نقد و بررسی فیلم سینمایی Black Widow / بالیوود در هالیوود

فیلم سینمایی Black Widow / بیوه سیاه بعد از تاخیرهای فراوان بالاخره در 9 ژوئیه 2021 به اکران درآمد و تبدیل به یکی از فیلم‌های پرفروش در افتتاحیه شد. کارگردان Black Widow، “کِیت شورتلند”(Cate Shorrland) است و بازیگرانی هم‌چون “اسکارلت جوهانسون“، “فلورنس پیو”، “ریچل وایز” و “دیوید هاربور” در آن به ایفای نقش پرداخته‌اند. در ادامه با سایت ساعت هفت با نقد و بررسی فیلم سینمایی Black Widow در خدمت شما هستیم.

خلاصه داستان…

وقایع فیلم Black Widow به بعد از اتفاقات فیلم Captain America Civil War مربوط و در آن کاپیتان امریکا و بیوه سیاه از سوی دولت تحت تعقیب قرار دارند. بیوه سیاه به نروژ تبعید می‌شود و سپس با خواهرش Yelena ارتباط برقرار می‌کند. Yelena قصد دارد Red Room را که توسط ژنرال Dreykov برای تعلیم قاتلین ویژه به مانند Winter Soldier استفاده می‌شود، را نابود کرده و دخترانی که در این پروژه شست‌وشوی مغزی شده‌اند را آزاد کند. ژنرال Dreykov هم به مانند تمام آدم‌بدهای فیلم‌های اکشن قصدش کنترل دنیاست. اینبار بیوه سیاه باید با خانواده‌اش همراه شود و به همراه آنها بر علیه گذشته‌اش قیام کند…

نقد و بررسی فیلم سینمایی Black Widow / بالیوود در هالیوود 1

نقد و بررسی فیلم سینمایی Black Widow

“امین علیرضائی”

بعد از مدت‌ها انتظار برای آمدن فیلم‌های فاز جدید مارول، بلاخره فاز چهارم سینمای مارول به طور رسمی با فیلم بیوه سیاه آغاز شد. بیوه سیاه دارای داستانی کاملا خارج از آینده پیش روی این دنیا در فاز چهارم است. یعنی اگر چند دقیقه آخر فیلم (آن هم بعد از تیتراژ) را در نظر نگیریم اتفاقات این فیلم هیچ تاثیری در ادامه داستان‌‌های مارول نخواهد داشت. این فیلم بیشتر برای ساخت پس زمینه‌‌ داستانی شخصیت “ناتاشا رومانوف” و آشنایی با خانواده و مخصوصا خواهر خوانده‌اش ساخته شده است و به نوعی ادای دین مارول به این شخصیت محسوب می‌شود. به نظر می‌رسد شخصیت Yelena Belova خواهر ناتنی ناتاشا در فیلم‌های آینده مارول نقش پررنگی ایفا کند. اما سوال اصلیی که بعد از دیدن فیلم بیوه سیاه پیش می‌آید این است که آیا سازندگان توانسته‌اند با یک روایت منسجم و باور پذیر شما را بیشتر با ناتاشا رومانوف (بیوه سیاه) و خانواده‌اش آشنا کنند؟

می‌توان گفت تا حدودی این امر محقق شده است اما مسلما این موضوع از نظر کیفی دارای ضعف‌هایی می‌باشد. فیلم بیوه سیاه به خاطر روایت داستانی از هم گسیخته و اهمیت ندادن به جزئیات داستانی، نمی‌تواند یک فیلم پررنگ و قابل قبول در دنیای فیلم‌های مارول محسوب شود.   فیلم در شخصیت پردازی کاراکترهایش غیرقابل قبول و کم عمق عمل می‌کند و نمی‌تواند آنها را به بلوغ مناسب برای یک فیلم ابرقهرمانی برساند. از آن بدتر فیلم در ساخت آنتاگونیست و اتفاقات تاثیرگذار موفق عمل نکرده است. یکی از دلایل کم رنگ بودن شخصیت‌های منفی این قسمت این است که دلیلی بر پلید بودن آنها پیدا نمی‌کنید یعنی فیلم به جای دقایق بسیار زیادی که صرف دیالوگ‌های ضعیف بین شخصیت‌هایش کرده کمی زمان  به شخصیت Dreykov یا Taskmaster نداده تا با آنها بیشتر آشنا شویم و آنها برایمان کمی بیشتر عمیق شوند.

نقد و بررسی فیلم سینمایی Black Widow / بالیوود در هالیوود 2

یکی دیگر از جنبه‌های کاملا منفی فیلم بیوه سیاه شوخی‌های بیش از حد کاراکترهاست. شوخی‌های بی‌جای آنها هرچند برخی موارد جالب توجه و بامزه است مانند تیکه‌های کلامی گاه و بی‌گاهی که Red Guardian استفاده می‌کند اما همین شوخی‌ها حس و فرم اثر را از بین برده و استفاده بیش از حد از این گونه شوخی‌ها و طعنه‌ها از اثرگذاری اتفاقات دراماتیک داستان کاسته و نمی‌گذارد تا بیننده فیلم را جدی بگیرید. اگر در یک فیلم یکی از شخصیت‌ها دارای چنین خصوصیات اخلاقی باشد می‌تواند برایتان قابل تحمل باشد اما وقتی که این خصوصیات در ذات تمام شخصیت‌های داستان و بسیاری از اتفاقات جا گیرد، روی درام فیلم اثر گذاشته و آن را کم‌رنگ می‌کند.

از نظر سرگرم کننده بودن، اگر به داستان، شخصیت پردازی و شخصیت‌های منفیِ قدرتمند اهمیت نمی‌دهید، این فیلم می‌تواند لحظات مفرحی را برایتان بوجود بیاورد. تعقیب و گریزهای هیجان انگیز، انفجارها، سقوط آزاد و تا دلتان بخواهد درگیری‌‌ تن به تن در این فیلم وجود دارد. با این حال بسیاری از اتفاقات با عقل و منطق جور در نمی‌آید و یا از نظر جلوه‌های ویژه دارای ضعف‌‌هایی هستند. مثلا چطور هلکوپتری به راحتی نزدیک یک زندان می‌شود و بدون اخطار تا نزدیکی محوطه آن آزادانه پرسه می‌زند و تا وقتی که کار از کار نگذشته کسی به آن شلیک نمی‌کند. یا چطور می‌توان روی بال هواپیمای در حال حرکت دراز کشید و تیراندازی کرد! و بسیاری از چراهای دیگر.

فیلم بیوه سیاه با توجه به کمیک بوک‌های مارول در طول سال‌ها و پتانسیل داستانی که در مورد این شخصیت وجود داشت و همینطور آنتاگونیست‌های جذابی چون Taskmaster و Dreykov و صد البته خود شخصیت اصلی دوست داشتنی این سری یعنی ناتاشا رومانوف، می‌توانست به یکی از فیلم‌های جدی و جذاب از دنیای سینمایی مارول تبدیل شود و یک وداع احساسی با یکی از جذابترین شخصیت‌های دنیای مارول که جانش را در راه هدفش داد به نمایش بگذارد. اما نتیجه نهایی فیلمی سطحی است که حتی طرفداران جدی فیلم‌های ابرقهرمانی و سینمای دنیای مارول را نیز راضی نمی‌کند.

نقد اول: 55/100 (متوسط)

نقد و بررسی فیلم سینمایی Black Widow

نقد و بررسی فیلم سینمایی Black Widow / بالیوود در هالیوود

“بهنام بهرامی”

فیلم‌های اکشن از آن دست فیلم‌هایی هستند که قهرمانش باید یکه‌بزن، آسیب ناپذیر (همچون Ethan Winters از Resident Evil) و همه فن حریف باشد. همیشه حق با اوست و در تمام جروبحث‌ها برنده است، وقتی نوبت به حرکات فیزیکی می‌شود، او صدتا بروس‌لی، جت‌لی، جان سینا و Undertaker را حریف است! قهرمان فیلم‌های اکشن، مهم نیست مرد باشد یا زن، او باید تمام قابلیت‌های بالا را داشته باشد! تمام این حرفا در یک کلمه خلاصه می‌شود، کلیشه (Cliché)!

ما سری فیلم‌های Mission Impossible را داریم و همینطور Fast And Furious، همین خصوصیات در آنها نیز مشاهده می‌شود اما فرق آنها با Black Widow در خلق صحنه‌های خارق‌العاده است به طوری که برخی سکانس‌ها باورشان برایتان مشکل خواهد بود. Black Widow پا را فراتر گذاشته و چاشنی بالیوود را نیز به فیلمش اضافه کرده به طوری که تمام فیلم غیرقابل باور است! از طرفی زمان‌بندی فیلم نسبت به فاز قبلی فیلم‌های MCU شما را کمی سردرگم می‌کند و جز یک سکانس ۳ یا ۴ دقیقه‌ای، نویسندگان دیگر وارد قضیه ربط دادن این وقایع با فیلم‌های قبلی MCU نمی‌شوند.

نقد و بررسی فیلم سینمایی Black Widow / بالیوود در هالیوود 3

وقایع فیلم Black Widow به بعد از فیلم Captain America Civil War مربوط و کاپیتان امریکا و بیوه سیاه از سوی دولت تحت تعقیب قرار دارند. بیوه سیاه به نروژ تبعید می‌شود و سپس با خواهرش Yelena ارتباط برقرار می‌کند. Yelena قصد دارد Red Room را که توسط ژنرال Dreykov برای تعلیم قاتلین ویژه به مانند Winter Soldier استفاده می‌شود، را نابود کرده و دخترانی که در این پروژه شست‌وشوی مغزی شده‌اند را آزاد کند. ژنرال Dreykov هم به مانند تمام آدم‌بدهای فیلم‌های اکشن قصدش کنترل دنیاست، تنها وجه تمایز او، فلسفه‌اش برای توجیه کارهایش است و روش‌اش کمی پیچیده‌تر از دیگران است. شخصیت Taskmaster ورود خیلی خوبی به فیلم دارد و ظاهرش هم جالب است ولی پایان‌بندی ضعیفی دارد. شخصیتِ بدی که می‌توانست تا انتها همچون ترمیناتور بلای جان Black Widow و Yelena باشد، در عوض زیر بار صحنه‌های درام فیلم سر خم می‌کند و نویسنده می‌خواهد که برایش غصه بخوریم، در صورتی که این صحنه‌ها اصلا تاثیرگذار نیستند و با اینکار شخصیت منفی قدرتمندی به راحتی به کنار گذاشته می‌شود.

 فیلم مطلقا عاری از هرگونه صحنه‌های جنسی است ولی تا دلتان بخواهد شوخی و کمدی در دلش گنجانده شده است. در مورد نقش آفرینی‌ها می‌توان گفت بازی فلورنس پیو در نقش Yelena، جذاب و دیدنی است. او بازیگر توانایی است که نقش آفرینیش در Midsummer برایم مجذوب کننده بود. او می‌تواند جایگزینی خوب برای اسکارلت جوهانسون باشد و میراث خواهرش Natasha Romanoff را حفظ و راهش را ادامه دهد.

نقد و بررسی فیلم سینمایی Black Widow / بالیوود در هالیوود 4

اکشنی سرگرم‌کننده

اینکه بخواهیم بگوییم، صحنه‌های اکشن فیلم بدون منطق و بالیوودی است، بیراه نگفته‌ایم. صحنه‌ها و اکشن‌های فیلم قدیمی هستند و در سکانس مربوط به چتر نجاتی که Black Widow به Yelena می‌دهد، ضعف جلوه‌های ویژه و کیفیت پایین به چشم می‌آید، به طوری که نمیتوان از آن چشم‌پوشی کرد. مشابه همین صحنه‌ها در Mission Impossible و خیلی فیلم‌های اکشن دیگر دیده‌ایم که بسیار جذابتر هستند اما کارگردانی ضعیف، کیفیت بد جلوه‌های ویژه Black Widow مخصوصا در سکانس چتر نجات به شدت به چشم می‌آید. حتی جلوه‌های ویژه Black Widow نسبت به سریال Wandavision بسیار ضعیف‌تر است. سریال Wandavision هم چند سوتی داشت که باعث به سُخره گرفتن سریال در شبکه‌های اجتماعی شد اما در مجموع و مخصوصا دو قسمت آخر مثل یک فیلم سینمایی خوش ساخت عمل کرد و انتظاراتمان را بالا برد. این در حالی است که Black Widow از نظر جلوه‌های ویژه ضعیف عمل کرد و ناامیدمان کرد.

نقد دوم: 45/100 (ضعیف)

نتیجه گیری…

اگر به دنبال دیدن یک فیلم اکشن هیجان انگیز هستید مسلما فیلم Black Widow می‌تواند شما را راضی کند. مانند بسیاری از فیلم‌های اکشن  این فیلم نیز دارای درگیری‌های جذابی است. شخصیت‌های منفی سطحی، اتفاقات فرازمینی، جلوه‌های ویژه غیرقابل قبول، فدا کردن بار دراماتیک داستان با گنجاندن شوخی‌های بیش از حد از دلایلی است که فیلم Black Widow را نسبت به دیگر آثار دنیای مارول ضعیف‌تر کرده است. مانند اکثرا آثار مارول آهنگ‌های شنیدنی، اکشن‌های جذاب، بازی‌های خوب و البته شخصیت‌های دوست داشتنی از نکات مثبت فیلم محسوب می‌شوند. فیلم Black Widow آنطور که انتظار داشتیم یک وداع باشکوه با شخصیت ناتاشا رومانوف نبود با این حال آخرین حضور اسکارلت جوهانسون در دنیای فیلم‌های مارول مسلما ارزش یکبار دیدن را دارد.

فیلم سینمایی Black Widow

نقد و بررسی فیلم سینمایی Black Widow


فیلم سینمایی Black Widow

نمره سایت ساعت 7 (ارزش اثر)

(متوسط)

(متوسط)

 بالیوود در هالیوود

اگر به دنبال دیدن یک فیلم اکشن هیجان انگیز هستید مسلما فیلم Black Widow می‌تواند شما را راضی کند. مانند بسیاری از فیلم‌های اکشن  این فیلم نیز دارای درگیری‌های جذابی است. شخصیت‌های منفی سطحی، اتفاقات فرازمینی، جلوه‌های ویژه غیرقابل قبول، فدا کردن بار دراماتیک داستان با گنجاندن شوخی‌های بیش از حد از دلایلی است که فیلم Black Widow را نسبت به دیگر آثار دنیای مارول ضعیف‌تر کرده است. مانند اکثرا آثار مارول آهنگ‌های شنیدنی، اکشن‌های جذاب، بازی‌های خوب و البته شخصیت‌های دوست داشتنی از نکات مثبت فیلم محسوب می‌شوند. فیلم Black Widow آنطور که انتظار داشتیم یک وداع باشکوه با شخصیت ناتاشا رومانوف نبود با این حال آخرین حضور اسکارلت جوهانسون در دنیای فیلم‌های مارول مسلما ارزش یکبار دیدن را دارد.

امیدواریم از مطلب “نقد و بررسی فیلم سینمایی Black Widow ” لذت برده باشید تا بعد…

آخرین مطالب به روز شده

آخرین مقالات اختصاصی

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها