بررسی انیمیشن Batman: The Long Halloween Part 1&2

انیمیشن بتمن هالووین طولانی / Batman: The Long Halloween محصول کمپانی Warner Bros و به کارگردان Chris Palmer می‌باشد. از صداپیشگان آن می‌توان به Jensen Ackles (در نقش بتمن، او را از سریال سوپرنچرال به یاد داریم)، Naya Rivera (در نقش Catwomen) و Troy Baker (در نقش Joker) که از معروفترین صداپیشگان انیمیشن‌ها و بازی‌های کامپیوتری است و نام او با Joel Miller در بازی The Last of Us و بسیاری از بازی‌ها و انیمیشن‌های بزرگ دیگر ماندگار شده است. این انیمیشن در تاریخ ۲۲ ژوئن و ۲۷ جولای امسال در دو پارت منتشر شد و براساس سری کامیکی به همین نام نوشته‌ی Jeph Loeb و Tim Sale ساخته شده است. در ادامه با نقد و بررسی انیمیشن Batman: The Long Halloween Part 1&2 در خدمت شما هستیم.

دنیای DC : لیست شخصیت‌های دنیای DC

بررسی انیمیشن Batman: The Long Halloween Part 1&2 1

بررسی انیمیشن بتمن هالووین طولانی / داستانی جنایی، پلیسی، قهرمانی

داستان‌های بتمن با تمام قهرمانان دیگر DC و حتی Marvel متفاوت است. از جهاتی به راحتی می‌توان با دنیای کامیک‌هایش همزاد پنداری کرد، چراکه او هیچ قدرت مافوق بشری ندارد ولی هوش و ذکاوت بالایش است که او را نجات می‌دهد. (البته نه همیشه) زندگی دوگانه‌اش برای ما جذاب است و چه وقتی “بروس وین” خطابش می‌کنند و چه وقتی “بتمن”، در همه حال او را دنبال می‌کنیم و منتظر ورود با ابهتش به پرده‌ی سینما یا کتاب‌های مصور و یا انیمیشن‌ها هستیم. او در کنار دیگر قهرمانان DC تافته‌ای جدابافته است.

کامیک‌های بتمن متفاوت از دیگر کامیک‌هاست، کسی قرار نیست دنیا را نابود کند، بتمن منجی بشریت نیست و شروران داستان‌هایش هم هیچ تفاوتی با خود او ندارند. هالووین طولانی درباره سقوط انسان است و اینکه مرز بین بد بودن یا خوب بودن باریک است، بتمن سعی می‌کند کنترل شهر را در دست بگیرد ولی هرچه قدر بیشتر تلاش می‌کند اوضاع برای خودش پیچیده‌تر می‌شود، سعی می‌کند از اطرافیانش محافظت کند ولی باز به فردی نیاز دارد تا او را دریابد و یا همدمش باشد و بعضی مواقع به دادش برسد.

بررسی انیمیشن Batman: The Long Halloween Part 1&2 2

داستان انیمیشن Batman: The Long Halloween از جایی شروع می‌شود که قاتلی سریالی به نام “هالیدی” (Holiday) شروع به قتل‌های زنجیره‌ای می‌کند. اکثر اهداف او اعضای نزدیک خانواده پدرخوانده شهر گاتهام یعنی “فالکونی” هستند. اولین قتل “هالیدی” هم برادرزاده‌ی فالکونی “جانی ویتی” (Johnny Viti) است‌. او در صحنه جرم اسلحه‌اش و یک کدوتنبل به نشان هالوین قرار می‌دهد (Jack-O-Lantern). او قربانی‌هایش را در روزهای تعطیلات رسمی مانند، روز شکرگذاری، سال نو، روز سنت پاتریک، روز ولنتاین و غیره به قتل می‌رساند. بخاطر همین مطبوعات نام Holiday را برایش برمی‌گزینند. “بتمن” و “رئیس پلیس گوردون” و وکیل معروف “هاروی دنت” با هم قرار می‌گذارند تا خانواده فالکونی و تشکیلات مافیایی‌اش را به دادگاه کشانده و او را بخاطر جنایاتش مجازات کنند. فالکونی هم با بمب‌گذاری در خانه‌ی “هاروی دنت” حسابی از خجالتش در می‌آید. هاروی ادله‌ی کمی بر علیه فالکونی دارد و نمی‌تواند او را به دادگاه بکشاند و از طرفی “هالیدی” هم معمایی است که آنها را حسابی درگیر خود کرده است.

نولان و هالووین طولانی

برای طرفداران بتمن و یا DC Fanها، فیلم The Dark Knight ساخته کریستوفر نولان، حتی امروزه نیز بهترین فیلم ابرقهرمانی ساخته شده تا به امروز است، فیلمی که برنده جایزه اسکار شد و در واقع تاریخ را به دو قسمت تقسیم کرد؛ فیلم‌های ابرقهرمانی قبل ازThe Dark Knight و فیلم‌های ابرقهرمانی بعد از The Dark Knight. البته کمپانی برادران وارنر بعد از سه گانه نولان دیگر نتوانستند موفقیت آن را تکرار کنند و تقریبا عرصه را به مارول واگذار کردند و مارول هم به لطف دیزنی و تِم فیلمسازی این کمپانی توانست به موفقیت برسد و کمپانی سونی را متوجه اشتباهش کرد که چرا تمام مارول را نخرید و تنها به حق ساخت فیلم براساس شخصیت Spider-Man اکتفا کرد!

به نولان و The Dark Knight برگردیم، منابع الهام زیادی برای این فیلم اسم برده شده یادم هست در مقاله‌ای در یکی از روزنامه‌های داخلی در زمانی که فیلم تازه اکران شده بود از تشابهات گاتهام با جنگ نیروهای امریکایی در عراق گفته شده بود و این فیلم را نقدی بر سلطه‌گری امریکا در خاورمیانه شمرده بود! جدای از این اشارات یا ارجاعات نولان در این فیلم، منابع اصلی نولان برای ساخت داستان The Dark Knight یکی همین کامیک The Long Halloween است.

بررسی انیمیشن Batman: The Long Halloween Part 1&2 3

از همان تیتراژ نخستین تفاوت را احساس می‌کنید، تیتراژی که خلاقیت از سر و روی‌اش می‌بارد و مانند فیلم‌های جنایی، معمایی است. تشابهات زیادی بین The Dark Knight و The Long Halloween خواهید یافت، گوردون و هاروی دنت و بتمن به دنبال دستگیری مافیای شهر گاتهام و پدرخوانده‌ی آنها فالکونی هستند و در این بین سرو کله‌ی Joker هم پیدا می‌شود که قصد دارد در روز سال نو نیمی از مردم شهر را به سم جوکر آلوده کند. ورود Joker و صداپیشه‌اش Troy Baker عالی است هر چند نسبتاً کوتاه است ولی خب در خور او ساخته شده است.

یکی از نکات جذاب داستان این است که در جستجوی Holiday، بتمن به هاروی شک می‌کند و گوردون و هاروی دِنت به بروس وِین و شک آنها به همدیگر شما را نیز به همه چیز مشکوک می‌کند. تقریبا تا انتها نمی‌توانید بفهمید Holiday کیست و البته نویسنده به شما اجازه می‌دهد هر چقدر خواستید حدس بزنید و اتفاقاً حدس‌های شما را دانه دانه راستی‌آزمایی می‌کند! و چون با انیمیشن طرف هستیم ظاهر کاراکتر Holiday بسیار گول‌زنک ساخته شده است (به طوری که انگار عمداً کارگردان شما فریب داده است) که می‌توان آن را ضعف دانست (وقتی در انتها متوجه می‌شوید Holiday کیست) و هم نه. به نظرم می‌شود در این مورد سخت‌گیری نکرد و آن را به حساب تغییر چهره ماهرانه قاتل داستان در نظر گرفت. (اما در مورد چشم‌هایش چطور تا این حد ماهرانه!)

سقوط هاروی دِنت اما می‌تواند منبعی برای قیاس The Long Halloween با The Dark Knight ساخته نولان باشد. اینکه کدام یک بهتر توانسته این زوال را به تصویر بکشد، نولان یا کامیک بوک؟ هرچند جواب اکثریت مشخص است.

بررسی انیمیشن بتمن هالووین طولانی

بیرون آمده از دِل کتاب‌های مصور

جدای از بتمن و کُمیسر گوردون ، بیشتر هاروی دِنت است که به چشم می‌آید. شاید Two-Face زیاد شرور برجسته‌ای در کنار Joker به حساب نیاید ولی نحوه تبدیل شدنش از هاروی دِنت به Two-Face و زوالش بسیار خوب به نمایش درآمده است و صداپیشه‌اش Josh Duhamel نیز بسیار خوب در نقش‌اش قرار گرفته است. بتمن از طرف دیگر اما شکست‌ناپذیر نیست و سکانس ابتدایی پارت دوم انیمیشن که نشان می‌دهد عمارت Wayne توسط Poison Ivy به تسخیر درآمده به ما نشان می‌دهد که بروس وین چقدر ضعیف است و تنها با یک بوسه‌ی آلوده‌ی Poison Ivy تبدیل به عروسک خیمه شب‌بازی او شده است. کاراکترهای انیمیشن بسیار خوب پرداخته شده‌اند و هیچ یک ضعیف نیستند و هر کدام نقش خود را ایفا کرده و از صحنه خارج می‌شوند.

درمیان انیمیشن و کتاب‌های مصور

کارگردانی Chris Palmer و نویسندگی Tim Sheridan در بتمن هالووین طولانی بسیار عالی کار شده و کاملاً به کامیک اصلی وفادار بوده‌اند. از لحاظ تصویرگری هم تقریبا تمام عناصر انیمیشن‌های Warner Bros رعایت شده و به نظرم در انیمیشن هم سعی شده تصویرگری مشابه کامیک‌ها باشد و همان حس‌ و حال را به شما منتقل کند. موسیقی Michael Gatt نیز در خور ستایش است و کاملاً توانسته حس‌ و حال فیلم‌های جنایی و معمایی را در شما بوجود بیاورد.

سخن آخر

انیمیشن بتمن هالووین طولانی نه تنها یادآور شاهکار نولان The Dark Knight است (پارت اول انیمیشن) بلکه اگر خوب بنگریم می‌بینیم در بین دیگر انیمیشن‌های ابرقهرمانی هم از داستان بسیار جسورانه‌تر و خلاقانه‌ای برخوردار است. بتمن یکه‌زن و بی‌همتا نیست و بارها شکست می‌خورد و حتی توسط Poison Ivy به بازی گرفته می‌شود و این Catwoman است که با دادش می‌رسد. از طرفی شخصیت‌ها بسیار خوب ساخته و پرداخته شده‌اند و شما را مجاب می‌کنند که داستان را تا انتها دنبال کنید و به کشف اتفاقات داستان بپردازید.

انیمیشن بتمن هالووین طولانی

بررسی انیمیشن بتمن هالووین طولانی
انیمیشن بتمن هالووین طولانی

نمره سایت ساعت 7 (ارزش اثر)

(عالی)

(عالی)

بتمن هالووین طولانی

انیمیشن بتمن هالووین طولانی نه تنها یادآور شاهکار نولان The Dark Knight است (پارت اول انیمیشن) بلکه اگر خوب بنگریم می‌بینیم در بین دیگر انیمیشن‌های ابرقهرمانی هم از داستان بسیار جسورانه‌تر و خلاقانه‌ای برخوردار است. بتمن یکه‌زن و بی‌همتا نیست و بارها شکست می‌خورد و حتی توسط Poison Ivy به بازی گرفته می‌شود و این Catwoman است که با دادش می‌رسد. از طرفی شخصیت‌ها بسیار خوب ساخته و پرداخته شده‌اند و شما را مجاب می‌کنند که داستان را تا انتها دنبال کنید و به کشف اتفاقات داستان بپردازید.

امیدواریم از مطلب “بررسی انیمیشن Batman: The Long Halloween Part 1&2” لذت برده باشید تا بعد…

آخرین مطالب به روز شده

آخرین مقالات اختصاصی

اشتراک در
اطلاع از
guest
2 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
کاربران ناشناس
کاربران ناشناس

عالی بودش ممنون

کاربران ناشناس
کاربران ناشناس

خیلی عالی بودش ممنون