بررسی انیمه سریالی Yasuke

یاسوکه / Yasuke انیمه‌ای فانتزی ماجراجویی‌ست که توسط LeSean Thomas خلق شده است. (نویسندگی و کارگردانی آن نیز برعهده خودش بوده است.) این انیمه در شش قسمتِ ۳۰ دقیقه‌ای از شبکه اینترنتی Netflix در تاریخ ۲۹ آوریل ۲۰۲۱ پخش شد. تصویرگری یاسوکه را استودیوی مطرح MAPPA برعهده داشته است که انیمه‌های Jujutsu Kaisen و فصل چهارم Attack On Titan از کارهای مشهور این استودیو هستند. در ادامه با سایت ساعت هفت با نقد و بررسی انیمه سریالی Yasuke همراه باشید.

مطلب مشابه: بهترین سریال های سال 2021

 مورد انتظارترین سریال های سال 2021

 به لیست بهترین سریال ها برای دسترسی به مطالب بیشتر در مورد سریال‌های محبوب و برتر مراجعه کنید…

بررسی انیمه سریالی Yasuke / ژاپن در برابر غرب

از همان ابتدای انیمه یاسوکه متوجه می‌شوید که تاریخ و فانتزی در این اثر به هم گره خورده‌اند. داستان از سقوط Oda Nobunaga و هاراکیری او آغاز می‌شود و یاسوکه آخرین نفر و وفادارترین فردی است که اکنون در بستر مرگ، او را همراهی می‌کند. (نوبوناگا یکی از سه متحدکننده و قهرمان ژاپن در اواخر دوره سنگوکو یا جنگ‌های داخلی ژاپن بود.) ‌اگر سری بازی Nioh و مخصوصا شماره دوم را انجام داده باشید، با شخصیت نوبوناگا و یاسوکه آشنایی اندک خواهید داشت. هر دوی آنها از جمله باس‌های بازی بودند که باید با آنها مقابله می‌کردید. حال در انیمه با داستان یاسوکه روبرو می‌شویم، برد‌ه‌ای که توسط انگلیسی‌ها سر از ژاپن در می‌آورد و نوبوناگا او را می‌خرد و به او افتخار و مقام سامورایی می‌دهد و وفاداری یاسوکه را بدست می‌آورد. در ابتدا و با دیدن اولین سکانسِ انیمه یاسوکه، به دنبال یک انیمه تاریخی هستید اما با حضور ربات‌ها و جادوگران متوجه خواهید شد که با انیمه‌ای فانتزی روبرو هستیم و همین موضوع کمی داستان سریال را برایتان سطحی می‌کند.

 شخصیت یاسوکه در تاریخ ژاپن آنچنان مهم نیست و صرفا مانند William از بازی Nioh که او هم شخصیتی واقعی است، رده‌پایی از خود در تاریخ ژاپن باقی گذاشته‌اند. وجود شخصیت William در بازی Nioh بخاطر جذب مخاطب غربی صورت گرفته و شخصیت یاسوکه در انیمه Yasuke نیز به همین دلیل در انیمه گنجانده شده است. فکر نمی‌کنم این انیمه بتواند در ژاپن خیلی بر سر زبان‌ها بیافتد زیرا هدف Netflix رقابت با انیمه‌های ژاپنی نیست و مخاطبانش اکثرا غربی‌ها هستند.

بررسی انیمه سریالی Yasuke

نتفلیکس در طی این سال‌ها در محصولاتش سعی کرده بازیگران رنگین پوست از نژادهای مختلف را قرار دهد تا تمام فرهنگ‌ها چه شرقی چه غربی را پوشش دهد. بنا بر شایعات حتی قرار است نقش سوپرمن را یک بازیگر سیاه‌پوست بازی کند. پس می‌توانید مشاهده کنید که هالیوود و تهیه‌کنندگان و دست‌اندر کاران آن در حال تغییر رویه و به اصطلاح پوست‌اندازی هستند و این بار قرار است در جهت عکس سیاست‌های گذشته خود عمل کنند. از آنسو نتفلیکس با قرار دادن زوج‌های همجنسگرا در سریال‌ها، انیمه‌ها و انیمیشن‌هایش سعی دارد چشم و ذهن مخاطب را به این جریانات عادت دهد. در این سال‌ها در هر اثر کوچک و بزرگی می‌توانید این‌گونه مسائل را مشاهده کنید که به نوعی مبدل به زیاده‌روی شده است.

یکی از انتقاداتی که هم به بازی‌های ژاپنی و هم انیمه‌های آنها در خود ژاپن گرفته می‌شود این است که نویسندگان و تهیه‌کنندگان و خالقین این آثار هیچ توجهی به فرهنگ خودشان ندارند و تلاشی برای شناسایی فرهنگ و تاریخ ژاپن به کشورها و مخاطبان غربی نمی‌کنند. فانتزی و تخیل جزوی جداناشدنی از انیمه‌های ژاپنی است و وقتی حرف از بازی‌های ژاپنی می‌شود، سری فاینال فانتزی مثال بزرگی برای این بحث است اما هیچ یک از این آثارِ بزرگ، تاریخ خود ژاپن را منعکس نمی‌کنند. جالب است که بازی Ghost of Tsushima که ساخته و پرداخته تهیه‌کنندگان و استودیویی کاملا غربی است بهتر از هر استودیویِ ژاپنی دیگری توانسته فرهنگ و تاریخ ژاپن را بسیار جذاب بسازد که خود ژاپنی‌ها هم آن را بستایند.

بررسی انیمه سریالی Yasuke

بهتر است انیمه Yasuke را با آثار دیگر خود Netflix مقایسه کنم تا آثار ژاپنی، از این حیث بهتر می‌توان درباره Yasuke نتیجه‌گیری بهتری کرد. تا الان دو انیمه از Netflix منتشر شده یکی DOTA (بررسی انیمیشن سریالی DOTA: Dragon’s Blood / دوتا: خون اژدها) و دیگری Castlevania (بررسی انیمیشن سریالی Castlevania / نفرین دراکولا) که هر دو در جذب مخاطب موفق بوده‌اند، اولی را استودیویی کره‌ای ساخته و دومی هم محصول آمریکاست. کسلوانیا، علاوه بر تصویرگری و انیمیشن‌های جذاب، دارای داستان بسیار خوبی بود که شما را مجاب به دنبال کردن آن می‌کرد. DOTA اما با اینکه انیمیشن‌های جذابی داشت، داستانش در فصل اول آنچنان جذاب نبود، اما نوید یک داستان حماسی خوب را در فصول آتی به ما می‌داد.

در قیاس با هر دو این آثار و مخصوصا Castlevania که موفقیت زیادی کسب کرد، یاسوکه جای کار زیادی دارد، انیمیشن‌هایش از نظر ظاهری شبیه به Castlevania است و از همان تکنیک‌های بصری استفاده کرده‌اند. در داستان‌گویی آقای LeSean اما غیر از یاسوکه و ساکی بقیه شخصیت‌هایش را آنچنان جذاب بوجود نیاورده و آنها تنها برای همین شش قسمت خلق شده‌اند و نمی‌توانند شما را مجذوب خود کنند و دنبال کنندگی لازم که باید در سریال‌ها وجود داشته باشد را ندارند. اما شخصیت یاسوکه دارای پردازش خوبی است و پیشینه و اعمالش در گذشته، از او شخصیتی قابل قبول می‌سازد. ساکی اما آنقدر قدرتمند است که احتیاج به کسی ندارد و مانند شمشیر دولبه است، هم به داستان جذابیت می‌دهد و هم آن را لوس می‌کند، زیرا توانایی‌هایی خداگونه دارد. ساکی نیازی به مراقبت یاسوکه ندارد و همانطور که خودش می‌گوید صرفا می‌خواهد تنهایی سفر نکند. او حتی به تعلیمات موریسوکه نیز احتیاج ندارد و صرفا در یک سکانس موریسوکه قلق استفاده از قدرتش را به او یاد داد.

بررسی انیمه سریالی Yasuke

اما در کل داستان یاسوکه، در مسیری نو گام بر می‌دارد که البته آثار ژاپنی این راه را سالهاست که پیموده‌اند و آثار بسیار غنی خلق کرده‌اند، صرفا این مسیر برای دنبال کنندگان Netflix و مخاطبانش تازه است ولی برای انیمه‌بازها کاملا تکراریست و کلیّت انیمه Yasuke در سطح متوسط قرار دارد. در طول روایت داستان Yasuke هیچ غافلگیری وجود ندارد و یکی از ایرادات این انیمه نبود گره‌های داستانی مناسب و درگیرکننده است. شاید اگر آقای LeSean نویسنده اثر بجای فانتزی، داستانی تاریخی با محوریت شخصیت یاسوکه در جنگ‌های داخلی ژاپن برایمان تعریف می‌کرد، داستانی پرجزئیات‌تر و زیباتر می‌توانست برایمان تعریف کند، زیرا حداقل داستان اودا نوبوناگا بزرگ و مرگش یکی از صحنه‌های حماسی تاریخ ژاپن محسوب می‌شود.

حرف آخر

اگر در میان آثار Netflix به دنبال سرچشمه‌ای نو می‌گردید و می‌خواهید تجربه‌ای تازه در بین انیمیشن‌های سریالی بدست آورید و وارد این دنیای دوست داشتنی شوید، یاسوکه می‌تواند شروع خوبی باشد. اما اگر مانند من انیمه‌های زیادی دیده‌اید، Yasuke روایت داستانی ضعیفی دارد و در شخیصت‌پردازی نیز متوسط عمل کرده است و نمی‌تواند به اثری ماندگار برایتان مبدل شود.

انیمه سریالی Yasuke

بررسی انیمه سریالی Yasuke


انیمه سریالی Yasuke

نمره سایت ساعت 7 (ارزش اثر)

(متوسط)

(متوسط)

ژاپن در برابر غرب

اگر در میان آثار Netflix به دنبال سرچشمه‌ای نو می‌گردید و می‌خواهید تجربه‌ای تازه در بین انیمیشن‌های سریالی بدست آورید و وارد این دنیای دوست داشتنی شوید، یاسوکه می‌تواند شروع خوبی باشد. اما اگر انیمه‌های زیادی دیده‌اید، Yasuke روایت داستانی ضعیفی دارد و در شخیصت‌پردازی نیز متوسط عمل کرده و نمی‌تواند به اثری ماندگار برایتان مبدل شود.

امیدواریم از مطلب “بررسی انیمه سریالی Yasuke ” لذت برده باشید تا بعد…

آخرین مطالب به روز شده

آخرین مقالات اختصاصی

اشتراک در
اطلاع از
guest
2 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
آنا فکور
آنا فکور

خیلی خوب نوشتید دلم خواست برم ببینمش

کاربران ناشناس
کاربران ناشناس

جالب بودش ممنونم