بررسی مینی سریال Unorthodox / فراری برای کشف هویت

مینی سریال درام و تحسین برانگیز غیرمومن(ناراست‌کیش) از جمله آثار تحسین شده و موفق سال 2020 (بهترین سریالهای سال 2020) محسوب می‌شود که با توجه به روایتِ داستانیِ جسورانه می‌تواند ذهن و قلب شما را تسخیر کند. شبکه نتفلیکس مینی سریال غیرمومن را بر اساس کتاب زندگی نامه “دبورا فلدمن” (Deborah Feldman) به همین نام ساخته است. سازندگان اصلی سریال “آنا وینگر” (Anna Winger) و “الکسا کارولینسکی” (Alexa Karolinski) هستند و مسئولیت کارگردانی این مجموعه برعهده “ماریا شرایدر” (Maria Schrader) بوده است و این مینی سریال در قالب چهار قسمت حدودا ۵۰ دقیقه‌ای منتشر شده است. از جمله بازیگران سریال می‌توان به “شیرا هاس” (Shira Haas) و “امیت رهاو” (Amit Rahav) اشاره کرد. در ادامه با سایت ساعت هفت با بررسی مینی سریال Unorthodox همراه باشید.

اگر به دنبال خواندن مطالب بیشتر در مورد سریال های برتر می‌گردید به لیست بهترین سریال ها مراجعه کنید…

مطلب مرتبط: معرفی بهترین سریال های سال 2020

بررسی مینی سریال Unorthodox

خلاصه داستان مینی سریال Unorthodox…

استر شپیرو، یک زن 19 ساله یهودی است که در یک جامعه ارتدکس در شهر نیویورک زندگی می‌کند. او بعد از یک ازدواج تحمیلی و برنامه ریزی شده زندگی ناخوشایندی را سپری می‌کند. استر به خاطر متفاوت بودن طرز تفکر و علایقش نسبت به هم کیشان و خانواده‌ی خشک و مذهبی‌اش تحت فشار روانی شدید به سر می‌برد و تصمیم به فرار و دنبال کردن سرنوشت خود می‌گیرد. او به برلین محل زندگی مادرش فرار می‌کند و یک مسیر متفاوت از آنچه در آن بزرگ شده را تجربه ‌می‌کند و زندگی خارج از جامعه‌اش را بیشتر کشف ‌می‌کند. اما او …

بررسی مینی سریال Unorthodox “فراری برای کشف هویت”

در مینی سریال Unorthodox‎ دو مورد بیش از سایر اِلمان‌ها شما را درگیر و تحت تاثیر قرار خواهد داد. مورد اول داستانِ جذاب و تاثیرگذاری است که Unorthodox‎ روایتگر آن است. مورد دوم نمایش زیبا و قدرتمند شیرا هاس در نقش استر شاپیرو است که محوریت اصلی داستان حول او می‌چرخد و در صورتی که شیرا هاس موفق عمل نمی‌کرد می‌توان گفت مجموعه با شکست مواجه می‌شد اما در عمل نمایشِ چشم نواز و تحسین برانگیز او تجربه‌ای دوست داشتنی را برای بیننده رقم زده است.

مینی سریال غیر مومن از آن دسته سریال‌هایی است که به دنبال پیچیدگی و رنگ و لعاب دادن خاصی در ساخت نبوده است. بنابراین موسیقی متن و تصویربرداری اثر نیز به دنباله‌ی داستانی که روایتگر زندگی و مشکلات زندگی یک زن در جامعه مذهبی است ساده و بدون شلوغی انجام شده است و از زرق و برق‌های معمول خودداری شده تا مضمون اثر به شکل قابل درک‌تری بازگو شود.

بررسی مینی سریال Unorthodox

تدوین مینی سریال Unorthodox‎ از دیگر نقاط قدرتمند این اثر محسوب می‌شود. داستان همزمان در دو خط زمانی روایت شده است که شامل شرایط کنونی استر و همچنین اتفاقاتی است که قبل از تصمیم او برای فرار از زندگی پیشین خود گرفته است، سازندگان این مجموعه به خوبی توانسته‌اند ضمن روایتِ جذابِ اتفاقاتی که استر در زمان حال در خط داستانی تجربه می‌کند با فلش بک‌های به موقع و دقیق بدون گیج کردن بیینده به گذشته سفر کنند و حس و حال شخصیت اصلی داستان را منتقل کرده و دلایل او برای تصمیماتش را مطرح کنند و بررسی کنند.

مینی سریال Unorthodox‎ با اینکه انتقاداتی محکم بر محدودیت‌های مذهبی که می‌تواند درک و حس زندگی را برای یک زن غیرممکن کند دارد اما قضاوت مستقیمی نکرده و نمی‌توان سازندگان را به حمله‌ی مستقیم به مذهب متهم کرد و تنها با روایت کردن داستان، به گونه‌ای با مشکلات آنها همزادپنداری کرده است و قضاوت را به عهده بیننده گذاشته است که در صحنه‌های مختلف چه برداشتی نسبت به داستان داشته باشند.

بررسی مینی سریال Unorthodox

در قسمت‌هایی از داستان می‌بینیم که این محدودیت‌ها فقط استر را از زندگی دور نکرده است و “یانکی شپیرو” همسر سادهِ دل و معتقد او نیز با توجه به وجود این محدودیت‌ها علی رغم تلاش و خواسته قلبی نمی‌تواند مرد ایده آلی برای استر باشد و انجام تمامی فرامین طبق اصول اعتقادی و با رسم و رسومات لذت حقیقی آن لحظه و اتفاق را از استر و یانکی گرفته است، مانند مراسم عروسی نمادین و تحمیلی آنها که و خالی از احساسات است و هیچ حسی بین آنها دیده نمی‌شود.

در بخشی از داستان در مراحل آماده سازی استر برای ازدواجش متوجه می‌شویم که او به قدری محدود بوده است که حتی از داشتن اندام جنسی بی‌اطلاع بوده است! شاید اغراق آمیز باشد اما به خوبی بیانگر مشکلاتی است که زوجین بعد از ازدواج با آن مواجه می‌شوند دارد و زندگی استر به خاطر این بی‌اطلاعی‌ها و ندانستن‌ها رو به نابودی است و این گوشه‌ای از تلنگری است که سریال به بینندگانش می‌زند تا آنها را وادار به دیدن آموزش بهتر و بیشتر تفکر کردن در زندگی‌شان کند. سریال به خوبی نشان می‌دهد محدود کردن و تحمیل اعتقادات افراطی تا چه حد می‌تواند مخرب و خانمان سوز باشد و باعث از بین رفتن سال‌های سال از زندگی انسان‌ها می‌شود. سال‌هایی که هیچ راهی برای بازگردانشان وجود ندارد…

نتیجه گیری…

ما هم مانند سازندگان مینی سریال Unorthodox‎ قضاوت را به عهده شما می‌گذاریم و مسلما این سریال به خاطر موضوعی که به آن پرداخته است مورد قضاوت‌های گوناگونی قرار خواهد گرفت. با این حال این مینی سریال به دلیل شجاعتی که در روایت داستانش مشاهده می‌شود و بازیگری تماشایی “شیرا هاس” حتما ارزش وقتی که برایش می‌گذارید را دارد. این مینی سریال دیدنی را از دست ندهید…

مینی سریال Unorthodox

بررسی مینی سریال Unorthodox
مینی سریال Unorthodox

نمره سایت ساعت 7 (ارزش اثر)

(عالی)

(عالی)

فراری برای کشف هویت

ما هم مانند سازندگان مینی سریال Unorthodox‎ قضاوت را به عهده شما می‌گذاریم و مسلما این سریال به خاطر موضوعی که به آن پرداخته است مورد قضاوت‌های گوناگونی قرار خواهد گرفت. با این حال این مینی سریال به دلیل شجاعتی که در روایت داستانش مشاهده می‌شود و بازیگری تماشایی شیرا هاس حتما ارزش وقتی که برایش می‌گذارید را دارد. این مینی سریال دیدنی را از دست ندهید…

امیدواریم از مطلب ” بررسی مینی سریال Unorthodox ” لذت برده باشید تا بعد…

آخرین مطالب به روز شده

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها