بررسی بازی XCOM Chimera Squad / آینده ای در آشوب

بازی XCOM Chimera Squad یک بازی در سبک turn-based tactical (سبک تاکتیکی نوبتی) که توسط Firaxis Games ساخته و بوسیله 2K Games در تاریخ ۲۴ آپریل ۲۰۲۰ منتشر شده است. امروز در سایت ساعت هفت به بررسی بازی XCOM Chimera Squad می پردازیم با ما همراه باشید.

بازی XCOM Chimera Squad

به شهر آشوب کشیده شده ی شماره سی و یک خوش آمدید.

در بازی XCOM Chimera Squad شما بخش اداره مبارزه با شورش شهر و نیروهای ویژه شهر را در دست دارید و باید به کمک امکاناتی که در اختیار دارید شهر را از هم همه و شورش و در کل نابودی نجات دهید. بازی در سال ۲۰۴۰ در جریان است و شهر تخیلیی را به تصویر می کشد که در آن ، نیروهای زمینی و فضایی در کنار هم زندگی می کنند. اما هر شهری به دلایل مختلف ممکن است به آشوب کشیده شود و به عنوان نیروهای ویژه این وظیفه شماست که شهر را به آرامش برگردانید. به عنوان نیروهای پلیس ویژه ماموریت های مختلفی به شما داده می شود ولی بیشترین نوع ماموریت های بازی نجات گروگان ها ، کشتن یا دستگیری گروگان گیرها و همچنین بدست آوردن اطلاعات و مدارک و فرار کردن به موقع از صحنه است. در بعضی ماموریت ها باید فقط یک شهروند خاص و مهم را نجات دهید و در برخی دیگر باید یک ساختمان را به صورت کامل پاکسازی کنید.

توضیحاتی در مورد گیم پلی بازی

در گیم پلی شما کنترل چهار نیروی ویژه را در اختیار دارید و هر مرحله بسته به ماموریتی که دارید از یک یا چند Encounter تشکیل شده است. در هر Encounter باید یک سری ماموریت ها را انجام دهید تا بتوانید به بخش بعدی دسترسی پیدا کنید. آغار هر Encounter با یک ورود یا به اصطلاح بازی Breach شروع می شود. شما تصمیم می گیرید چطور وارد صحنه یا ساختمان شوید از پنجره وارد شوید یا در اصلی را بشکنید یا دیوار کناری را منفجر کرده و دشمنان را غافلگیر کنید. در هر صورت هر کدام از این نوع ورود مزایا و در برخی موارد معایب خاص خود را دارد.

بعد از ورود به ساختمان بازی شکل واقعی نوبتی خود را آغاز می کند. بسته به نوبتی که شخص وارد ساختمان می شود می توانید در هنگام ورود به ترتیب به دشمنان تیر اندازی کنید. بعد از این مرحله قسمت تاکتیکی بازی شروع می شود. پس به هر کاراکتر چه دشمن و چه شخصیت های تحت کنترل شما یک نوبت وقت داده می شود. به نوعی زمان متوقف شده و شما حرکات تک تک افراد درون اتاق را می توانید یکی یکی بررسی کنید. همیشه در طول هر مرحله دشمنان تعداد بیشتری دارند و هر بخش بسته به نوع شواهدی که به دنبالش هستید و نوع خط داستانی، نیروهای متفاوتی دارد. بعد از اینکه نوبت دشمنان تمام شد نوبت نیروهای شماست.

بررسی بازی XCOM Chimera Squad

در بازی شما نیروهای مختلفی با خصوصیات گوناگون در اختیار دارید که باید آنها را به نوعی در طول مسیر بازی بیشتر آموزش دهید و از همه نظر قوی کنید. هر شخصیت توانایی ها یا Talent های خاص خود را دارد که باید به موقع از آنها برای نابودی دشمنان و یا نجات نیروهای خودی استفاده کنید. مثلا شخصیت Terminal توانایی شفا دادن و پر کردن خون یاران خودی را دارد و بیشتر نقش پشتیبان را ایفا می کند. این شخصیت جزو کاراکتر های ابتدای بازی محسوب می شود و بسیار کاربردی است. یا شخصیت Verge می تواند کنترل ذهنی دشمنان را در دست بگیرد و آنها وادار کند به یاران خودشان آسیب برسانند.

از این نوع شخصیت ها در بازی زیاد است که از لحاظ تاکتیکی، بازی را بسیار قوی کرده است و شما باید در طول بازی با سلیقه خودتان شخصیت های دلخواه را انتخاب کنید چرا که هر چه در بازی جلوتر می روید نیروهای جدید با خصوصیات خاص خود البته با انتخاب شما از بین چند نفر وارد گروه شما می شوند. همچینن هر چه شما از شخصیتی خاص بیشتر در ماموریت های مختلف استفاده کنید او ترفیع درجه گرفته و توانایی های دیگر شخصیت آزاد می شود.

کنترل شهر و قوی کردن مقر

وقتی که ماموریت ها را انجام دادید به پایگاه خود بر می گردید در اینجا با یک نقشه شهر و امکانات مختلف برای هر چه قوی تر کردن گروه خود رو به رو می شوید. در نقشه بخش های مختلف شهر را زیر نظر بگیرید و به مواضع دشمن حمله کنید. در بازی هر بخش شهر با چهار رنگ نمایش داده می شود که درجه ی بحران آن بخش از شهر را نمایش می دهد که بحرانی ترین حالت قرمز رنگ است. در صورتی که شهر حالت بحرانی داشته باشد یک City Anarchy به شما در پایان دوره اضافه می شود. اگر این تولبار به عدد چهارده برسد بازی را بلافاصله می بازید. پس باید بسیار مراقب بخش های مختلف شهر باشید تا به آشوب کشیده نشوند. در اینجا می توانید هر بخش شهر را ارتقاء دهید تا یکی از سه مواد لازم برای ارتقای نیروهای خود را بدست بیاورید. در صورت بحران می توانید از بخش Team Abilities برای آرام کردن آن بخش شهر استفاده کنید.

در این بخش قسمت های مختلفی وجود دارد که می توانید با کمک این بخش ها گروه خود را تقویت کنید که اشاره سریعی به آنها می کنیم. بخش Assembly که در آنجا می توانید در بخش های مختلف تحقیق کنید و گروه خود را از لحاظ سلاح ، مهمات ، زره و … تقویت کنید. بخش بعدی Spec Ops است که باید یکی از نیروهای خود را برای بدست آوردن یکی از سه مواد بازی (که برای خرید و ارتقاء در بازی به کار می روند) و یا آرام کردن شهر و یا کم کردن Anarchy به کار بگیرید تا ماموریت انجام دهند. در بخش Training می توانید به آموزش نیروهای مختلف و افزایش توانایی آنها فکر کنید. در بخش supply می توانید با پول آیتم های جدید برای نیروهای خود بخرید و بخش Scavenger Market که هر هفته به شما اجازه خرید ایتم های نایاب را می دهد.

بررسی بازی XCOM Chimera Squad

بررسی کلی بازی XCOM Chimera Squad

بازی XCOM Chimera Squad یک بازی جذاب است البته باید حوصله ی بازی های نوبتی و تاکتیکی را داشته باشید چرا که کوچکترین اشتباه در این بازی منجر به باخت شما می شود. هر شکست بسته به درجه سختی عواقب مختلفی دارد‌. در طول بازی شما انتخاب هایی دارید که هر کدام عواقبی را به دنبال دارد و باید در مسیرهای مختلف برای رسیدن به سردسته گروههای مختلف تحقیق کنید. پس همانطور که می بیند بازی پر از انتخاب است اما اگر حوصله بازی های فکری و تاکتیکی را داشته باشید خیلی زود بازی برایتان دوست داشتنی می شود و می توانید از آن لذت ببرید. هر چند بازی از لحاظ صمعی بصری به شدت بعد از مدتی تکراری می شود اما گیم پلی خوب بازی اجازه نمی دهد شما دست بکشید و بازی را ادامه خواهید داد.

بازی برای جلوگیری از استفاده از یک نیرو به صورت مکرر در صورتی که نیرو در طول ماموریتی به طور کامل خونش را از دست بدهد به آن نیرو یک به اصلاحِ بازی Scars می دهد که کمی از قدرت نیرو را کم می کند که باید با یک دوره در Training به حالت اول برگردد. این ها کمی ممکن است شما را در طول بازی اذیت کند چرا که پایان رساندن ماموریت های بازی بدون برخی از نیروها مثل شخصیت Terminal که قدرت شفا دادن نیروها را دارد تقریبا غیر ممکن است.  بازی در اینجا یک چالش و سختی بیش از حد پیش روی بازیکن می گذارد بدون اینکه پاسخ و جایگزینی برای آن در نظر گرفته باشد! که به نوعی بازی دست بازیکن را برای ادامه درست بازی می بندد.

یکی دیگر از نکاتی که ممکن است شما را در طول بازی اذیت کند شانسی بودن بیش از حد بازی است. در طول نبردها در هر Encounter که نوبت نیروهای خودی برای شلیک به دشمنان می شود شما بسته به نزدیکی یا دور بودن دشمن یک درصد موفقیت تیر روی آن دشمن می بینید. بعضی وقت ها ممکن است یک دشمن که 95% موقعیت خوب داشته باشد  اما تیر توسط یار شما به او برخورد نکند که موقعیت سختی را برای شما بوجود می آورد چرا که در هر مرحله نیروهای شما بسیار کم است و دشمنان قوی و قویتر می شوند پس همیشه در موضع ضعف در بازی قرار دارید و فرقی نمی کند چقدر نیروهای خود را قوی کنید همیشه این موضع ضعف در طول بازی وجود دارد. پس این از دست دادن تیر می تواند یک شرایط بحرانی را بوجود بیاورد. همینطور بازی بعد از مدتی بیش از حد تکراری می شود و مراحل و خط داستانی هیچ چیز جدید برای ارائه به بازیکن در خود ندارد و این باعث می شود خیلی زود از بازی دلسرد شوید.

نتیجه گیری

امتیاز سایت ساعت هفت

امتیاز بازی XCOM Chimera Squad

متوسط

اگر حوصله یک بازی فکری و تاکتیکی را دارید و می‌توانید خود را با این سبک از بازی وقف دهید. این بازی یکی از بهترین بازیهای نوع خود از لحاظ گیم پلی محسوب می‌شود و می‌تواند ساعت‌ها شما را سرگرم کند. این در صورتی است که وقت کافی برای یادگیری کامل بخش‌های مختلف گیم‌پلی را که کمی پیچیده است و عواقب سنگینی که اشتباهات در بازی در پی خواهند داشت را بپذیرید.

آخرین مطالب به روز شده

اشتراک در
اطلاع از
guest
1 دیدگاه
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
trackback

[…] تاریخ 24 آپریل 2020 منتشر شده است. >> اطلاعات بیشتر>>بررسی بازی XCOM Chimera Squad / آینده ای در آشوب (امتیاز متا: 78) (کرک […]