بررسی فیلم El Camino: A Breaking Bad Movie

فیلمِ El camino را می توان دنبال ای بر سریال بریکینگ بد دانست که در سال ۲۰۱۳ به پایان رسید. کارگردان و نویسنده ی فیلم Vince Gilligan همان سازنده ی اصلی سریال محسوب می شود پس از این نظر خیالمان راحت است که با فیلمی رو به رو هستیم که از نظر داستانی و شخصیت پردازی قدرت مند است. در ادامه ی مطلب با بررسی فیلم El camino در خدمتتان هستیم.

آموزش مکالمه زبان انگلیسی با بریکینگ بد
برای دیدن ویدیوهای آموزشی بیشتر با کمک سریال بریکینگ بد به صفحه زیر مراجعه فرمایید:

اگر به دنبال فیلم های بیشتری از سال 2019 می گردید به لیست فیلم‌های سال 2019 مراجعه کنید.

مطالب مرتبط :  بررسی سریال Breaking Bad / تغییری باورنکردنی

نوشته: وحید یعقوبی (25 مهر 1398)

اما خبر بد اینکه رابرت فورستر(Robert Forster)بازیگر نقش اِد در سریال بریکینگ بد و فیلم ال کامینو که بیشتر برای ایفای نقش مکس چری در فیلم Jackie Brown به کارگردانی کوئنتین تارانتینو به شهرت رسیده بود دقیقاً هم زمان با اکران فیلم سینمایی بریکینگ بد ال کامینو در تاریخ ۱۱ اکتبر ۲۰۱۹ درگذشت.

بالاخره پس از گذشت یک سال که خبر ساخت فیلم سینمایی بریکینگ بد منتشر شد این فیلم در تاریخ ۱۱ اکتبر ۲۰۱۹ به اکران رسید.فیلم El Camino با بودجه ۶ میلیون دلاری و بصورت سفارشی برای شبکه Netflix ساخته شده است و اکران آن در سینماها بصورت محدود انجام میشود. خبر خوب برای ما در ایران این بود که Netflix فیلم را تقریبا هم زمان با اکران پخش کرد.این یعنی اینکه دیگر لازم نیست تا مدت زمان طولانی منتظر بمانیم تا بتوانیم فیلم را با کیفیت خوب تماشا کنیم. اما خبر بد اینکه رابرت فورستر(Robert Forster)بازیگر نقش اِد در سریال بریکینگ بد و فیلم ال کامینو که بیشتر برای ایفای نقش مکس چری در فیلم Jackie Brown به کارگردانی کوئنتین تارانتینو به شهرت رسیده بود دقیقاً هم زمان با اکران فیلم سینمایی بریکینگ بد ال کامینو در تاریخ ۱۱ اکتبر ۲۰۱۹ درگذشت.

رها شده از بند…

فیلم El Camino داستان جسی پینکمن را پس از رها شدنش از اسارت توسط والتر وایت را به تصویر می کشد.سکانس اولیه فیلم جاییست که جسی و مایک ارمانتات(Jonathan Banks)کنار یکدیگر ایستاده اند و به نوعی کارگردان میخواهد سرنخ هایی از ادامه فیلم در اختیار بینندگان بگذارد.همگی به خوبی میدانیم که وینس گیلیگان(Vince Gilligan)استاد ساختن پازل های جذاب میباشد.در ساخته های او همیشه در کنار روایت معمولی و نرمال داستان یک لایه زیرین مفهومی تر وجود دارد.

گرفتار در سریال

فیلم El Camino داستان جسی پینکمن را پس از رها شدنش از اسارت توسط والتر وایت را به تصویر می کشد.

اما چیزی که سازندگان باید بیشتر به آن توجه میکردند این است که این یک فیلم سینمایی است.آنها تنها دو ساعت وقت در اختیار دارند تا داستانشان را روایت کنند و دیگر خبری از اپیزودهای بعدی نیست.گیلیگان سعی دارد تا بوسیله فلش بک های مکرر اتفاقات و حوادث را پوشش دهد اما اینکار باعث میشود فیلم کمی خسته کننده شود.

مسلماً کسانی که سریال بریکینگ بد را دنبال کرده باشند شخصیت جسی پینکمن را بخوبی میشناسند.
اما برای کسانی که این سریال را ندیده اند فلش بک های پشت سرهم نه تنها به آنها کمکی نمیکند بلکه داستان را بیشتر برایشان گنگ و مبهم میکند. یکی از مهم ترین دغدغه های کارگردانان هنگام ساخت یک فیلم سینمایی شخصیت پردازی درست و به اندازه برای کاراکترهای داستان است. اما ال کامینو یک سریال کامل(بریکینگ بد)را پشتش دارد پس نیازی به شخصیت پردازی ندارد برای طرفداران این سریال تمامی این کاراکترها بسیار آشنا هستند.

پس سازندگان میتوانستند بجای فلش بک های متوالی و خسته کردن تماشاچی کمی به هیجان فیلم بیفزایند و صحنه های تعقیب و گریز و یا درگیری ها و اکشن بیشتری را به داستان اضافه کنند.این فیلم تنها یک بازیگر دارد و آن هم آرون پاول(Aaron Paul) که همان جسی پینکمن دوست داشتنی سریال بریکینگ بد است.آرون پاول دیگر نیازی به اثبات خودش ندارد و هرکسی تنها چند قسمت از سریال بریکینگ بد را مشاهده کرده باشد دیگر نیازی به تعریف از بازیگری او ندارد چون خودش به اوج نبوغ این بازیگر فوق العاده بااستعداد پی میبرد. بقیه بازیگران تنها بصورت افتخاری در فیلم حاضر شده اند هرچند همان حضور کوتاه برایان کرنستون(Bryan Cranston) و رودرویی دو شخصیت محبوب سریال بریکینگ بد یعنی والتر وایت و جسی پینکمن برای طرفداران بسیار جذاب خواهد بود.

داستان(این قسمت حاوی اسپویل میباشد)

جسی پینک من به هر طریقی باید فرار کند.

فیلم El Camino داستان جسی پینکمن را پس از رها شدنش از اسارت توسط والتر وایت را به تصویر می کشد..دیگر اثری از آن جسی پینکمن ساده و سرخوش که بزرگترین مشکلش مصرف مواد مخدر و ترک کردن آن بود نیست در این فیلم میبینیم که جسی دچار یک دوگانگی شخصیتی شده اگرچه او در اثر سختی ها و شکنجه های روحی و جسمی کمی زمخت تر و خشن تر شده اما در درونش هنوز کمی از آن جسی ساده و دوست داشتنی حضور دارد.برای مثال در صحنه ای که جسی بدنبال پول های تاد میگردد و به اجبار مجبور به درگیری با پلیسهای تقلبی میشود میگوید که من به پلیسها شلیک نمیکنم و اینگونه به نظر میرسد که او هنوز هم همان جسیه خوش قلب و مهربان است اما در سکانسی دیگر او بدون درنگ آن دو را به قتل میرساند.

این تضاد شخصیتی را آرون پاول بخوبی هرچه تمام تر به اجرا گذاشته است.در یک فلش بک به گذشته والتر و جسی را در رستوران مشاهده میکنیم در آنجا والتر به جسی میگوید “تو خیلی خوش شانسی!چون لازم نیست یک عمر صبر کنی تا یه کار بزرگ انجام بدی”این همان موضوعی است که والتر خیلی دیر متوجه آن شد.اینکه اگر او زندگی را در امتحان کردن کارهای جدید و پرهیجان لذت بخش می بیند دلیل نمی شود جسی هم همین حس را داشته باشد.

والتر وایت بقدری درون خودش و خواسته هایش غرق شده بود که دیگر نمیتوانست خواسته های دیگران را متصور شود.اما داستان فیلم ال کامینو تنها دارای یک کشش اولیه است یعنی اگر اسم و شخصیت های سریال افسانه ای بریکینگ بد را از روی فیلم برداریم قطعاً در نیم ساعت دوم فیلم به خواب میرویم!گویا وینس گیلیگان به ساخت سریال و مجموعه های تلویزیونی عادت کرده است و در به تصویر کشیدن ایده هایش در قالب یک فیلم سینمایی دو یا سه ساعته چندان تبحری ندارد.این یک فیلم سفارشی و کاملا سلیقه ای برای طرفداران سریال بریکینگ بد میباشد و خود کارگردان نیز این را تایید کرده است.پس اگر به ال کامینو به شکل یک فیلم تلویزیونی سفارشی نگاه کنیم میتواند نمره قبولی را بخوبی دریافت کند.

در آخر…

در پایان میتوان گفت فیلم El Camino برای طرفداران پروپاقرص سریال بریکینگ بد مانند تجدید خاطره ای دوباره با کاراکترهای یکی از شاهکارترین و برترین سریال های تاریخ بود.اگر شما هم مثل ما از دیدن دوباره و دوباره این سریال لذت میبرید پس دیدن ال کامینو برای شما هم جذاب خواهد بود.

70/100

بررسی فیلم El camino

نوشته: امین علیرضائی (25 مهر 1398)

درست بعد از Breaking bad…

داستانِ El camino دقیقا بعد از اتفاقات سریال breaking bad در جریان است.

داستانِ El camino دقیقا بعد از اتفاقات سریال breaking bad در جریان است. جایی که جسی پینک من در شرایط کاملا بحرانی به سر می برد. او که به مدت طولانی در نوعی اسارت به سر می برد بعد از رهایی نیز افکار گذشته اش او را رها نمی کند. فیلم با بازی خوبِ Aaron Paul توانسته کمی از این درگیری های درونی را به تصویر بکشد . دیگر چیزی از آن جسی باقی نمانده به جز رویای حضور در آلاسکا و این تنها چیزی است که او با تمام وجود می خواهد.

آقای Vince Gilligan نویسنده و کارگردانِ فیلم در بریکینگ بد نشان داده بود که یک داستان گوی ماهر است و در el camino هم می بینیم که به زیبایی بیننده را در داستانش غرق می کند. با فلش بک های به موقع که به گذشته می زند و اتفاقات به موقعی که در حال در جریان است ببیننده را مجذوب می کند. و مانند بریکنیگ بد فیلم پر از اتفاقات غیر قابل پیش بینی و درگیر کننده است .

به شدت وابسته به سریال…

داستان فیلم به شدت به سریال Breaking bad وابسته است به نوعی که اگر سریال را ندیده باشید بسیاری از نکات داستانی را از دست خواهید داد. همین میتواند نکته ی منفیی برای یک فیلم سینمایی باشد. معمولا کسانی فیلم را انتخاب می کنند که به دنبال یک داستان و موضوع بدون دنباله هستند و میخواهند تمام جریان ماجرا در همان یکی دو ساعت جمع شود. اما این فیلم بدون دانستن داستان سریال لطفی برایتان نخواهد داشت. El camino در حقیقت میتواند قسمت دیگری از بریکینگ بد باشد تا یک فیلم سینمایی که داستانی مستقل دارد.

این فیلم وقتی برایتان خاص تر می شود که قبلا سریالِ بریکینگ بد را دیده باشید .برای آن دسته که این سریال را از دست داده اند و دیگر وقت یا حوصله ی دیدن سریال را ندارند یک پیش زمینه ی داستانی می نویسم .

(پاراگراف های بعدی شامل اسپویل اولیه ی داستانی از سریال بریکینگ بد می باشد.) ( پیشنهاد می شود این سریال بی نظیر را از دست ندهید*)

داستانِ یک تغییر ناگهانی…

در El camino باز به دوران خوش گذشته می رویم!

“جسی پینک من ” بعد از دبیرستان به کارهای خلاف مختلفی رو می آورد. و در نهایت یک خُردِ فروش موارد مخدر می شود . ولی یک اتفاق تمام مسیر زندگیش را تغییر می دهد. او در ماجرایی با معلمِ شیمی دبیرستانش رو به رو می شود. والتر وایت معلم شیمی او در دبیرستان بود. اما در حقیقت او فراتر از یک معلم شیمیِ ساده بلکه یک نابغه در زمینه ی شیمی است که قبلا در افتتاح شرکتی قدم گذاشته بود که اکنون میلیون ها دلار ارزش سهامی دارد.

حسِ بی استفادگی دست از والتر بر نمی دارد. او برای تامین مالی همسر و پسرِ فلجش بعد از مدرسه در کارواش مشغول کار می شود. همین مسائل شروعی می شود بر تغییر درونی والتر وایت… تا جایی که در مهمانی جشن تولدِ ۵۰ سالگیش که باجناقش که در پلیس مبارزه با مواد مخدر کار می کند نیز حضور داشت به یک ماجرا پی می برد. متامفتامین یا شیشه درآمد خوبی دارد!

والتر وایت که مدتی است متوجه شده که بیماری سرطان دارد، ابتدا برای تامین مالیِ خانواده اش با ارتباط با جسی شروع به ساخت شیشه می کند. آنها با هنرِ والتر در شیمی یک شیشه ی درجه یک با خلوص بالا درست می کنند. اما این تازه اول ماجرای بریکینگ بد است. اتفاقات گسترده ای در ادامه ی داستان باعث تغییرات بسیار زیادتر در والتر و جسی می شوند. درگیری با باند های مختلف مواد مخدر که آنها را یک رقیب جدی برای کسب و کارشان می دادند یکی از این اتفاقات محسوب می شود.

والتر و جسی در این راه پول بسیار زیادی بدست می آورند اما پول زیاد مشکلات آنها را کم نمی کند. هر جا که پول بسیار زیادی بدون تلاش بدست بیاید مشکلات نیز به دنبالش بوجود می آید. پول زیاد طمع انسان ها را تحریک می کند و مشکلاتی را بوجود می آورد که حتی تمام پولهای عالم نیز نمیتواند آنها را رفع سازد. این را می توان در قسمت های پایانی سریال بیشتر درک کرد‌. جسی که به خاطر ساخت شیشه های درجه یک توسط یک گروه خلافکار اسیر شده تا برای آنها شیشه پخت کند . و والتر که حاضر است تمام پول های عالم را بدهد و اتفاقاتی که افتاده است را تجربه نکند!

بریکینگ بد یکی از عمیق ترین و بهترین سریالهایی که در تاریخ تلوزیون پخش شده است.

بریکینگ بد یک تلنگر و یک درس بسیار بزرگ است. این سریال فراتر از یک داستان معمولی که فقط بتوان آن را در چند خط یا صفحه توصیف کرد، است. بریکینگ بد یکی از عمیق ترین و بهترین سریالهایی که در تاریخ تلوزیون پخش شده است. تک تک قسمت ها چه از لحاظ دیالوگ و چه از لحاظ داستانی و مفهومی با هم مرتبط هستند. دقیقا می توان دیالوگ های مرتبط با هم را در طول مسیر سریال پیدا کرد‌. میتوان تغییراتی که جسی و والتر در طول سریال می کنند را با تمام وجود درک کرد. و یک پایان بندی بی نظیر که مطمئنا بهترین پایانی بود که می توانستیم ببینیم.

سفری به آلاسکاجسی پینک من از اسارت نجات پیدا کرده و تمام پلیس های کشور به دنبال او هستند.

حال به سراغ El camino می رویم. جسی پینک من از اسارت نجات پیدا کرده و تمام پلیس های کشور به دنبال او هستند. و جسی که خسته شده است میخواهد از همه چیز و همه کس دل بکند و به آلاسکا سفر کند. شاید بتواند از صفر شروع کند. هر چند برخی شخصیت ها و اتفاقات را هیچ وقت نمی تواند از خاطرش محو کند.

در فیلم با یک تعقیب و گریز هیجان انگیز رو به رو نیستیم. دقیقا این چیزی نیست که از یک فیلم که تگِ breaking bad movie خورده انتظار داشته باشیم. هیجان در فیلم از نوعِ دیگری است. داستان و شخصیت پردازی هاست که به فیلم عمق می دهد‌. اتفاقات گذشته و حال که با هم ترکیب شده اند هستند که به فیلم معنی می دهند. لحظات تعیین کننده و عکس العمل جسی به این لحظات است که فیلم را طوفانی می کند. وقتی فیلم را می بینید به دنبال هیجان و اکشن نباشید. بلکه به دنبال غافلگیری و ارتباطات انسانی باشید.

گذشته ای که جسی را رها نمی کند و انسان هایی که یادشان به همراه تک تکِ زخم های روی تنش، در جانش حک شده اند.

رفتارهای حیووانی که با او شد و او هیچ کدامشان را نمی تواند ببخشد‌. El camino از این دست فیلم هاست که تفکری در پشت صحنه ها و دیالوگ هایش نهفته است و Aaron Paul به خوبی از پس بازی در نقش جسی پینک من مانند گذشته بر آمده است. اگر بخواهیم آن جسی پینک من نوجوان اول سریال را با این جسیِ پخته و زخم خورده مقایسه کنیم متوجه می شوید چه جهشی در شخصیت او رخ داده است. Vince Gilligan باز نشان می دهد در ساخت یک داستان خیلی به جزئیاتِ تصویری ، دیالوگ ها و شخصیت پردازی اهمیت می دهد و همین مسائل است که باعث می شود دوست داشته باشید دوباره فیلم را ببینید تا چیزی را از دست ندهید.

80/100

امتیاز سایت ساعت هفت

امتیاز فیلم El Camino: A Breaking Bad Movie

خوب

فیلم El camino به صورت مستقل و بدون سریال Breaking bad یک فیلم معمولی است. اما جریان‌های فیلم وقتی حس بیشتری می‌گیرند که داستانِ قدرتمند سریال بریکینگ بد را در تار و پودش حس می‌کنیم. شخصیت پردازی‌های عالی و اتفاقات غافلگیر کننده مسائلی است که در El camino منتظرتان هستند…

امیدوارم از بررسی فیلم El Camino لذت برده باشید تا مطالب بعدی بدرود…

آخرین مطالب به روز شده

آخرین مقالات اختصاصی

اشتراک در
اطلاع از
guest
1 دیدگاه
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
trackback

[…] بررسی فیلم El Camino: A Breaking Bad Movie […]