بررسی سریال The Witcher فصل دوم

ویچر / The Witcher سریالی فانتزی-درام محصول شبکه نت فلیکس است که توسط “لورن اشمیت هیسریچ” از روی کتاب‌های فانتزی ویچر نوشته “آندژی ساپکوفسکی” ساخته شده است. سریال‌هایی چون Daredevil محصول 2016 و The Umbrella Academy محصول 2019 از مهمترین سریال‌هایی هستند که لورن اشمیت تهیه‌کنندگی و نویسندگی آنها را برعهده داشته است. از جمله بازیگران مطرح این سریال می‌توان به هنری کویل، فریا آلن و آنیا چالوترا اشاره کرد. فصل اول این سریال در 20 دسامبر 2019 منتشر شد و فصل دوم نیز در هشت قسمت در تاریخ 17 دسامبر 2021 انتشار یافته است. در ادامه با سایت ساعت هفت با مطلب بررسی سریال The Witcher فصل دوم همراه باشید تا بیشتر در مورد این سریال صحبت کنیم.

دنیای ویچر

دنیای ویچر

معرفی شخصیت گرالت از سری Witcher و حقایقی که احتمالا در مورد او نمی‌دانستید (جدید)

راهنمای کامل بازی ویچر 3 (مهم)

بررسی مینی سریال The Witcher: Blood Origin / ویچرِ کاغذی!

معرفی شخصیت ها و بازیگران سریال The Witcher (به روز شده)

در مورد واقعه‌ی Conjunction of the Spheres (چگونگی پیدایش هیولاها در دنیای ویچر)

آشنایی با مدارس دنیای ویچرها 

بررسی انیمه سینمایی The Witcher: Nightmare Of The Wolf

بررسی فصل اول سریال The Witcher

هفت نکته در مورد داستان سریال The Witcher

بررسی سریال The Witcher / نیم نگاهی به فصل اول

وقتی در سال 2019 برای اولین بار سریال ویچر منتشر شد نظرات متفاوتی پیرامون سریال بوجود آمد. عده‌ای از روایت داستانی سریال ایراد گرفتند و آن را نامفهوم و گیج کننده خطاب کردند. برخی از انتخاب بازیگران سریال ایراد گرفتند و برخی دیگر جلوه‌های ویژه سریال را سطحی خطاب کردند. در حالی که تمام این ایرادات به فصل اول سریال وارد است اما در کل این فصل توانست یک شروع موفق برای سریال ویچر باشد و تا حدودی توانست شخصیت‌هایش را به شکل درستی به ما معرفی کند.

بررسی سریال The Witcher فصل دوم

شاید بزرگترین مشکل فصل اول عدم ساخت جهان قبل از شروع هیجانات و اتفاقات داستانی باشد. سریال در قسمت اول با یک نبرد بزرگ آغاز می‌شود و بسیاری از شخصیت‌ها را در خطری جدی قرار می‌دهد. این در حالی است که کاراکتری برایتان ساخته نشده تا بخواهید با آنها همدردی کنید. شما سیری را می‌بینید که در بدترین شرایط به سر می‌برد اما او در ابتدا یک شخصیت توخالی و بدون بُعد است پس مشکلات او تاثیری رویتان نمی‌گذارد. پس بهتر بود سریال به جای اینکه با جنگ سینترا آغاز شود با معرفی شخصیت گرالت و دیگر شخصیت‌ها و جهان سازی دنیایش آغاز می‌شد و بهتر شخصیت‌هایش را به ما معرفی می‌کرد.

مشکل بعدیِ فصل اول سریال ویچر، زمان‌بندی داستان بود. سریال به یکباره در یک قسمت به آینده، گذشته و حال می‌رود و داستانش را در فضایی کاملا گیج کننده روایت می‌کند. برای کسانی که کتاب‌ها یا سری بازی‌های ویچر را انجام داده‌اند این نوع روایت مشکلی ایجاد نمی‌کند اما افرادی که می‌خواهند بواسطه این سریال با دنیای ویچر آشنا شوند با مشکل جدی در ارتباط برقرار کردن با داستان‌ها و شخصیت‌ها مواجه می‌شوند. این‌ها بخش مهمی از مشکلات فصل اول را تشکیل می‌دهد. به این‌ها جلوه‌های ویژه ضعیف و گریم‌های سطحی را هم اضافه کنید.

بررسی سریال The Witcher / فصل دوم

فصل دوم سریال ویچر اما کاملا مسیر متفاوتی را در پیش گرفته است. اکنون شما با شخصیت‌های سریال بیشتر آشنا هستید و همین موضوع عاملی می‌شود که داستان به شکلِ سرراست‌تر و جذاب‌تری روایت شود. بازیگران بهتر در نقش‌هایشان جا افتاده‌اند و جهان سازی اثر آشنا‌تر و قابل لمس‌تر از قبل شده است. این‌ها دلایلی است که از همان قسمت‌ اول با شخصیت‌های سیری و گرالت همراه شوید و از ماجراجویی‌هایی که در طول این فصل تجربه می‌کنند لذت ببرید. یکی از ایراد‌هایی که بسیاری از طرفدارن دنیای ویچر به فصل دوم سریال وارد کرده‌اند تفاوت‌های داستانی و شخصیتی است که بین سریال با کتاب یا حتی بازی‌ها دیده می‌شود. این به نظرم نقصی به بدنه داستان وارد نکرده است و چه بسا با داستانی متفاوت‌تر از آنچه حتی انتظار دارید رو به رو می‌شوید و این باعث غیرقابل انتظارتر شدن داستان این فصل شده است. پس در طول متن این مورد نادیده گرفته شده است و تمرکز را روی کیفیت فصل دوم سریال ویچر گذاشته‌ایم.

بررسی سریال The Witcher فصل دوم

سفر جاد‌ه‌ای گرالت به همراه سیری در فصل دوم جذابیت‌ها و داستان‌های هیجان انگیز زیادی را به دنبال داشت، در هر قسمت با شخصیت‌ها، هیولاها و اتفاقات مختلفی رو به رو شدیم و ماجراهای هیجان‌انگیزی را در این فصل از سریال تجربه کردیم. این اتفاقات و تلخی و شیرینی‌ها باعث شد تا به شکل عمیق‌تری با شخصیت‌های سریال مخصوصا گرالت و سیری آشنا شویم و ارتباط جدی‌تری با آنها برقرار کنیم. داستان ویچر در این فصل در نهایت به یکی از مهمترین بخش‌های این دنیا قدم می‌گذارد. در این فصل وارد قلعه Kaer Morhen می‌شویم تا از نزدیک بیشتر با ویچرها آشنا شویم. رو به رویی با وزمیر از بخش‌های جذاب این بخش از سریال محسوب می‌شد. او پدر معنوی گرالت است و به ویچرها راه و روش مبارزه و در کل ویچر بودن را تعلیم داده است. اما در ادامه می‌بینیم که زیاد مانور درستی روی شخصیت پردازی دیگر ویچرها صورت نگرفته است و تقریبا تمام آنها سطحی و بدون عمق برایتان باقی می‌مانند. در حالی که یکی از مهمترین وظایف سریال معرفی درست دیگر ویچرها و آشنایی بیشتر با خصوصیات اخلاقی و رفتاری آنها بود اما کمی در این زمینه سریال سطحی عمل شده و سریال نتوانسته عمق لازم را در این زمینه داشته باشد.

در این فصل با ورود تریس مریگولد به قلعه Kaer Morhen بیشتر با این شخصیت آشنا می‌شویم و خصوصیات بیشتری از او و رابطه‌اش با گرالت در فیلم برایمان رو می‌شود. همینطور در طی سریال داستان‌های فرعی مختلفی روایت می‌شود که به هر چه متنوع‌تر شدن داستان سریال کمک کرده است. از معرفی شخصیت‌های جدیدی چون Sigismund Dijkstra گرفته تا داستان‌های جذاب‌ دیگر و روبه رویی گرالت با هیولاهای مختلف در این مورد جا می‌گیرند. ماجراهای پیرامون تریس نیز از بخش‌های قابل قبول و جذاب داستان است و ما را بیشتر با شخصیت او آشنا می‌کند. ورود Dijkstra حال و هوای متفاوتی به سریال بخشید و آن را مرموز کرده است. سیاست‌های پشت پرده و گماردن جاسوس‌های مخفی در دل مرزهای دشمن از کارهایی است که او انجام می‌دهد. او شخصیتی آشنا برای کسانی است که بازی یا کتاب ویچر را تجربه کرد‌ه‌اند. او از اشخاصی است که قصد دارد با به آشوب کشاندن شمال به منافع شخصی دست یابد و خود را به قدرت برساند و این می‌تواند آینده‌ای نامعلوم برای شمال رقم بزند. 

بررسی سریال The Witcher فصل دوم

از بسیاری از جهات فصل دوم سریال ویچر بهتر از فصل اول عمل کرده است. یکی از جنبه‌های مهمی که می‌توان در مورد آن صحبت کرد گریم‌های جذاب و پرجزئیات سریال در فصل دوم است. همینطور در طراحی لباس و صحنه نیز پیشرفت چشم‌گیری اتفاق افتاده و از نظر کیفی پیشرفت را در سریال حس خواهید کرد. همینطور در طراحی هیولاها و جلوه‌های به کار رفته در آنها به شکل درستی به جزئیات توجه شده است. در زمینه دیالوگ‌ها نیز بهتر از فصل اول عمل شده و با دیالوگ‌های پخته‌تر و درگیرکننده‌تری رو به رو می‌شوید.  به خاطر روایت خطی و مشخص‌تر می‌توانید بیشتر از داستان و اتفاقات لذت ببرید، که این برای بینندگانی که کمترین اطلاعات از دنیای ویچر دارند می‌تواند بسیار قابل توجه باشد.

جهان سازی اثر هنوز دارای مشکلاتی است و زیاد ارتباط جدی با شما برقرار نمی‌کند و جزئیاتی برای پرعمق شدن آن مورد توجه قرار نگرفته شده است. داستان از مکانی به مکان دیگر می‌رود و یکی از نکات منفی‌اش استفاده نکردن از توضیحات برای مشخص کردن نام مکان‌ها است که ممکن است برخی بینندگان را گیج کند. اینطور اطلاعات می‌تواند بسیار مفید باشند و حتی تاثیر مثبتی در ساخت جهان اثر داشته باشد. با تمام این موارد جهان ویچر در این فصل وسیع‌تر شده است و ما را به شهرهای بزرگی چون آکسنفورت و… می‌برد و کمی با افکار مردم شهرها و نژادهای مختلف آشنا می‌کند.

بررسی سریال The Witcher فصل دوم

در مورد بازی بازیگران می‌توان گفت تا حدودی بهتر از فصل قبلی عمل کرده‌اند مخصوصا “فریا آلن” در نقش سیری که در این فصل بازی‌ای به مراتب بهتر از خود به جای گذاشته است، اما هنوز این بازیگر و شخصیت جای کار زیادی دارد. “هنری کویل” در نقش گرالت توانسته در این فصل نیز بازی کم‌نقصی از خود به جای بگذارد و نمی‌توان شخص دیگری را به جز او در این لباس تصور کرد. “جو باتی” در نقش جاسکیر نیز مانند فصل اول بازی بسیار خوبی را از خود به نمایش گذاشته است و بامزگی را به سریال تزریق کرده است. به جز این‌ها بقیه بازی متوسطی را انجام داده‌اند. به هر حال شخصیت تریس و ینیفر بیشتر جای کار دارد و هنوز این شخصیت‌ها به عمق لازم برای داستان نرسیده‌اند و باید منتظر فصل‌های بعدی در این مورد بمانیم.

نتیجه گیری…

اگر قبول کنید که یک اقتباس دستش برای تغییر دادن داستان و اتفاقات باز است پس مشکلی با فصل دوم ویچر نخواهید داشت، در غیر این صورت تغییرات جدید در داستان ممکن است، دید شما را نسبت به سریال منفی کند. اما حقیقت این است که پیشرفت خوبی در بسیاری از زمینه‌ها در فصل دوم سریال ایجاد شده است. از جمله این پیشرفت‌ها را می‌توانید در صحنه‌پردازی، طراحی لباس، گریم، جلوه‌های ویژه مخصوصا طراحی هیولاها، جهان سازی، معرفی شخصیت‌های جدید و اتفاقات جذاب ببینید که سطحِ کیفیِ فصل دوم را بالا برده است. همینطور اتفاقات انتهای سریال و صحنه پایانی نوید بخشِ فصل سومی جذاب‌تر و درگیرکننده‌تر است. سیری و ویچر تازه در ابتدای سفر خود قرار دارند و ماجراجویی‌های تلخ و شیرینِ زیادی در آینده در انتظار آنها و ماست… امیدواریم این سفر فصل به فصل بهتر شود.

سریال The Witcher فصل دوم

بررسی سریال The Witcher فصل دوم
سریال The Witcher فصل دوم

نمره سایت ساعت 7 (ارزش اثر)

 

(خیلی خوب)

(خیلی خوب)

ویچر فصل دوم

اگر قبول کنید که یک اقتباس دستش برای تغییر دادن داستان و اتفاقات باز است پس مشکلی با فصل دوم ویچر نخواهید داشت، در غیر این صورت تغییرات جدید در داستان ممکن است، دید شما را نسبت به سریال منفی کند. اما حقیقت این است که پیشرفت خوبی در بسیاری از زمینه‌ها در فصل دوم سریال ایجاد شده است. از جمله این پیشرفت‌ها را می‌توانید در صحنه‌پردازی، طراحی لباس، گریم، جلوه‌های ویژه مخصوصا طراحی هیولاها، جهان سازی، معرفی شخصیت‌های جدید و اتفاقات جذاب ببینید که سطح کیفی فصل دوم را بالا برده است. همینطور اتفاقات انتهای سریال و صحنه پایانی نوید بخش فصل سومی جذاب‌تر و درگیرکننده‌تر است. سیری و ویچر تازه در ابتدای سفر خود قرار دارند و ماجراجویی‌های تلخ و شیرینِ زیادی در آینده در انتظار آنها و ماست…

امیدواریم از مطلب “بررسی سریال The Witcher فصل دوم” لذت برده باشید تا بعد…

آخرین مطالب به روز شده

محبوب‌ترین مطالب

آخرین مقالات اختصاصی

اشتراک در
اطلاع از
guest
2 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
محمد
محمد

دو فصلش چیزی نبود که من انتظار داشتم اصلا حس ویچر بودن به ادم دست نمیداد نمادی ترین عنصر ویچر سیاست و هیولا کشتنه که بازی ویچر۳ به خوبی این دو تا مولفه رو رعایت کرد و موفقم شد انتظار می‌رفت سریالشم اینطوری باشه نبرد با هیولا ها که اصلا کم بود ولی بازم یه نبرد خام در حد فیلم های مارولی بود سیاست در حد گیم اف ترونز که هیچ در حد متوسط هم نبود تنها پیشرفت فصل دو از نظر من شخصیت پردازی بهتره که خودتونم اشاره کردین من نمیدونم چرا این سریالو انقدر گنده کردین بازیگر اصلی هم از فصل ۴ عوض میشه امید وارم فصل های آینده بهتر باشه

احمد
احمد

فصل دوم خیلی عالی بود
مخصوصا نبردهایی که گرالت با هیولاها داشت خیلی لذت بردم
ممنون بابت مطلب