بررسی فیلم A beautiful Mind / زیبا امّا خیالی

فیلم “ذهن زیبا” (A beautiful Mind) یک درام-زندگی‌نامه‌ایِ آمریکایی به کارگردانی “ران هاوارد” (Ron Howard) است. این فیلم براساس کتابی با همین نام نوشته‌ی “سیلویا ناسار” (Sylvia Nasar) ساخته شده و فیلم‌نامه آن بوسیله‌ی “آکیوا گلدزمن” (Akiva Goldsman) نوشته شده است. از بازیگران این فیلم میتوان به “راسل کرو”(Russell Crowe)،”جنیفر کانلی” (Jennifer Connelly)،”اد هریس” (Ed Harris)،”پُل بتانی” (Paul Bettany) و “کریستوفر پلامر” (Christopher Plummer) اشاره کرد. این فیلم در هشت رشته نامزد دریافت جایزه اسکار بود که در نهایت موفق به کسب چهار جایزه (بهترین فیلم،بهترین کارگردان،بهترین فیلم‌نامه اقتباسی و بهترین بازیگر نقش مکمل زن) گردید. فیلم A.Beautiful.Mind علاوه براینکه مورد تحسین بسیاری از مردم و منتقدین قرار گرفت، بدلیل تعریف اشتباه واقعیت نیز بشدت مورد انتقاد قرار گرفت. اما سازندگان فیلم معتقد بودند که این یک نمایش دقیق و واقعی از زندگی جان نش نبوده است. این فیلم در تاریخ ۲۱ دسامبر ۲۰۰۱ در سینماهای آمریکا به اکران رسید. این فیلم که با بودجه‌ای ۵۸ میلیون دلاری ساخته شده بود،در نهایت توانست ۳۱۳ میلیون دلار در سطح جهانی فروش کند. این رقم برای فیلمی زندگی‌نامه‌ای بسیار قابل توجه می‌باشد که مسلماً یکی از دلایل فروش بالای آن حضور “راسل کرو” گلادیاتور سینمای جهان بوده که در آن زمان بسیار مورد توجه رسانه‌ها و مردم جهان قرار داشت. با سایت ساعت هفت با ” بررسی فیلم A beautiful Mind ” همراه باشید.

برترین‌ فیلم‌های اسکار 

در بخش جدید سایت ساعت هفت قصد داریم تا نگاهی به برندگان اسکار از سال 2000 تا 2020 بیندازیم و هر یک را به صورت جداگانه مورد بررسی قرار دهیم. متن پیش رو برترین فیلم اسکار سال 2002 می‌باشد. برای دیدن لیست کامل اسکاری های هر سال کلیک کنید….

خلاصه داستان:

این فیلم به اتفاقاتِ زندگیِ ریاضیدانِ مشهور و برنده‌ی جایزه نوبل “جان فوربز نَش” از زمان ورودش به دانشگاه پرینستون تا زمان دریافت جایزه نوبل می‌پردازد. در ابتدا او را جوانی نابغه و متفاوت میبینیم که در تلاش برای بدست آوردن جایگاهش در دنیا می‌باشد. اما خیلی زود با‌استعداد و پشتکارش موفق به ارائه‌‌ی تئوری(تعادل نَش) می‌شود که پایه‌های علم اقتصاد را دچار تحول می‌کند. سپس در ادامه نحوه‌ی آشنایی او با همسرش آلیشیا و مشکلاتی که بیماریش (اسکیزوفرنی) برایش در زندگی کاری و شخصیش ایجاد می‌کند را میبینیم که….

بررسی فیلم A beautiful Mind

     فیلم تمامی جنبه‌های زندگی شخصی جان نَش را تحریف کرده است و ذهنی زیبا اما خیالی را به تصویر کشیده است‌.

بررسی فیلم A beautiful Mind “زیبا امّا خیالی”

تماشای فیلم A beautiful Mind از آن تجربه‌هایی انگشت‌شماری است که در آنِ واحد میتواند لذت‌بخش و مایوس‌کننده باشد. فیلم همانند بسیاری از آثار زندگی‌نامه‌ای با ریتمی رئال آغاز می‌شود و ماجراهای داستان، بسیار سریع و پشت سرهم اتفاق می‌افتد. سپس در اواسط فیلم شما با غافلگیری بزرگ روبرو می‌شوید (البته این غافلگیری برای کسانی خواهد بود که کتاب را مطالعه نکرده باشند و با زندگی‌نامه‌ی جان نَش آشنایی ندارند) که داستان را پیچیده‌ و درگیرکننده می‌‌کند. در ادامه فیلم نگاهی نزدیک‌تر و البته دوپهلو به زندگی شخصی و کاری نَش می‌اندازد که شما را عمیقاً متاثر خواهد کرد. این همان چیزهایست که دیدن این فیلم را برایتان لذت‌بخش خواهد کرد. اما از طرفی نمیتوان به عنوان یک فیلم بیوگرافی احترام خاصی برای آن قائل بود. فیلم تمامی جنبه‌های زندگی شخصی جان نَش را تحریف کرده است و ذهنی زیبا اما خیالی را به تصویر کشیده است‌. بیشتر بنظر می‌رسد که این فیلم یک اثر شخصی برای سازندگان باشد که واقعیت ماجرا نقش چندانی در آن ندارد و این همان چیزی‌ست که فیلم را مایوس‌کننده می‌کند. حال این سوال پیش می‌آید که چگونه فیلمی که نخستین و مهم‌ترین اصل (متعهد بودن به واقعیت) در ساخت فیلم‌های ژانر بیوگرافی را نادیده گرفته است. بعنوان بهترین فیلم سال در مهم‌ترین رویداد سینمایی جهان (مراسم اسکار) انتخاب می‌شود. جواب این سوال بسیار آسان است این فیلم توسط تیمی بسیار حرفه‌ای و کاربلد ساخته شده است.

بررسی فیلم A beautiful Mind

     راسل کرو تنها طی دو سال و با بازی در دو فیلم “گلادیاتور” و “ذهن زیبا” ره صد ساله را یک ساله پشت سر گذاشت

در فیلم “ذهن زیبا” ما راسل کرو را بعنوان بازیگر نقش اصلی میبینیم که سال قبلش با فیلم حماسی و افسانه‌ای “گلادیاتور” علاوه بر کسب جایزه اسکار توانست به شهرتی جهانی برسد. راسل کرو تنها طی دو سال و با بازی در دو فیلم “گلادیاتور” و “ذهن زیبا” ره صد ساله را یک ساله پشت سر گذاشت. او توانست تمامی جوایز مهم سینمایی (اسکار،گلدن گلوب،بفتا،انجمن بازیگران و…) را با بازی در این دو فیلم کسب کند. چیزی که آینده حرفه‌ای او را بسیار تحت تاثیر قرار داد و انتخابهایش را بسیار مشکل کرد که البته فرصت پرداختن به این موضوع را در این مقاله نداریم. اما همینقدر کافی است که بگوییم نقش‌آفرینی او در فیلم “A beautiful Mind” آنچنان جذاب و باورپذیر بوده که به‌ راحتی از ذهن سینما دوستان پاک نخواهد شد.

بررسی فیلم A beautiful Mind

        کانلی نیز همانند کرو درست یک سال پس از حضور در فیلم متفاوت و استثنایی “مرثیه‌ای بر یک رویا” ساخته‌ی “دارن آرونوفسکی” در این فیلم به ایفای نقش پرداخت…

در کنار کرو ما “جنیفر کانلی” زیبا و جذاب را مشاهده می‌کنیم که او نیز سال‌های درخشان دوران کاریش را سپری می‌کند. کانلی نیز همانند کرو درست یک سال پس از حضور در فیلم متفاوت و استثنایی “مرثیه‌ای بر یک رویا” ساخته‌ی “دارن آرونوفسکی” در این فیلم به ایفای نقش پرداخت. جایی که اینبار بازیِ پراحساس و قدرتمندش بسیار مورد تحسین قرار گرفت و نخستین و تنها جایزه اسکارش را برایش به ارمغان آورد. اما مسلماً بیشترین اعتبار را از موفقیت این فیلم “ران هاوارد” کسب خواهد کرد. کارگردانی که با هوش و درایتش فیلم‌نامه‌ای نچندان مطمئن را به فیلمی درخور و تماشایی تبدیل کرده است. هاوارد در این فیلم نه تنها در انتخاب بازیگران (منظور انتخاب بازیگرانی است که به دیده شدن و موفقیت فیلمش کمک کنند نه اینکه بهترین انتخاب‌های ممکن باشند) بلکه در بکارگیری تک تک اعضای پشت صحنه بسیار زیرکانه و باتدبیر عمل کرده است. برای مثال موسیقی “جیمز هورنر” آهنگساز مشهور هالیوودی که موسیقی آثار بزرگی همچون “شجاع دل”،”تایتانیک”،”تروی”،”آواتار” و غیره را بعهده داشته است،حال و هوای سکانس‌های مختلف فیلم را بخوبی به شما منتقل می‌کند. همینطور تدوین فوق‌العاده‌ی فیلم که بخوبی شما را در جریان اتفاقات داستان نگه می‌دارد و نمی‌گذارد بینندگان درگیر موضوعات فرعی شوند. این توضیحات را میتوان به دیگر عوامل این فیلم همچون طراحی صحنه،طراحی لباس،گریم و…نیز بسط داد که همگی در کارشان عالی بوده‌اند. پس بطورکلی میتوان گفت که دلیل موفقیت این فیلم تیم حرفه‌ای و شگفت‌انگیز سازنده‌اش بوده‌ است.

بررسی فیلم A beautiful Mind

جان نَش:
منطق واقعاً چیست؟
کی تصمیم گیرنده‌ی استدلاله
این جستجو منو به دنیای فیزیک،متا فیزیک و توهمات برده و برگردونده
و من مهم‌ترین کشف کاریمو کردم
مهمترین کشف زندگیم
فقط در معادله‌هایِ مرموزِ عشق میشه دلایلِ منطقی رو یافت
بودن من در اینجا فقط بخاطر توئه
تو دلیل بودن منی
تو همه‌ی دلایل منی…

نتیجه گیری…

در آخر میتوان گفت A beautiful Mind فیلمی‌ست که تعهداتی بیشتر از پرداختن به واقعیت را دنبال کرده است. در این فیلم به ما نشان می‌دهند که چه چیزهایی در زندگی ارزش جنگیدن را دارند و اینکه گاهی باید بجای تسلیم شدن بایستیم و بجنگیم. مسلماً اگر بخواهیم صرفاً داستان این فیلم را مورد بررسی قرار دهیم با مشکلات و تناقض‌های بسیاری روبرو میشویم. اما از اینها گذشته “ذهن زیبا” فیلمی خوش‌ساخت و حاصل تلاش گروهی کاربلد و هنرمند است. در این فیلم با ذهن زیبا اما خیالیِ یک نابغه همراه می‌شویم و زندگی تلخ و شیرین او را مرور می‌کنیم. تماشای این فیلم برای علاقه‌مندان به ژانر درام-بیوگرافی تجربه‌ای متفاوت و جالب خواهد بود و اگر کمی خوشبین باشیم احتمالا میتواند دیگر مخاطبین را نیز راضی نگه دارد.

فیلم A beautiful Mind

بررسی فیلم A beautiful Mind
بررسی فیلم A beautiful Mind

نمره سایت ساعت 7

(خیلی خوب)

(خیلی خوب)

زیبا اما خیالی

“ذهن زیبا” فیلمی خوش‌ساخت و حاصل تلاش گروهی کاربلد و هنرمند است. در این فیلم با ذهن زیبا اما خیالیِ یک نابغه همراه می‌شویم و زندگی تلخ و شیرین او را مرور می‌کنیم. تماشای این فیلم برای علاقه‌مندان به ژانر درام-بیوگرافی تجربه‌ای متفاوت و جالب خواهد بود و اگر کمی خوشبین باشیم احتمالا میتواند دیگر مخاطبین را نیز راضی نگه دارد.

امیدواریم از مطلب ” بررسی فیلم A beautiful Mind ” لذت برده باشید…

آخرین مطالب به روز شده

آخرین مقالات اختصاصی

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها