بررسی سه فصل اول انیمه Attack on Titan / هولناک و طوفانی

حمله به تایتان / Attack on Titan  انیمه‌ای اکشن، فانتزی، درام است که از روی مانگایی به همین نام که توسط هاجیمه ایسایاما (Hajime Isayama) نوشته شده، ساخته شده است. این انیمه از سال 2013 پخشش را آغاز کرد و توانست از همان قسمت‌های ابتدایی با داستان میخکوب کننده‌ و متفاوتش نظرات مثبت بسیاری را به خود جلب کند. این اثر با داشتن دو امتیاز 10/10 برای قسمت‌ 17 فصل سوم یعنی Hero و قسمت 7 فصل چهارم یعنی Assault تنها سریال تاریخ در سایت IMDB بود که دو امتیاز کامل برای دو قسمتش از طرف مردم بدست آورده بود.(امتیاز این دو قسمت هم‌اکنون 9.9 شده است) قسمت 14 فصل پنجم سریال بریکینگ بد (بررسی سریال Breaking Bad) یعنی Ozymandias نیز دارای امتیاز 10/10 می‌باشد، با این تفاوت که بیش از 136 هزار رای برای این قسمت داده شده که این قسمت را از این نظر یکه‌تاز و بی‌همتا کرده است. در ادامه با سایت ساعت هفت با بررسی سه فصل اول انیمه Attack on Titan همراه شما هستیم.

این متن فاقد هرگونه اسپویلی از داستان اصلی و اتفاقات مهم می‌باشد مگر بخش‌های بسیار کوچکی از قسمت اول پس با خیال راحت می‌توانید به خواندن آن بپردازید.

بررسی سه فصل اول انیمه Attack on Titan / هولناک و طوفانی 1

خلاصه داستان اولیه…

انیمه Attack on Titans داستان سه شخصیت اِرِن، میکاسا و آرمین در شهر آرامِ شیگانشینا را دنبال می‌کند. در دنیای این انیمه تایتان‌هایی(غول‌های) عظیمی وجود دارند که به واسطه دیوارهای بلند و 50 متری شهرها نمی‌توانند به درونش نفوذ و حمله کنند. در اصل آنها صد سال پیش به دنیا حمله کرده‌اند و با قدرتشان نسل بشر را در آستانه انقراض قرار داده‌اند اما با ساخته شدن دیوارها آرامش و رونق دوباره به زندگی بشر بازمی‌گردد. همه چیز مانند همیشه برای اِرِن، میکاسا و آرمین آرام و بدور از هیاهو در جریان بود تا اینکه یک روز…

بررسی سه فصل اول انیمه Attack on Titan / هولناک و طوفانی 2

بررسی سه فصل اول انیمه Attack on Titan / هولناک و طوفانی

انیمه Attack on Titan کاملا بکر است و ایده‌ها و داستان‌های کاملا متفاوتی را روایت می‌کند. اما از همه این‌ها مهمتر نوع روایت داستان این انیمه است که طوفانی و بدون رحم عمل می‌کند. در طول فصل اول از همان دقایق هولناک پایانی قسمت اول تا پایان فصل و حتی در طول فصل‌های دوم و سوم، شما میخکوب اتفاقات تلخ، غافلگیرکننده و هیجان انگیزی می‌شوید که پی در پی در حال وقوع است و لحظه‌ای شما را رها نمی‌کند و مانند طوفانی از اتفاقات، شما را با داستان همراه می‌کند. در این بین آهنگ‌های میخکوب کننده و تاثیرگذار Hiroyuki Sawano را می‌شنویم که به فضای اثر انرژی و جان متفاوتی بخشیده است. وقتی اولین غول بزرگِ هولناک سرش را از بالای دیوارِ بلند به درون شهر شیگانشینا می‌آورد و دیوار را به طرز فوق العاده غیرقابل باوری سوراخ میکند، متوجه خواهید شد که این یک داستان معمولی نیست. دیواری که سالها مردم خوش خیال را از هر آنچه در پشتش میگذشت مخفی کرده بود، در چشم به هم زدنی قدرت و صلابش را از دست می‌دهد. از همان دقایق ابتدایی متوجه خواهید شد که Attack on Titan شوخی ندارد و کوبنده و شدیدا بی‌رحم، خونین و تاثیرگذار است. تاثیرگذار مانند قطرات اشک بی‌پایان و فریادهای گوش خراش اِرِن یئگِر در دقایق تلخ قسمت اول که مو به تنتان سیخ می‌کند.

انیمه‌های ژاپنی داستان‌های عجیب، خلاق و به شدت جسورانه‌ای روایت می‌کنند و انیمه حمله به تایتان یکی از همین خلاقیت‌های ژاپنی در جهان‌سازی، شخصیت‌پردازی و روایت داستان است که در کمتری اثری تا به حال به این قدرت دیده شده است. شخصیت‌ها از همان قسمت‌های اولیه در قلب شما هک می‌شوند و اتفاقاتِ کوبنده تاثیرش را برایتان جاودان می‌کند. احساسات درون شما به جوشش می‌افتد و نمی‌گذارد از اثر دست بکشید و بیننده را متصل به اتفاقات و شخصیت‌ها می‌کند و آنها را به عمق داستان قدرتمندش پرت می‌کند. عاشقان جهان‌های فانتزی دیگر چه چیزی از این بیشتر می‌خواهند که خود را بخشی از جهان اثر ببینند. این همان حسی است که از همان ابتدا نسبت به Attack on Titan پیدا می‌کنید و متصلا در قسمت‌های پیاپی این حس ادامه پیدا کرده و قدرتمندتر می‌شود.

بررسی سه فصل اول انیمه Attack on Titan / هولناک و طوفانی 3

انیمه حمله به تایتان  یکی از کم‌نظیرترین جهان‌سازی‌های دنیاهای فانتزی را در دل خود دارد. چیزی که این جهان را ممتاز می‌کند اهمیت بیش از حد سازندگان به جزئیات همه بخش‌هایش است. جزئیاتی که نه به یکباره بلکه به مرور زمان به بیننده منتقل می‌شود و او را با شخصیت‌ها، جهان و اتفاقاتی که در جریان است بیشتر آشنا می‌کند و به جریانی که در درون داستان است عمق می‌بخشد. سازندگان در Attack on Titan فقط یک داستان روایت نمی‌کنند بلکه جهانی منحصر به فرد برایتان خلق کرده‌اند. از دیوارها و نحوه چینش شهرها، نوع زندگی مردم، نوع تغذیه مردم، حتی اینکه دیوارها به چه شکلی ساخته شده، دین‌ها و آئینهای مختلفی که در این دنیا حضور دارد، گروه‌های سربازان گوناگون که هرکدام وظیفه خاص خود دارند و در بخشی از داستان تاثیر میگذارند، نوع حکومتی که بر این دنیا حکم فرمانی می‌کند. اینکه ثروتمندان در دیوارهای میانی هستند و افراد فقیر و کارگر در دیوارهای دورتر و در دسترس‌تر تایتان‌ها قرار دارند، بخشی از تضادها و اختلافات طبقاتی دنیای واقعی خودمان است که به شکل فانتزی در درون این انیمه شاهد آنها هستیم. خود تایتان‌ها و جزئیات و رمز و رازهایی که آنها در پی دارند که باعث مرموز شدن اثر شده است. همه این‌ها نه به شکل عجله‌ای بلکه در موقعیت مناسب به بیننده منتقل می‌شود تا کم کم با جهان آشنا شوید و در کل با آن زندگی کنید و اثرش را در درونتان حس کنید و در موقعیت مناسب از اتفاقات پیش رو شکه شده و از داستان بکری که می‌بینید لذت ببرید.

بررسی سه فصل اول انیمه Attack on Titan / هولناک و طوفانی 4

در ابتدا شما با رازهای اولیه شخصیت‌ها و پیش زمینه داستانی اکثرا آنها آشنا می‌شوید و پیوند عاطفی که بین سه شخصیت اِرِن، میکاسا و آرمین است را بیشتر درک می‌کنید. اما کم کم شخصیت‌های بیشتری وارد خط داستانی می‌شوند و اتفاقات گسترش یافته و بزرگ و بزرگ‌تر می‌شود. روایت داستانی در فصل اول کمی پیچیده و غیرخطی‌ست و در مواقعی شما را گیج می‌کند اما پاسخ تمام سوال‌های شما در قسمت‌ها و فصل‌های بعدی به شکل کامل داده می‌شود و شما را از هر نظر راضی نگه می‌دارد. همینطور اطلاعات بسیار مفیدی در میانه انیمه ظاهر می‌شود که آنها نیز شما را هرچه بیشتر با دنیای حمله به تایتان و جزئیات بیشتر و دقیق‌تر هر بخش از داستان آشنا می‌کند که روش بسیار کم‌نقصی از طرف سازندگان است که به شما یادآور شود که هیچ چیزِ بدونِ فکر و ‌بی‌هدفی در این انیمه وجود ندارد و برای هر سوالی جواب قانع کننده و منطقی وجود دارد. این‌ها باعث می‌شود که Attack on Titan برایتان به یک اثر جدی تبدیل شود و با جدیت بیشتری آن را دنبال کنید.

Attack on Titan تاثیرگذاری فراتر از دیگر انیمه‌ها بر روی شما خواهد داشت. معانی بزرگی در دل این داستان در انتظار شماست. حمله به تایتان به شما نشان می‌دهد که برای برخی، انسان را ابزاری در جهت رفع امیال خود می‌دانند و فقط در جهت منفعت شخصی‌شان از آنها استفاده می‌کنند. مانند خودمان که وقتی در سرپناه راحت خود لم داده‌ایم به هیچ‌کس و هیچ‌چیز اهمیت نمی‌دهیم و حاضریم برای ماندن در این آرامش دست به هرکاری بزنیم. اما زمانی که آرامش و امنیتمان را از دست بدهیم متوجه می‌شویم که امنیت واقعی گره در یکی بودن و هم‌دل شدن دارد. دیوارهای مرکزی در داستان حمله به تایتان چنین معنایی می‌دهد. مردم آنجا اهمیتی نمی‌دهند که در چند دیوار آنطرف‌تر دقیقا چه خبر است پس بهترین و زبده‌ترین نیروها را برای محافظت از اموال خود و سرکوب مردم فقیرتر به درون شهر خود می‌آورند. در حالی که باید بهترین نیروها آنطرف در حال مبارزه با دشمنان واقعی و آزادی شهرهای تسخیر شده قرار بگیرند اما بعد از آموزش بهترین نیروها به شهر مرکزی فرستاده می‌شوند. اما وقتی وحشت را به چشم تجربه کنند تازه متوجه می‌شوند که تاکنون فقط سر در برف کرده بودند و از دیدن دنیای واقعی امتناع می‌‌ورزیدند. همینطور حمله به تایتان به ما می‌آموزد که مشکل هرچه بزرگ‌تر و غیرقابل عبورتر باشد با تلاش و از خودگذشتگی می‌توان بر آن فائق آمد و پیروزی نهایی هرچند غیرممکن و سخت باشد اما با همدلی دست یافتنی است.

انیمه حمله به تایتان پر از اکشن‌ها و مبارزات حماسی است که با اتفاقات غافل‌گیر کننده زیادی گره خورده است و به همین منظور اکثرا قسمت‌های اثر پر از اتفاقات تلخ و ناگوار، هیجان انگیز و جذاب است و لحظه‌ای سکون در آن دیده می‌شود. همینطور این انیمه یکی از پراحساس‌ترین آثاری است که می‌توانید مشاهده کنید چراکه سیر تکاملی اکثرا شخصیت‌ها را به شکل زیبایی دنبال می‌کنید و آنها برایتان عمیق می‌شوند و اتفاقات پیش رویشان باعث می‌شود که شما نیز همسو با آنها خود را در حادثه حس کنید و با تمام وجود احساسات کاراکترها را درک کنید.

بررسی سه فصل اول انیمه Attack on Titan / هولناک و طوفانی 5

شاید بزرگترین مشکلی که انیمه Attack on Titan را آزار می‌دهد قابل پیش بینی بودن بسیاری از اتفاقات داستان است. البته در برخی موارد اتفاقات شما را میخکوب می‌کند(که جزو بهترین بخش‌های سریال محسوب می‌شوند) اما اگر قانون کلی این انیمه را که اتفاقات بد پشت اتفاقات بد است را در نظر بگیرید به راحتی می‌توانید بسیاری از اتفاقات داستان را قبل از اینکه اتفاق بیفتد پیش بینی کنید! هرچند این موضوع باز بستگی به میزان تجربه شما از دیدن سریال‌ها و فیلم‌ها دارد. با این حال این مشکلی نیست که به روایت داستان آسیب وارد کند و شاید برای برخی بینندگان آزار دهنده و قابل فهم باشد و برای برخی دیگر قابل درک نباشد. همینطور مشکل دیگر انیمه شخصیت‌های تک بعدی اثر است که از ابتدا تا انتها در یک شکل و شمایل می‌مانند و نمی‌توانید تغییر و دگرگونی را در آنها حس کنید. مانند شخصیت آرمین و مخصوصا میکاسا که کاملا تک بعدی هستند و نمی‌توانند به عنوان شخصیت‌های پیچیده و عمیق برایتان ساخته شوند چراکه در کل انیمه تنها یک وجه از شخصیت آنها نمایش داده می‌شود. این موضوع را می‌توان به بسیاری از شخصیت‌های فرعی اثر نیز نسبت داد. با این حال شخصیت‌های مانند اِرِن یئگِر و لِوی آکرمن و یا اروین اسمیت شخصیت‌هایی چند لایه و مرموز و قدرتمند هستند که می‌توانید از آنها لذت ببرید. شخصیت‌های مرموز دیگری نیز وجود دارند که برای جلوگیری از اسپویل داستان از گفتن نام آنها پرهیز کردیم که برخی از بهترین شخصیت‌های اثر محسوب می‌شوند.

امتیاز سایت ساعت هفت

امتیاز کلی انیمه Attack On Titan سه فصل اول

بررسی سه فصل اول انیمه Attack on Titan / هولناک و طوفانی 6

انسان‌های کوچک با قلب‌های بزرگی در این اثر وجود دارند که از دل نقاشی‌های انیمه‌ای آن برایتان جان می‌گیرند و در قلبتان جا خوش می‌کنند. اینجاست که این شخصیت‌ها برایتان پراهمیت می‌شوند و با تمام وجود دوست دارید داستان‌ها و اتفاقاتشان را دنبال کنید و از دیدن تک تک لحظات آن لذت ببرید. سه فصل اول انیمه حمله به تایتان یک روایتِ خشن، خونین، هولناک و طوفانی از یک دنیای فانتزیِ مرموز، پرجزئیات و کم‌نقص است که پر از اتفاقات غیرقابل پیش بینی و حماسی‌ست که تا مدت‌ها در ذهنتان هک می‌شوند و به بخشی از وجودتان تبدیل می‌شوند…

امیدواریم از مطلب ” بررسی سه فصل اول انیمه Attack on Titan ” لذت برده باشید تا بعد…

آخرین مطالب به روز شده

اشتراک در
اطلاع از
guest
1 دیدگاه
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
مجتبی
مجتبی

دستتون درد نکنه عالی بود