۱۵ نکته جالب درباره شخصیت مایکل (Michael De Santa) از GTA V که احتمالا نمی‌دانستید

شماره‌ی پنجم Grand Theft Auto یک اثر کلاسیک مطلق و بی‌پایان است که تا حد زیادی این تعریف و تمجیدها را مدیون کلاس شخصیت‌های اصلی‌اش با آن هنرنمایی استادانه و داستان‌های رنگارنگی که از آنها برای ما بازگو می‌کند، می‌باشد. البته، بعد از گذشت چند سال از عرضه‌ی بازی، همه GTA V را بخاطر بخش آنلاینش می‌شناسند ولی در ابتدای عرضه و سال ۲۰۱۳ کاراکتر مایکل دی سانتا (Michael De Santa) مورد توجه طرفداران واقع شد و حتی او را با تامی ورستی (Tommy Vercetti) از GTA: Vice City قیاس می‌کردند ولی بعد از گذشت این همه سال مایکل کاراکتری مستقل، جذاب و فراموش نشدنی از خود ساخته و احتیاج به شخصیت دیگری ندارد. همانطور که در دو مقاله‌ی قبلی حقایق زیادی را درباره‌ی فرانکلین و تِرِور بیان کردیم، در این مقاله نیز شما را با جنبه‌های مختلف کاراکتر مایکل آشنا می‌کنیم. شاید مایکل ستاره‌ی درخشان سری GTA مانند Carl Johnson (از GTA: San Andreas) و یا Claude (از GTA III) نباشد ولی برای خود جایگاه رفیعی متصور است. در اینجا ۱۵ حقیقت درباره‌ی Michael De Santa را برای شما بازگو می‌کنیم که ممکن است ندانید، پس با ما همراه باشید.

برای خواندن مطالب بیشتر در مورد بازی GTA V به راهنمای کامل تمام مراحل بازی GTA V (روش طلایی کردن مراحل) مراجعه کنید.

حقایق جالب در مورد دیگر شخصیت‌های GTA V

۱۵ نکته جالب درباره شخصیت فرانکلین از GTA V که احتمالا نمی‌دانستید

۱۵ نکته جالب درباره شخصیت ترور از GTA V که احتمالا نمی‌دانستید

بهترین کاراکتر بازی GTA V از نظر شما کدام است؟
6557 رای‌
×

۱۵- پیرترین کاراکتر در سری GTA

تعیین سن دقیق مایکل دِ سانتا بخاطر نام‌های مستعار متعدد او برای جلوگیری از دستگیر شدن، مشکل است اما اعتقاد بر این است که او ۴۶ یا ۴۸ سال سن دارد. تضادهای فرهنگی شدید او با فرزندانش و همینطور فرانکلین، نمونه‌های خوبی برای نشان دادن این موضوع هستند. شاید بگویید با این اوصاف او اکشن کمتری دارد اما از آنجا که هرج و مرج زیادی در دنیای GTA وجود دارد، کاراکتر مایکل به مانند آن است که پنجره اتاق را باز کرده تا هوای تازه وارد ریه‌های خود کنید. از نگاهی دیگر، مایکل د سانتا مانند یک شراب خوب است، در حالی که به حرفه‌ی خود به عنوان تهیه‌کننده در وین‌وود می‌رسد، به زیبایی پیر می‌شود…

۱۴- مهارت‌های تیراندازی‌ خود را با ظرافت نشان می‌دهد.

۱۵ نکته جالب درباره شخصیت مایکل از GTA V که احتمالا نمی‌دانستید

شاید نکته‌ی بزرگی نباشد، اما دقت تیراندازی مایکل از ترور و فرانکلین بیشتر است. انیمیشن‌های او در این زمینه نیز با بقیه اندکی تفاوت دارد که نشان‌دهنده‌ی حرفه‌ای بودن او و شناخت کامل او از سلاح‌های متفاوت است. ویژگی Area Kill او که در هنگام تیراندازی می‌توانید فعال کنید بر این مدعا صحّه می‌گذارد. چنانچه بر استفاده از این تکنیک ممارست به خرج دهید، زمان بیشتری مایکل در این حالت باقی می‌ماند که در ماموریت‌های پر زد و خورد بسیار به کارتان می‌آید. درباره‌ی ویژگی Area Kill باید افزود که شباهت زیادی با Bullet-Time در بازی Max Payne دارد.

۱۳- او از بقیه (فرانکلین و ترور) کُندتر است

۱۵ نکته جالب درباره شخصیت مایکل از GTA V که احتمالا نمی‌دانستید

مایکل دی سانتا کاراکتری است که نشان می‌دهد بازنشستگی تاثیر مخربی بر قوای جسمی او گذاشته است و کُندترین سرعت پیاده‌روی را در بین دو نفر دیگر در Grand Theft Auto V دارد. مطمئناً، فرانکلین جوان‌تر از او و چالاک‌تر است، اما هیچ بهانه‌ای برای کُندتر بودن او از تِرِوُر وجود ندارد. مایکل در سرقت‌های گذشته‌ی خود حتماً سهمی نیز در زخم‌ برداشتن داشته است، اما واقعاً نباید با Niko Bellic نیز تفاوت داشته باشد. شاید اینجاست که بگویید سن او از بقیه بالاتر است، با این حال روی دومی نیز برای این سکه وجود دارد و آن این است که مایکل به آرامی راه می‌رود تا بتواند موقعیت را در هنگام بررسی محیط اطراف خود به درستی ارزیابی کند (به شخصه یادم هست هنگام راه رفتن با مایکل متوجه می‌شدم که او همواره نیم نگاهی به پشتِ‌سر خود می‌اندازد که برایم عجیب بود، برعکس دو نفر دیگر خصوصاً فرانکلین و این نشان می‌دهد حتی به اینچنین نکات ریز نیز در بازی خود توجه کرده‌اند).

۱۲- شرایط متفاوت صداپیشه مایکل نسبت به او

۱۵ نکته جالب درباره شخصیت مایکل از GTA V که احتمالا نمی‌دانستید

ند لوک (Ned Luke) بازیگر و صداپیشه بسیار با استعداد، مایکل د سانتا را در Grand Theft Auto V به تصویر کشیده است. یکی از طعنه آمیزترین چیزهای عجیب و غریب در مورد زندگی شخصی او این است که او در واقع با یک مربی یوگا ازدواج کرده است! این موضوع تصادفی است زیرا بسیاری از مشکلات خانوادگی مایکل از خیانت همسرش به مربی یوگای آنها ناشی می‌شود! به این واقعیت اضافه کنید که مایکل در تمام مینی‌بازی‌های یوگا در داستان اصلی از یوگا متنفر است و به نظر می‌رسد که ند لوک بازیگر بسیار با استعدادی است که توانسته کاملاً به یک شخصیت دیگر تبدیل شود. (برخلاف واقعیت زندگی‌اش)

۱۱- بی‌خوابی‌های متعدد

نحوه خوابیدن هر یک از شخصیت‌ها در Grand Theft Auto V در واقع گویای ویژگی‌های شخصیتی آن‌ها است و Rockstar مطمئن شد که از موضوع رو به رشدِ محرومیت از خواب در آمریکا به عنوان پایه‌ای برای این موضوع استفاده می‌کند. مایکل د سانتا 6 ساعت در بازی می‌خوابد که کمتر از مقدار توصیه شده برای یک مرد میانسال است (مخصوصاً فردی که حجم کاری سنگینی مانند او دارد). این امر مایکل را تا حدودی بی‌خواب می‌کند، زیرا شخصیت او را می‌بینید که بدون هدف به تنهایی در شهر قدم می‌زند (زمانی که از کاراکترهای دیگر به او سوئیچ می‌کنید). ممکن است به نظر یک چیز بی‌اهمیت باشد، اما با توجه به اینکه 18 ساعت دیگر در روز وجود دارد که مایکل در اطراف پرسه می‌زند، تنها این موضوع می‌تواند برای ساکنان لس سانتوس که بر سرِراه این شرور قرار می‌گیرند، دردسر ایجاد شود.

۱۰- ما چیزهای خیلی کمی درباره‌ی Doggie De Santa می‌دانیم

۱۵ نکته جالب درباره شخصیت مایکل از GTA V که احتمالا نمی‌دانستید

یکی دیگر از واقعیت‌های کوچک در مورد مایکل د سانتا، گنجاندنِ جزئیِ یکی دیگر از اعضای خانواده است که متأسفانه قبل از وقوع وقایع بازی اصلی درگذشته است. در سرتاسر عمارت د سانتا، عکس‌های یک سگ کوچک قاب شده است. این سگ هرگز از طریق گفتگوهای درون بازی نامی از او برده نمی‌شود و یا حتی نامی برای آن داده نمی‌شود، اما واضح است که این حیوان به اندازه کافی برای خانواده معنی داشته و عزیز بوده است که قاب عکس‌های او را در عمارت مایکل مشاهده می‌کنیم. بدین ترتیب این واقعیت و عنصر کوچک که بی‌اهمیت جلوه می‌کند، باعث می‌شود که درباره‌ی رابطه‌ی مایکل و سگش اندکی تامل کنیم.

۹- پیوندی با بازی دیگر راک‌استار دارد

۱۵ نکته جالب درباره شخصیت مایکل از GTA V که احتمالا نمی‌دانستید

به نظر می‌رسد اکثر افرادی که بازی‌های جی تی ای را بازی می‌کنند، مشکلی برای انجام بازی‌های سوم شخص مشابه دیگر در میان عناوین خارق‌العاده Rockstar ندارند. وینسنت د سانتا یک آنتاگونیست در عنوان حماسی، وسترن Red Dead Redemption بود. البته، از آنجایی که د سانتا نام خانوادگی جعلی است که مایکل تاونلی (Michael Townley‌) پس از قرارداد با دولت فدرال برای رهایی از زندگی جنایی برای خود انتخاب کرده، پس به طور مستقیم با این شخصیت از بازی اول Red Dead Redemption ارتباطی ندارد. با این حال در بخش آنلاین بازی می‌توان کاراکتر ایجاد شده را به John Marston ربط داد.

۸- پدر، سارق بانک، بی‌خواب…. رهبر فرقه؟

۱۵ نکته جالب درباره شخصیت مایکل از GTA V که احتمالا نمی‌دانستید

مایکل د سانتا از طریق یکی از عجیب‌ترین مجموعه‌ ماموریت‌های جانبی که تاکنون در هر بازی Grand Theft Auto وجود داشته، تنها شخصیت اصلی است که به یک فرقه می‌پیوندد. در این ماموریت‌های جانبی، مایکل را می‌بیند که مجموعه‌ای از وظایف مشکوک را اجرا می‌کند تا رهبر فرقه‌ای را تحت تأثیر قرار دهد که وعده ثروت و سعادت در زندگی پس از مرگ را می‌دهد. به نظر می‌رسد که مایکل این کار را انجام می‌دهد تا بخشی از اوقات بی‌کاری خود را پر کند و بسته به اینکه بازیکن چگونه ماموریت‌ها را انجام دهد، می‌تواند با مقدار زیادی پول نقد از کار کنار بکشد. CJ از Grand Theft Auto: San Andreas ممکن است چند ماموریت برای یک نظریه‌پردازِ توطئه انجام داده باشد، اما پیوستن به یک فرقه مذهبی کاملاً مبتنی بر ساینتولوژی، برای خود [حرکتِ] کاملاً متفاوتی است (thegamer.com از واژه‌ی Animal به جای واژه‌ی داخل براکت استفاده کرده بود که نتوانستم اصطلاح فارسی مناسب را پیدا کنم).

۷- کاملاً با فرهنگ

۱۵ نکته جالب درباره شخصیت مایکل از GTA V که احتمالا نمی‌دانستید

همانطور که قبلاً در لیست ذکر شد، خانه خانواده De Santa مانند بسیاری از انسان‌های دیگر است. (حتی در دنیای خودمان) در اطراف خانه، دکوراسیون داخلی بسیار ساده و به قول thegamer.com بی‌مزه‌ای دیده می‌شود که مربوط به مدرنیته و هالیوود می‌شود، اما در قفسه‌های کتاب‌های رنگارنگ، چند کتاب وجود دارد که در مورد معماری و هنر می‌باشند، که نشان می‌دهد یکی از ساکنین عمارت دی سانتا کمی با فرهنگ‌تر از آن چیزی است که به نظر می‌رسد! واضح است که جیمی (پسر مایکل) برای هیچ چیز خارج از دود (استعمال توتون و تنباکو) یا بازی جدید از اتاقش خارج نمی‌شود و آماندا (همسر مایکل) مشغول بی‌وفایی و رویاپردازی تا حدممکن است. تریسی (دختر مایکل) به هیچ وجه به چنین درجه‌ای از فرهنگ کتاب‌خوانی نزدیک نیست، پس با این حساب مضنون ما فقط و فقط مایکل است و این ویژگی بعضاً با هوش و ذکاوت او هم‌خوانی دارد.

۶- Michael De Soprano?

۱۵ نکته جالب درباره شخصیت مایکل از GTA V که احتمالا نمی‌دانستید

مطلب مرتبط:‌ بررسی سریال The Sopranos / بهترین اثر مافیایی تلوزیون

تعداد کمی از افراد واقعی و ساختگی وجود دارند که مایکل د سانتا بر اساس آنها ساخته شده است. یکی از قابل توجه‌ترین این موارد بهره بردن از برخی ویژگی‌های تونی سوپرانو (با بازی جیمز گاندولفینی فقید) از سریال محبوب Sopranos از شبکه‌ی HBO است. سریال از مضمون مشابهی پیروی می‌کند که در آن شخصیت‌ها، خانواده‌ای هستند که ریشه در خرده فرهنگ تاریک دنیای جنایتکاران دارند و تونی سوپرانو ویژگی‌های زیادی مانند خلق و خوی وحشیانه و وفاداری شدید به خانواده خود را با مایکل به اشتراک می‌گذارد. خوشبختانه برای طرفداران Grand Theft Auto V، بازی برای مایکل خیلی بهتر از تونی سوپرانو به پایان رسید. (از نظر پایان بندی)

۵- شباهت مایکل به رابرت دنیرو در فیلم Heat (این شباهت‌ غیرقابل انکار است)

۱۵ نکته جالب درباره شخصیت مایکل از GTA V که احتمالا نمی‌دانستید

در حالی که چند شباهت بین مایکل دی سانتا و تونی سوپرانو وجود دارد، اما شباهت‌های زیادی بین مایکل و Neil McCauley (با بازی رابرت دنیرو) در فیلم Heat (مخمصه) ساخته‌ی “مایکل مان” وجود دارد. این فیلم به خودی خود یک اثر بزرگ در دنیای سینما است اما تاثیر خود را بر یکی از بزرگ‌ترین بازی‌های ویدئویی نیز گذاشته است. نیل مک‌کاولی یک سارق بانک است که به دقت و گزینشی بودن معروف است و درست مانند مایکل دی سانتا، در جریان یک سرقت وارد درگیری بزرگ با اسلحه می‌شود. او همچنین هدفی بی‌عیب و نقص دارد و دقیقاً همان سبک پیراهن-کت و شلوارهای باز را دارد که با مایکل مطابقت دارد و این موضوع او را به تصویری از شخصیت نمادین رابرت دنیرو تبدیل می‌کند.

۴- مایکل می‌خواست یک پلیس شود

۱۵ نکته جالب درباره شخصیت مایکل از GTA V که احتمالا نمی‌دانستید

مایکل د سانتا یکی از با تجربه‌ترین خلافکاران سری بازی GTA است که در تمام این مدت هنوز نتوانسته بلیط یک‌طرفه به دیار اموات را تهیه کند! اما از قضا، مایکل د سانتا زندگی خود را با تمایل به پلیس شدن در کودکی آغاز کرده است. در واقع هرگز توسط خود مایکل در هیچ بخشی از داستان تایید نمی‌شود، اما در طول ماموریتی در داستان اصلی که مایکل باید با تِرِور لباس پلیس بپوشد، ترور اشاره می‌کند که مایکل بالاخره می‌تواند رویای پلیس شدن خود را برآورده کند. این ممکن است یک تیکه یا شوخی با مایکل باشد، اما می‌تواند ارتباطی باشد به روزهای اولیه ملاقات آنها، زیرا گفته می‌شود که آنها واقعاً به خاطر دوستی خود پیوندی تنگاتنگ دارند.

۳- اولین سرقت او

۱۵ نکته جالب درباره شخصیت مایکل از GTA V که احتمالا نمی‌دانستید

با توجه به اینکه مایکل د سانتا در کودکی می‌خواست پلیس شود، برخی می‌توانند بگویند که کشیده شدن او به دنیای جنایت تا حدی غم‌انگیز و یا حتی طنزآمیز است، اما به اندازه این نکته کوچک جالب نیست. مایکل اولین سرقت خود را تا اوایل 20 سالگی انجام نداد. با دیدن شخصیت‌هایی مانند CJ از Grand Theft Auto: San Andreas و Niko Bellic از Grand Theft Auto IV که زندگی خود را به عنوان گانگستر در کودکی آغاز کرده‌اند، در واقع مایکل را در موقعیتی منحصر‌به‌فرد قرار می‌دهد که به یکی از بهترین جنایتکاران تبدیل شده است. (با اینکه دیر کار خودش را آغاز کرده!)

قبل از دزدی فروشگاه جواهرات، مایکل جزئیاتی را در مورد اولین کاری که در سال 1998 انجام داده بود در میان می‌گذارد. کسب و کار کوچکی که او از بین برد، در حومه شهر بدنام Carcer City قرار داشت. اگر طرفدار بازی‌های Rockstar باشید حتماً این نام برایتان آشناست. این شهر در بازی Manhunt قرار داشت و نشان می‌دهد که مایکل از چه جهنمی توانسته سالم به بیرون بخزد. این دزدی نسبتاً کوچک بود و مایکل توانست با ۱۰۰۰۰ دلار فلنگ را ببندد. اگرچه پول زیادی به جیب نزد ولی کشف استعدادهای خود به عنوان یک سارق، او را به سمت تبدیل شدن به یک جنایتکار حرفه‌ای سوق داد.

۲- پیوندهای ازدواج

۱۵ نکته جالب درباره شخصیت مایکل از GTA V که احتمالا نمی‌دانستید

احتمالاً یکی از بی‌سابقه‌ترین چیزهایی که تا به حال در تاریخ بازی‌های Grand Theft Auto رخ داده این است که با همسرتان قرار ملاقات بگذارید! بله، مایکل د سانتا تنها قهرمان GTA است که تا به حال همسر داشته است. ازدواج آنها بسیار عالی است و صادقانه بگویم به عنوان تصویری یک طرفه از روابط در هالیوود مدرن نشان داده می‌شود، اما هنوز هم برای یک شخصیت اصلی در یک بازی که شهرت معروفی به عنوان شبیه ساز سرقت دارد، یک تغییر اساسی است. همسر داشتن مایکل یک گام پیشرو است و یک راه عالی برای مبارزه با این طرز فکرهای بی‌مغز و پوچ است که GTA فقط در مورد کشتن مردان و زنان و سرقت اتومبیل است. این ثابت می‌کند که GTA در رأس بازی‌های ویدیوییِ دارای طنز و داستان‌سرایی برتر در رسانه‌ای قرار دارد که زمانی شایستگی‌های هنری‌اش مورد تردید بود.

۱- ند لوک: مخالف اسلحه

۱۵ نکته جالب درباره شخصیت مایکل از GTA V که احتمالا نمی‌دانستید

اگر گنجاندن مقوله‌ی ازدواج در Grand Theft Auto V برای تغییر نظر مخالفانِ محبوب‌ترین فرنچایز بازی‌های ویدیوییِ تمام دوران کافی نبود، آنگاه ند لوک (که نقش مایکل را بازی می‌کند) نظرتان را عوض خواهد کرد.

همانطور که در اولین موارد این لیست ذکر شد، مایکل د سانتا به معنای واقعی کلمه Poster Boy (یعنی چهره‌اش در تمامی پوسترهای بازی وجود دارد) برای GTA V است و تقریباً در تمام موارد تبلیغاتی با اسلحه در دست دیده می‌شود. در یک تمایز شگفت‌انگیز بین هنر و واقعیت، ند لوک (گوینده و بازیگر این نقش) در واقع بخشی از یک جنبش ضد حقوق اسلحه است که با افتتاح یک مغازه اسلحه‌فروشی تقلبی و فروش اسلحه‌های مورد استفاده قرار گرفته شده (سلاح‌های تقلبی) به صاحبان اسلحه با آنها شوخی بسیار جالبی کرده است. او سعی کرد ذهن این افراد را تغییر دهد و به آنها یادآوری کند چیزی که در دست دارند باعث کشتارهای جمعی می‌شود. مسئله‌ای بحث‌برانگیز که GTA همیشه جزوی از آن بوده است (همواره بازی‌های GTA به عنوان عامل ترویج خشونت مورد حملات منتقدان قرار می‌گیرند اما با استفاده از ند لوک در این نقش، راک استار به منتقدانش طعنه می‌زند!).

منبع ترجمه: Thegamer.com

آخرین مطالب به روز شده

آخرین مقالات اختصاصی

اشتراک در
اطلاع از
guest
6 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
علیرضا بختی
علیرضا بختی

دفتر شرکت ای ار بی جی تی ای وی مراجعه کنید

E8D35154-EFDD-4A53-A873-7050F157FEC8
ارتین
ارتین

هرچی که باشه دوستش دارم یه مرد کامل

احسان
احسان

مگه اولین سرقت بانک نبود

امین علیرضائی
پاسخ به  احسان

اولین سرقت تو زندگیش نه بازی

سینا
سینا

به نظرم مایکل یکی از بهترین شخصیت های سری GTA هستش. خانواده داره، مشکلات روحی روانی داره و بسیاری از جزئیات دیگه اونو تبدیل کرده به یه کاراکتر که میشه باهاش ارتباط برقرار کرد.
ممنون بابت مطلب

Sobhan
Sobhan

اگه به کاتزین های بازی دقت کنید مایکل موقعرحرف زدن رو گوششو نزدیک افراد میکنه
چون صدا پیشه ی مایکل یک گوشش کره