اهمیت گرامر در زبان انگلیسی (5 نکته طلایی)

اهمیت گرامر در زبان انگلیسی

یک موزیسینِ حرفه‌ای و کارآزموده را در نظر بگیرید که تنها یک بار در سال یک قطعه موسیقی را می‌سازد. همین یک قطعه نه تنها به یک کار هیت تبدیل خواهد شد بلکه از لحاظ مالی، شهرت و محبوبیت نیز به اوج می‌رسد. سوال اینجاست که چه چیزی باعث این موفقیت می‌شود؟_ به قطع یقین میتوان گفت که تسلط به مباحث “سلفژ و تئوری موسیقی” موجب “خلاقیت و اندیشه” در اثر شده است. همانطور که “سلفژ” دریچه ی ورود به دنیای موسیقی است، “گرامر” هم دریچه‌ی ورود به دنیای زبان انگلیسی است.

در این مقاله قصد داریم در خصوص اینکه “آیا گرامر زبان انگلیسی مهم است؟” گفتگو کنیم.

اهمیت گرامر در زبان انگلیسی

برخی از زبان آموزان و حتی یکسری از اساتید زبان انگلیسی بر این باور هستند که گرامر از اهمیت زیادی برخوردار نیست، به عبارت دیگر، برای فراگیری زبان انگلیسی، گرامر نقش چندانی ندارد. به همین جهت بنده قصد دارم که ادعای این عزیزان رو تکذیب کرده و دلایلی مبنی بر اهمیت فراگیری گرامر زبان انگلیسی را مطرح کنم.

1. خطای ذهنی

یک ذهنیت بشدت اشتباهی که اغلب زبان آموزان دارا هستند این است که زبان انگلیسی یعنی یک گپ و گفت اولیه با دیگران و یا فراهم کردن یکسری مایحتاج در اماکن عمومی مثل هثل، رستوران، فروشگاه و …  که اگر در محیط آن قرار بگیریم، کاملا به آن مسلط می‌شویم. درحالی‌که اصلا چنین نیست. حضور مستمر درسکوهای تماشاچیان ما را فوتبالیست نمی‌کند. ما در طی روز در خصوص موارد مذکور چندان زمان زیادی سپری نمی‌کنیم. آنچه که تعامل را در میان افراد برقرار می‌کند “بیان افکار” است، بدین معنا که ما باید به نقطه‌ای برسیم که قادر باشیم در خصوص موارد مختلف و در چهارچوب فیلد کاری خودمان اظهارنظر کرده و ایده پردازی کنیم. لازمه‌ی این مهم دانش کافی در خصوص ساختن و چینش ایده‌هاست که از طریق دانش گرامری میتوان به این نقطه طلایی دست یافت.

اهمیت گرامر در زبان انگلیسی (5 نکته طلایی) 1

2. دلایل اساسی اهمیت گرامر زبان انگلیسی

یکی از دلایل اهمیت گرامر زبان انگلیسی این است که می‌خواهیم مکاتبات رسمی، اداری و تجاری و مباحث آکادمیک انجام دهیم. صراحتا باید گفت که برای داشتن یک بدنه صحیح در زمینه نوشتاری، نیازمند ساختارهای ویژه گرامری از جمله تسلط بر زمان‌ها(معلوم و مجهول) و مباحث پیشرفته گرامری و بویژه اصول نگارشی متن خواهیم بود.

از دیگر مواردی که می‌توان به دانش گرامر تکیه کرد “آزمون‌های زبان انگلیسی” است. دانش گرامر در اکثر آزمون‌های زبان انگلیسی از جمله: IELTS,TOEFL,GRE,EPT,MSRT,TESOL,CELTA و … نقش بسزایی دارد. مهارت‌هایی که در این آزمون‌ها سنجیده می‌شوند بسیار به مسئله گرامر مرتبط است. برای مثال، خواندن ریدینگ ها، نوشتن رایتینگ ها، صحبت کردن در خصوص ایده‌ها در بخش اسپیکینگ و درک فایل‌های صوتی در بخش لیستنینگ، مستلزم داشتن دانش گرامر و دانش زبان عمومی است.

حال اگر سوالی مطرح شود که چرا اکثر نیتیوها از قاعده گرامر تبعیت نمی‌کنند؟ در پاسخ باید گفت که کاملا حق با شماست اما عدم استفاده از یکسری قواعد گرامر توسط نیتیوها به معنای بی‌اهمیت بودن گرامر نیست، بلکه موضوع محاوره‌ای صحبت کردن مد نظر است. از همین رو باید متوجه باشیم که این گرامر است که این توان را در ما ایجاد می‌کند که بتوانیم با دیگران حتی به صورت غیر رسمی تعامل کنیم. هرگاه ما به این قدرت برسیم که ایده‌های ذهنی خود را از طریق قواعد گرامر در کنار هم بچینیم، آن زمان است که با کمی شنیدن و بودن در محیط انگلیسی می‌توانیم به این امر پی ببریم که کجای ساختارها را می‌توان حذف کرد یا نادیده گرفت. از این رو قادر خواهیم بود که تمامی مهارت‌های انگلیسی (گفتاری، نوشتاری، شنیداری، دیداری) را تحلیل کنیم. همین موضوع باعث افزایش اعتماد به نفس در گفتار ما و تعامل با دیگران خواهد شد.

3. مثال‌های گوناگون در زمینه اهمیت گرامر

در ادامه با توجه به علل‌های مذکور در خصوص اینکه ” آیا گرامر زبان انگلیسی مهم است ؟” می خواهیم اهمیت گرامر را در مثال‌های گوناگون بررسی نماییم.

مثال اول: مکالمه محاوره‌ای

همانطور که در مطالب فوق اشاره گردید، گرامر در “مکالمه محاوره‌ای” نقش بسزایی دارد، بدین معنا که فهم و درک شما در دریافت اطلاعات انگلیسی افزایش پیدا می‌کند.

برای نمونه به این مثال توجه کنید:

?Seen Hector

این ساختار دقیقا در مکالمات محاوره‌ای کاربرد دارد، اما اگر از شما پرسیده شود که این چه ساختاریست؟ در پاسخ چه می‌گویید؟ بگذارید من پاسخ را بدهم. این ساختار “زمان حال کامل” است که وقتی به صورت “سوالی” آن را تبدیل کنیم به شکل زیر در می آید.

?have you seen Hector

حال سوال اینجاست که این ساختار که مثل نمونه محاوره‌ای نشد؟ در پاسخ باید عرض کنم که در گرامر زبان انگلیسی مبحثی به نام “Ellipsis” وجود دارد که با توجه به ضوابطی می‌توانیم have you را از ساختار حذف کنیم. اکنون متوجه شدید که گفتار محاوره‌ای نیاز به دانش گرامر دارد؟ اگر شما صرفا چنین جمله‌های محاوره را حفظ کنید، کافی نیست چون قادر نخواهید بود که خلاقیت به خرج دهید و ساختارهای مشابه بسازید. زبان دوستان و زبان آموزان عزیز، ما در حال یادگیری زبانی هستیم که زبان مادری ما نیست پس باید قواعد آن را یاد بگیریم تا بتوانیم در آن رشد کنیم.

گرامر مثال برای مکاتبات

مثال دوم : مکاتبات و نامه‌ها

از دیگر اهمیت‌ دانش گرامر که در مقاله “اهمیت گرامر در زبان انگلیسی” مطرح گردید، مکاتبات اداری و تجاری، نامه های رسمی و غیر رسمی و مباحث آکادمیک بود. در این زمینه بگذارید برای شما یک مثال شفاف بزنم.

یک قرارداد رسمی بین خریدار و فروشنده را در نظر بگیرید. در بخش ثمن معامله این بند در قرارداد قید می‌شود.

. …Buyer will pay / pays to the Seller for the goods and for all obligations specified in this agreement

خریدار ثمن معامله تمامی اجناس را مطابق با تعهدات قید شده در متن قرار داد به فروشنده تسلیم خواهد کرد.

در ابتدای جمله شاهد هستیم که از زمان “آینده ساده” یا ” حال ساده در نقش آینده” استفاده گردیده است. حال اگر بخش زمان‌های گرامر را مسلط نباشیم و از “گذشته ساده” استفاده شود فاجعه رخ می‌دهد. چون جمله به شکل زیر تبدیل می‌شود و ترجمه آن به این معناست که خریدار تمام تعهدات قرارداد را انجام داده و ثمن معامله را به فروشنده پرداخت کرده است، در حالی که چنین نیست. تنها با تغییر یک زمان گرامر، سالیان سال باید در دادگاه‌ها وقت و زمان و آرامش گرانبهای خود را هزینه کنید.

. …Buyer payed to the Seller for the goods and for all obligations specified in this agreement

خریدار ثمن معامله تمامی اجناس را مطابق با تعهدات قید شده در متن قرار داد به فروشنده تسلیم نمود.

گرامر مثال اسپیکینگ آیلتس

مثال سوم : آزمون ها

اگر تمایل داشته باشید، قصد داریم اهمیت داشتن دانش گرامر را از زاویه‌ی دیگری در خصوص آزمون‌های زبان انگلیسی مثل “آیلتس”، بسنجیم. به جرات بگویم که هر کدام از بخش‌های آیلتس نیازمند دانش کافی گرامر می‌باشد. اجازه بدهید برای هر کدام از مهارت‌ها یک مثال جداگانه مطرح کنم.

در پارت اول “اسپیکینگ آیلتس” فرض کنید از شما پرسیده می‌شود که “آیا پیاده روی را دوست دارید؟” اگر قرار باشد که از تکنیک‌های کاربردی آیلتس به منظور افزایش نمره اسپیکینگ استفاده کنم، از تکنیک Paraphrasing بهره‌مند خواهم شد. این تکنیک بدین معناست که جمله یا سوالی که مطرح می شود “به بیانی دیگر بدون تغییر معنایی” گفته شود. در پاسخ قصد دارم که یک جواب ساده و یک جواب با تکنیک گفته شده ذکر کنم.

?Question: Do you like walking

…..Answer 1) Yes, I like walking

….Answer 2) Indeed. I‘m really interested in going for a stroll

در پاسخ اول شاهد تکرار سوالی هستیم که از ما پرسیده شد. فعل بعد Like میتواند با مصدر “ing یا to”  بیاید. سوال اینجاست که مگر مهم است؟ و از همه مهمتر اینکه “مصدر” چیست؟ در همین موقعیت به دانش گرامر نیاز پیدا خواهیم کرد.

در پاسخ شماره دوم همانطور که مشاهده می‌فرمایید از تکنیک paraphrasing استفاده کردم. ساختار بسیار رایجی (Be interested in) که مشاهده می‌کنید معمولا با حرف اضافه (in) می‌آید که باید بدانیم که بعد از حروف اضافه، فعل به صورت ingدار می‌آید. در غیر این صورت اگر بجای Going از Go اسفاده شود باعث کسر نمره خواهد شد. نتیجه گیری این بخش این است که تنها دانستن ساختارها کافی نیست. مهم این است که بدانیم این ساختارها به چه شکل ساخته شده‌اند و در نهایت قادر باشیم تمام ساختارها را در کنار هم بچینیم.

گرامر کثال برای لیستنیگ ایلتس

در بخش “لیستنینگ آیلتس” یکی از تکنیک‌هایی که میتوان به آن تکیه کرد، تکنیک Guessing می‌باشد. بدین معنا که تایمی را که برای مرور سوال‌ها به شما داده می شود، بتوانید تا حدودی پاسخ‌ها را حدس بزنید. در قالب یک مثال این موضوع را برایتان روشن می‌کنم.

به مثال زیر توجه بفرمایید:

.That girl …….. to Hector was President’s daughter

دختری که داشت با هکتور صحبت می کرد دختر رییس جمهور بود.

در این مثال اگر به مبحث گرامری “جمله واره‌های موصولی یا نسبی” تسلط داشته باشید سریعا متوجه خواهید شد که نیازمند یک فعل هستیم که ممکن است با ضمیر موصولی یا به صورت کوتاه شده همراه باشد. جواب این تست می تواند “who was talking یا talking ” باشد.

اهمیت گرامر با مثال

در بخش “ریدینگ آیلتس” تکنیک‌های متفاوتی در خصوص تست زنی مطرح شده است، اما مسئله واقع بینانه این است که بتوانیم مفهوم کلی متن را استخراج کنیم. داشتن دانش گرامر در این بخش به این شکل می‌تواند یاری دهنده باشد که جملات و ساختارهایی که در بخش ریدینگ یافت می‌شوند را سریعا ترجمه کنیم. اجازه بدهید در قالب چند مثال مفهوم این بخش را برایتان آشکار کنم.

.Deceived by his friends, he committed the crime

او بعد از اینکه توسط دوستانش فریب خورد، مرتکب جرم شد.

.Having rested for a while, we continued our journey

بعد از مدتی استراحت کردن به سفرمان ادامه دادیم.

در دو مثال بالا باید تسلط بر مبحث گرامری “Participles “ “وجه وصفی ” داشت که بتوانیم به راحتی جملات را ترجمه کنیم.

.The baby’s not so ugly as you

بچه به اندازه تو زشت نیست.

در این مثال می‌بایستی تلسط کافی بر مبحث “صفات مقایسه ای”  “Comparison” داشت.

گرامر مثال برای رایتینگ آیلتس

و در نهایت برای بیان برجستگی و اهمیت گرامر در همه زمینه‌های زبان انگلیسی، به بخش “رایتینگ آیلتس” می‌پردازیم. در هر دو Tasks رایتینگ بایستی علاوه بر داشتن ایده، واژگان فُرمال و مرتبط و اصول نگارشی، گرامر را مسلط باشیم تا بتوانیم تمام مولفه‌هایی که برای خلق یک رایتینگ با بدنه‌ی صحیح لازم است را در کنار هم بچینیم. در قالب یک مثال اهمیت ارزش گرامر را در بخش رایتینگ آیلتس نشان خواهم داد.

Task2: It is inevitable that traditional cultures will be lost as technology develops. Technology and traditional cultures are incompatible

To what extent do you agree or disagree with this view?

Answer : Numerous people are of the opinion that technological developments lead to the loss of traditional cultures. I partly agree with this assertion; while it may be true in the case of some societies, others seem to be unaffected by technology and the modern world.

همانطور که می بینید یکسری از بخش های گرامری این متن شامل (مجهولات، حروف اضافه، صفات، قیدها و حروف ربطی) را بولد کرده‌ام. موضوعات گرامری به ما در بیان ایده‌ها و چیدمان مطالب یاری می‌رسانند.

خلاصه مقاله اهمیت گرامر

4. توضیحات تکمیلی

گرامر به عنوان یک ابزار اساسی نه تنها در ارتباطات روزمره بلکه در ارتباطات تحصیلی و حرفه‌ای، نقش کلیدی ایفا می‌کند.

اگر تمایل داشته باشید به چندین مورد دیگر در خصوص اهمیت گرامر زبان انگلیسی بپردازیم.

  • دقت در انتقال معانی

    گرامر به افراد کمک می‌کند تا مطالب و اطلاعات خود را به صورت دقیق و با ساختارهای گرامری صحیح منتقل کنند. همچنین خطر ایجاد سوءتفاهم را به طرز چشمگیری کاهش می‌ دهد.

  • تسهیل درک مطالب

    جملات و متون با ساختار گرامری منظم، به خواننده این امکان را می‌دهند به سرعت و با دقت مطالب را خوانده و مفهوم متن را کاملا درک کند.

  • نشانگر قدرت زبانی

    صحیح نوشتن و صحبت کردن با گرامر صحیح، نشانگر تسلط و قدرت زبانی فرد است. افرادی که گرامر ضعیفی دارند ممکن است در ارتباطات خود دچار سردرگمی شوند و به سختی بتوانند افکار و ایده‌های خود را منتقل کنند.

  • تأثیر بر ارتقاء مهارت های نوشتاری

    مهارت در استفاده از گرامر به نویسنده این امکان را می‌دهد که نوشته‌های خود را با شفافیت بیشتری بنویسد. این باعث می‌شود خواننده به راحتی متوجه اهمیت و مفهوم جملات شود.

  • اهمیت در آموزش زبان

    در آموزش زبان انگلیسی به عنوان زبان دوم یا زبان خارجی، گرامر به عنوان یک بخش اساسی تدریس می‌شود. آشنایی با گرامر کمک می‌کند تا فرد بتواند به بهترین شکل ممکن با زبان انگلیسی آشنا شود و به صورت صحیح صحبت یا مکاتبه کند.

5. پیشنهاد من

ضمن تشکر فراوان از همه شما زبان دوستان و همراهان عزیز ، به طور خلاصه باید عرض کنم که فراگیری دانش گرامر به معنای ورود شما به دنیای حقیقی زبان انگلیسی است. اگر از آن فرار کنید مطمئن باشید که سالیان سال به دور خود خواهید چرخید و روزی دست طبیعت شما را به واقعیت سوق می‌دهد. لطفا تئوری هر گرایشی را جدی بگیرید. در نهایت خاطر نشان کنم که برای فراگیری زبان انگلیسی باید دانش گرامری خود را افزایش بدهیم و سپس برای درک بهتر الباقی مهارت های زبان انگلیسی اقدام کنیم. ادامه مسیر را با خلاقیت و اندیشه پیش ببرید چرا که زبان انگلیسی “زبان علم” است. برای بهره مندی از مطالب فوق و کلیه گرامر زبان انگلیسی از مبتدی تا پیشرفته به صفحه “صفر تا صد گرامر زبان انگلیسی” مراجعه نمایید.

منبع

  www.saate7.com

امیدوارم توانسته باشم، اهمیت و برجستگی گرامر را برای شما زبان آموزان و زبان دوستان مطرح کرده باشم.

بهترین محصولات آموزشی

آخرین مطالب ساعت هفت

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها