بهترین فیلم های اسکار 2022/ معرفی بهترین فیلم های نامزد اسکار

فیلم های نامزد اسکار معمولا ارزش دیدن دارند، از این رو در این مطلب مانند مطالب مشابه سال‌های گذشته قصد داریم شما را با بهترین فیلم های نامزد اسکار سال یعنی 2022 آشنا کنیم. در مطالب جداگانه به بررسی هریک از فیلم‌های نامزد اسکار پرداختیم و در این مطلب فقط با خلاصه‌ای از این مطالب رو به رو خواهید شد. در ادامه با سایت ساعت هفت با بهترین فیلم های اسکار 2022 همراه باشید.

با هم نگاهی به دهه ی اخیر و برندگان بهترین فیلم های اسکار می اندازیم. 

بهترین فیلم سال ۲۰۱۰ : سخنرانی پادشاه (The King’s Speech) (بررسی فیلم سخنرانی پادشاه)
بهترین فیلم سال ۲۰۱۱: آرتیست (The Artist) (بررسی فیلم آرتیست)
بهترین فیلم سال ۲۰۱۲: آرگو (Argo) (بررسی فیلم آرگو)
بهترین فیلم سال ۲۰۱۳: ۱۲ سال بردگی (12 Years a Slave) (بررسی فیلم دوازده سال بردگی)
بهترین فیلم سال ۲۰۱۴: بردمن (Birdman) (بررسی فیلم بردمن)
بهترین فیلم سال ۲۰۱۵: اسپات لایت (Spotlight) (بررسی فیلم اسپات لایت)
بهترین فیلم سال ۲۰۱۶: مهتاب (Moonlight)
بهترین فیلم سال ۲۰۱۷: شکل آب (The Shape of Water)
بهترین فیلم سال ۲۰۱۸: کتاب سبز (Green Book) (بررسی فیلم کتاب سبز)
بهترین فیلم سال ۲۰۱۹ :انگل (Parasite) (بررسی فیلم انگل)
بهترین فیلم سال ۲۰۲۰: سرزمین آوارگان (Nomadland) (بررسی فیلم سرزمین آوارگان)
بهترین فیلم سال ۲۰۲۱: کودا (CODA) (بررسی فیلم کودا)

(برای دیدن لیست کامل بهترین های اسکار 2022 کلیک کنید)

مطلب مرتبط سال‌های گذشته: 

بهترین فیلم های اسکار 2020 

بهترین فیلم های اسکار 2021 

به ترتیب حروف الفبا

بهترین فیلم های اسکار 2022/ معرفی بهترین فیلم های نامزد اسکار

Belfast

بررسی فیلم Belfast

کنت برانا با ساخت فیلم بلفاست گوشه‌ای از دوران کودکی‌اش را بر صحنه سینما مصور می‌کند. خشونت از نگاه کودکی معصوم که تنها درک و آگاهی‌اش از اطراف معطوف به بازی کردن و شیطنت‌های بچگی‌ست. حالا باید زودتر از آنچه سنش ایجاب می‌کند شاهد درگیری، تبعیض مذهبی و تنش روانی شود و در چشم به هم زدن وارد دنیای بزرگسالی شود و دنیای دغدغه‌هایش تغییر کند. در این بین موعظه‌های کشیش در باب دوزخ بادی را وارد دوراهی از مسیر خوب و بد می‌کند او که پروتستانی و اعتراف کردن در نزد کشیش برای او تعریف نشده از ترس مجازات الهی در کودکی گرفتار مکاشفه‌ای درونی می‌شود و این بادی را در کودکی وارد ترسی از دنیای بعد از مرگ می‌کند. تجربه‌ای که بسیاری از انسان‌ها آن را در دوران کودکی گذرانده‌اند. 

مطلب کامل:‌ بررسی فیلم Belfast / خانواده مقدس است

بررسی فیلم CODA

خلاصه داستان: داستان این فیلم درباره‌ی “روبی راسی” دختر ۱۷ ساله‌ای است که تنها عضو شنوا در خانواده‌اش می‌باشد. پدر و مادر روبی و همینطور برادر بزرگترش لئو همگی ناشنوا هستند. او هر روز صبح زود به پدر و برادرش در کار ماهیگیری کمک کرده (زیرا حضور او بعنوان فردی شنوا برروی قایق ماهیگیری الزامی است) و سپس راهی دبیرستان می‌شود. روبی برای گروه کُر مدرسه که توسط مستر وی (یک استاد موسیقی) اداره می‌گردد، داوطلب می‌شود. در ابتدا او وحشت کرده و از کلاس فرار می‌کند، اما دوباره بازگشته و با صدای زیبایش مستر وی را غافلگیر می‌کند. سپس مستر وی به او پیشنهاد می‌دهد که با کمک او حرفه‌ی موسیقی را بشکل جدی‌تری دنبال کند. اما در همین حین خانواده روبی کسب و کاری جدید را راه‌اندازی می‌کنند که باعث می‌شود او وقتِ کافی برای حضور در کلاس‌هایش و همینطور کمک به تجارت خانوادگی‌شان را نداشته باشد. روبی بعنوان تنها عضو شنوای خانواده‌اش تاثیر زیادی در روابط اجتماعی آنها داشته و این موضوع همچون باری بزرگ برروی دوشش سنگینی می‌کند. در ادامه روبی برسر دوراهیِ خانواده و آینده‌اش قرار می‌گیرد و باید…

خلاصه بررسی: فیلم “CODA” از آن دست فیلم‌هایی است که هنگام تماشای آن در اکثر مواقع لبخندی بزرگ برروی صورتتان نقش بسته است. آنقدر شیرین و دلنشین که شما گذر زمان را حس نخواهید کرد و از تمام شدن فیلم متعجب خواهید شد. بیش از یک سوم دیالوگ‌های این فیلم با زبان اشاره رد و بدل می‌شود. اما با این وجود حتی یک لحظه هم برای بیننده خسته‌کننده و ملال‌آور نمی‌باشد. زیرا فیلم با سرعت بالایی روایت می‌شود و این موضوع مانع از گیر کردن فیلم در سکانس‌های طولانی با دیالوگ‌های فراوان شده است. این فیلم نشان میدهد که وقتی فیلم‌ساز کارش را بخوبی بلد باشد، می‌تواند یک فیلم‌نامه معمولی را به اثری شگفت‌انگیز و فوق‌العاده تبدیل کند. 

مطلب کامل:‌ بررسی فیلم CODA / آواز بی‌صدا

Don’t Look Up

بررسی فیلم Don't Look Up

فیلم Don’t Look Up به همان مسخره‌ای و احمقانه‌ای است که باید باشد. در غیر این صورت مضمون فیلم این چنان رسا قابل درک و تشخیص نبود. باید رفتار حماقت آمیز ما به شکل پررنگ‌تری به ما نشان داده شود تا تاثیر بیشتری از آن بگیریم. در حالی که فیلم به شدت احمقانه‌ و غیرواقعی به نظر می‌رسد و رفتار مردم یا رسانه‌ها و حتی دولت‌ها با این موضوع بسیار پیش پا افتاده است اما یک فیلم سینمایی همیشه نباید آینه‌ی واقعیت باشد. گاهی برای زدن تلنگرِ بزرگتر احتیاج است که کمی اغراق‌آمیز موضوع را نشان داد تا تاثیر بیشتری روی مخاطب گذاشت و این کاری است که فیلم به بالا نگاه نکن به شکل زیبایی از پسش برآمده است. فیلم کاملا اغراق آمیز روایت می‌شود انگار به جز کیت دیبیاسکی و دکتر راندال میندی کسی توان نجات دنیا را ندارد. انگار دنیا خلاصه شده به این چند نفر و کاری که باید انجام دهند و بقیه دنیا نادیده گرفته شده‌اند که این کمی از واقعیت دنیا و حتی خود آمریکا به دور است. فیلم در این مورد به شدت اغراق آمیز و غیرواقعی است و درجه حماقت انسان‌ها در فیلم بیشتر از حد معمولی است که این موضوع به ترکیب بهتر طنز و درام فیلم کمک ویژه‌ای کرده است اما برای برخی مخاطبان ممکن است آزار دهنده باشد. 

مطلب کامل:‌ بررسی فیلم Don’t Look Up / به بالا نگاه نکن

بهترین فیلم های اسکار 2022

Drive My Car 

تحلیل و بررسی فیلم Drive My Car

خلاصه داستان: داستان فیلم ماشینم را بران در مورد زن و مرد میان‌سالی است که یک زندگی در حال فروپاشی را تجربه می‌کنند. مرد یوسوکه بازیگر و کارگردان تئاتر است و زن اوتو نیز فیلم‌نامه نویس تلویزیونی محسوب می‌شود. حدود پانزده سال پیش دختر کوچک آنها در سن پنج سالگی بر اثر ذات الریه مرده و همین موضوع تاثیر جدی روی زندگی آنها گذاشته است. اما از جایی که این دو نگاه کاملا متفاوتی نسبت به زندگی دارند به اشکال مختلفی با این موضوع برخورد کرده‌اند. به نوعی می‌توان گفت زندگی آنها بعد از مرگ دخترشان از بین رفته اما آنها نمی‌خواهند این موضوع را قبول کنند و با قبول این واقعیت به ادامه دادن زندگیشان بپردازند و…

خلاصه بررسی: با دیدن فیلم Drive My Car چیزی را تجربه خواهید کرد که انگار سال‌هاست در سینمای هالییود از بین رفته است. یک فیلم با داستانی پیچیده اما شخصیت‌های معمولی و قابل لمس که به شدت رویتان تاثیر می‌گذارد و به شکل عمیقی شما را به فکر فرو می‌برد. کمتر فیلمی در این سال‌ها این چنین پرجزئیات ساخته شده بود‌. فیلمی که با اینکه کمی طولانی‌ست و سه ساعت درازا دارد اما در طول مسیرش هر لحظه جریان تازه‌ای را شکل می‌دهد که به سکانس‌های قبلی‌اش بیشتر و بیشتر معنا می‌بخشد. زندگی مانند جاده‌ای بی‌انتها پر از مسیر‌های اصلی، فرعی و دست انداز است و چقدر بد است که ما عادت کنیم به مسیرهای تکراری و زندگی روزمره همیشگی‌مان، بدین ترتیب دیگر زندگی و تجربه کردن چیزهای جدید برایمان بسیار سخت و طاقت فرسا خواهد شد… 

مطلب کامل:‌ تحلیل و بررسی فیلم Drive My Car / گرفتار در پیله عادت

بهترین فیلم های اسکار 2022

Dune 

فیلم Dune

فیلم تل‌ماسه دارای ویژگی‌هایی است که آن را به یک اثر خاص تبدیل کرده است. فیلم Dune از لحاظ بصری و ساخت جهانش سنگ تمام گذاشته است. از همان ابتدا تصاویر ذهن شما را درگیر می‌کنند و زیبایی‌های بصری فیلم کاری می‌کند که متحیر سکانس‌ها شوید. این بیشتر زمانی برایتان رخ می‌دهد که فیلم را با کیفیت مناسب و در یک نمایشگر بزرگ تماشا کنید تا بتوانید جهان حیرت انگیزی که “دنیس ویلنوو” خلق کرده را بیشتر درک کنید. جلوه‌های ویژه‌ی باشکوه و پرجزئیات از بهترین بخش‌های فیلم تل‌ماسه محسوب می‌شود و فیلم توانسته جملات درون رمان را به شکل معجزه آسایی به تصاویر متحرک غیرقابل تصور تبدیل کند. به عنوان مثال وقتی یک سفینه بسیار بزرگ در دل آسمان ظاهر می‌شود می‌توانید تک تک بخش‌های عجیب آن را مشاهده کنید و از این همه جزئیات و عظمت لذت ببرید یا وقتی که بیابان زیبای آراکیس را ملاقات می‌کنید و یا وقتی “شای هولودِ” عظیم از دل شن‌زار به شکل زیبایی بیرون می‌آید قلب‌تان در سینه‌ فرو می‌ریزد.

مطلب کامل:‌ بررسی فیلم Dune / ظهور موعود در تل‌ماسه

King Richard

مورد انتظارترین فیلم های سال 2021 / King Richard

بچه‌ها، Tunde (با بازی Mikayla Lashae Bartholomew)، Lyndrea (با بازی Layla Crawford) و Isha (با بازی Daniele Lawson) در کنار ونوس و سرینا، زندگی بسیار منضبط، تحت نظارت و ساختارمندی دارند به طوری که یکی از همسایگان متقاعد می‌شود که ریچارد و اوراسن بیش از حد به بچه‌ها سخت می‌گیرند و به مقامات مربوطه در این‌باره تماس می‌گیرد. ریچارد اما شخصیتی محافظه‌کار دارد و بیرون از خانه را، با لحنی بد “این خیابان‌ها” خطاب می‌کند و سعی دارد بچه‌ها را از گزند “این خیابان‌ها” حفظ کند. اطرافیان در حالی بچه‌ها به همراه ریچارد مشغول تمرین هستند آنها را با سخنان خود مورد آزار و اذیت کلامی قرار می‌دهند و ریچارد فلسفه و چرایی کار خود را به مخاطب نشان می‌دهد. ریچارد به شعار دادن و نصیحت کردن علاقه دارد و در یک صحنه بچه‌ها را مجبور می‌کند که انیمیشن “سیندرلا” را ببینند تا به آنها درس فروتنی بدهد! “اگر برای موفقیت برنامه‌ریزی نکنی، برای شکست برنامه‌ریزی کرده‌ای” این یکی از شعارهای مورد علاقه‌ی اوست.

مطلب کامل:‌ بررسی فیلم King Richard / خودت را ثابت کن

بهترین فیلم های اسکار 2022

Licorice Pizza 

مورد انتظارترین فیلم های سال 2021 / Licorice Pizza

معرفی کوتاه: “پل توماس اندرسون” یکی از موفق‌ترین کارگردان‌ها و فیلم‌نامه‌نویسان سینما با هشت بار نامزدی اسکار است. فیلم‌های بزرگی همچون “خون به پا خواهد شد” محصول 2007 با بازی خیره کننده دنیل دی لوئیز، استاد محصول 2012 با بازی زیبای “واکین فینیکس” و عشق پریشان محصول 2002 با بازی جسورانه آدام سندلر و امیلی واتسون بخشی از کارنامه هنری او محسوب می‌شود. او علاوه بر کارگردانی، فیلم‌نامه تمام آثارش را نیز خودش نوشته است و این نشان از استعداد ذاتی او در خلق فیلم‌های تاثیرگذار دارد. Licorice Pizza نهمین فیلم بلند اندرسون در نقش نویسنده و کارگردان است که داستانی درام کمدی در مورد یک پسر نوجوان و یک دختر جوان است که در دهه 1970 در دره سان فرناندو عاشق یکدیگر می‌شوند. از جمله بازیگران فیلم می‌توان به Alana Haim, Cooper Hoffman, Sean Penn و Bradley Cooper اشاره کرد. 

بهترین فیلم های اسکار 2022

Nightmare Alley 

بررسی فیلم Nightmare Alley

فیلم کوچه‌ی کابوس فیلمی است که در میان ترافیک فانتزی سازان و فیلم‌های ابرقهرمانی حال حاضر، احترام و اصالت سینما را یادآور می‌شود و مجموعه‌ای کامل از عناصری است که هرکدام از واجبات یک اثر سینمایی خوب و قابل تامل محسوب می‌شوند. یک تریلر معناگرا با داستانی نه چندان پیچیده ولی پرمفهوم که با زرق و برق کافی چشمان بینندگانش را جلا می‌دهد و آنها را درگیر داستانش می‌کند. این فیلم بدون شک یکی از بهترین فیلم های ۲۰۲۱ می‌باشد و تا کنون نیز نقدهای مثبتی دریافت کرده است. از نظر کارگردانی،”دل تورو” توانسته است به خوبی فضای مدنظر خود را خلق کند و حسی که در پایان فیلم قصد القای آن را داشته به خوبی به بیننده منتقل می‌شود و در میان نکات مثبت فیلم می‌توان آغاز و مخصوصا پایان‌بندی آن را مثبت‌ترین بخش آن دانست و کارگردان با این پایان بندی زیبا بیننده را به تحسین واداشته است و به فکر فرو می‌برد.

The Power of the Dog 

بررسی و تحلیل فیلم The Power of the Dog / نگاهی به پایان فیلم و شخصیت‌ها

خلاصه داستان: داستان در سال 1925 در مونتانای آمریکا روایت می‌شود و داستان برادران ثروتمند صاحب مزرعه، فیل و جورج بربنک را بازگو می‌کند. آن دو با رز گوردون، بیوه و صاحب مسافرخانه، در حین چرای گاوهایشان و توقف در مسافرخانه آنها ملاقات می‌کنند. جورج مهربان به سرعت به رز دل می‌بندد، در حالی که فیل به سختی با این ازدواج مخالف است…

خلاصه بررسی: فیلم The Power of the Dog عجیب و غریب است و با یک پایان کوبنده به تک تک سکانس‌هایش از ابتدا تا انتها معنی می‌بخشد. اما از طرفی روایت داستانی فیلم بسیار کند است و برای کسانی که صبر و حوصله دیدن فیلم‌های درام با سکانس‌های طولانی را ندارند لحظات جالبی بوجود نمی‌آورد. اما در عین حال جزئیات داستانی از همان ابتدا به درستی بازگو می‌شود و تار و پود اتفاقات عجیب آینده را شکل می‌دهد. برای درک بهتر فیلم از این نظر بهتر است حداقل دوبار آن را مشاهده کنید که برای فیلمی به کندی قدرت سگ کار سختی در پیش خواهید داشت! داستان به شکل بسیار هوشمندانه و با صبر و حوصله روایت می‌شود و نکات مختلفی را برای بیننده برملا می‌سازد. برای درک بهتر داستان به اطلاعاتی که به صورت قطره چکانی در سکانس‌های مختلف در فیلم تزریق می‌شود دقت کنید، هیچ دیالوگ بی‌موردی وجود ندارد و هر اتفاق شناخت شما را نسبت به شخصیت‌ها بیشتر کرده و اسرار بیشتری از داستان را برایتان برملا می‌کند.

مطلب کامل:‌ بررسی و تحلیل فیلم The Power of the Dog / نگاهی به پایان فیلم و معرفی شخصیت‌ها

West Side Story 

بررسی فیلم West Side Story

اسپیلبرگ و یار فیلم‌نامه‌نویسش تونی کوشنر، دیدی سرسختانه و ترسناک به دهه‌ی ۵۰ را به نمایش می‌گذارند. ما شاهد طبقه‌ی کارگران محله‌ی San Juan Hill هستیم که مردمش را عمدتاً سیاه‌پوستان و لاتین تباران تشکیل می‌دهند، محله نیز در حال گذار به سمت و سویی مدرن‌تر است. بین باند پورتوریکویی معروف به کوسه‌ها و رقبای سفیدپوست آنها، جت‌ها، خصومت شدیدی وجود دارد و در مقابل یکدیگر بسیار خشن و بی‌رحم هستند. این واقعیت که افراد باند کوسه‌ها را همگی بازیگرانی لاتین‌تبار بازی می‌کنند به واقع‌گرایی اثر افزوده است. از جمله دیوید آلوارز در نقش برناردو، رهبر بی‌پروای کوسه‌ها و آریانا دبوز در نقش دوست‌دخترش، آنیتا که هر دو بازیگرانی متبحر هستند. آنها در کنار راشل زگلر، در نقش خواهر کوچک برناردو، ماریا، اولین صحنه‌ها و نقش‌آفرینی‌های اثر را انجام داده‌اند و توانسته‌اند شما را فریفته‌ی خود کنند.

مطلب کامل: بررسی فیلم West Side Story / بازگشت اسپیلبرگ با موزیکال

امیدواریم از مطلب “ بهترین فیلم های اسکار 2022” لذت برده باشید تا بعد…

آخرین مطالب به روز شده

آخرین مقالات اختصاصی

اشتراک در
اطلاع از
guest
2 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
مجتبی
مجتبی

بررسی‌هاتون بسیار زیباست ممنون از وقتی که می‌زارید بابت تهیه این مطالب زیبا ⚘

امین علیرضائی
پاسخ به  مجتبی

سلام مجتبی جان
لطف دارید ممنون بابت نظرت