بررسی فیلم قسم

در این پست میخواهیم به نقد و بررسی فیلم قسم ساخته متفاوت محسن تنابنده نویسنده کارگردان و بازیگری که بیشتر او را در آثار طنز مخصوصا نقش “نقی” در سریال پایتخت می شناسیم بپردازیم .

فیلم قسم برخلاف اکثریت آثار محسن تنابنده فیلمی کاملا جدی و تلخ است

یک اثر متفاوت

فیلم قسم برخلاف اکثریت آثار محسن تنابنده فیلمی کاملا جدی و تلخ است که بیشتر در طول فیلم به موضوعاتی همچون قضاوت ، انتقام و انتقاد به سیستم قضایی می پردازد . تنابنده پس از فیلم ناموفق “گینس” اینک با ساخت فیلم قسم شانس خود را در سبکی متفاوت از فیلم سازی امتحان کرده و تا حدودی نیز موفق بوده است .

دست به دامان قسامه!

در داستان فیلمِ قسم سرنشینان یک اتوبوس که همگی اقوام یکدیگرند از گرگان به سمت مشهد راهی اند

فیلم قسم به پرونده ای می پردازد که باعث شده شخصیت اصلی داستان‌راضیه ( با بازی مهناز افشار ) برای گرفتن انتقام خون خواهر خود “رضوان” و پیروزی در پرونده دست به دامان قسامه شود ! در این حین افراد فامیل که نمی توانند ۱۰۰ درصد مطمئن باشند اما بر اساس قضاوت شخصی خود از یک انسان دیگر قسم به گناهکار بودن او خورده تا او را قصاص کنند. انسانی که از نظر آن ها نادرست و شراب خوار است.

در داستان فیلمِ قسم سرنشینان یک اتوبوس که همگی اقوام یکدیگرند از گرگان به سمت مشهد راهی اند و اکثر زمانِ فیلم در همین اتوبوس و جاده اتفاق می افتد . شلوغی صحنه ها و ازدیاد افراد موردی است که در فیلم خسته کننده و در برخی مواقع آزاردهنده می باشد که باعث شده داستان های کوتاه این افراد که در طول جریان فیلم مطرح میشوند ، زیاد دیده نشود. که البته این مورد ممکن است از روی عمد انجام شده باشد چرا که شخصیت های فرعی اهمیت زیاد خاصی ندارند و کارگردان قصد خاصی برای پردازش آنها نداشته باشد.

دو صفتِ انسانی که در فیلم قسم مستقیما به آنها پرداخته شده انتقام و قضاوت است . شخصیتِ اصلی داستان راضیه که اطمینان کامل دارد خواهرش توسط شوهر خواهرش بهمن ( با بازی مهران احمدی) به قتل رسیده است. پس او سالهاست زندگی خود را وقفِ انتقام و قصاص بهمن کرده است. رضوان در آخرین لحظاتِ زندگی خود با وجود دو شاهد سوار بر ماشین بهمن شده ، در ماشین او فوت کرده و حتی بهمن در حالی که حالت طبیعی نداشته است فریاد زنان و از روی خشم او را تهدید به مرگ کرده است.

حال راضیه و سرنشینان که هیچ کدام وقوع قتل را ندیده اند. بر اساس دلایل موجود و قضاوت شخصی خود راهی مشهد برای قسم خورن به گناهکاری و قصاص شخص زنده دیگری هستند .

خسرو…

پیچیده ترین شخصیت داستان خسرو (با بازی) است. او شوهرِ راضیه و همچنین دوستِ بهمن می باشد. که در گاوداری بهمن مشغول به کار است و به نوعی حقوق بگیر آن محسوب می شود.

پیچیده ترین شخصیت داستان خسرو (با بازی) است. او شوهرِ راضیه و همچنین دوستِ بهمن می باشد. که در گاوداری بهمن مشغول به کار است و به نوعی حقوق بگیر آن محسوب می شود.

خسرو ناگهان در میان سفر وارد اتوبوس شده و اصرار زیادی بر منصرف کردن سر نشینان خودرو از سفر و قصاص بهمن دارد. او معتقد است که شستن خون با خون اشتباه است. خسرو علی رغم متهم شدن به این که به خاطر رفاقت با بهمن و همچنین این موضوع که برای او کار می کند قصد دفاع از بهمن را دارد به اصرار خود ادامه داده است و می خواهد به هر قیمتی مانع این امر شود.

فیلم قسم به پرونده ای می پردازد که باعث شده شخصیت اصلی داستان‌راضیه ( با بازی مهناز افشار ) برای گرفتن انتقام خون خواهر خود "رضوان" و پیروزی در پرونده دست به دامان قسامه شود

نکته قوت

در واقع نکته قوت فیلمِ قسم که بیننده را با توجه به کند بودن داستانِ فیلم تا پایان نگه می دارد. بازیِ خوب و قابل قبول بازیگران فیلم است.مهناز افشار با بازی در نقش راضیه در سی و هفتمین جشنواره ی فیلم فجر کاندیدای بهترین بازیگریِ نقش اول شده است.او توانست با ایفای نقشِ راضیه در این فیلم ، کمی نظر منتقدین خود را جلب کند. با وجود اینکه همچنان منتقدین بسیاری دارد.

امتیاز سایت ساعت هفت

امتیاز فیلم قسم

متوسط

فیلم از دیدگاه جدیدی به موضوع قضاوت و انتقام پرداخته است و انتقاد به جایی نیز به موضوع قصاص دارد و محسن تنابنده علی رغم سابقه طنز توانسته است در زمینه فیلم سازی درام و ملو درام نیز نمره قابل قبولی بگیرد.

آخرین مطالب به روز شده

آخرین مقالات اختصاصی

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها