بررسی فیلم No Country for Old Men / مخمصه

جایی برای پیرمردها نیست (No country for old man) فیلمی در ژانر جنایی مهیج به کارگردانی جوئل و اتان کوئن (Ethan Coen, Joel Coen) می‌باشد. فیلمنامه‌ی این فیلم اقتباسی از روی رمانی با همین نام به نویسندگی کورمک مک کارتی (Cormac McCarthy) رمان‌نویس و نمایش‌نامه‌نویس آمریکاییست که در کارنامه خود دو اقتباس دیگر از نوشته‌های او با عنوان فیلم‌های “همه ی اسب های زیبا ” (All the Pretty Horses) و ” جاده ” (The Road) وجود دارد و این اثر نیز توسط خود جوئل و اتان کوئن بازنویسی شده است. ” جایی برای پیرمرد ها نیست ” در سال 2007 توانست در هشت رشته نامزد اسکار شود و در آخر چهار جایزه اسکار را از آن خود کرد. این اثر در رشته‌های بهترین بازیگرِ نقشِ مکملِ مرد، بهترین فیلم ، بهترین فیلمنامه اقتباسی و بهترین کارگردانی برنده جوایز شد. برادران کوئن سال‌ها در زمینه‌ی فیلمسازی تلاش کرده‌اند و این بار هم نام خود را تا سال‌ها ماندگار کردند. ‌جایی برای پیرمردها نیست یکی از اثار موفق سینماست که نظر بسیاری از منتقدان را به خود جلب کرده‌است. از بازیگران این فیلم میتوان به خاویر باردم (Javier Bardem) ، جاش برولین (Josh Brolin)، تامی لی جونز (Tommy Lee Jones) ، کلی مک دونالد (Kelly Macdonald) و وودی هارلسون (Woody Harrelson) اشاره کرد. در ادامه با سایت ساعت هفت با بررسی فیلم No Country for Old Men  همراه باشید.

برترین‌ فیلم‌های اسکار 

در بخش جدید سایت ساعت هفت قصد داریم تا نگاهی به برندگان اسکار از سال 2000 تا 2020 بیندازیم و هر یک را به صورت جداگانه مورد بررسی قرار دهیم. متن پیش رو برترین فیلم اسکار سال 2008 می‌باشد. برای دیدن لیست کامل اسکاری های هر سال کلیک کنید….

متن پیش رو شامل اسپویل داستانی می باشد…

بررسی فیلم No Country for Old Men

خلاصه فیلم

مردی درمانده به نام لولین ماس (جاش برولین) با وارد شدن به صحنه‌ی خونین به جا مانده از یک معامله‌ی مواد مخدر ، کیف پولی حاوی دو میلیون دلار را پیدا و پیش خود پنهان می‌کند. اما نمی‌داند فردی به نام چیگر (خاویر باردم) که قاتلی خطرناک و بی‌رحم است به دنبال او و کیف پول است و اینگونه لولین سرنوشتش را در دستان شیگر قرار می‌دهد‌. در این بین کلانتر شهر (تام لی جونز) که قتل‌ها در محدوده‌ی حفاظتی او اتفاق افتاده ، قصد دارد به سر منشا این آشوب‌ها برسد، اما این سرآغاز یک تعقیب و گریز معمولی نیست و…

بررسی فیلم No Country for Old Men

        چیگر شخصیتی منفی و جذاب با بازی درخشان خاویر باردم ، قاتلی روان پریش با خصوصیات رفتاری خاص که حتی نمی داند اسمش چگونه تلفظ می‌شود اما خوب می‌داند با یک شاتگان و کپسول هوای اکسیژن چطور یک شهر را وارد بحران کند.

بررسی فیلم No Country for Old Men ( جایی برای پیرمردها نیست)

“او گفت برای مدت زمان طولانیی نقشه داشته تا کسی را بکشه … او گفت اگر بیرون بره دوباره اینکار رو می کنه …  او گفت میدونه که قراره به جهنم بره و … “

سکانس آغازین با نریشنی از “تامی لی جونز”  درباره پسر نوجوانی که دوست دختر 14 ساله‌اش را به خاطر علاقه‌اش کشته بود،آغاز می‌شود. همین دیالوگ در آغاز فیلم کافیست تا شما بوی ژانر را استشمام کنید و متوجه شوید قرار نیست با یک درام اجتماعی روبرو شوید بلکه برادران کوئن می خواهند شما را درگیر یک تریلر با طعمی از خشونت کنند. فیلم با مسئله پول جریانش را به کار می‌اندازد اما در طی داستان ما دیگر پول را تنها دلیل ادامه نمی‌دانیم بلکه متوجه می‌شویم هر شخصیت برای به پایان رساندن قصه وظیفه‌ای را برعهده گرفته و تنها پول بهانه‌ای برای پوشاندن آن است.

بررسی فیلم No Country for Old Men

“جایی برای پیرمردها نیست” قهرمانی ندارد

فیلم نامه از سه شخصیت اصلی تشکیل شده‌است و بر روی آن‌ها مانور می‌دهد. چیگر، لولین، ادوارد که کشمکش‌ها و تعقیب و گریز در درون این مثلث جریان می‌یابد. هر کدام از این شخصیت‌ها رفتار‌ها و عواطف خاص خودشان را دارند و منحصر به فرد عمل می کنند. لولین فردی که مدام در حال فرار کردن از چیگر است با آنکه می‌داند چه سرنوشتی در انتظارش است اما لحظه‌ای تسلیم نمی‌شود و با قاتلی خطرناک در می‌افتد. چیگر شخصیتی منفی و جذاب با بازی درخشان خاویر باردم ، قاتلی روان پریش با خصوصیات رفتاری خاص که حتی نمی‌داند اسمش چگونه تلفظ می‌شود اما خوب می‌داند با یک شاتگان و کپسول هوای اکسیژن چطور یک شهر را وارد بحران کند. او با قد بلند و مدل موی دختران دهه 1997 و لبخند ترسناکش شخصیتی متمایز را ایجاد کرده‌است. او آدمکشی بی احساس، بی رحم و اصولگراست! او به وسیله سکه‌ای با بازی شیر یا خط شانس آدم‌های سر راهش را برای زنده ماندن مورد آزمایش قرار می‌دهد و به شکل غیرقابلِ تصوری بر نتیجه آن پایبند است. او در دیالوگی به لولین می گوید: ” پول ها را بده تا زنت زنده بماند تو در هر صورت کشته خواهی شد” و این یک جمله کافی است تا بدانیم شیگر بر وظایفش و اصول خود پایبند است. حضور ناگهانی و منجی نمای کارسون ولز مانند ندای امیدی است برای نجات لولین اما زمانی نمی‌گذرد که در می‌یابیم لولین کاملا در برابر چیگر بی‌دفاع است و فقط به پرحرفی می‌پردازد و فقط در معامله کردن ، مهارت دارد. حضور او تنها زمان را برای مخاطب می‌خرد و مرگش تنها امید برای زنده ماندن لولین را نابود می‌کند و تماشاگر را در دره‌ای از حقیقت تلخ سرنوشت لولین پرتاب می کند.

بررسی فیلم No Country for Old Men

“جایی برای پیرمردها نیست” قهرمانی ندارد ،حتی کلانتر برخلاف فیلم های دیگرِ این ژانر که انتظار می‌رود پروتاگونیست داستان شود و چیگر را به سزای اعمالش برساند کاملا منفعل عمل می‌کند و چیگر است که داستان را جلو می‌برد. کلانتر مرد قانون نمایی که کارش را ستایش نمی‌کند و مدام خود را سرزنش می‌کند و از خود ناامید است و بی‌قواعد و بی‌اصول و بی‌هدف است. حتی در سکانس پایانی می‌بینیم او حتی در رویاهایش هیچ نقش تاثیر‌گذاری مانند زندگی‌اش ندارد. او در دو رویایی که تعریف میکند از پدرش کاملا منفعل است. او هیچ میراثی از پدر ندارد و فقط پدرش را در پیشبرد اعمالش میبیند ، در رویای اول او سکه‌هایی که توسط پدرش دریافت کرده را گم می‌کند و در رویای دیگر پدرش را در حالی می‌بیند که آتشی را به کمک شاخه‌ای بدست گرفته و کلانتر تنها نظاره‌گر است.

بررسی فیلم No Country for Old Men

” جایی برای پیرمردها نیست” فیلمی خوش ساخت است و به شکل دقیق و استواری بر اقتباسش وفادار است. فیلم شخصیت‌های عجیب و غریبی را با خود همراه کرده‌است. روایت فیلم پر پیچ و تاب است و از عنصر هیجان بهره برده و سرشار از اضطراب است. لوکیشن‌های فیلم بیابان های وسیع ، مکان های خلوت و دور افتاده اند که فضای گانگستری را خلق کرده است که به حال و هوای فیلم بسیار کمک کرده‌اند و جو ویژه‌ای به فیلم بخشیده‌است.

نتیجه گیری

آن طور که فیلم سازان سینما عقیده دارند رمان‌های “مک کارتی” کاملا غیرقابل اقتباس است و اقتباس از روی آن‌ها جسارت می‌خواهد اما ” جایی برای پیرمردها نیست ” نشان داد برادران کوئن نه تنها با استعداد و خلاق هستند بلکه فیلم های موفق آن‌ها از این خواستار و جسارتشان سرچشمه میگیرد و این یکی از دلایل رضایت مخاطبان از این اثر جذاب و خاص است.

فیلم No Country for Old Men

بررسی فیلم No Country for Old Men
فیلم No Country for Old Men

نمره سایت ساعت 7

(خیلی خوب)

(خیلی خوب)

مخمصه

آن طور که فیلم سازان سینما عقیده دارند رمان‌های مک کارتی کاملا غیرقابل اقتباس است و اقتباس از روی آن‌ها جسارت می خواهد اما ” جایی برای پیرمردها نیست ” نشان داد برادران کوئن نه تنها با استعداد و خلاق هستند بلکه فیلم های موفق آن‌ها از این خواستار و جسارتشان سرچشمه میگیرد و این یکی از دلایل رضایت مخاطبان از این اثر جذاب و خاص است.

آخرین مطالب به روز شده

آخرین مقالات اختصاصی

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها