نقد و بررسی بازی Elden Ring / برای مرگ آماده‌اید؟

بازیِ Elden Ring آخرین ساخته‌ی From Software همان مکانیزم و نحوه‌ی داستان‌گویی Dark Souls را در دنیایی وسیع و جهان باز بیان می‌کند. این ترکیبِ جدید به طرزی خارق‌العاده بسیار خوب از آب درآمده و برای مخاطبان قدیمی و آشنا به سری Souls-Borne نه تنها هیچ سردرگمی بوجود نمی‌آورد، بلکه در آخر از خود می‌پرسید چرا از اول بازی‌های Souls-Borne را Open World نساختند. همچنان بازیکنان به اصطلاح تازه‌کار (Noob) بهتر است به سراغ بازی‌های راحت‌تر باشند، زیرا این بازی اصلاً با شما شوخی ندارد و خیلی سخت است. Elden Ring در تاریخ ۲۵ فوریه‌ی امسال به صورت جهانی عرضه خواهد شد، ناشر بازی Bandai Namco می‌باشد و بازی برای پلتفرم‌هایِ PS4، PS5، Xbox Series X، Xbox One و PC منتشر شده است. در ادامه با نقد و بررسی بازی Elden Ring همراه شما هستیم.

مقالات مرتبط:  داستان بازی Dark Souls / عصر آتش

داستان بازی Dark Souls 2 | آشنایی با داستان و شخصیت‌ها

داستان بازی Dark Souls 3 / روایات، تئوری‌ها و پایان بندی‌ها

معرفی شخصیت‌های بازی Dark Souls 3

معرفی سرزمین های مرتبط با بازی Dark Souls 3

مفاهیم داستانی، معرفی شخصیت ها و مناطق بازی Bloodborne (قسمت اول)

داستان بازی Bloodborne / سیر تاریخی وقایع و پایان بندی های بازی (قسمت دوم)

مطلب مرتبط: مورد انتظارترین بازی های سال 2022

نقد و بررسی بازی Elden Ring

حلقه‌ی کهن

آری… یقیناً، دوباره باید پا در بستر مرگ نهیم، یک دَم آسوده نخواهیم بود، جز آنکه تیغ شمشیرمان را بر بدن این دَدان و دیو سیرتان فرو بریم. شاید اندکی آسودگی را در گوشه‌ای، کنارِ نوری ابدی بیابیم، اما صدایِ مرگ را خواهی شنید، کنارِ گوشَت، که تو را در آغوش خواهد گرفت… اما من دوباره بر خواهم خواست، زیرا تا زمانی که باریکه‌ای نور در این ظلمت وجود دارد، روح من اسیر مرگ نخواهد شد، زیرا روح من از نور است و ظلمت از نور گریزان…

نقد و بررسی بازی Elden Ring / همچنان بی‌رحم

همانطور که در بالا اشاره کردم Elden Ring مکانی است که سیستم مبارزات Dark Soulsها را در محیطی جهان باز به شما ارائه می‌دهد، از طرفی سیستم Craftingئی شبیه به بازی Breath of The Wild نینتندو هم در بازی گنجانده شده است. بعد از گذراندن چیزی حدود ۵۰ ساعت در دنیای بازی باید گفت Elden Ring از سری Dark Souls موفق‌تر عمل می‌کند و این نکته را یادآور می‌شود که تنها میازاکی است که می‌تواند رویِ دست خودش بلند شود. داستان و سیر داستانی آن طوری بیان می‌شود که هر گوشه‌ و کنار این عالم برای خود سرگذشتی دارد که پی‌بردن به آنها می‌تواند ساعت‌ها شما را سرگرم خود کند. بازی در سرزمینی به نام Lands Between جریان دارد و از طریق Npcها و یا خواندن توضیحات آیتم‌ها باید پی به رمز و راز این دنیا ببرید. البته همچنان مبارزه به صحبت با NPCها ارجعیت دارد و شکل و شمایل و استایل NPCها کاملاً شبیه دارک سولزی است.

مثل قدیم قبل از ساخت کاراکتر و شخصی سازی آن، سینماتیکی با استایل Dark Fantasy برایتان از چگونگی سقوط دنیایی که قرار است پا بر روی آن بگذارید، می‌گوید. سپس شما را Tarnished خطاب می‌کنند و وظیفه‌ی شما جمع‌آوری تکه‌های خرد شده‌ی حلقه و پیوند آن به همدیگر بازگو می‌شود. حال از ابتدا و ساخت کاراکتر شروع کنیم، ظاهر کاراکتر، اسمش و کلاس‌اش را با توجه به سبک مبارزات و آشنایی که با سری Souls دارید، می‌توانید انتخاب کنید. تنظیمات مربوط به ظاهر کاراکتر نسبت به Dark Soulsها، گزینه‌های بیشتری به شما می‌دهند و تقریباً دستتان بازتر است. آنقدر که می‌توانید کاراکتری شبیه Pennywise از فیلم مشهور IT را شبیه‌سازی کنید! این بخش معمولاً برای من وقت‌گیر است و علاقه‌ای زیادی به ساخت کاراکتری عجیب‌ و غریب دارم. سپس می‌توانید کلاس کاراکترتان را انتخاب کنید، کلاس‌ها هم شبیه قبل هستند ولی نامشان تغییر کرده، جادوگران اکنون منجّم خوانده شده و روحانیون را پیامبر می‌نامند. اگر با سری Souls آشنا باشید می‌دانید کلاس‌ها در شروع بازی تاثیرگذار هستند، به عنوان مثال منجّمان و سیستم مبارزه آنها بر پایه FP است و چون در ابتدای بازی Fluskهای شما اندک است باید کاملاً بر این کلاس تسلط داشته باشید و بتوانید هم FP خود را مدیریت کنید هم HP، که برای تازه‌کاران، این کلاس در شروع بازی خودِ جهنم است! اما اگر بتوانید مقاومت کنید و در بازی پیشرفت کنید این کلاس تبدیل به خدایِ جادو می‌شود! و دیگر هیچ جنبنده‌ای از دست شما در امان نخواهد بود.

نقد و بررسی بازی Elden Ring

بنابراین همچون سری Souls کلاس‌ها تنها در شروع بازی اهمییت دارند و در صورت زنده ماندن و پیشرفت در بازی کاراکترتان را می‌توانید به دیگر کلاس‌ها بسط داده و از تجهیزات آنها حتی بهره ببرید. سلاح‌ها در ابتدا محدود هستند و هر کلاس باید از سلاح خودش استفاده کند اما وقتی Level خود را بالا ببرید، می‌توانید با بالا بردن Stat مربوط به سلاح مورد علاقه‌اتان آن را برای کلاس خود آزاد کنید.

سیستم ارتقاء کاراکتر مانند گذشته است، همچنان باید از یک Bonfire تا Bonfire بعدی بجنگید و به سختی امتیاز جمع‌ کنید تا بتوانید کاراکتر خود را و حتی مهارت گیمری خود را ارتقاء دهید. آنقدر در بازی خواهید مُرد که یا حرفه‌ای می‌شوید یا همچنان یک Noob باقی خواهید ماند یا بدتر، مثل ترسوها بازی را پاک خواهید کرد! حال به جایِ Souls بازی نام Runes را برای Experience Points انتخاب کرده و به Bonfireها، Sites of Grace گفته می‌شود.

نقد و بررسی بازی Elden Ring

نقد و بررسی بازی Elden Ring / گیم‌پلی

گشت‌وگذار در محیط اکنون مهم‌تر شده و جوایز خوبی در انتظارتان است. می‌توانید اسبی اختیار کنید و در محیط بازی سریع‌تر بچرخید، سیستم مبارزات از هسته‌ی Soulsها بهره می‌برد و همان اِلمان‌های پیشین در اینجا هم کاربرد دارد. سری Souls سیستمی خطی داشت با هزارتویی از مسیرهای در هم تنیده شده، حال Elden Ring این سیستم را به کل دور ریخته و مکانیزمی جدید در محیطی جهان باز به شما می‌دهد. گول نقشه‌ی بازی را نخورید دنیایی بسیار وسیع در انتظار شماست. بازی را از بالای کوهی آغاز می‌کنید از آن بالا می‌توانید دنیای بازی را ببینید، قلعه‌هایی که در حال خراب شدن هستند، برج‌های درخشانی که در افق توجهات را به خود جلب می‌کنند یا غول‌های سنگی سرگردان که بی‌هدف این طرف آن طرف می‌روند.

فعلاً در بازی، هیچ هدفی ندارید، فرض کنید حافظه‌اتان را از دست داده‌اید و شما را وسطِ دشتی بزرگ رها کرده‌اند. به سمت اولین قلعه‌ای که در نزدیکیم قرار داشت رفتم و در آنجا با مکانیزم بازی کاملاً آشنا شدم، به قول معروف قِلق بازی دستم آمد. اولین نکته جدید بازی سیستم پَرِش بود، در سری Souls بعد از یک دودیدن می‌توانستید بپرید، اما Elden Ring برای پرش دکمه‌ای طراحی کرده و کاملاً اختیار کاراکترتان را به شما سپرده است و می‌توانید بر روی سطوح و یا سنگ بپرید. هیچ Quest یا ماموریتی و یا حتی اندک راهنمایی در بازی وجود ندارد (و چقدر عالی که وجود ندارد) هر کجای این عالم که بخواهید می‌توانید قدم بگذارید ولی به همین راحتی هم خواهید مُرد!

نقد و بررسی بازی Elden Ring

یادتان باشد Lands Between جایِ بی‌رحمی است. کجا بروم و چه کاری انجام بدهم، بنشینم لب جوی یا بر سر دشمنان فریاد بکشم، حمله بزنم یا به کمک فردی دیگر بشتابم، کاملاً به خودتان بستگی دارد و کسی به زور نمی‌تواند شما را مجبور به کاری کند.

به سمت اولین سخره‌ای که دیدم رفتم و از آن خود را به پایین‌دست رساندم، مقبره‌ای شبیه مقبره‌های بازی اسکاریم نظرم را جلب کرد و سیل دشمنانی که بر سرم آوار شدند. اگر در ضربه‌زدن و یا سپر گرفتن اندکی غفلت کنید، چنان آسیبی دریافت خواهید کرد که به التماس کردن می‌افتید. اگر زنده بمانید، سروکله‌ی باس پیدا خواهد شد که اژدهایان سریال Game of Thrones در برابر او، مانند بچه‌گربه هستند! بعد از بارها و بارها چشیدن مزه‌ی مرگ که واقعاً شیرین است! بالاخره موفق شدم باس را از پا درآورم و یک Spirit به عنوان پاداش دریافت کردم!

این آیتم (Spirit) یکی از چندین آیتم جدیدی است که در Elden Ring می‌توانید بیابید، این آیتم به شما این امکان را می‌دهد که بتوانید یک NPC را احضار کنید تا در مبارزات به کمک شما بیاید‌. یک خانه‌ی Inventory را اشغال می‌کند و در رنگ‌ها و اشکال مختلف می‌توانید آن را بیابید. از ارواح اشراف‌زادگان بگیرید تا ارواح گر‌گ‌ها و زامبی‌ها در این عالم وجود دارند. البته به مانند یک بازیکن واقعی سودمند نیستند ولی در مبارزات سخت می‌توانند برای مدتی حواس دشمن را پرت کنند تا شما ضربات مهلک وارد کنید، اما برای کلاس منجّم آیتمی بسیار کارآمد محسوب می‌شوند. مثلاً می‌توانید انبوهی از Undeadها را احضار کنید تا حواس Boss را پرت کنند و به گوشه‌ای بروید و جادویی قدرتمند را اجرا کنید.

بازی به شما این امکان را می‌دهد که یک بازیکن دیگر را برای کمک احضار کنید و همینطور بازیکنان دیگر هم می‌توانند به شما حمله کنند و یا شما به دیگران حمله کنید. همچون سری Souls می‌توانید نشانی بر روی زمین بگذارید تا دیگران بوسیله‌ی آن شما را احضار کنند، حال برای کمک PvE یا مبارزه PvP همینطور در صورت داشتن آیتمی خاص Playerهایی که همان آیتم را دارند می‌توانند در صورت نیازی فردی را برای کمک احضار کنند، مشابه همین آیتم هم برای Invade زدن وجود دارد.

نقد و بررسی بازی Elden Ring

بعد از آنکه چندتا از Sites of Graceها را فعال کردید، بازی به شما اندکی یعنی اندازه‌ی یک قطره راهنمایی می‌دهد! بعد از یک میان‌پرده بازی به شما Torrent که اسبی وفادار هست را پیشکش می‌کند، به وسیله‌ی آیتمی خاص می‌توانید او را احضار کنید. اسب وسیله‌ای کلیدی برای طی کردن نقشه‌ی بازی Elden Ring است و با توجه به سرعت بالایش خیلی راحت می‌توانید از مهلکه بگریزید و یا به دلِ دشمنان بزنید. البته در بیشتر مواقع چیزی حدود ۸۰درصد با دشمنان بسیار سطح بالا برخورد خواهید کرد که هم خودتان و هم اسبتان را به درک می‌فرستند! از طرفی دیگر ممکن است با اسب خود پا در تله‌ای مرگبار بگذارید از همه طرف محاصره شوید. پس بی‌خود و بی‌جهت در بازی نچرخید، اینجا Skyrim یا زلدا یا دنیای Witcher نیست!

بعد از این مرحله Sites of Graceها برای شما در نقشه علامت زده می‌شوند، این علائم به سیاه‌چاله‌هایی اشاره دارند که باس‌های اصلی بازی در آنجا قرار دارند و شما با شکست دادن آنها می‌توانید، Great Rune بدست آورید و حلقه‌ی کهن را بازیابی کنید. اولین سیاه‌چاله توسط چندین دژ در بالای کوه پاسداری می‌شود. دروازه‌ی ورودی آنها توسط یک شوالیه‌ با کمان پولادی و یک غول محافظت می‌شود و چون کاراکتر من سطحش پایین بود بعد ورود به دروازه در کمتر از ۱۰ ثانیه به دیار باقی شتافتم!

تنها راه عبور، سوار شدن بر رَخش وفادارم و شتابان از دل دشمن گذر کردن بود. حال From Software به شما امکانات جدیدی برای عبور از مشکل می‌دهد، اسب به خودی خود موجودی بسیار کارآمد است و می‌تواند در موارد بسیاری جانتان را نجات دهد. در ادامه قادر هستید در میان علوفه‌ها پنهان شوید و از میان دشمنان عبور کنید یا با خنجرتان از پشت به آنها ضربه‌ای مهلک وارد کنید. حال با توجه به امکان پرش در بازی، سیاه‌چاله‌ها هم نسبت به قبل و Soulsها پیچیده‌تر و در عین حال جذاب‌تر شده‌اند.

Crafting ویژگی دیگری است که در این بازی به کمکتان خواهد آمد، در بازی‌های Souls تیروکمان و Crossbow وجود داشت اما خیلی به ندرت و در شرایطی خاص از آن بهره می‌بردید، این بدان معنا نبود که تیروکمان و یا Crossbow بد بودند، بلکه هزینه‌ی آنها زیاد بود و باید Soulsهای خود را خرج آنها می‌کردید، جای آنکه Levelup کنید. مکانیزم Crafting بازی در این مورد به کمکتان آمده و می‌توانید با جمع‌آوری آیتم از طبیعت بازی و گوشه و کنار آن، تیر‌های مختلف بسازید یا Heal و یا Buffer تهیه کنید. در واقع بدون اینکه نگران Runesهایم باشم‌، توانستم برای کمانم تیر بسازم و در نبردهای دوربرد از آن بهره ببرم. شخصی‌سازی سلاح‌ها نیز بهبود یافته و به شما این امکان را می‌دهد که اسلحه‌ی خود را بر اساس معیارها و ساختار دلخواه خود تنظیم کنید و Statهای آنها را ارتقاء دهید. این کار با استفاده از آیتم Ashes of War انجام پذیر است که در سراسر نقشه و در صندوقچه‌های مخفی و یا با کشتن دشمنان سطح بالا قابل دریافت است. هنگامی که این آیتم‌ها را به سلاحتان اضافه می‌کنید نه تنها یک حمله‌ی ویژه را به سلاح اضافه می‌کنید بلکه Stat آن را هم تغییر می‌دهید. اگر کاراکترتان را براساس Faith-Heavy Build ساخته‌اید، اگر Straight Sword در دست بگیرید، سلاح با Build کاراکترتان هماهنگ نیست ولی با Ashes of War می‌توانید این ناهماهنگی را برطرف کنید. البته برای کار گذاشتن این آیتم به یک آهنگر نیاز دارید.

نقد و بررسی بازی Elden Ring

در حالی که From Software اِلمان‌های زیادی را برای تکمیل دنیای بازیِ Elden Ring تدارک دیده ولی هسته‌ی اصلی مبارزات همچنان همانند Soulsهای پیشین است. این نکته می‌تواند با توجه به خُلق و خوی شما، یک نعمت و یا نفرینی بزرگ باشد. مبارزات به شدت سنگین هستند و تمرکز زیادی بر روی زمان‌بندی می‌طلبند، تمام سلاح‌ها و ضرباتشان داری وزن و زمان‌بندی منحصر به فرد هستند و باید لحظه‌ی مناسب را برای ضربه زدن انتخاب کنید، حتی معمولی‌ترین دشمنان هم اگر در برابرشان اشتباه کنید می‌توانند ضربه‌ای مهلک را به عنوان مجازات به شما وارد کنند و شما را روانه نیستی کنند!

بازی‌های Souls همیشه سخت بودند و Elden Ring هم فرقی با آنها ندارد، ممکن است در جایی که دشمنی حضور ندارد، مورد اصابت تیری قرار بگیرید که از ناکجا آباد می‌آید! لحظاتی وجود دارد که بخاطر تله یا کمینی تمام Runeهایتان را از دست می‌دهید و مجبور شوید برای جبران خسارت دوباره با دشمنان پیکار کنید. اما محیط بزرگ و قابل جستجوی بازی باعث می‌شود که از بازی زده نشوید و اگر در منطقه‌ای گرفتار شدید آن را رها کرده و به سراغِ مکانی دیگر بروید این نکته باعث می‌شود بازیکنان دچار دِلزدگی نشوند و بازی انعطاف‌پذیر جلوه کند.

در سری Souls وقتی به سدی در بازی برخورد می‌کردید که قادر به گذشتن از آن نبودید، دو راه داشتید، یا کاراکترتان را ارتقاء دهید یا به عقب بروید و دوباره تلاش کنید، اکنون در Elden Ring هم می‌توانید کاراکترتان را اصلاح کنید و دوباره تلاش کنید، هم می‌توانید آنجا را رها کنید و به مکانی دیگر بروید و بعداً وقتی قوی‌تر شُدید، دوباره به آنجا برگردید. همین نکته‌ی کوچک لذت بازی را دو چندان می‌کند، در عین حال که کاراکترتان را ارتقاء می‌دهید دیگر دچار دلزدگی نخواهید شد و نیازی نیست بازی را ببندید و به خود استراحت بدهید! کافی است به منطقه‌ای دیگر بروید و دشمنانی متفاوت را از دم تیغ بگذرانید. البته بعد از اتمام بازی این موضوع ارزشِ تکرار بازی را دو چندان می‌کند و سعی می‌کنید Build خود را تغییر دهید و یا کاراکتری دیگر با کلاسی متفاوت بسازید و به سراغِ مکان‌ها و سیاه‌چاله‌هایی که قبلاً جا مانده بودند، بروید.

نقد و بررسی بازی Elden Ring / گرافیک

بازی بر روی PC دارای Performance بهتری است، پس اگر کارت گرافیک 4K دارید حتماً بازی را تهیه کنید و از گرافیک آن لذت ببرید. مدل‌های شخصیت‌های بازی چندان چنگی به دل نمی‌زنند و بیشتر شبیه Cyberpunk 2077 و یا The Outer Worlds هستند. اما هیولاها و حیواناتی که با آنها مواجه می‌شوید بسیار کیفیت بالایی دارند، کیفیت انیمیشن آنها نیز بسیار بالاست. اژدهایان دارای وزن هستند، نَفسشان حتی شما را بر روی صندلی میخکوب خواهد کرد. Undead همان رفتار گذشته را دارند و اگر غفلت کنید تکه‌تکه‌اتان می‌کنند. طراحی نقشه و طراحی Levelهای بازی حرفه‌ای انجام شده و اینکه هر بخش و حتی سیاه‌چاله‌ای فلسفه و داستان خود را دارد، تنها از From Software بر می‌آید. هر سیاه‌چاله، دخمه و یا خرابه‌ای تله‌های منحصر به فرد و خطرات خاص خود را دارند. این موارد باعث می‌شود، لحن جهان بازی و بینشی که از اتفاقات اطرافتان در جریان است، داشته باشید، طوری که چنین ویژگی در بازی‌های قبلی Souls وجود نداشت. ویژگی Ray-Tracing فعلاً در بازی در دسترس نیست و بعداً با یک بروزرسانی می‌توانید آن را فعال کنید، اینکه در آینده Elden Ring می‌تواند جلوه‌های بصری زیباتری داشته باشد، عالی است، زیرا جهان بازی در همین ابتدا بسیار نفس‌گیر است. تنها مشکل بازی افت فریم و برخی مشکلات سطحی است که لطمه‌ی جدی در بازی ایجاد نکرده و در آپدیت‌های بعدی بازی برطرف می‌شود‌

سخن آخر

اگر نام میازاکی برایتان معنای خاصی دارد و دلتان برای ماجراجویی جدید و به شدت چالشی تنگ شده است، بهتر است دست به جیب شوید و بازی را تهیه کنید، زیرا این بازی از همه لحاظ خاص است. Elden Ring یکی از ماجراجویی‌های منحصربه فرد در دنیای گیم است، به طوری که تک تک دقایقی که در آن تجربه می‌کنید و هر بخش از محیط که جستجو می‌کنید خاطره خاصی را برایتان بوجود می‌آورد. این موضوع در یک بازی جهان‌باز تاکنون به این قدرت و عمق دیده نشده است… اهمیت دادن به این همه جزئیات و ساخت جهانی این چنین عظیم، بهت آور و شگفت انگیز، Elden Ring را به یک شاهکار فراموش نشدنی بدل کرده است، بازی‌ای که می‌تواند الگوی بزرگی برای بازی‌های جهان‌باز آینده باشد…

سخن آخر

امتیاز سایت ساعت هفت

امتیاز بازی Elden Ring

اگر نام میازاکی (مثل ما) برایتان معنای خاصی دارد و دلتان برای ماجراجویی جدید و به شدت چالشی تنگ شده است، بهتر است دست به جیب شوید و بازی را تهیه کنید، زیرا این بازی از همه لحاظ خاص است. Elden Ring یکی از ماجراجویی‌های منحصربه فرد در دنیای گیم است، به طوری که تک تک دقایقی که در آن تجربه می‌کنید و هر بخش از محیط که جستجو می‌کنید خاطره خاصی را برایتان بوجود می‌آورد. این موضوع در یک بازی جهان‌باز تاکنون به این قدرت و عمق دیده نشده است… اهمیت دادن به این همه جزئیات و ساخت جهانی این چنین عظیم، بهت آور و شگفت انگیز، Elden Ring را به یک شاهکار فراموش نشدنی بدل کرده است، بازی‌ای که می‌تواند الگوی بزرگی برای بازی‌های جهان‌باز آینده باشد…

امیدواریم از مطلب نقد و بررسی بازی Elden Ring لذت برده باشید…

آخرین مطالب به روز شده

محبوب‌ترین مطالب

آخرین مقالات اختصاصی

اشتراک در
اطلاع از
guest
1 دیدگاه
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
مجتبی
مجتبی

واقعا بازی خیلی خوبیه چند ساعتی که بازی کردم چیزهای زیادی تجربه کردم و واقعا ارزش تک تک لحظاتی که روش گذاشتم رو داشت
ممنون بابت متن عالی بود و امتیاز حقش بود