معرفی دوگانه Don’t Breathe / هیولا یا قهرمان؟ 

در این مطلب به معرفی سری فیلم نفس نکش / Don’t Breathe پرداختیم که قسمت اول آن سال ۲۰۱۶ ساخته شد و سال ۲۰۲۱ شاهد دنباله و قسمت دوم آن بودیم. این سری به کارگردانی و نویسندگی “فده آلوارز” و “رودو سایگرز” ساخته شده است و از فیلم‌های متفاوت و هیجان انگیز سبک وحشت در سال‌های اخیر محسوب می‌شود. در ادامه نگاهی کوتاه به هر دو فیلم این سری انداختیم تا بیشتر با آنها آشنا شوید، با معرفی دوگانه Don’t Breathe همراه شما هستیم.

معرفی فیلم Don’t Breathe : هیولا؟

معرفی فیلم Don't Breathe : هیولا؟

ژانر وحشت و فیلم‌های ترسناک همیشه دارای طرفداران پروپاقرص و همچنین منتقدین بسیاری بوده‌اند و در واقع به همین دلیل نمی‌توان فیلم‌های این ژانر را بر اساس امتیاز و نظر منتقدین قضاوت کرد و مشاهده شده که فیلم‌های ترسناک زیادی مورد اقبال طرفداران این ژانر قرار گرفته‌اند اما منتقدین آن را نپسندیدند بنابراین می‌توان ژانر وحشت را سلیقه‌ای‌ترین ژانر سینما دانست. با توجه به این موضوع از نگاه یک طرفدار و علاقمند به این ژانر به بررسی Don’t Breathe می‌پردازیم.

اولین فیلم در سال ۲۰۱۶ توسط فده آلوارز ساخته و توسط کمپانی سونی پیکچرزمنتشر شده است. فده آلوارز کارگردان، فیلمنامه نویس و تهیه کننده جوان اروگوئه‌ای است که توانست با ساخت “فیلمِ نفس نکش” نامی برای خود دست و پا کند. فیلم Don’t Breathe اصلا فیلم بی‌نقص و فوق العاده‌ای نیست اما جذاب و هیجان انگیز است ریتم خوب و حوادث فیلمنامه و همچنین نمایش بازیگران شما را تا پایان پای اثر نگه میدارد و هیجان فیلم مانع از خستگی شما خواهد شد. یکی دیگر از نکات مثبت فیلم نفس نکش نزدیکتر بودن به حالت طبیعی کشتار و خونریزی در فیلم می‌باشد، به عبارت دیگر سازنده، فیلم را با پاشیدن‌های مکرر تکه‌های مغز و خون بازیگران به درو دیوار شلوغ نکرده و در واقع جنایتی خشن و تا حدودی نزدیک به واقعیت را به تصور کشیده است. فیلمی با پیچش‌های داستانی جذاب و لحظات هیجان انگیز و صحنه‌های زد و خورد خاص خود که می‌تواند لحظات جذابی را برایتان رقم بزند.

معرفی دوگانه Don't Breathe / هیولا یا قهرمان؟ 1

در داستان Don’t Breathe شاهد هستیم که سه دزد کم سن و سال و خرده پا تصمیم‌‌ می‌گیرند به منزل یک مجروح جنگی نابینا دستبرد بزنند، راکی شخصیت اصلی داستان با بازی Jane Levy قصد دارد پس از این دزدی به همراه خواهر کوچکش فرار کرده و زندگی جدیدی را آغاز کند. او از اخبار متوجه می‌شود که مرد نابینا دختر خود را در یک تصادف رانندگی از دست داده است و از خانواده‌ی راننده‌ی مستی که دخترش را کشته مبلغ زیادی به عنوان غرامت دریافت کرده است. پس راکی با یقین به اینکه این مبلغ در خانه‌ی مرد نابیناست به همراه همدستانش اقدام به سرقت از منزل مرد نابینا می‌کنند اما در خانه…

در کل فیلم Don’t Breathe را می‌توان فیلم موفق و رضایت بخشی دانست و ارزش وقتی که برایش می‌گذارید را دارد.

نمره قسمت اول: ۶۵ (خوب)

معرفی Don’t Breathe 2 : قهرمان؟

معرفی دوگانه Don't Breathe / هیولا یا قهرمان؟

سینما ثابت کرده است که در اکثر اوقات دنباله فیلم‌ها نمی‌تواند موفقیت سری اول را تکرار کند. در این زمینه استثناهایی وجود دارد اما معمولا با جمله‌ی مرسومه “ادامه‌اش رو خراب کرد” روبرو می‌شویم و ساختن دنباله یک فیلم موفق واقعا کار دشواری است و کمتر کارگردانی از عهده‌ی آن بر می‌آید. سری دوم Don’t Breathe را می‌توان دنباله‌ای ضعیف قلمداد کرد.

فیلم نفس بکش ۲ همچنان اثری هیجانی و جذاب به شمار می‌آید اما بزرگترین نقطه ضعف آن شخصیت‌پردازی ضعیف، روایت ضعیف داستان، شلختگی فیلمنامه  و سطحی عبور کردن از حوادث آن است. در واقع Don’t Breathe ایده‌ی خوبی است که بد ساخته شده و اثری شلخته است. بزرگترین مشکل Don’t Breathe تبدیل کردن هیولای قسمت اول به قهرمان قسمت دوم است. شخصیت اصلی فیلم نظامی نابینایی است که استیون لانگ به زیبایی آن را بازی کرده است و بزرگترین نقطه قوت هر دو فیلم این سری در واقع بازی استیون لانگ به حساب می‌آید.

معرفی دوگانه Don't Breathe / هیولا یا قهرمان؟ 2

در سری اول فیلم،  حوادث با عقل سازگار بود و در واقع یک نظامی و آدمکش حرفه‌ای علی رغم نابینا بودن با توجه به آشنایی به محیط منزل خود توانسته بود دژی کشنده و خطرناک بسازد و راهی برای فرار هیچکس نگذارد. اما در سری دوم این هیولای نابینا که حالا تبدیل به قهرمان نابینا شده از محیط منزل خارج شده و به دنبال دار و دسته دیگری میرود. او وارد محیط‌هایی می‌شود که هیچ شناختی از آن‌ها ندارد اما با این حال کورکورانه اما قهرمانانه در آن محیط‌ها میجنگد!  تضاد بین نزدیک بودن به حقیقت سری اول فیلم با دور از واقعیت بودن سری دوم آن، یکی از نقاط ضعف فیلم محسوب می‌شود.

در داستان Don’t Breathe شاهد هستیم که مرد نابینا صاحب دختر بچه‌ای است و نهایت تلاشش برای حفظ امنیت او و آموزش دادن دختر بچه برای حفظ بقا می‌کند. او به گونه‌ای دخترک را دور از اجتماع و منزوی کرده است اما نهایتا روزی به دختر بچه اجازه رفتن به شهر را می‌دهد و…

به طور کلی دوگانه نفس نکش اثری است که برای طرفداران ژانر وحشت می‌تواند سرگرم کننده باشد و گاهی لازم است که حساسیت‌ها را کنار گذاشت و فقط مقداری هیجان از فیلم دریافت کرد . سری Don’t Breathe به شما هیجان خواهد داد و لحظات جذابی را برایتان رقم می‌زند پس ارزش وقتی که برایش می‌گذارید را دارد.

نمره قسمت دوم: ۵۰ ‌(متوسط)

امیدواریم از مطلب ” بررسی دوگانه Don’t Breathe ” لذت برده باشید تا بعد‌…

آخرین مطالب به روز شده

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها