که در دهه‌ی ۹۰ میلادی به توکیو نقل مکان می‌کند. جیک پس از قبولی در امتحان کتبی زبان ژاپنی شانس پیوستن به کارکنان یک روزنامه بزرگ ژاپنی به نام یومیوری شیمبون را پیدا می‌کند. او موفق می‌شود اولین روزنامه‌نگار خارجی این روزنامه گردد و کارش را از پایین‌ترین سطح شروع می‌کند. جیک علاقه زیادی به کشف دنیای تاریک و خطرناک باند یاکوزا دارد و همواره جریاناتی را که به این باند مرتبط باشد را به شکلی نامحسوس دنبال می‌کند. سپس او با کارآگاه کهنه‌کار ژاپنی “هیروتو کاتاگیری” (با بازیِ کن واتانابه) آشنا می‌شود و با کمک او به روابط و اطلاعات بیشتری از دنیای خلافکارانه یاکوزا می‌رسد و در ادامه …

بررسی سریال Tokyo Vice

بررسی سریال Tokyo Vice “زیر پوست توکیو”

در ابتدا و در سال ۲۰۱۳ قرار بود داستان کتاب “Tokyo Vice” به یک فیلم‌ سینمایی با بازی “دنیل رادکلیف” در نقش جیک ادلستین تبدیل شود. اما باوجود نهایی شدن پروژه و تعیین زمان شروع، تولید این پروژه بدلیل مشکلات برنامه‌ریزی کنسل گردید. سپس در سال ۲۰۱۹ این پروژه اینبار به عنوان یک سریال تلویزیونی راه‌اندازی شد و “جی.تی.راجرز” به عنوان نویسنده و شورانر و “انسل الگورت” بعنوان تهیه‌کننده و بازیگر نقش اصلی انتخاب شدند. الگورت برای ایفای هرچه بهتر نقشش یاد گرفت که به زبان ژاپنی روان صحبت کند و توسط روزنامه‌نگاران حرفه‌ای آموزش دید تا برای نقش خود ۳ داستان بنویسد. کتاب Tokyo Vice: An American Reporter on the Police Beat in Japan (فساد توکیو: گزارشگر آمریکایی در مورد ضرب و شتم پلیس در ژاپن) روایتگر ۱۲ سال از زندگی جیک ادلستین بعنوان کارمند روزنامه یومیوری شیمبون در ژاپن می‌باشد. این کتاب دربردارنده‌ی خاطرات ادلستین از ساعات کاری طولانی (۸۰ ساعت در هفته)، مشکلات روابط و تعاملات میان خبرنگاران جنایی و پلیس بوده و بطورکلی لایه‌های فساد در زیر پوسته‌ی زیبای شهر توکیو را توصیف می‌نماید. اگرچه صحت داستان‌های شرح داده شده در این کتاب بارها زیر سوال رفته است! در نتیجه لازم نیست وقایع داستان را خیلی سختگیرانه قضاوت کنید و تنها کافیست با داستانی که سازندگان سریال برایتان به تصویر کشیده‌اند، همراه شوید.

در سریال “Tokyo Vice” مقدمه‌چینی خوبی برای روایت داستان شکل گرفته است. این موضوع باعث شده تا هرچه سریال جلوتر می‌رود با اتفاقات جذاب‌تری روبرو شویم. در این سریال تمرکز اصلی برروی بُعد جنایی داستان بوده و به موضوعات مافیایی و جاسوسی کمتر پرداخته شده است. چیزی که باعث می‌شود تا ذهن مخاطب کمتر منحرف شده و راحتتر بتواند وقایع اصلی داستان را دنبال کند. درواقع سریال در فصل نخستش بیشتر به داستان‌ها و شخصیت‌های فرعی و آشنا کردن بینندگان با فضای داستان پرداخته است.

بررسی سریال Tokyo Vice

در فصل آغازین سریال “فساد توکیو” شخصیت‌های فرعی نقش بسزایی را ایفا می‌کنند. در حقیقت همین شخصیت‌ها و داستان‌هایشان بوده که داستان اصلی سریال را در آخر شکل می‌دهند. چیزی که بطور همزمان بهترین ویژگی و بزرگترین نقطه ضعف سریال را برایش به همراه داشته است. قطعاً بهترین ویژگی سریال استفاده‌ی بجا از شخصیت‌های فرعی و داستانشان برای شکل‌گیری داستان اصلی و جذابیت بخشیدن به آن می‌باشد. از طرفی این موضوع باعث شده تا سریال وقت کافی برای پرداختن به شخصیت‌های اصلی‌اش یا همان قهرمان‌های داستان را نداشته باشد. این امر باعث شده تا اکثر منتقدین شخصیت‌ اصلی داستان را کمرنگ‌ترین عنصر جالب آن خطاب کنند. هرچند که این انتقادها بیشتر به فیلم‌نامه و سازندگان وارد بوده تا اجرای “انسل الگورت” بازیگر نقش اصلی سریال، اما نمیتوان از فیزیک نامناسب این بازیگر برای ایفای این نقش صحبت نکرد. فیزیک و ظاهر الگورت با این نقش همخوانی مناسبی ندارد و حتی به جیک ادلستین واقعی نیز شبیه نمی‌باشد. اگرچه تلاش‌های او برای اجرای هرچه بهتر این نقش قابل ستایش می‌باشد، اما انتخاب او برای این نقش باتوجه به اینکه قبل از انتخاب شدن به عنوان تهیه‌کننده در پروژه حضور داشته است، نشانگر ارجحیت پول در سینمای امروز بجای اهمیت دادن به استعداد و توانایی‌های هنری می‌باشد.

البته به شخصه ایراد اصلی را در پرداخت نادرست فیلم‌نامه به قهرمان داستان می‌دانم و معتقدم که الگورت باوجود تمام کاستی‌ها در واقعی جلوه دادن شخصیتش عملکرد بسیار خوبی داشته است. الگورت جزو بازیگران بااستعداد و آینده‌دار سینمای جهان می‌باشد که میتواند با انتخاب‌های درست در آینده‌ای نزدیک به یکی از ستارگان بزرگ هالیوود تبدیل شود. اما همانطور که گفته شد ایرادهایی در فیلم‌نامه و شخصیت‌پردازی آن وجود دارد که شاید بخشی از آنها مربوط به سازنده‌ی سریال “جی‌.تی.راجرز” می‌باشد. راجرز عمده فعالیت‌هایش مربوط به تئاتر بوده و بغیر از نوشتن فیلم‌نامه برای یک اقتباس سینمایی از نمایش برنده جایزه تونی به نام “Oslo” در سال ۲۰۲۱ (نمایشی که خودش نویسندگی آن را برعهده داشته است) فعالیت دیگری در حوزه سینما و تلویزیون نداشته است. بی‌تجربگی سازنده سریال برروی کیفیت کلی اثر تاحدودی تاثیرگذار بوده و این را میتوان در بخش‌های مختلف سریال مشاهده نمود.

بررسی سریال Tokyo Vice

بطورکلی سریال “فساد توکیو” با وجود برخی ایرادها در ساختار فرمی‌اش از لحاظ محتوایی و شیوه روایی عملکرد قابل تحسینی داشته است. داستان‌ها و شخصیت‌های فرعی داستان تماماً در راستای پیشبرد داستان اصلی قرار دارند و همه‌چیز دقیق و برنامه‌ریزی شده پیش می‌رود. اگر کمی به شخصیت‌‌پردازی نقش‌های اصلی داستان ارفاق کنیم (زیرا میتوان این کم‌کاری را در فصل بعدی سریال جبران نمود) در زمینه پرداختن به شخصیت‌های فرعی بسیار عالی کار شده است. همچنین اجرای بازیگران این نقش‌ها که عموماً بازیگران ژاپنی را شامل می‌شود نیز از نکات مثبت و قابل تامل سریال محسوب می‌شود.

در پایان میتوان گفت که سریال “Tokyo Vice” یک داستان جنایی تماشایی بوده که اگر به آن مهلت دهید شما را مجذوب داستان و شخصیت‌هایش خواهد کرد. سازندگان سریال سعی کرده‌اند تا حال و هوای فیلم‌نامه و سریال به کتابی که از آن اقتباس شده نزدیک باشد. چیزی که باعث واقعی و باورپذیر شدن فضای سریال شده و برقراری ارتباط با آن را راحت‌تر کرده است. سریال “فساد توکیو” ما را به جهان ناشناخته‌ی جرم و جنایت در پوسته‌ی شهر توکیو و ژاپن می‌برد و داستانی تکان‌دهنده و جسورانه را به نمایش می‌گذارد. در میان سیل انبوه آثار متوسط و ضعیفی که در سال ۲۰۲۲ منتشر گردیده، این سریال حداقل در میان آثار درام-جنایی حرف‌های زیادی برای گفتن دارد. پس اگر از علاقه‌مندان به سریال‌های جنایی بوده و میخواهید سفری مهیج به قلب توکیو داشته و از کمی نزدیکتر با دنیای پر از جرم و جنایت یاکوزاها آشنا شوید، تماشای سریال “Tokyo Vice” را از دست ندهید.

امتیاز سریال: ۸۰

سریال Tokyo Vice

بررسی سریال Tokyo Vice

نمره سایت ساعت 7 (ارزش اثر)

(خیلی خوب)

(خیلی خوب)

زیر پوست توکیو

سریال “فساد توکیو” ما را به جهان ناشناخته‌ی جرم و جنایت در پوسته‌ی شهر توکیو و ژاپن می‌برد و داستانی تکان‌دهنده و جسورانه را به نمایش می‌گذارد. در میان سیل انبوه آثار متوسط و ضعیفی که در سال ۲۰۲۲ منتشر گردیده، این سریال حداقل در میان آثار درام-جنایی حرف‌های زیادی برای گفتن دارد. پس اگر از علاقه‌مندان به سریال‌های جنایی بوده و میخواهید سفری مهیج به قلب توکیو داشته و از کمی نزدیکتر با دنیای پر از جرم و جنایت یاکوزاها آشنا شوید، تماشای سریال “Tokyo Vice” را از دست ندهید.

آخرین مطالب به روز شده

آخرین مقالات اختصاصی

اشتراک در
اطلاع از
guest
1 دیدگاه
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
میترا
میترا

از نظر من هم بازیگر اصلی اون حس و حال رو خوب منتقل نمیکنه و به دل نمیشینه .اما بازیگرای ژاپنی خیلی خیلی عالی بودن