نقد و بررسی فیلم The Dead Don’t Die / آخرین اثر جیم جارموش

فیلم The Dead Don’t Die فیلمی در ژانر ترسناک و کمدی محسوب می شود که در سال ۲۰۱۹ به عنوان فیلم افتتاحیه جشنواره کن به اکران درآمد .جارموش در فیلم The Dead Don’t Die برای بیان مفهوم ذهنی خود روی به زامبی ها آورده است ، اما این که چقدر در این امر موفق عمل کرده است جای سوال و بحث دارد! با سایت ساعت هفت با نقد و بررسی فیلم The Dead Don’t Die همراه باشید.

متن شامل اسپویل داستانی می باشد…

خلاصه داستان…

داستان فیلم The Dead Don’t Die در مورد شهر آرام و کوچک سنترویل است که ناگهان دچار اتفاقات عجیب و غریبی شده ، ساعت ها و موبایل ها از کار می افتند ، شب فرا نمیرسد و دائما در اخبار از تغییرات زیست محیطی زمین صحبت می شود که ناگهان . . .

نقد و بررسی فیلم The Dead Don’t Die

اگر به دنبال تماشای یک فیلم ترسناک هیجانی و مضطرب کننده با محتوای مردگان متحرک هستید فیلم The Dead Don’t Die شما را ناامید خواهد کرد. همچنین اگر به دنبال تماشای یک مجموعه کمدی هستید که خنده بر لبان شما بیاورد نیز The Dead Don’t Die با صحنه هایی بعضا بی مزه و پیش پا افتاده شما را دلزده می کند! مانند صحنه ای که اولین قتل های زامبی ها در غذا خوری شهر اتفاق افتاده است و فردای آنروز با تماسی که کلانتری شهر گرفته می شود ۳ مامور پلیس شهر یعنی کلیف رابرتسون (با بازی Bill Murray ) ، رونالد (با بازی Adam Driver ) و میندی موریسون( با بازی Chloë Sevigny) به ترتیب به غذا خوری می آیند و پس از مشاهده هنک (با بازی Danny Glover) که اولین شاهد قتل بوده است به داخل غذاخوری می روند و پس از خروج از غذاخوری ۳ مرتبه یک دیالوگ کاملا تکراری به شکل کاملا بی مزه ای بین این ۴ کاراکتر تکرار می شود! دیالوگ ” چی باعث این اتفاق شده ؟ یک حیوان وحشی ؟ یا چند حیوان وحشی؟ ” آیا جیم جارموش (Jim Jarmusch) فیلم The Dead Don’t Die رو برای به سخره گرفته شدن خود ساخته است؟ یا در ساخت این اثر موفق بوده است؟  کم کم اتفاقات و شخصیت های داستان The Dead Don’t Die به حدی غیر عادی و مسخره پیش می روند که سوالی در ذهن شما شکل می گیرد . آیا این فیلم ، واقعا فیلم مسخره ای است یا جارموش هدف و منظوری از این فیلم دارد ؟ در ادامه به ابن موضوع می پردازیم :

نقد و بررسی فیلم The Dead Don't Die

جیم جارموش در ساخت فیلم The Dead Don’t Die حرف هایی برای گفتن دارد و برخلاف این که نمی توان او را در این امر کاملا موفق دانست اما ساخته آخرش جای تامل دارد به هر حال با توجه به سابقه کاری این کارگردان بیننده انتظار دارد که جارموش نهایتا در این پازل منظور و محتوایی را در جایی قرار داده باشد. او بی تفاوتی این روزهای جامعه ما نسبت به نابودی دنیا را مورد نقد قرار داده است و برای این امر از زامبی ها به عنوان نماد استفاده کرده است. شخصیت های داستان با تماشای فیلم های سینمایی مربوط به زامبی ها و خواندن داستان زامبی ها از امکان به وجود آمدن بحرانی مانند حمله زامبی ها آگاهند و حتی در صحنه قتل غذاخوری که اولین قتل روی داده است وقتی کلیف از رونالد می پرسد که به نظرت این اتفاق چی میتونه بوده باشه؟ رونالد در اولین پیش بینی خود میگوید : زامبی ها !!! اما به قدری روزمره زندگی می کنند که هیچ برنامه ای برای مقابله با این موضوع ندارد.

فیلم هیچ قهرمانی ندارد و شخصیت های داستان همه با علم به امکان نابودی دنیا هیچ اقدامی انجام نمی دهند و حتی در زمانی که این موضوع اتفاق می افتد و جهان رو به نابودی است همه ی شخصیت ها بدون هیچ نقشه و اقدام خاصی به مسخره ترین اشکال ممکن می میرند و جارموش پازل خود را تکمیل می کند ، از نظر جارموش جامعه فعلی ما به حدی اسیر روزمرگی و مصرف گرایی است که محکوم به نابودی است آن هم نه افتخار آمیز ، نابودی مسخره و پوچ و بی هدف! جارموش در The Dead Don’t Die معتقد است که جامعه ما هیچ نقشه ای برای فرار از نابودی ندارد و فقط نظاره گر نابودی روز افزون خود می باشد. جارموش برای بیان واضح این موضوع از تیکه کمدی دیگری استفاده کرده است : کلیف در صحنه ای که او و رونالد داخل خودرو در وسط قبرستان گیر افتاده اند و زامبی ها از دور تا دور خودرو را گرفته و هیچ راه فراری برای آنها نگذاشته اند با تعجب از رونالد می پرسد که ” چطوری با وجود این همه اتفاق عجیب انقدر آرومی ؟” و رونالد جواب بی مزه و در عین حال تامل برانگیزی را می دهد و می گوید ” فیلمنامه را خوندم! جیم فیلنامه کامل رو بهم داد و خوندم! ” رونالد از همه چیز مطلع بوده است اما هیچ نقشه یا اقدامی برای رهایی نکرده است مانند جامعه ی مورد نقد قرار گرفته ی ذهنِ جیم جارموش.

نقد و بررسی فیلم The Dead Don't Die

فیلم The Dead Don’t Die مملو از شخصیت های اضافیست. از کاراکترهایی که به نظر می رسد نقشی در داستان داشته باشند اما هیچ نقشی ندارند برای مثال شخصیت بابی ویگینس و ۳ جوانی که به عنوان مسافر به شهر می آیند. شما در ابتدا با برخورد این ۴ شخصیت در پمپ بنزین احساس می کنید در ادامه فیلم شخصیت های مهمی هستند و حتی جارموش برای بازی کاراکتر Zoe از Selena Gomez استفاده کرده است! اما کاراکتر هایی کاملا خنثی هستند . یا ۳ نوجوانی که در مجموعه ای که مشابه به یک ندامتگاه هستند و در طول فیلم چند بار به آنها پرداخته می شود اما هیچ تاًثیری در داستان ندارند.

اما موضوع این شخصیت های پراکنده و اضافی چیست ؟ موضوع این است که جارموش هدفش همین بوده که با پر کردن داستان با کلی شخصیت اضافی و به درد نخور جامعه امروزی مارا نقد کند . نکته جالب دیگر شخصیت پردازی فیلم The Dead Don’t Die شخصیت هرمیت باب (با بازی Tom Waits) است ، تنها دیوانه ی عاقل داستان!

نقد و بررسی فیلم The Dead Don't Die

هرمیت باب کاراکتری است که در جنگل زندگی می کند و شبیه بی خانمان هاست و در ابتدای فیلم او را دیوانه ای جنگلی می پندارید اما به مرور متوجه می شوید که او که از زندگی مصرف گرا و دیجیتالی دل کنده و به طبیعت پناه برده است از سایر شخصیت ها باهوش تر و هدفمند تر است و از معدود شخصیت هایی است که جان سالم به در می برد. نکته ریز دیگری که می توان از طرف فیلمساز هدفمند قلمداد کرد زنده ماندن و مردن شخصیت هاست تقریبا تمامی شخصیت های اصلی داستان می میرند اما کدام شخصیت ها ؟ آنهایی که درون جامعه اند و بی هدف زندگی می کنند. اما چه کسانی زنده می مانند ؟ هرمیت باب جنگلی دیوانه که از جامعه امروزی فرار کرده و به انزوا پناه برده است و ۳ نوجوانی که از ابتدا بیش از بقیه می دانند که چه بلایی بر سر دنیا می آید و در انتها می توان گفت جارموش با فراری دادن و زنده نگه داشتن آنها و آخرین دیالوگشان که نشان می دهد می دانند به کجا می روند ، امید به رهایی و فرار از این آخر و عاقبت بدی که بارها توسط شخصیت رونالد در فیلم تکرار می کند در دست نوجوانان می بیند و امیدوار است که نوجوانان و جوانان آینده ناجی جامعه امروزی ما باشند.

نقد و بررسی فیلم The Dead Don't Die

حتی زامبی ها هم در این فیلم تفاوت هایی با زامبی های دیگری که دیده ایم دارند. زامبی های داستان جارموش وقتی که از مرگ برمیخیزند به دنبال کاری می روند که در زندگی به آن مشغول بوده اند برای مثال کودکان به دنبال خوراکی ها و اسباب بازی ها می روند ، ورزشکاران به زمین های ورزشی می روند و افرادی که به گوشی ها و زندگی مجازی وابسته اند حتی پس از اینکه به شکل زامبی از مرگ برگشته اند همچنان گوشی در دست بیهوده و زامبی وار به این طرف و آن طرف می روند و کنایه ای تلخ به وابستگی های دنیوی جامعه وارد می کند.

از بازی خوب بازیگران The Dead Don’t Die هم نمی توان گذشت ، Adam driver در سال های اخیر به خوبی نشان داده که چقدر بازیگر توانایی است و به خوبی از عهده نقش هایی که بر عهده می گیرد بر می آید و یکی از دلایلی که تا پایان به تماشای این فیلم می نشینید بازیگری اوست. همچنین Bill Murray و Tilda Swinton نیز کاملا حرفه ای و به خوبی نقش خود را ایفا کرده اند.

نتیجه گیری…

امتیاز سایت ساعت هفت

امتیاز فیلم The Dead Don’t Die

متوسط

در صورتی که به دنبال تماشای یک فیلم جذاب هستید قطعا فیلم The Dead Don’t Die شما را ناامید خواهد کرد اما اگر از طرفداران فیلم‌های خاص و کارهای جارموش و مفاهیمی که مطرح می‌کند هستید شما را به تماشای آن دعوت می‌کنیم.

امیدواریم از مطلب ” نقد و بررسی فیلم The Dead Don’t Die ” لذت برده باشید تا بعد…

آخرین مطالب به روز شده

آخرین مقالات اختصاصی

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها