بررسی فیلم Belfast / خانواده مقدس است

بلفاست (Belfast) فیلمی درام محصول کشور بریتانیا به کارگردانی و نویسندگی “کنت برانا” یکی از کارگردان‌های نامدار ایرلندی است. این فیلم برنده جایزه بهترین فیلمنامه در هفتاد و نهمین گلدن گلوب شده است. “جودی دنچ”، “جیمی درنان”، “کیرآن‌هایندز”، “کترینا بلف” و “جود هیل” در این فیلم هنرنمایی کرده‌اند. این فیلم هم اکنون نامزد بهترین فیلم در جشنواره اسکار است. در ادامه با بررسی فیلم بررسی فیلم Belfast همراه شما هستیم.

بررسی فیلم Belfast

مطلب: معرفی نامزدهای اسکار 2022 / لیست کامل

خلاصه داستان فیلم Belfast

بادی که پسربچه‌ای ۹ ساله است به همراه خانواده اش در بلفاست زندگی می‌کند. اختلاف میان پروتستان‌ها و کاتولیک‌ها سبب شورش در شهر شده است و این مسئله زندگی را برای خانواده بادی که صلح طلب هستند بسیار سخت کرده است …

بررسی فیلم Belfast / بلفاست

کنت برانا با ساخت فیلم بلفاست گوشه‌ای از دوران کودکی‌اش را بر صحنه سینما مصور می‌کند. خشونت از نگاه کودکی معصوم که تنها درک و آگاهی‌اش از اطراف معطوف به بازی کردن و شیطنت‌های بچگی‌ست. حالا باید زودتر از آنچه سنش ایجاب می‌کند شاهد درگیری، تبعیض مذهبی و تنش روانی شود و در چشم به هم زدن وارد دنیای بزرگسالی شود و دنیای دغدغه‌هایش تغییر کند. در این بین موعظه‌های کشیش در باب دوزخ بادی را وارد دوراهی از مسیر خوب و بد می‌کند او که پروتستانی و اعتراف کردن در نزد کشیش برای او تعریف نشده از ترس مجازات الهی در کودکی گرفتار مکاشفه‌ای درونی می‌شود و این بادی را در کودکی وارد ترسی از دنیای بعد از مرگ می‌کند. تجربه‌ای که بسیاری از انسان‌ها آن را در دوران کودکی گذرانده‌اند.

در این بین خانواده بادی از جمله مادر او نقش بسزایی در راهنمایی خانواده دارد و در تلاش است تا دو پسر خود را از دامان بدی‌ها و قضاوت‌ها دور نگه دار تا آن‌ها با ذهنی باز به دور از کینه دنیا را ببینند. پدر بادی که برای کسب درامد باید در انگلستان کار کند با وجود دوری از خانواده سعی در نگه داشتن این چارچوب می‌کند. در بلفاست موضوع خانواده رکن اصلی است همانطور که ملت‌ها باید خود به دور از مذهب، نژاد، فاصله‌ها و عقاید یک خانواده بدانند. همانطور که می‌دانیم تاثیر جنگ بر کودکان غیرقابل جبران است، همانطور که در لایه‌های عمیق شخصیتی کنت برانا مانند خیلی از افراد دیگر آثار این استرس و تنش‌ها پابرجا است.

بررسی فیلم Belfast

اغلب فیلم‌ها در حوزه جنگ از دید سربازان و یا قهرمانان روایت می‌شد اما بلفاست با ایده‌ای جدید جنگ را از نگاه کودکی بی‌گناه روایت می‌کند. ترک خانه، خداحافظی با بستگان، جدایی از دوستان عزیز حفره‌ای همیشگی در سینه آدمی به جا می‌گذارد. هدف فیلم حمایت از هیچ قشر و مذهبی نیست در اصل بیانگر تلخی جنگجویی میان انسانیان بر سر هیچ است. در شروع فیلم همسایگان بادی با شور و شوق ، زندگی می‌گذرانند و این شیوه حتی بعد از تمومی نزاع‌های خیابانی نیز ادامه دارد. این سرزندگی است که با تمام سختی‌ها آن هم در زیر چتر دیکتاتوری مردم بلفاست را یک دل کرده است.

فیلمبرداری بسیار تاثیر گذار، استفاده از رنگ غالب سیاه و سفید در فیلم، نماهای کلوز از بازیگران، و فوکوس بر اشیا توجه را هرچه بهتر بر زوایای ظریف و عمق نگرش بر داستان را قابل تامل می‌کند. در این فیلم شادی و غم همیشگی نیستند و بادی این موضوع را کم کم با وجودش لمس می‌کند، او یاد می‌گیرد برای خانواده فداکاری کند، از علاقه‌اش دست بکشد تا خانواده‌اش در امنیت باشند. همانطور که پدر بادی دور از خانواده مشغول به کار شده است. پدربزرگ و مادربزرگ بادی نقش مشاور و راهنما را برای این خانواده ایفا می‌کند، در این بین می‌توان گفت پایان بندی فیلم ناراحت کننده اما دلپذیر است چرا که از خشونت و پاشیدن اعضای خانواده در خلال جنگ خبری نیست و همین بلفاست را اثری ملموس می‌کند. در یک جمله پدر بادی در پاسخ به سوال او که به نظرش او و کاترین می‌توانند آینده‌ای داشته باشند، اینطور پاسخ می‌دهد: ” هیچ تفاوتی میان انسان‌ها نیست و اگر انسانی خوب و روشن دل باشد در خانواده آن‌ها جای دارد. انسانیت است که حرف اول را می‌زند. و این موضوعی است که تمام مردم جهان آن را درک می‌کنند.” بلفاست فیلمی هنری است اما با صداقت است و در عین سادگی و به دور از اغراق می‌خواهد جنگ را امری خودخواهانه قلمداد کند.

فیلم Belfast

فیلم Belfast
فیلم Belfast

نمره سایت ساعت 7 (ارزش اثر)

(خوب)

(خوب)

خانواده مقدس است

 در یک جمله پدر بادی در پاسخ به سوالش که آیا به نظرش او و کاترین می‌توانند آینده‌ای داشته باشند، اینطور پاسخ می‌دهد: ” هیچ تفاوتی میان انسان‌ها نیست و اگر انسانی خوب و روشن دل باشد در خانواده آن‌ها جای دارد. انسانیت است که حرف اول را می‌زند و این موضوعی است که تمام مردم جهان آن را درک می‌کنند. “ بلفاست فیلمی هنری است اما با صداقت است و در عین سادگی به دور از اغراق می‌خواهد جنگ را امری خودخواهانه قلمداد کند.

آخرین مطالب به روز شده

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها