بررسی سریال You / عشق و جنون

سریال “تو” (You) یک تریلر روانشناختی و جناییِ آمریکایی می‌باشد که توسط “گرگ برلانتی” (Greg Berlanti) و “سِرا گمبل” (Sera Gamble) ساخته است. از بازیگران این مجموعه میتوان به “پن بِدجلی”(Penn Badgley)،”الیزابت لایل”(Elizabeth Lail)،”ویکتوریا پِدرتی”(Victoria Pedretti)، “شای میچل”،”جیمز اسکالی” و “امبر چیلدرز” (Ambyr Childers) اشاره کرد. فصل‌های اول و دوم این سریال به ترتیب با اقتباس از رُمان‌های “You” و “Hidden Bodies” نوشته‌ی “کارولین کِپنِس” (Caroline Kepnes) تهیه شده است. فصل اول این مجموعه در تاریخ ۹ سپتامبر ۲۰۱۸ از شبکه “Lifetime” منتشر شد و فصل دوم نیز در تاریخ ۲۶ دسامبر ۲۰۱۹ از “Netflix” پخش گردید. فصل سوم سریال نیز در تاریخ ۱۵ اکتبر ۲۰۲۱ از شبکه نت فلیکس در ۱۰ قسمت منتشر شد. شبکه Netflix خیلی زود و تنها ۶ روز پس از پخش فصل سوم سریال را برای فصل چهارم تمدید نمود. همچنین کمپانی Warner Bros.Television مسئولیت تهیه و توزیع این سریال را بعده داشته است. با بررسی دو فصل اول سریال You  همراه شما هستیم.

اگر به دنبال خواندن مطالب بیشتر در مورد سریال های برتر می‌گردید به لیست سریال ها مراجعه کنید…

مطالب مرتبط: معرفی بهترین سریال های سال 2021 

بررسی دو فصل اول سریال You

“اگر انسانی وجدان داشته باشد به خاطر گناهانش در عذاب خواهد بود.آن عذاب هم مجازات اوست. هم زندانش” “داستایوفسکی”

خلاصه داستان سریال You (فصل اول):

“جو گلدبرگ” مدیر یک کتابفروشی در نیویورک است که در یک نگاه عاشق نویسنده‌ی جوانی به نام “گئونور بِک” می‌شود. جو سعی دارد بوسیله‌ی شبکه‌های اجتماعی و تعقیب کردن راهی برای نزدیک شدن به بِک پیدا کند. اما جو تنها یک جوان عاشق پیشه نیست بلکه یک جامعه‌گریز روانی است که از حسادت شدید رنج می‌برد. گذشته‌ی تاریک جو و کارهایی که در راه بدست آوردن قلب بِک انجام می‌دهد سرانجام…

بررسی دو فصل اول سریال You

نقد و بررسی سریال You دو فصل اول

“گرگ برلانتی” خالق سریال‌های مشهور DC همانند Arrow , The Flash ,Supergirl و … با همکاریِ “سِرا گمبل” اینبار دست به ساخته تریلری جنایی و تماشایی زده است. سریال “You” درباره‌ی یک قاتل سریالی و یک بیمار روانیست که مریضی خودش را انکار می‌کند. همین موضوع چیزی است که او را غیرقابل پیش‌بینی و خطرناک‌تر می‌سازد. اگرچه نویسندگان سعی کرده‌اند که برای این شخصیت حد و مرزی را مشخص کنند و رفته‌رفته یک سیر تحول رفتاری برای او در نظر گرفته‌اند. در واقع شما در این سریال با اعمال،رفتار و افکار این شخصیت همراه می‌شوید که همین موضوع باعث می‌شود تا شاهد دیالوگ‌های بسیار زیادی در سریال باشیم. این حجم زیاد از دیالوگ‌ها برای ما که اکثراً سریال‌ها را با زیرنویس تماشا می‌کنیم کمی آزاردهنده است. از طرف دیگر تمرکز زیاد داستان بر روی شخصیت جو باعث شده تا شما نتوانید به خوبی با دیگر شخصیت‌‌های سریال ارتباط برقرار کنید. این موضوع حتی درباره‌ شخصیت اصلی زن سریال (بِک) در فصل اول نیز صدق می‌کند و در انتها با یک علامت سوال بزرگ رو به رو می‌شود، اینکه آیا او واقعاً ارزش اینهمه دردسر را داشته است؟

بطورکلی شما آنطور که باید و شاید با شخصیت‌های سریال به غیر از جو آنها آشنا نمی‌شوید. در بیشتر مواقع شما از زاویه دید جو به کاراکترهای دیگر سریال نگاه می‌کنید. البته روند داستان در فصل دوم کمی متفاوت‌تر می‌باشد و اتفاقات با سرعت و هیجان بیشتری دنبال می‌شوند. اما بازهم محوریت داستان در فصل دوم نیز برروی شخصیت جو استوار است که البته این میتواند برای عده‌ای مزیّت و برای عده‌ای دیگر خسته‌کننده باشد. البته این سریالی با شخصیت‌های زیاد و شلوغ نیست و در هر فصل آن حداکثر چهار الی پنج شخصیت اصلی وجود دارد. پس باید گفت به طوری کلی نمیتوان از شخصیت‌پردازی در این سریال ایرادی اساسی گرفت. زیرا در هر صورت وقت کافی برای پرداختن به تمامی شخصیت‌ها وجود دارد و اینکه سریال‌هایی که براساس کتاب‌ها ساخته میشوند به ندرت مشکل شخصیت‌پردازی دارند.

بررسی دو فصل اول سریال You

سریال “You” دارای الهامات بسیاری از شاهکار شبکه Showtime یعنی سریال Dexter است و این چیزی نیست که سازندگان ناخواسته انجام داده باشند. زیرا علاوه بر اینکه Marcos Siega کارگردانِ ۹ قسمت از سریال دکستر به عنوان کارگردان و تهیه‌کننده در سریال You نیز حضور دارد. شباهت‌ها و ارجاعات سینمایی بسیاری را میان این دو اثر میتوان مشاهده نمود. “پن بِدجلی” بازیگر نقشِ “جو گلدبرگ” به عنوان کاراکتر اصلی این سریال بازیِ قابل قبول و خوبی را از خود به نمایش گذاشته است. شما در بیشتر لحظات سریال با اَکت و صدای او (به عنوان راوی قصه) همراه هستید و او توانسته بخوبی شما را با داستانی که برایتان بازگو می‌کند همراه سازد.

بررسی دو فصل اول سریال You

“جو: همه‌ی کتاب‌ها با یه حقیقتِ ضروری مخلوط میشه،که میگه اگر آی کیوت از یه عدد مشخص بالاتر باشه زندگی تقریباً غیرقابل تحمّله. تازه اون عدد مشخص اونقدرها هم بالا نیست!”

اما اگر بخواهیم درباره تیم بازیگری این سریال صحبت کنیم باید گفت که تیم بازیگری فصل دوم سریال بسیار قوی‌تر از فصل نخست آن می‌باشد. بخصوص “ویکتوریا پدرتی” که حضوری به مراتب پویاتر و عمیق‌تر از “الیزابت لایل” به عنوان بازیگر نقش اصلی زن داشته است. همچنین گرگ برلانتی از آهنگساز و تنظیم‌کننده‌ی مشهور “بلیک نیلی” که در بسیاری از کارهایش حضور داشته برای ساخت موسیقی این سریال کمک گرفته است. بلیک نیلی بیشتر برای ساخت موسیقی متن در سریال‌های تلویزیونی شهرت دارد و باید گفت که بخوبی میداند چگونه با استفاده از هنر موسیقی به صحنه‌ها و سکانس‌های مختلف حسی ویژه و خاص بدهد. در این سریال نیز او این کار را با ظرافت و دقت همیشگی‌اش به بهترین شکل ممکن انجام داده است.

بررسی سریال You (فصل سوم)

در فصل سوم از سریال جذاب و تماشایی “You” شاهد یک آتش‌بس جنون‌آمیز و خون‌آلود هستیم. درواقع در این فصل آقا و خانم اسمیت را اینبار نه به شکل آدمکش‌های حرفه‌ای و اجیر شده بلکه بصورت قاتلانی مجنون و دیوانه می‌بینیم. در این فصل، داستانِ زندگیِ جو و لاو را در حومه‌ی شهر دنبال می‌کنیم که با تولد پسرشان وارد چالشی جدید شده‌اند. حال آنها باید به توافق برسند که می‌توانند با یکدیگر تیمی قدرتمند باشند یا عدم اعتمادشان به همدیگر ریشه‌های خانواده و ازدواجشان را سست خواهد کرد. گفتنی‌ست که ماجراهای این فصل دو قاتل سریالی را زیر یک سقف نشان می‌دهد که همچون بمب ساعتی در انتظار منفجر شدن هستند. حال آنکه ترکش‌های این بمب چه شخص و یا اشخاصی را مورد اصابت قرار می‌دهد، به هیچ عنوان قابل پیش‌بینی نمی‌باشد. مسلماً این موضوع دست نویسندگان و سازندگان سریال را برای شروعی طوفانی و در عین حال گمراه‌کننده‌تر از قبل باز گذاشته است.

بررسی سریال You / عشق و جنون (سه فصل) 1

شاید بتوان گفت که در فصل سوم از لحاظ محتوایی و حتی پیچیدگی و ظرافت فیلم‌نامه نسبت به دو فصل قبلی شاهد پیشرفت بوده‌ایم. در این فصل با کم شدن دیالوگ‌ها و همچنین پررنگ شدن نقش لاو در کنار جو، تک بُعدی بودن سریال برطرف شده است. “ویکتوریا پِدرتی” در نقش لاو بخوبی توانسته خلاء یک پارتنر قوی و جذاب را در سریال پر کرده و به همراه “پن بِدجلی” زوجی مخوف و ترسناک را تشکیل دهد. نقش‌آفرینی این دو بازیگر را میتوان از نقاط قوت اصلی در این فصل از سریال به حساب آورد. زیرا هروقت که آنها در اوج هستند، داستان و سریال نیز به اوج خودش می‌رسد. سریال You در این فصل از لحاظ ریتمی و هیجانی با سرعت بیشتری پیش می‌رود. اما موضوعات و مشکلاتی که شخصیت‌های اصلی داستان را به چالش می‌کشد، کلیشه‌ای تکراری است. این فصل شروع به مراتب بهتری داشته و در قسمت‌های نخست شاهد سوپرایزها و لحظات میخکوب‌کننده بیش‌تری هستیم. اما در پایان‌بندی همانند بسیاری از سریال‌های مشهور و پرطرفدار دارای ضعف‌های تو ذوق‌زنی می‌باشد.

همانطور که قابل پیش‌بینی بود، شبکه Netflix خیلی زود و تنها ۶ روز پس از پخش فصل سوم سریال را برای فصل چهارم تمدید نمود. پس براحتی میتوان منبع این ضعف‌های شدید را در پایان سریال تشخیص داد و آنهم بازگرداندن داستان به شمایلی‌ست که امتحانش را پس داده و مخاطبان بیش‌تر می‌پسندند.

نتیجه گیری…

سریال “You” یک درام-جنایی فوق‌العاده تماشایی و گیرا است که نگاهی متفاوت به روابط عاشقانه دارد. اگر میخواهید یک تریلر روان‌شناختی عالی با داستانی دراماتیک و عاشقانه ببینید به هیچ عنوان تماشای این سریال را از دست ندهید. همچنین تماشای این سریال به طرفداران سریال Dexter شدیداً توصیه می‌شود. زیرا اگرچه از لحاظ داستانی سریال You ضعیف‌تر از سریال Dexter می‌باشد اما بازهم نمیتوان از سرگرم‌کننده بودن و جذابیت آن چشم‌پوشی کرد. سریال You شما را درگیر خودش می‌کند،بطوری که پس از پایان هر قسمت نمی‌توانید از اشتیاقتان برای دیدن قسمت بعدی جلوگیری کنید. خوشبختانه Netflix مسئولیت پخش فصل چهارم این سریال را بعده گرفته است،که یعنی در زمانی که بزودی مشخص می‌شود خواهیم توانست تمامی قسمت‌ها را بصورت یکجا در اختیار داشته باشیم. سریال You در کنار داستان گیرایش پیام‌های اجتماعی و روان‌شناسی بسیار مهمی را بیان می‌کند که باعث می شود ارزش تماشای آن برای شما بیشتر شود.

بطورکلی فصل سوم سریال You شروع بهتر و متفاوت‌تری نسبت به فصل‌های قبل داشته و در پرداختن به شخصیت‌های فرعی داستان موفق‌تر عمل کرده است. پس میتوان گفت که برای علاقه‌مندان به این سریال جذاب و تماشایی این فصل نیز همچون دو فصل پیشین مملو از اتفاقات و لحظات درگیرکننده و ناب می‌باشد.

سریال You

بررسی دو فصل اول سریال You


سریال You

نمره سایت ساعت 7

(خیلی خوب)

(خیلی خوب)

عشق و جنون

سریال “You” یک درام-جنایی فوق‌العاده تماشایی و گیرا است که نگاهی متفاوت به روابط عاشقانه دارد. اگر میخواهید یک تریلر روان‌شناختی عالی با داستانی دراماتیک و عاشقانه ببینید به هیچ عنوان تماشای این سریال را از دست ندهید. سریال You در کنار داستان گیرایش پیام‌های اجتماعی و روان‌شناسی بسیار مهمی را بیان می‌کند که باعث می شود ارزش تماشای آن برای شما بیشتر شود. همینطور فصل سوم سریال You شروع بهتر و متفاوت‌تری نسبت به فصل‌های قبل داشته و در پرداختن به شخصیت‌های فرعی داستان موفق‌تر عمل کرده است.

امیدوارم از مطلب ” بررسی سریال You “ لذت برده باشید تا بعد…

آخرین مطالب به روز شده

آخرین مقالات اختصاصی

اشتراک در
اطلاع از
guest
9 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
سینا
سینا

سریال قشنگیه ، فصل اول عالی بود ، فصل دوم هم خوب بود ، منتهی هی داره تکرار میشه و اواسط فصل سوم بود که جو به اون دختره تو کتابخونه علاقه پیدا کرده بود که کلا همش رو پاک کردم ، چون واقعا تکراری و حوصله سر بر شده بود و خسته شدم از بس دیدم دنبال زیر و رو کردن همه چی ملت هست هر دفعه و داستان یه چرخشی نداره ، البته داره ولی این قضیه علاقه جو خیلی داره کش پیدا می‌کنه و واقعا حوصله سر بره ، دیگه هم نگاه نمیکنم ادامه سریال رو ، ولی تا قبل فصل ۳ عالی بود

شیوا
شیوا

سریال خیلی جالبیه -سریال فقط امریکایی

مجتبی
مجتبی

منظور بازیگر که یه جا به طرف میگه من گرگت دارم یعنی چی؟

امین علیرضائی
پاسخ به  مجتبی

به زبون خودشون میگن دوست دارم
یه کدی بین دو شخصیت هستش به معنی دوست دارم

صبا
صبا

مرسی خیلی عالی بود

کاربران ناشناس
کاربران ناشناس

محتوای قویی بود ممنون

سارا
سارا

این سریال عالیه ولی متاسفانه تو ایران زیاد شناخته شده نیست،ممنون از نقد خوبتون

امین علیرضائی
پاسخ به  سارا

ممنون از نظرتون سعی می کنیم سریال های متفاوت تری معرفی کنیم

سارا
سارا

این سریال واقعا عالیه ولی متاسفانه تو ایران زیاد شناخته شده نیست.ممنون از نقد خوبتون