نقد فیلم Basic Instinct / جنجالی خون آلود و مرموز میان هوس و عشق

در این پست در بخش نوستالژی به بررسی اثری اروتیک ، قابل بحث و تامل با نام Basic Instinct یا غریزه اصلی می پردازیم. غریزه اصلی فیلمی جنایی و راز آلود به کارگردانی پل ورهوفن محصول سال ۱۹۹۲ کشور امریکا می باشد. نویسندگی غریزه اصلی را جو استرهار بر عهده داشت و این فیلم توانست کاندیدای ۲ اسکار شامل اسکار بهترین موسیقی متن و بهتربن تدوین نیز شود. از بازیگران این فیلم می توان به شارون استون ، مایکل داگلاس و جین ماری تریپل هورن اشاره کرد. با سایت ساعت هفت با نقد فیلم Basic Instinct همراه باشید.

نقد فیلم Basic Instinct

نقد فیلم Basic Instinct 

برای بررسی فیلم غریزه اصلی در ابتدا به اروتیک بودن این فیلم می پردازیم ، در نظراتی که راجع به فیلم های اروتیک با آن روبرو می شویم بیش از همه با این جمله روبرو می شویم : اگر از فیلم صحنه های جنسی را حذف کنیم از فیلم چیزی باقی نمی ماند!

آیا این نقد بر فیلم های اروتیک وارد است؟ و می توان گفت فیلم های این سبک حرفی برای گفتن ندارند و پوچ هستند ؟ سوال دیگر این است که چرا باید صحنه های شهوانی را حذف و فیلم را نقد کنیم؟ مگر این صحنه ها بخشی از فیلم نیستند؟ برای مثال شما آشپز قهاری را در نظر بگیرید که از ادویه خاصی برای غذای مخصوصش استفاده می کند حال برای نمره دادن به غذای او بگویید که خب اگر این ادویه را از غذای شما حذف کنیم غذا حرفی برای گفتن ندارد در صورتی که ادویه بخشی از مجموعه کامل غذای آشپز می باشد!

پس اگر مشاهده فیلم های اروتیک که صحنه های جنسی و شهوانی فراوانی دارند شما را آزار می دهد سبک دیگری از فیلم را برای تماشا انتخاب کنید و به خودتان برای این که ببینید اگر صحنه های جنسی از فیلم حدف بشود چه چیزی از آن باقی خواهد ماند زحمت ندهید …. چرا که این صحنه ها ادویه ی سازنده فیلم هستند و تاثیر مستقیم بر مسیر فیلم و داستان اصلی می گذارند.

فیلم غریزه اصلی از این قاعده مستثنی نیست و ذهن و حواس شما را به بازی خواهد گرفت و شما به همراه کاراگاه نیک کارن با بازی مایکل داگلاس قدم به قدم از ابتدا تا پایان فیلم به بازی گرفته خواهید شد. نیک کارن که نمیتوان لقب یک کاراگاه خوب را به خاطر اتفاقات گذشته اش روی او گذاشت وارد جریان پرونده ای می شود که به طور کامل عقل را از سرش می پراند و از روزی که پرونده با کشته شدن “جانی باز” یک ستاره مشهور قدیمی راک اند رول به فجیع ترین شکل ممکن آغاز می شود ،نیک روی طناب باریک و سستِ یافتن حقیقت یا سقوط قدم بر می دارد.

در غریزه اصلی از یک کاراگاه متزلزل برای نقش اصلی استفاده شده است و به خوبی توانسته بیننده را درگیر این لغزش ها و سردرگمی های نیک کند و مایکل داگلاس نیز به خوبی توانسته از عهده ی نقش و انتقال کامل احساسات شخصیت کاراکتر نیک کارن برآید. چیزی که در غریزه اصلی بیش از همه چیز به چشمتان خواهد آمد شخصیت کاترین ترامل با بازی بسیار زیبا از شارون استون است. شارون استون به خوبی توانسته با استفاده از توانایی بازیگری و البته ویژگی های ظاهری اش همان چیزی باشد که باید و شخصیتی پیچیده ، زیبا ، بی پروا و اغواگر را در طول فیلم خلق کند.

نقد فیلم Basic Instinct

شارون استون کاملا تبدیل به “کاترین ترامل” شده است و به قدری در ایفای نقشش موفق عمل کرده است که گویی از بدو تولد کاترین بوده است. کاترین پیچیده ترین کاراکتر غریضه اصلی است نویسنده ای ثروتمند که اتفاقات و قتل های کتابهایش به حقیقت تبدیل می شوند و همین امر آغاز داستانِ آشناییِ “نیک کارن” و “کاترین ترامل” است و کاترین از همان ابتدا سعی در اغوای نیک و نزدیک شدن به او را دارد. اما سوال اصلی در طول فیلم این است که، آیا کاترین قاتل است؟ این راز در طول فیلم بارها و بارها شما را به بازی می گیرد و لحظه ای دست از سر شما برنخواهد داشت. حتی در لحظات پایانی فیلم همچنان فیلمساز دست از بازی دادن شما برنخواهد داشت و برنده این بازی کسی نخواهد بود جز سازنده ی فیلم غریزه اصلی! بازیِ او با افکار شما به میزانی است که در برخی از صحنه های فیلم نظر شما در مورد پاسخ این سوال که قاتل کیست به همراه نیک لحظه به لحظه تغییر خواهد کرد و با خود خواهید پرسید که آیا می توانید تشخیص دهید که جانی باز را چه کسی کشته است ؟

امتیاز سایت ساعت هفت

امتیاز فیلم غریزه اصلی

خیلی خوب

فیلم غریزه اصلی علاوه بر صحنه‌های شهوانی فراوان، دارای صحنه‌های تعقیب و گریز قابل قبول و جذابی نیز می‌باشد و از صحنه‌های تعقیب و گریز نیز برای افزایش هیجان و فرار از یکنواختی بهره برده است. غریزه اصلی خط باریک بین عشق و شهوت را به چالش کشیده است و بارها و بارها شما را به بازی خواهد گرفت. شما را به تماشای مسیری مرموز و پر پیچ و خم از جدال عشق و هوس دعوت می‌کنیم.

امیدواریم از مطلب ” نقد فیلم Basic Instinct ” لذت برده باشید تا بعد…

آخرین مطالب به روز شده

اشتراک در
اطلاع از
guest
1 دیدگاه
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
عادل
عادل

غریزه اصلی را نمتوان فیلمی اروتیک به حساب اورد فیلم بیشتر بهلایه های زیرین سکس و خشونت میپردازد ودست به روانشناسی ان میزند وموشکافانه رو به جلو میرود.