بررسی فیلم جدید بتمن 2022 {خلاصه داستان، بررسی کامل و…}

در این مطلب بیشتر با فیلم جدید سری بتمن آشنا خواهید شد. با بررسی کامل، خلاصه داستان، معرفی کارگردان، بازیگران، شخصیت‌ها، عکس‌ها، تریلرها و اطلاعات بیشتری از فیلم جدید بتمن / The Batman محصول سال 2022 در خدمت شما هستیم. با سایت ساعت هفت با بررسی فیلم جدید بتمن 2022 همراه باشید.

به روز رسانی: ۵ اردیبهشت ۱۴۰۱ (نقد و بررسی فیلم اضافه شد)

مطالب مرتبط با فیلم جدید بتمن:

معرفی شخصیت ها و بازیگران فیلم بتمن 2022

۵۰ حقیقت جالب در مورد شخصیت بتمن / زمزمه خفاش

معرفی شخصیت Catwoman / حقایق جالب از شخصیت زن گربه ای

آشنایی با شخصیت پنگوئن / ده حقیقت در مورد شخصیت آزوالد کابلپات

مطلب مرتبط: مورد انتظارترین فیلم های سال 2022

معرفی فیلم جدید بتمن 2022

توضیح کوتاه در مورد فیلم

بتمن 2022 / The Batman 2022 یک فیلم ابرقهرمانانه‌ی آمریکایی براساس شخصیتی با همین نام از قهرمانان دنیای DC می‌باشد که به کارگردانی مت ریوز (Matt Reeves) ساخته شده است و Peter Craig نیز در فیلم‌نامه آن به او کمک کرده است. تاریخ اکران عمومی فیلم در سینماها برای ۱ اکتبر سال ۲۰۲۱ در نظر گرفته شده بود اما با تاخیر اعلام شده فیلم به ۴ مارس ۲۰۲۲ (۱۳ اسفند ۱۴۰۰) منتقل شد. این نسخه از فیلم طولانی‌ترین فیلم در سری فیلم‌های بتمن محسوب می‌شود و نزدیک به سه ساعت است! دو نسخه دیگر نیز برای فیلم برنامه ریزی شده و همینطور اسپین آفی از این دنیا برای شبکه HBO MAX در حال تهیه است. نسخه با کیفیت فیلم از شبکه HBO چهل و شش روز بعد از اکران فیلم در تاریخ 19 آوریل 2022 (30 فروردین 1401) منتشر شد. 

معرفی فیلم جدید بتمن 2022

معرفی شخصیت بتمن

درست بلافاصله بعد از محبوبیت شخصیت Superman، سران شرکت National Comics Publications (که بعداً نامشان به DC تغییر کرد) از نویسنده‌ها و طراحان خواستند تا شخصیت ابرقهرمان بیشتری تولید کنند. در پاسخ به این درخواست، Bob Kane در سال 1939 شخصیت The Bat-Man را خلق کرد… (ادامه)

معرفی شخصیت بتمن و حقایق جالب در مورد او

خلاصه داستان + دشمن اصلی بتمن در این قسمت چه کسی است؟

این فیلم داستانی کاملا مستقل نسبت به فیلم جوکر محصول ۲۰۱۹ خواهد داشت. (بررسی فیلم جوکر) دومین سال مبارزه بتمن بر علیه جرم و جنایت در شهر گاتهام است. او علاوه بر درگیری با یک قاتلِ سریالیِ عجیب به نام ریدلر، درباره فسادِ موجود در شهرِ رو به ویرانِ گاتهام و پیوند‌هایی که این موارد با خانواده‌اش داشت، تحقیق می‌کند. در این نسخه از فیلم، بتمن در ابتدای کارش است و هنوز شخصیتش به طور کامل شکل نگرفته است. هنوز بتمن به شکل درستی مسیر خود را در این فیلم نمی‌داند اما به مرور و با اتفاقاتی که در طول داستان فیلم پیش می‌آید، او دچار تغییرات زیاد درونی می‌شود و بیننده این تحول را در طول فیلم حس خواهد کرد. دشمن اصلی بتمن در این شماره نه جوکر بلکه ریدلر خواهد بود و باید منتظر معماها و نقشه‌های عجیب و غریب او در طول فیلم بر علیه بتمن باشیم. (معرفی شخصیت ریدلر)

بتمن 2022
فن آرت فیلم

کمی در مورد کارگردان فیلم

کارگردانی این فیلم را مت ریوز بر عهده دارد. از معروف‌ترین فیلم‌های کارنامه‌ هنری‌ او می‌توان از Let Me in (بگذار وارد شوم) محصول ۲۰۱۰ ، War for the Planet of the Apes (جنگ برای سیاره میمون‌ها) محصول سال ۲۰۱۷ و کلاورفیلد محصول سال ۲۰۰۸ اشاره کرد. بیشتر عناوینی که او کارگردانی کرده فیلم‌های فانتزی و تخیلی بوده‌اند و این می‌تواند نکته خوبی باشد و این امید را به طرفداران فیلم بدهد که او بتواند به خوبی دنیای تاریک و بی‌روح گاتهام را به شکلی فانتزی و خارج از تعاریف دیده شده در سه گانه نولان (هفت فیلم برتر نولان) به تصویر بکشد. تاکنون چیزی که از تریلرهای فیلم مشخص است با فیلمی به شدت تاریک و جدی رو به رو هستیم.

ریوز در مورد فیلم جدید گفته است که بتمن 2022 بیشتر به کمیک‌ها نزدیک است و بتمن را در نقش یک کارآگاه در پی حل معماها و پیگیری جرم و جنایت در شهر گاتهام خواهید دید. برخلاف نسخه‌های سینمایی قبلی قدرت اصلی بتمن در این فیلم هوش سرشار او خواهد بود. همچنین او نسخه کاملا متفاوتی از بتمن را ارائه می‌دهد. بتمنی که هنوز شخصیتش به طور کامل شکل نگرفته و در حال تکاپو برای تحول درونی است و شکست از او یک شخصیت پخته‌تر و باتجربه‌تر می‌سازد.

معرفی فیلم جدید بتمن 2022

معرفی و بررسی فیلم جدید بتمن

نظر دیگر منتقدین در مورد فیلم بتمن

فعلا فیلم با 465 نقد از سایت‌های مختلف امتیاز 86٪ را از سایت Rotten Tomatoes دریافت کرده است. در زیر نظرات مثبت و منفی برخی از منتقدین مطرح را با شما به اشتراک گذاشتیم.

در دستان مطمئن مت ریوز، همه چیز به طرز خیره کننده‌ای زنده و جدید است. (نقد مثبت – امتیاز 3.5 از 4 سایت RogerEbert.com)

دیدگاه نیمه پوچ گرایانه، مبهم و در عین حال امیدوارکننده‌ی بتمن چیزی است که آن را شبیه بسیاری از فیلم‌های ابرقهرمانی دیگر در 10 سال گذشته کرده است… (نقد منفی از مجله تایمز)

بتمن یک فیلم بسیار خوب است. فکر کردن به آن به عنوان چیزی بیشتر، تنها منجر به توهم یا ناامیدی می‌شود. (نقد مثبت – امتیاز 4 از 5 Independent)

فیلم‌های کریستوفر نولان، کمیک‌ها را به‌عنوان داستان‌های واقع‌گرایانه و پیچیده‌ی روان‌شناختی تغییر دادند، و بتمن بروس افلک به گونه‌ای ساخته شده بود که مانند کمیک‌های دی‌سی باشد. (اما) فیلم جدید «بتمن» تنها اینجا آمده تا مطمئن شود توان رقابت با مارول در باکس آفیس را دارد. (نقد منفی -امتیاز 2 از 4 – از نیویورک تایمز)

اگرچه یک بازسازی به رادیکالی دوران نولان/اسنایدر نیست، اما فیلم شهر گاتهامی را ایجاد می‌کند که ما مشتاقانه می‌خواهیم دوباره از آن بازدید کنیم.  (نقد مثبت – امتیاز 4 از 5 Empire Magazine)

بتمن یک تریلر جنایی روانشناختی گیرا، پرزرق و برق‌ و در بعضی مواقع به شدت ترسناک است، که به بروس وین داستانِ کارآگاهی را می‌دهد که شایسته آن است. (نقد مثبت – امتیاز 10 از 10 IGN)

معرفی شخصیت ها و بازیگران فیلم بتمن 2022 (صفحه جداگانه)

معرفی شخصیت ها و بازیگران فیلم بتمن 2022 (کلیک کنید)

نقد و بررسی The Batman / شهر تاریکِ نقاب زده (اختصاصی)

(امین علیرضائی)

از همان دقایق ابتدایی و با پخش آهنگ Ave Maria از Franz Schubert متوجه تفاوت تِم داستان‌گویی و تصویری فیلم جدید بتمن خواهید شد. این فیلم قصد ندارد تنها یک قهرمان و ناجیِ همه چیز تمام را برایتان به نمایش بگذارد. بلکه می‌خواهد پا را فراتر گذاشته و نه تنها یک قهرمان یا یک دشمن بلکه یک جهان تاریک خلق کند. گاتهامی که می‌توانید درکش کرد. گاتهامی که زنده است و دارای هویت و شخصیت است! چیزی که در کمتر فیلم‌ ابرقهرمانی (البته به جز سه‌گانه نولان) به این قدرت خلق شده است. فیلم بتمن را باید از این منظر دید تا متوجه شد که دارای چه عمق عجیبی نسبت به فیلم‌های ابرقهرمانی مشابه است.

بررسی فیلم جدید بتمن 2022 {خلاصه داستان، معرفی بازیگران و بررسی کامل}

گاتهام یکی از مهمترین شهرهای دنیای کامیک‌هاست. شهر تاریک و خفقان گرفته‌ای که به مانند متروپلیس‌های بزرگی می‌ماند که در آنها زندگی می‌کنیم یا به خوبی آنها را می‌شناسیم. شهری بی‌رحم پر از دنیاهای مخفی که جنایتکاران آنها را هدایت و کنترل می‌کنند. در اینجا با گاتهامی طرف هستیم که دارای تاریخچه و پیشنبه خاص خودش است‌. مردمی را می‌‌بینیم که در حال زندگی در شهر هستند. جنایتکارانی را می‌بینیم که آزادانه برای خود دست به هرکاری می‌زنند. سیاست‌مدارانی را می‌بینیم که از هر دروغی برای پنهان کردن فساد خود استفاده می‌کنند. نقاب‌های زیبایی را می‌بینیم که چهره زشت شهر را پوشانده و خانه‌ی پوشالی را می‌بینیم که از درون در حاد فاسد شدن و تخریب است. در این بین شروری نقاب به چهره زده (ریدلر)، در حال جولان دادن است و می‌خواهد عدالت را به سبکِ تاریک خود اجرا کند و در طرف مقابل قهرمان داستان (بتمن) را می‌بینیم که برای گرفتن انتقام یا هر آنچه در ابتدا به آن اعتقاد دارد نقاب زده تا جلوی پلیدی بایستد. همانطور که می‌بینید اینجا یک کاراکتر و شخصیت نداریم بلکه جهانی در حال شکل‌گیری است که برخلاف دیگر فیلم‌های ابرقهرمانی آن را لمس می‌کنید و می‌توانید درکش کنید.

فیلم بتمن جدید بسیار تاریک و تلخ ساخته شده است. المان‌‌های زیادی به این مورد کمک کرده‌ است اما مهمترین آنها خلق فضاهای نوآر و تاریک، آهنگ‌های سرد و به یادماندنی Michael Giacchino، استفاده از صداها و قاب بندی‌های درست است که این اتمسفر را تا این حد تاثیرگذار و شگفت انگیز ساخته است. بازی با صدا از مهمترین خصوصیاتی است که در فیلم به خوبی رعایت شده است. به همان سکانس اولیه برگردید وقتی ریلدر در حال دید زنی خانه شهردار دان میچل جونیور است، صدای تنفس ممتدش که از نفرتی عمیق خبر می‌دهد را می‌شنوید. نفرتی که شهر به او هدیه داده و اکنون زمان آن است که این هدیه به صاحبان اصلی‌اش پس داده شود! بعد از قتل شهردار نیز نفس‌های پی در پی او را می‌بینیم که انگار آرامشی تصنعی در وجود او شکل گرفته که به شدت تاثیرگذار است.

معرفی فیلم جدید بتمن 2022 {تاریخ اکران، داستان، بازیگران و...}

معرفی و بررسی فیلم جدید بتمن

روایت داستان از زبان بتمن یکی دیگر از نکات مثبت فیلم محسوب می‌شود. این مورد ما را بیشتر با فضای ذهنی این شخصیت آشنا می‌کند. بتمنی که آن قهرمان بدون نقصی که می‌شناسیم نیست. بتمنی که اشتباه می‌کند، زمین می‌خورد و بلند می‌شود. اینجاست که تفاوت بتمن با سایر ابرقهرمانان پررنگ می‌شود! او یک انسان عادی است و به همان اندازه ممکن است شکست بخورد و اشتباه بکند.

بتمن که در اوایل دوره خود به سر می‌برد و هنوز در حال سروکله زدن با دنیای درونی خودش است. بیشتر از اینکه بتوان او را یک قهرمان نامید، او یک انسان معمولیِ ماسک به صورت زده است. او حتی در مبارزاتش نیز نقاط ضعف بی‌شماری از خود نشان می‌دهد. تجهیزات لازم برای مبارزه را در اختیار ندارد و اغلب می‌بینیم که در حال کتک خوردن و به زمین افتادن است! این باعث شده که بیشتر او را یک انسان عادی قلمداد کنیم که هیچ قدرت خاصی ندارد. با این حال او دارای خصوصیات خاص خودش است! او باهوش و ثروتمند است! باهوش بودن جز خصوصیات اصلی او محسوب می‌شود. او خیلی سریع می‌تواند معماهای ریدلر را حل کند (اما نه همیشه) که اگر غیر از این بود دیگر با شخصیت بتمن مغایرت ایجاد می‌شد. همینطور او دارای لباس، ماشین و تجهیزات زیادی است که او را از دیگران متفاوت کرده است.

معرفی فیلم جدید بتمن 2022 {تاریخ اکران، داستان، بازیگران و...}

ریدلر به عنوان شخصیت منفی داستان تا مدت زمان مناسبی مانند یک راز در فیلم باقی می‌ماند. چون بلاخره داستان در مورد معماها و رمز و رازهای اوست. او در این فیلم یک سری قتل وحشیانه انجام می‌دهد. ظرافتی در قتل‌هایش دیده نمی‌شود. او با تمام وجود و با نفرتی وصف ناپذیر به دشمنانش ضربه می‌زند و می‌خواهد دروغ‌های آنها را با دستان خودش خاموش کند. وقتی بی‌عدالتی و دروغگویی همه‌گیر شود و مردان قانون به جای اجرای عدالت به گسترش ناعدالتی دست بزنند، اینبار مرد روانی‌ای مانند ریدلر است که لباس فرشته به تن می‌کند تا برای عده‌ای مرثیه عدالت‌خواهی سر دهد و برای خودش طرفدارانی دست و پا کند!

دوربین ریوز می‌داند کی کجا باشد تا به خوبی حسی که باید را در مخاطب ایجاد کند و این یکی از نکات جذاب فیلم محسوب می‌شود. از زوایای مختلف، از دیدگان مختلف و در حالات مختلف دوربین را می‌بینیم که در حال روایت داستان است. برخی مواقع از دید ریدلر، برخی مواقع از دید بتمن و حتی برخی مواقع خارج از دید کاراکترهای اصلی، داستان روایت می‌شود و اینطور نیست که بگوییم با دوربینی طرف هستیم که فقط قصد دارد داستان بتمن یا معماهای ریدلر یا داستان‌های زن گربه‌ای را برایتان بازگو کند. دوربین هدفش خلق فضا و اتمسفر شهر گاتهام است و به خوبی با کمک دیگر المان‌ها توانسته از پس جان دادن به شهر بربیاید.

معرفی فیلم جدید بتمن 2022

حال بگذارید کمی در مورد نکات منفی فیلم صحبت کنیم. شاید یکی از بزرگترین نکات منفی فیلم مدت زمان آن باشد که کمی بیش از حد معمول برای یک اثر سینمایی بلند است. طولانی بودن فیلم باعث شده که کمی وقفه بین اتفاقات اصلی پیش بیاید و همین موضوع ریتم فیلم را کند کرده است. این را زمانی بهتر درک می‌کنید که بخواهید برای بار دوم فیلم را ببینید. در حالی که این فیلم ارزشش را دارد که برای دو بار آن را ببینید اما طولانی بودن آن از دلایلی است که از همان ابتدا نسبت به دیدن دوباره آن دچار تردید شوید. مخصوصا نیمه نهایی فیلم که بعد از رو شدن تمام اتفاقات داستان ادامه پیدا می‌کند و کمی حس می‌کنید که بیش از حد از داستان اصلی خارج می‌شود. امیدواریم در بتمن بعدی مت ریوز با ریتم سریع‌تر رو به رو باشیم.

رابرت پتینسون در نقش بتمن خیلی خوب ظاهر شده و بازی قابل قبولی را به نمایش گذاشته است. اما برای فیلم‌های بعدی باید پخته‌تر عمل کند. هنور کسی به پای کریستین بیل در نقش آفرینی شخصیت بتمن نرسیده است. رابرت اما بازیگر با استعدادی است که می‌تواند در فیلم‌های بعدی حتی عمیق‌تر نیز بازی کند و خاطره‌ای بیاد ماندنی‌تر برایمان به جا بگذارد. از طرفی پل دینو نقش ریدلر را خوب در آورده است. هرچند مدت زمانِ طولانیِ فیلم کاری می‌کند که در اواخر فیلم، آن حس اولیه خود را نسبت به ریدلر از دست بدهید. وقتی که دو ساعت پای معماهای پشت سر هم او بنشینید دیگر او شرور جذاب اول داستان برایتان نخواهد بود و معماها و رفتار او برایتان تکراری و قابل پیش بینی می‌شود. سایر بازیگران مخصوصا زوئی کراویتز در نقش زن گربه‌ای به خوبی به ایفای نقش پرداخته‌اند و شهر گاتهام و داستان‌های ریز و درستش را به شکل زیبایی به تصویر کشیده‌اند.

در آخر باید گفت، فیلم بتمن ۲۰۲۲ به خوبی از پس خلق شهر گاتهامی تاریک برآمده است و به زیبایی شما را درگیر داستان می‌کند و یک تجربه کاملا متفاوت نسبت به فیلمهای ابرقهرمانی برایتان خلق می‌کند. با این حال کمی طولانی است و ممکن است در برخی موارد نتواند ریتم داستانی‌اش را تا انتها حفظ کند.

امتیاز: 85 (عالی) 

بررسی فیلم جدید بتمن 2022 {خلاصه داستان، معرفی بازیگران و بررسی کامل}

بررسی بتمن 2022 / I’m Vengeance (اختصاصی)

(بهنام بهرامی)

رابرت پتینسون (Robert Pattinson) و زوئی کراویتز (Zoe Kravitz) در نقش‌های بتمن و زن‌گربه‌ای در حماسه‌ای اُپرایی، کامیکی به ایفای نقش پرداخته‌اند که اندازه‌ی یک کهکشان با دنیای سینمایی مارول (MCU) فاصله دارد!

همه‌ی تجربه‌ی دیدن فیلم‌های متفاوت از بتمن را داشته‌ایم، در واقع این کاراکتر سال‌هاست که پا را از کامیک‌ها و کتاب‌ها و مجلات مصور فراتر گذاشته و دیگر منحصر به خرده فرهنگ کامیک‌ها نیست. این کاراکتر دیگر جهانی است، چرا بتمن بدون داشتن قدرتی فرابشری، قادر به شکست دادن دشمنانش است؟!! چون حجابش کامل است!! این لطیفه که بارها آن را شنیده‌ و یا خوانده‌اید، نشان از ورود این شخصیت به فرهنگ ما دارد و عموم مردم نه همه‌ی آنها، حداقل با شنیدن نام Batman می‌دانند منظورتان چه کسی است!

سه‌گانه‌ی نولان بتمنی با ریشه‌های تاریک را نشانمان داد ولی کامیک‌خوان‌ها می‌دانند که ظرفیت کاراکتر بتمن برای پذیرفتن تاریکی بیش از اینهاست. رابرت پتینسون در نقش Caped Crusader دنیای DC، لایه‌های تاریک‌تری از این کاراکتر را به ما نشان می‌دهد. با دیدن این فیلم به این فکر می‌کردم که اگر کمپانی برادران وارنر به جای دخالت در آثار مربوط به دنیایِ DC، تغییر کادر فنی و بازیگران و ساخت سریال‌های درهم‌برهم، همان آزادی عملی که به Ed Boon (خالق بازی‌های معروفی چون Mortal Kombat و Injustice) به یک تیم کاراگردانی و یا دو، سه کارگردان طرفدار DC می‌داد، هم اکنون شاهد دوقطبی بودن هالیوود بودیم و فیلم‌هایی غیر از DC و Marvel امکان تصاحب گیشه را نداشتند!

معرفی فیلم جدید بتمن 2022 {تاریخ اکران، داستان، بازیگران و...}

I’m Vengeance

مرگ پدر و مادر بتمن دیگر کلیشه‌ای تکراری است، بروس وین (با بازی رابرت پتینسون) جوانی است که از ظاهرش می‌شود فهمید درونش آتش‌فشانی از انتقام فواره می‌زند و مشکلات شخصی و روحی دارد. اگر با نظریات کارل گوستاو یونگ آشنا باشید، بروس وین پسری جوان، خوش‌تیپ، خوش‌پوش و پولدار و خوشگذران است که مشخص است زیر این نقاب Playboy، سایه‌ای (منظور ضمیر ناخودآگاهی است که اشخاص سعی در فراموش کردن و یا نادیده ‌گرفتنش دارند، زیرا سرمنشاء جنبه های منفی و سرکوب شده و خاطرات بد آنهاست) به بلندای اورست وجود دارد که می‌تواند گاتهام را با تمام مردمش ببلعد. بروس وین این سایه را پشت نقاب دیگری سرکوب کرده است (به گفته‌ی یونگ نباید سایه را سرکوب کرد)، اما از آنجا که انسانی واقعی را تحلیل نمی‌کنیم، نویسندگان اولیه یعنی Bob Kane و Bill Finger حرکتی هوشمندانه انجام داده‌اند، برعکسِ نقاب Playboy، نقاب شوالیه سیاه، حقیقی است! در واقع کاراکتر بروس وین هویت جعلی و غیرِ واقعیِ سایه‌ای یا بهتر بگویم هیولایی به نام The Batman است! به همین خاطر هم هست که جوکر با Bruce Wayne مشکلی ندارد و اهمیتی به این وجه از شخصیت بتمن یعنی Playboy نمی‌دهد. اما چرا این هیولا تبدیل به آدم‌کش نشده است، زیرا بتمن قوانینی دارد و یکی از آنها No Kill است! چرا بتمن، جوکر را نمی‌کُشد؟ زیرا خوب می‌داند که اگر دست به جنایت بزند، حتی با اینکه می‌داند موجه است (کیست که نمی‌خواهد جوکر را بکُشد!) اما باعث می‌شود، هیولای بتمن و افسار و قلاده‌اش رها شود و در گاتهام دریایی از خون جاری کند! اتفاقی که برای سوپرمن در وقایع Injustice افتاد.

با این تفاسیر رابرت پتینسون توانسته حداقل به لطفِ فیلم‌نامه‌ای خوب، این دو چهره بودن و نقاب‌های Playboy و Caped Crusader را نشان دهد و اگر نام این کاراکتر و پیشینه‌اش چیزی دیگر بود به نظرم لیاقت کسب جایزه را داشت و دارد (از آنجایی می‌گویم که نقش‌های ابرقهرمانی را داوران جشنواره‌ها نادیده می‌گیرند.)

وقتی بتمن می‌گوید: I’m Vengeance (این نکته را بدانید که اولین بار است که بتمن خود را نه ناجی گاتهام که الهه‌ی انتقام خطاب می‌کند!) نشان از درگیری درونی او بین Batman (دریای خون به راه انداختن) بودن و Bruce Wayne (کشتن ممنوع!) بودن، دارد. ایراد کاراکتر و لحن بازیگریِ Ben Affleck در نقشِ همین کاراکتر در این است که Ben Affleck چه در زیر نقاب و چه بدون نقاب، یک نفر بود، حتی این ایراد به کریستین بیل نیز وارد است، این درحالی است که در کامیک‌ها بین Bruce Wayne و Batman تفاوت است و در این فیلم، به لطف بازی باورپذیر رابرت پتینسون، تفاوتی هر چند اندک بین بروس وین بودن و بتمن بودنش احساس می‌شود. در کاراکتر Catwoman برعکس دیگر افرادی که این نقش را بازی کرده‌اند، خبری از آن اشوه های خرکی و کاراکتری بی‌معنی نیست و Catwoman برای Batman حکم مایع آرامش را دارد و در عین‌حال مرموز و دارای پنجه‌هایی خطرناک، هم حکم رفیق را برای Batman دارد و هم دشمنی دوست‌داشتنی است.

ریدلر

معرفی و بررسی فیلم جدید بتمن

معما

اما همه‌ی فیلم مربوط به بتمن نمی‌شود، قاتلی نقاب‌دار جنایاتی برنامه‌ریزی شده را انجام می‌دهد که پازل‌هایی شیطانی برای هر قربانی به جا می‌گذارد. همینطور که بتمن این پازل‌ها را حل می‌کند، پی به توطئه‌ای بزرگ‌تر می‌برد. اما معمای واقعی در این است که انگیزه‌ی قاتل چگونه به خود بتمن برمی‌گردد. در واقع مت ریوز در کنار پیتر کریگ فیلمی ساخته‌اند که اگر نامش چیز دیگری بود، جزو دسته فیلم‌های ابرقهرمانی قرار نمی‌گرفت. مت ریوز، عصبانیتِ ناخوشایندِ تیم‌برتون، تِم جنایی سیاسیِ نولان و وحشیگری اپراییِ زک اسنایدر را در کنار درام روان‌شناختیِ Joker کنار هم قرار داده و فیلمی با پس‌زمینه‌ی مبهم دارای لایه‌هایی از کنایه‌های تاریک به دنیای این روزهای خودمان، برایمان به نمایش گذاشته است. جنبه‌های کاراگاهی فیلم از Seven و Zodiac وام گرفته است و قاتلی شبیه به قاتلین این دو سریال را به یادمان می‌آورد، اما در لایه‌های زیرین فیلم انگار با درامی گانگستری روبرو هستیم، توطئه‌هایی شبیه به فیلم‌های دهه 70 و در جایی The Batman شبیه فیلم‌های نوآر با نگاهی بی‌رحمانه، می‌ماند. اما بیشتر از همه‌ی اینها، بتمن را می‌شود فیلمی در سبک وحشت (Horror) طبقه‌بندی کرد! با اینکه خشونت فیلم کمتر از فیلم Joker به کارگردانی تاد فیلیپس است ولی The Batman در سطحی کاملاً متفاوت از فیلم‌های شوالیه تاریکی و در سیاره‌ای متفاوت از Marvel شما را در سه ساعت ترس و وحشت فزاینده غرق می‌کند. همراه با رابرت پتینسون درد را آهسته آهسته با لمس‌هایی تند و زننده تجربه خواهید کرد. فیلم با صحنه‌ای شوک‌آور شروع شده و حسِ تعلیق را در رگ‌هایتان جاری می‌کند.

مردم گاتهام از مردمی بدون چهره به مردمی با نقاب‌های هالووین در چرخشند، و تنش را با موسیقی مایکل جیانکینو حس می‌کنید. هیچ شروری در این شهر نیست بلکه قاتلی سریالی ترس را به جان مردم شهر انداخته است و خود بتمن با مشت‌های آهنین از سایه‌ها بیرون می‌آید. خود پتینسون اما کاراکتری ژولیده، درهم برهم دارد برعکس کاراکتر شیک کریستین بیل و غرغروی Ben Affleck، این کاراکتر جوان‌تر است، در زیرزمین خانه‌اش به نیروانا گوش می‌کند، صورتی بی‌شکل، پتینسون انگار در بتمن زندگی می‌کند، وقتی ماسک می‌زند، چشمانش با اینکه نگاهی گیرا دارد ولی ناامیدی را ابراز می‌کند، به آرامی راه می‌رود و به طور معناداری خیره می‌شود.

پتینسون به نظرم همانطور که در ابتدا بیان کردم توانسته تا حدی بین Bruce Wayne بودن و Batman بودن را نشانمان بدهد و نمی‌توانید بگویید وقتی کت‌شلوار می‌پوشد همان Bruce Wayne ایست که نقاب Batman به چهره می‌زند. اما فیلم بیشتر سعی دارد تا به کاراکترهایش در زیر نقاب‌هایشان بپردازد به جای پرداخت به عمق شخصیتی آنها، که باعث شده که پیچیدگی زیادی نداشته باشند. اما بازی فوق العاده‌ی کالین فارل که در زیر آن گریم اصلاً قابل شناسایی نیست، شبیه رابرت دنیرو در نقش آل کاپون در فیلم The Untouchables است و John Turturro مارلون براندو در پدرخوانده را به یادمان می‌آورد. تفاوت دیگر این بتمن با بتمن‌های دیگر در این است که رابرت پتینسون گاهی برای نجات جان خودش از مهلکه می‌گریزد و یکه‌بزن نیست، البته وقتی بتمن می‌خواهد کاری را انجام دهد که ما میلیون‌ها بار دیده‌ایم، انحراف رابرت پتینسون باعث می‌شود که بفهمیم که او اولین‌بار است که این کار را انجام داده است (در واقع کاراکتر او اینگونه است و با بتمنی با تجربه طرف نیستیم). ناگهان یک کلیشه‌ی ابرقهرمانی تبدیل به لحظه‌ای واقعاً خطرناک و هیجان انگیز می‌شود. حتی ماشین بتمن یا بتموبیل رابرت پتینسون نیز به جای یک تانک تسخیرکننده شهر یک ماشین اهریمنی است که با خشم غرش می‌کند تا طعمه‌هایش را ببلعد.

امتیاز: 95 (فوق العاده)

معرفی و بررسی فیلم جدید بتمن

 گالری عکس

تریلرهای فیلم بتمن 2022

تریلر سوم (کانال غیر رسمی)


تریلر رسمی سوم (یوتوب)

اولین تریلر رسمی (آپارات)
تریلر رسمی دوم (یوتوب)
تریلر رسمی پشت صحنه (یوتوب)
تریلر غیر رسمی (یوتوب)
تریلر غیر رسمی جدید (یوتوب)

نتیجه گیری…

فیلم The Batman

بررسی فیلم جدید بتمن 2022 {خلاصه داستان، معرفی بازیگران و بررسی کامل}
The Batman

نمره سایت ساعت 7 (ارزش اثر)

(عالی)

(عالی)

 شهر تاریکِ نقاب زده

در آخر باید گفت، فیلم بتمن ۲۰۲۲ به خوبی از پس خلق شهر گاتهامی تاریک برآمده است و به زیبایی شما را درگیر داستان می‌کند و یک تجربه کاملا متفاوت نسبت به فیلمهای ابرقهرمانی برایتان خلق می‌کند. مت ریوز در کنار پیتر کریگ فیلمی ساخته‌اند که اگر نامش چیز دیگری بود، جزو دسته فیلم‌های ابرقهرمانی قرار نمی‌گرفت. مت ریوز، عصبانیتِ ناخوشایندِ تیم‌برتون، تِم جنایی سیاسیِ نولان و وحشیگری اپراییِ زک اسنایدر را در کنار درام روان‌شناختیِ Joker کنار هم قرار داده و فیلمی با پس‌زمینه‌ی مبهم دارای لایه‌هایی از کنایه‌های تاریک به دنیای این روزهای خودمان، برایمان به نمایش گذاشته است.

امیدواریم از مطلب بررسی فیلم جدید بتمن 2022 لذت برده باشید تا بعد…

آخرین مطالب به روز شده

محبوب‌ترین مطالب

آخرین مقالات اختصاصی

اشتراک در
اطلاع از
guest
7 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
میثم
میثم

دمتون گرم خیلی کامل بود
خیلی منتظر این فیلمم امیدوارم که بترکونه

H
H

بازیگرای خوبی داره
منتظرم ببینمش

کاربران ناشناس
کاربران ناشناس

عالی بود ممنون

نیما
نیما

عالی بود. تیم پشت این فیلم بینظیره! قطعا شاهد یک شاهکار ناب خواهیم بود! ممنون، لطفا بیشتر به این پروژه بپردازید.

امین علیرضائی
پاسخ به  نیما

حتما در صورت انتشار اطلاعات بیشتر قطعا این مطلب به روز خواهد شد.

ناشناس
ناشناس

خداکنه جوکر هم بعدا اضافه شه🥺

امین علیرضائی
پاسخ به  ناشناس

ترکیب خیلی جذابی میشه