بررسی سریال The Great فصل اول/ چشم‌نواز و خشن

سریال “کبیر” (The Great) یک کُمدی-درام بریتانیایی است که داستانی تخیلی از به قدرت رسیدن “کاترین کبیر” (کسی که با ۳۴ سال سلطنت طولانی‌ترین دوران حکومت را در میان امپراتریس‌های روسیه داشته است) را برایمان به تصویر می‌کشد. “تونی مک‌نامارا” (Tony McNamara) سازنده و نویسنده‌ اصلی این سریال می‌باشد. همچنین نقش‌های اصلی در این سریال را “ال فانینگ” (Elle Fanning) و “نیکولاس هولت” (Nicholas Hoult) برعهده دارند. فصل اول این سریال در ۱۰ قسمت و به صورت همزمان در تاریخ ۱۵ مِی ۲۰۲۰ از شبکه Hulu منتشر گردید. سریال “The Great” همانطور که انتظار میرفت با نقدهای مختلفی روبرو گردید. عده‌ای آن را پرشکوه و درخشان دانسته و برخی دیگر داستان غیر تاریخی آن را بی‌ارزش توصیف کرده‌اند. اگرچه بیشتر منتقدین اجرای جذاب و تماشاییِ فانینگ و هولت را مورد تحسین قرار داده‌اند. سریال “کبیر” در مراسم گلدن‌گلوب سال ۲۰۲۱ نامزد سه جایزه مهم (بهترین سریال کُمدی و موزیکال سال، بهترین بازیگر نقش اصلی زن و مرد در سریال کُمدی و موزیکال) بود که موفق به دریافت هیچکدام نگردید.

اگر به دنبال خواندن مطالب بیشتر در مورد سریال های برتر می‌گردید به لیست بهترین سریال ها مراجعه کنید…

مطلب مرتبط: معرفی بهترین سریال های سال 2020

معرفی بهترین سریال های گلدن گلوب 2021

بررسی سریال The Great فصل اول/ چشم‌نواز و خشن 1

داستان سریال بشکلی هجوآمیز و کُمدی به چگونگی تبدیل شدن “کاترین کبیر” از یک فرد خارجی به امپراتریس کل روسیه می‌پردازد.

خلاصه داستان سریال کبیر…

داستان سریال بشکلی هجوآمیز و کُمدی به چگونگی تبدیل شدن “کاترین کبیر” از یک فرد خارجی به امپراتریس کل روسیه می‌پردازد. کاترین که از اشراف زادگان آلمانی است برای ازدواج با تزار روسیه انتخاب می‌شود. کاترین پس از ازدواج با پیتر سوم (که با پیتر دوم ادغام شده است) و فرزند پیتر کبیر (البته در سریال) خیلی زود متوجه اوضاع نابسامان روسیه، بدلیل بلاهت و ناکارآمدی شوهرش می‌شود. در نتیجه او تصمیم می‌گیرد با کشیدن نقشه‌ای و با همکاری درباریان و ارتش دست به کودتا زده و همسر فاسد و خطرناکش را نابود سازد.

بررسی سریال The Great فصل اول

در اغلب سکانس‌های این سریال شاهد نقدهای فرهنگی، اجتماعی و سیاسی هستیم.

بررسی سریال The Great فصل اول : “چشم‌نواز و خشن”

سریال “The Great” با آنکه لحنی طنزآلود و تمی رنگارنگ و شاد دارد، اما گاهاً برای تاثیرگذاری بیشتر محتوای داستانش از صحنه‌هایی دلخراش و خشونت‌آمیز استفاده می‌کند. اینکار بسیار متفاوت و مبتکرانه است که توجه مخاطب را جلب کرده و نشان می‌دهد با سریالی سطحی و بدون عمق روبرو نیستیم. این سریال را نمی‌توان یک سریال تاریخی در نظر گرفت، چون بسیاری از حوادث و حتی اسامی بکلی ساختگی می‌باشند. بدون شک این تحریف‌ها به عمد صورت گرفته و یک اقدام زیرکانه و حساب شده بوده است. همانطور که می‌دانیم درون‌مایه طنز نقد کردن است و به همین دلیل در اغلب سکانس‌های این سریال شاهد نقدهای فرهنگی، اجتماعی و سیاسی هستیم. در ضمن اغلب در آثار طنز شاهد بزرگ‌نمایی هستیم چه در خوبی و چه در بدی پس تعجبی نیست اگر در چنین کارهایی کمی تناقض دیده شود.

سریال “کبیر” به خوبی نشان می‌دهد که وقتی قدرت در دستان افرادی نادان و نالایق قرار بگیرد تا چه اندازه می‌تواند مخرب و فاجعه‌بار باشد. اگرچه بهتر می‌بود که واقعیت‌های تاریخی در داستان سریال تا این اندازه دستکاری نمی‌شد. زیرا ارزش محتوایی سریال با داستانی به شدت غیرواقعی به زیر سوال می‌رود. در سریال شوخی‌های کلامی کاملاً کنترل شده بکار رفته است و گاهاً همخوانی مناسبی با تصاویر ندارند. اگرچه دیالوگ‌های زیادی میان شخصیت‌های داستان رد و بدل می‌شود، اما اکثر آنها موضوعیت خاصی را شامل نمی‌شوند. در چنین داستانهایی این تصاویر هستند که پیام‌ها و نکات ضروری داستان را به بیننده منتقل می‌کنند. در سریال “کبیر” با اینکه تصاویر بسیار گویاتر از دیالوگ‌ها می‌باشند، اما در مواردی بیش از اندازه جلوه‌گر و بعضاً بسیار زشت بکار رفته‌اند. برای مثال میتوان به صحنه‌های جنسی در سریال اشاره نمود. این صحنه‌ها در آغاز سریال دارای هدفی مشخص و کاملا واضح است، اما در ادامه تنها به سکانس‌هایی منزجرکننده و غیرضروری تبدیل می‌شود.

بررسی سریال The Great فصل اول

ماریال: دروغ گفتن به دیگران جُرم نیست
دروغ گفتن به خودت جُرمه”

“تونی مک‌نامارا” خالق سریال در سال ۲۰۱۸ توانست با نوشتن فیلم‌نامه‌ی فیلم “سوگولی” (The Favourite) به همراه “دبورا دویس” برای خودش اسم و رسمی به هم بزند. این فیلم‌نامه برای او جایزه بفتای بهترین فیلم‌نامه را به ارمغان آورد. او پیش از این در سریال‌های زیادی به عنوان نویسنده حضور داشته اما اینبار علاوه بر نویسندگی مسئولیت ساخت پروژه را نیز قبول کرده است. سریالی پرهزینه و جنجالی که در عین چشم‌نواز بودن بسیار بی‌پروا و خشن می‌باشد. در هر صورت نتیجه‌ی کارش اگرچه دارای نواقصی کم و بیش بوده است، اما داستان مبتکرانه و سرگرم‌کننده و همینطور اجراهای تماشایی بازیگرانش شما را ناامید نخواهد کرد.

“ال فانینگ” ستاره جوان و مشهور آمریکایی در این سریال نقش “کاترین کبیر” را ایفا کرده است. فانینگ با شیطنت‌های بچگانه و نگاه‌های معصومانه‌اش کاراکتری جذاب و شیرین را خلق کرده است. البته “نیکلاس هولت” در نقش پیتر سوم بدون شک دوست‌داشتنی‌ترین شخصیت در سریال می‌باشد. هولت با هنرنمایی فوق‌العاده‌اش کاری کرده تا کاراکتر ظالم و خبیث او در سریال برایمان دلنشین باشد. همچنین کاراکتر او با اختلاف زیاد بامزه‌ترین شخصیت در سریال است و درواقع بیشتر بار کُمدی سریال را تنهایی به دوش می‌کشد.

بررسی سریال The Great فصل اول/ چشم‌نواز و خشن 2

بطورکلی سریال “کبیر” اگرچه ویژگی‌های یک سریال خوب را داراست، اما داستان آن کشش لازم برای تبدیل شدن به یک سریال دنباله‌دار جذاب را ندارد.

درباره استفاده از موسیقی در متن سریال با کمی بی‌سلیقگی روبرو هستیم. زیرا در لحظاتی از فیلم و سریال باید بگذاریم موسیقی به تنهایی سخن بگوید و یا در برخی موارد صداهای ناهنجار و گوش‌خراش را بوسیله‌ی آهنگ مناسب پوشش دهیم. کاری که در این سریال بخوبی انجام نشده و در هردو مورد ضعیف عمل کرده است. بطورکلی سریال “کبیر” اگرچه ویژگی‌های یک سریال خوب را داراست، اما داستان آن کشش لازم برای تبدیل شدن به یک سریال دنباله‌دار جذاب را ندارد. زیرا فصل اول آن بدلیل حضور ستارگانی مشهور و سوژه‌ی داستانی خاصش مورد توجه قرار گرفت. اما در ادامه سریال سازندگان باید ابتکار عمل بیشتری نشان دهند. آنها میبایست مخاطبین را در مسیری که انتهای آن مشخص است، به گونه‌ای سرگرم کنند که نداشتن غافلگیری پایانی جبران گردد. چونکه بنظر می‌رسد سازندگان اگرچه بسیاری از وقایع و حقایق تاریخی را دستکاری کرده‌اند اما قصد ندارند پایان ماجرا را تغییر دهند. البته هنوز برای قضاوت کردن زود است اما تا اینجای کار خبری از سورپرایزهای بزرگ نبوده است. باید امیدوار باشیم که داستان سریال در فصل بعدی با شخصیت‌پردازی بهتر و داستانی پر جنب‌وجوش‌تر ادامه یابد.

آرچی: مردم لذتی که در زجر کشیدن هست رو دست کم می‌گیرن
در درد قدم بزن و در اون طرفش لذت و خلوص وجود داره!”

نتیجه گیری…

در پایان میتوان گفت سریال “The Great” یک کُمدی-درام با سبک و سیاق خاص خودش می‌باشد. سریالی که با شوخی‌های تند و تیزش و تلنگر‌های به موقع شما را هشیار نگه داشته و همزمان سرگرم می‌کند. اگرچه می‌شد داستان این سریال را در یک مینی‌سریال جذاب خلاصه کرد. اگر در ادامه اتفاقات با سرعت بیشتری دنبال شوند و بجای کش دادن الکی شاهد شخصیت‌پردازی مناسب باشیم میتوان به فصل‌های بعدی امیدوار بود. فصل اول سریال “کبیر” با تمام کاستی‌هایش بدون‌شک ارزش دیده شدن را دارد. زیرا داستانش را به شیوه‌ای منحصربفرد روایت می‌کند و به آثاری که تاکنون در این ژانر مشاهده کردید شباهت زیادی ندارد.

سریال The Great فصل اول

بررسی سریال The Great فصل اول


سریال The Great فصل اول

نمره سایت ساعت 7 (ارزش اثر)

(خوب)

(خوب)

چشم نواز و خشن

در پایان میتوان گفت سریال “The Great” یک کُمدی-درام با سبک و سیاق خاص خودش می‌باشد. سریالی که با شوخی‌های تند و تیزش و تلنگر‌های به موقع شما را هشیار نگه داشته و همزمان سرگرم می‌کند. اگرچه می‌شد داستان این سریال را در یک مینی‌سریال جذاب خلاصه کرد. اگر در ادامه اتفاقات با سرعت بیشتری دنبال شوند و بجای کش دادن الکی شاهد شخصیت‌پردازی مناسب باشیم میتوان به فصل‌های بعدی امیدوار بود. فصل اول سریال “کبیر” با تمام کاستی‌هایش بدون‌شک ارزش دیده شدن را دارد. زیرا داستانش را به شیوه‌ای منحصربفرد روایت می‌کند و به آثاری که تاکنون در این ژانر مشاهده کردید شباهت زیادی ندارد.

امیدواریم از مطلب ” بررسی سریال The Great فصل اول ” لذت برده باشید تا بعد…

آخرین مطالب به روز شده

اشتراک در
اطلاع از
guest
2 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
کاربران ناشناس
کاربران ناشناس

انتخاب بازیگر که ضعیفه

کاربران ناشناس
کاربران ناشناس

مطمعنم لی لی کالینز دوباره افتضاح بازی می‌کنه