بررسی فیلم Spider-Man: No Way Home / مرد عنکبوتی: راهی به خانه نیست

در فیلم جدید مرد عنکبوتی تام هالند، زِندیا و بندیکت کامبربچ ما را با پنجره‌ی جدیدی از دنیای سینمایی مارول آشنا می‌کنند که همه چیز در آن بهم ریخته است و تمام شخصیت‌های منفی سری Spider-Man از گذشته تا به امروز وارد جهان MCU شده‌اند و آیا تام هالند به تنهایی می‌تواند از پس این اشرار بر بیاید؟! فیلم Spider-Man: No Way Home به کارگردانی Jon Watts و نویسندگی Chris McKenna و Erik Sommers ساخته شده است. این فیلم در 17 دسامبر 2021 در سینماهای سراسر جهان اکران شده است و تاکنون بیش از 600 میلیون دلار فروش داشته است و جزو پرفروشترین فیلم‌های سال 2021 محسوب می‌شود. برای کیفیت مناسب فیلم باید حداقل چند ماهی صبر کنیم ولی به نظر می‌رسد این صبر ارزشش را دارد. در ادامه با بررسی فیلم Spider-Man: No Way Home همراه شما هستیم.

به روز رسانی: نسخه باکیفیت در دسترس است (۲۱ اسفند ۱۴۰۰)

مطالب مرتبط: معرفی شخصیت Spider-Man / حقایق جالب از شخصیت مرد عنکبوتی

معرفی فیلم های فاز چهارم دنیای سینمایی مارول/ تاریخ انتشار و…

معرفی تمام شخصیت های مهم دنیای Marvel

اخطار …متن پیش رو شامل اسپویل داستانی می‌باشد… قبل از دیدن فیلم از خواندن متن خودداری کنید… تا از لذت غافلگیری‌های داستان برایتان کم نشود.

بررسی فیلم Spider-Man: No Way Home

خلاصه‌ داستان فیلم مرد عنکبوتی: راهی به خانه نیست

در انتهای قسمت قبل هویت Spider-Man برای عموم فاش شد و اکنون زندگی پیتر پارکر کاملاً بهم ریخته‌ است. او پیش Dr. Strange می‌رود و قضیه را به او می‌گوید و نه تنها قضیه بیخ پیدا می‌کند بلکه کنترل اوضاع بیش از پیش از دست پیتر خارج می‌شود و…

بررسی فیلم Spider-Man: No Way Home

لطفاً فیلم‌های قبلی Spider-Man با بازی Tom Holland را دور بریزید، این یکی خارق‌العاده‌است!

اگر فیلم‌های قبلی مرد عنکبوتی در دنیای مارول را ندیده‌اید، این را بدانید که چیزی از دست نداده‌اید. این حرف را به جِد می‌زنم، به قول معروف دو فیلم قبلی تام هالند در برابر No Way Home، وَرَق‌اند آقا! مقوا! چرا؟! چون هزینه‌ای که صرف شده است تا “اندرو گارفیلد” و “توبی مگوائِر” در این فیلم نقش آفرینی کنند، بسیار با ارزشمند بوده است و فیلم‌نامه‌ به شدت عالی نوشته شده است، به طوری که شما را تا آخر پای فیلم نگه می‌دارد. تا الان مرد عنکبوتی جدید توانسته رکوردی خوب از خود در گیشه ثبت کند و احتمال دارد که تبدیل به پرفروش‌ترین فیلم سال 2021 شود.

فیلم Spider-Man No Way Home توانسته چیزی حدود بیست سال سابقه‌ی شخصیت مردعنکبوتی در سینما را با تعادلی مثال‌زدنی در یک فیلم بلند سینمایی در کنار هم قرار دهد. Green Goblin با بازی “ویلم دفو” بسیار بهتر از شماره اول Spider-Man با بازی “توبی مگوائر” و در هیبت یک هیولا ظاهر شد، کنار گذاشتن آن لباس پرواز احمقانه نیز حرکتی مثبت در این امر به حساب می‌رود. حال “ویلم دفو” نسبت به گذشته می‌تواند از میمیک چهره‌اش برای خلق یک شخصیت خوفناک همانند کامیک‌های Spider-Man بهره ببرد و ببیننده را مجذوب خود کند.

ورود “توبی مگوائر” و “اندرو گارفیلد” در فیلم بسیار به موقع و درست زمانی که ببیننده امیدی به “تام هالند” و بقیه ندارد، رخ می‌دهد. دیدن توبی مگوائر بعد از چیزی حدود ۱۴ سال برای طرفداران Spider-Man می‌تواند لحظه باشکوه باشد و دیدن او در کنار MJ بسیار خوشایند و عالی است. در حالی که اندرو گارفیلد به همه یادآوری می‌کند که او با استعدادترین بازیگری است که این نقش را بازی کرده ولی کاراکترش در همان فیلم Amazing Spider-Man 2 گیر کرده است اما در هر صحنه‌ای که به روی پرده سینما می‌آید، هیجان را به فیلم تزریق می‌کند.

بررسی فیلم Spider-Man: No Way Home

شایعات را جدی بگیرید!

تقریباً هرچه در اینترنت درباره Spider-Man No Way Home خوانده‌اید، درست است. نبردی که در هوا و بین داربست‌ها رخ می‌دهد و انگار Lizard دچار خودزنی می‌شود، چیزی کم داشت، آری، اندرو گارفیلد را از آن تیزر کذایی حذف کرده بودند و خیلی چیزهای دیگر که اگر از جمله افرادی هستید که به اسپویل آلرژی دارید می‌تواند شما را از سکانس‌های فیلم ناامید کند زیرا همه چیز را قبل از اینکه در صفحه‌ی نمایش رخ دهد، می‌دانید. به شخصه دوست داشتم اندرو گارفیلد و توبی مگوائر بیشتر با هم در طول فیلم صحبت می‌کردند و سکانس‌های دو نفری هم برایشان در نظر می‌گرفتند. جالب است بدانید که اندرو گارفیلد و توبی مگوائر از وجود جادو در دنیای تام هالند و وجود کاراکتری به نام Dr. Strange شگفت‌زده می‌شوند! زیرا آنها از جهان‌های دیگری پا به این دنیا گذاشته‌اند. راستی Daredevil محبوبتان نیز در فیلم نقش کوتاهی دارد!

اگر فکر می‌کردید که Avengers EndGame بزرگترین فیلم دنیای سینمایی مارول است باید Spider-Man No Way Home را ببینید تا بفهمید چگونه کاراکترهای فیلم‌های مختلف با جهانی تقریباً متفاوت، کاملاً منسجم و بدون وجود حفره‌ای در فیلم‌نامه در کنار هم قرار گرفته‌اند. این فیلم و نویسندگان فیلم به “اندرو گارفیلد” فرصتی دوباره دادند تا خود را نشان دهد، در واقع او و Jamie Foxx بازیگرانی بزرگ هستند که در دنباله‌ای ضعیف قرار گرفتند و نتوانستند هنر خود را نشان دهند. حال در No Way Home آنها با توجه به اینکه نویسنده برای آنها شخصیت‌پردازی کرده است و کارگردان سکانس‌های خوبی برای خودنمایی به آنها داده است، هر دو این بازیگران توانسته‌اند کاراکترهای خود را پخته‌تر به نمایش بگذارند. جیمی فاکس یکی از نرم‌خوترین شروران Spider-Man است و فاکس توانسته این کاراکتر را در No Way Home به خوبی پیاده کند. حال به نظر من Spider-Man No Way Home به Spider-Man Into The Spider Verse بسیار نزدیک است و می‌تواند جزو بهترین فیلم‌های Spider-Man قرار بگیرد.

بررسی فیلم Spider-Man: No Way Home

حضوری ضروری

وجود “توبی مگوائر” و “اندرو گارفیلد” علاوه بر اینکه برای جذب مخاطب در نظر گرفته شده، برای فیلم‌نامه هم ضروری هستند. زیرا نویسندگان فیلم‌نامه را طوری سرِهم بندی کرده‌اند که باید این کاراکترها به فیلم وارد شوند. از طرفی صحبت‌های آنها با Spider-Man تام هالند برای کاراکتر و شخصیت این مردعنکبوتی اصلی بسیار مفید هستند و او را پخته‌تر و از لحاظ شخصیت بزرگ‌تر می‌کنند، انگار آنها برادرهای بزرگ‌تر او هستند که نصیحتش می‌کنند. نویسندگان ایرادات کاراکتر اندرو گارفیلد را برطرف می‌کنند، در سکانسی که MJ سقوط می‌کند(مانند گوئن در Amazing Spider-Man) اندروگارفیلد در سکانسی که واقعاً شاهکار می‌کند او را نجات می‌دهد و قوس شخصیتی او را حل می‌کند. همین موضوع برای هالند نیز اتفاق می‌افتد و توبی مگوائر جلوی مرگ ویلم دفو توسط هالند را می‌گیرد. صحبت‌های اندرو گارفیلد با فاکس و دیدار دوباره توبی با دکتر اختاپوس هم صحنه‌هایی تماشایی هستند. در انتها، هالند در دنیایی قدم می‌زند که دیگر کسی او را نمی‌شناسد و سه‌گانه‌ی Home انگار یک سر منشاء برای Spider-Man‌های بعدی هستند که ما را برای داستان‌های بعدی این ابرقهرمان هیجان‌زده می‌کند.

بررسی فیلم Spider-Man: No Way Home

سعی کن احساساتی نشی!

دیدن سه مردعنکبوتی در کنارهم و گفت و گوهای آنها با هم، این که از هم‌دیگر تعریف و تمجید می‌کنند و مهم‌تر از همه دردها و احساسات عمیق خود را با هم درمیان می‌گذارند بسیار تماشایی و شگفت‌انگیز از آب درآمده است. هیچ چیز ابرقهرمانان را به اندازه مشکلاتی که نمی‌توانند حل کنند و تقلای آنها برای پذیرش این معنا که نمی‌توانند سرنوشت خود را تغییر دهند، آنها را قابل درک نمی‌کند و این موضوع باعث می‌شود ما با پی‌بردن به این نکته، با آنها ارتباط نزدیکی برقرار کنیم.

نکته مثبت دیگر فیلم نصیحت‌های اندرو و توبی به تام هالند است، اینکه از اتفاقات گذشته مایوس نشو و نگذار یاس، ناامیدی و افسردگی سراغت بیاید، که هیچ‌کدام از آنها اتفاقات گذشته را درست نمی‌کند. این باعث می‌شود ما که تماشاچی فیلم هستیم نیز با کاراکترهای تام و اندرو و توبی ارتباط برقرار کرده و از این حرف‌ها متوجه شویم که باید در زندگی خودمان نیز گذشته را رها کنیم و خود را اسیر اتفاقات گذشته نکنیم و تاسف نخوریم.

بررسی فیلم Spider-Man: No Way Home

در مورد شخصیت دکتر استرنج در Spider-Man No Way Home باید گفت که حرکت نویسندگان که از او یک Deux-Ex Machina نساختند، جای تقدیر دارد زیرا او به همان صورت که می‌توانست با یک چشم برهم زدن همه چیز را ردیف کند، می‌توانست به کل فیلم‌نامه گَند بزند و داستانی آبکی را به خورد مخاطب دهد. به همین دلیل پیتر پارکر (تام هالند) مجبور است فداکاری کند، عواقب کارهایش را بپذیرد و در یک کلام مَرد شود و مانند بزرگ‌ترها فکر کند. پویایی این سه مرد عنکبوتی در کنار هم بسیار درخشان و جای سخن گفتن، بسیار دارد پس بیایید کمی بیشتر آنها را تحلیل کنیم.

شخصیت Spider-Man کاراکتری بسیار شوخ است، هم در کامیک‌ها هم در قامت سینما و کاراکتر پیتر پارکر (توبی مگوائِر) یکی از ایراداتش در همان سه‌گانه سَم ریمی همین کمتر شوخ بودنش بود، اما توبی در کنار دو پیتر پارکر دیگر انگار شکوفا می‌شود، در کمال پختگی، مانند برادری بزرگ‌تر برای اندرو و تام است. شوخی‌های آنها با یکدیگر و شرایط پیرامونشان شاید به نظر لوس بیاید ولی من با همه‌اش حال کردم! مخصوصاً درباره اینکه پیتر پارکر (توبی) قادر است بدون Web-Shooter از بدنش تار تولید کرده و پرت کند که باعث شد دیگر پیترها اندرکف این خصوصیت پیتر (توبی) بمانند. هر سه قادرند شما را پای صفحه‌ی نمایش میخکوب کنند و این نکته را یادآور شوند که پادشاه مردان عنکبوتی اندرو گارفیلد است!

نکته‌ی دیگر درباره این سه مرد عنکبوتی این است که کاراکتر توبی مگوائِر حکم اوبی وان کنوبی را برای دیگر پیترها دارد و حتی برای اندرو نیز حکم مربی را دارد. پیتر (توبی) مسئولیت بیشتری بر دوش داشت و پیتر (اندرو) بیشترین مشکلات را پشت سر گذاشت و دیدن اینکه هنوز دارد با احساساتش کلنجار می‌رود و در نهایت توانست با نجات MJ درد بزرگ خود را تسکین دهد، تماشایی بود. نکته‌ای که احتمالاً باعث شود شاهد Amazing Spider-Man 3 در آینده نزدیک باشیم و خدا می‌داند شاید Venom تام هاردی با Spider-Man اندرو گارفیلد درگیر شد! که بسیار تماشایی خواهد بود. جالب است که بیشترین ارتباط بین این سه مرد عنکبوتی زمانی رخ می‌دهد که در حال ساخت مواد و وسایل در آزمایشگاه هستند و نویسندگان به ما نشان دادند که حتی با وجود سه مرد عنکبوتی در کنار هم این علم است که می‌تواند ورق را به نفع بشر برگرداند.

سخن آخر

فیلم Spider-Man No Way Home ارزش این همه صبر کردن را داشت و دیدن دوباره اندرو گارفیلد و توبی مگوائِر در کنار تام هالند بسیار تماشایی بود. بیایید خوشحال باشیم که در Multiverseی زندگی می‌کنیم که هر سه Spider-Man را در کنار هم دیدیم. ارزش زندگی به همین لحظات خوش است بیایید بیشتر آنها را قدر نهیم!

امتیاز سایت ساعت هفت

امتیاز فیلم Spider-Man: No Way Home

عالی

فیلم Spider-Man No Way Home ارزش این همه صبر کردن را داشت و دیدن دوباره اندرو گارفیلد و توبی مگوائِر در کنار تام هالند بسیار تماشایی بود. بیایید خوشحال باشیم که در Multiverseی زندگی می‌کنیم که هر سه Spider-Man را در کنار هم دیدیم. ارزش زندگی به همین لحظات خوش است بیایید بیشتر آنها را قدر نهیم!

امیدواریم از مطلب “بررسی فیلم Spider-Man: No Way Home” لذت برده باشید تا بعد…

آخرین مطالب به روز شده

آخرین مقالات اختصاصی

اشتراک در
اطلاع از
guest
1 دیدگاه
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
کیانوش
کیانوش

هم فیلم هم نقد عالی بود