بررسی فیلم Extraction / عملیات نجات

فیلم Extraction یا استخراج (عملیات نجات) فیلمِ پر خرج دیگری از شبکه ی نت فلیکس است که در تاریخ ۲۴ آپریل ۲۰۲۰ از سوی این شبکه منتشر شده است. این فیلمِ اکشن به کارگردانی Sam Hargrave که پیشتر به عنوان بدلکار  مخصوصا در سری  فیلم های مارول حضور درخشان داشت و این اولین کارگردانی فیلم بلند او محسوب می شود، ساخته شده است . همچنین  نویسندگی این عنوان را Joe Russo بر اساس رمان گرافیکی”ciudad “بر عهده داشته است. از جمله بازیگران مطرح فیلم می توان به Chris Hemsworth (در نقش تایلر تایلر رِیک) (که یکی از تهیه کنندگان اصلی فیلم نیز محسوب می شود) ، Rudhraksh Jaiswal (در نقش اوی مَهَجان)  و Golshifteh Farahani (در نقش نیک خان) اشاره کرد. با سایت ساعت هفت با بررسی فیلم Extraction همراه باشید.

فیلم Extraction

خلاصه داستان…

پسرِ سر کرده‌ی یکی از بزرگترین باندهای موادِ مخدرِ هند ( اوی مَهَجان) توسط تبهکارِ رقیبِ خود که یکی از بزرگترین باندهای مواد مخدر بنگلادش را در اختیار دارد ، ربوده می‌شود. برای نجات او ،” تایلر رِیک ” به همراه یک گروه پشتیبانِ حرفه‌ای به رهبریِ “نیک خان” (با بازی گلشیفته فراهانی) توسط پدر او که در زندان است، استخدام می‌شوند. ماموریت در بنگلادش با پیدا کردن پسر و نجات او آغاز می‌شود اما تمام نیروهای شهرِ داکا در بنگلادش برای از پا در آوردن تایلر  دست به کار می‌شوند تا او و پسر را بکشند اما اتفاقات فیلم به اینجا ختم نمی‌شود ‌‌و …

بررسی فیلم Extraction

“امین علیرضائی”

فیلم Extraction یک فیلم اکشن هیجانی می‌باشد که بیشتر بر پایه‌ی اکشن‌هایش ساخته شده‌است. اکشن‌های فیلم پر تنش است و بیشتر از اسلحه و سلاح‌های جنگی در طی درگیری‌های فیلم استفاده شده و نبردهای تن به تن نیز در بخش‌هایی از آن دیده می‌شود. اکشن‌ها، فیلم را شبیه به منطقه‌ی جنگی کرده و ابتدا تا انتهای فیلم درگیری و خشونت در آن دیده می‌شود و صحنه‌های هیجان‌انگیز بی‌وقفه در فیلم به نمایش گذاشته می‌شود. همچنین به خاطر افزایش هیجان، صحنه‌های اکشن کاملا پشت سر هم و از نزدیک فیلم برداری شده تا حس هیجان بیشتری به بیننده در موقع دیدن آنها منتقل شود.

یکی از نکات منفی در بخش اکشن‌ها را می‌توان،  اغراق‌های بیش از حد آنها دانست ، که فیلم را از مسیر درست خود دور می‌کند. همچنین نمونه فیلم‌هایی که یک نفر چند ده نفر را از پیش رو بر می‌دارد و پیش می‌روند، پیش‌تر به کررات در نمونه فیلم‌های مشابه دیده شده  و صحنه‌ی جدیدی در فیلم از این نظر دیده نمی‌شود. فیلم تلفیقی از صحنه‌های تعقیب و گریز با ماشین ، انفجار ، استفاده از سلاح‌ها و جلوه‌های ویژه‌ی مختلف است که به هر چه هیجان انگیزتر شدن فیلم کمک کرده است.

از دیگر نکات منفی فیلم می توان به داستان تکراری و قابل پیش بینی آن اشاره کرد. در کل فیلم فاقد داستانی منسجم و شخصیت پردازی قابل قبول است و شخصیت‌ها کاملا بدون عمق و سطحی ساخته شده‌اند و فیلم فقط به واسطه‌ی اکشن‌هایش بیننده را پای خود نگه می‌دارد. هر چند اکشن‌های آن نیز به مرور زمان و به خاطر تکرار بیش از حد صحنه‌های شبیه به هم ،  خسته کننده می‌شود‌.

تایلور شخصیت اصلی فیلم یک سرباز کهنه کار و زخم خورده است. او برای نجات پسر وارد ماموریت می‌شود اما در میانه‌ی راه به خاطر پرداخت نکردن پول توسط پدرِ پسر گروگان گرفته شده، ماموریت از طرف افراد بالا دستی لغو می شود و دستور داده می‌شود که او تنها جان خود را نجات دهد اما تایلور به خاطر مسائل شخصی و عذاب وجدانی که دارد ، می‌ماند و ماموریت را به پایان می‌رساند. بازی Chris Hemsworth در نقش تایلور علاوه بر اینکه صحنه‌های اکشن را پر شور کرده، باعث بوجود آوردن صحنه‌های احساسی خوبی در طول فیلم شده است که از این نظر بیننده را راضی نگه می‌دارد و می‌تواند یکی از نکات مثبت فیلم محسوب شود.

از آن طرف Rudhraksh Jaiswal که نقش اوی مَهَجان را در فیلم برعهده دارد نمی‌تواند آنچنان که باید و شاید احساس یک فردِ گروگان گرفته شده را به مخاطب منتقل کند و در گیر و دار سرعتِ بیش از حد فیلم او نقش یک شخصیت کُند و بدون عمق را ایفا می‌کند که به خاطر نقش اساسی که در فیلم دارد به کلیت فیلم لطمه وارد می کند.

یکی از نکات جالب فیلم Extraction برای ما ایرانی‌ها حضور گلشیفته فراهانی در نقشی کوتاه (نیک خان) در طول فیلم است. می توان گفت استعدادهای فوق العاده‌ی او در بازیگری در هالیوود به بار نشسته است و او کم کم در نقش های کوتاه و بلند به بازی گرفته می‌شود. هر چند این نوع فیلم‌ها نمی‌تواند پتانسیل این بازیگر که نقش آفرینی‌های خوبی از او در ایران دیده بودیم را به طور کامل به نمایش بگذارد و امیدواریم او در نقش‌های بیشتر و جدی‌تری در آینده حضور پیدا کند.

فیلم Extraction  بیشتر در مورد احساسِ پشیمانی و قدم گذاشتن در راه جبران کارهای گذشته است و اینکه حتی شجاعترین انسان‌ها نیز در مواجهه با از دست دادنِ عزیزانشان ترس و واهمه دارند. همچنین فیلم در مورد سوء استفاده از کودکان و به کارگیری آنها در کارهای خلاف نیز صحنه‌هایی را به نمایش می‌گذارد. کودکانی که مانند یک وسیله و ابزار از آنها استفاده می‌شود و با تحریک احساسات آنها جهتِ فکری آنها مشخص می‌شود.

امتیاز: 60/100

نقد دیگر:

“مسعود چراغی”

فیلم extraction اثری که برای ما بینندگان ایرانی حال و هوای فراتر از تماشای یک فیلم را دارد. تا حالا برای همگی ما فیلمبازان پیش آمده که فیلمی را با ذهنیتی مثبت آغاز و آن فیلم در پایان ناامیدمان کند یا این که بالعکس انتظار تماشای فیلمی معمولی را داشته باشیم ولی در انتها غافلگیر شویم. فیلم استخراج در دسته دوم قرار می گیرد. شما در نگاه اول به کادر سازنده فیلم و وجود بازیگرانی شناخته نشده از سایر کشور ها تا حدودی انتظار دارید که فیلمی متوسط را ببینید اما extraction شما را متعجب خواهد کرد.

فیلم استخراج ساخته سام هارگریو می باشد کارگردان بسیار جوانی که اولین تجربه خود را به عنوان کارگردان تجربه می کند و نمره قبولی را به عنوان یک فیلمساز اولی می گیرد . فیلمبرداری فیلم در چند کشور مختلف نظیر هند، تایلند و بنگلادش انجام گرفته است.

نکته ای جالب در مورد فیلم استخراج انتخاب نام فیلم بوده است که در طول فرآیند تولید بارها تغییر کرد و در نهایت در زمان پخش تریلر تصمیم نهایی extraction شد. نام هایی مانند داکا یا out of the fire نام های قبلی این فیلم بودند.

سام هارگرایو برای نقش اول استخراج از کریس همسورت بازیگر مطرح و پرطرفدار استفاده کرده تا بینندگان را جذب تماشای فیلم اول خود کند اما برای ما ایرانی ها کریس همسورت جاذبه تماشای فیلم نیست بلکه حضور گلشیفته فراهانی بازیگر دوست داشتنی کشورمان این بار در نقشی کاملا پررنگ‌ و اصلی حال و هوای این فیلم را خاص کرده است.

این بار گلشیفته برخلاف نقش هایی که قبلا به او داده میشد و حضور کمرنگ در جریان فیلم هایش نقشی کاملا تاثیرگذار دارد و حضور و موفقیت روزافزون او در سینمای جهان ما بینندگان ایرانی را خشنود و مفتخر می کند.

کشور ما استعداد های بازیگری فوق العاده با پتانسیل بسیار بالایی دارد که متاسفانه به خاطر محدودیت های موجود امکان شکوفایی در عرصه بین المللی را ندارند و اگر این محدودیت ها نبود ما قطعا از تماشای گلشیفته فراهانی عزیز یا پیمان معادی دوست داشتنی در عرصه بین المللی هیجان زده نمیشدیم و امری عادی به نظر می رسید.

فیلم استخراج خبر خوبی برای طرفداران سریال محبوب stranger things دارد و آنها می توانند بازیگر محبوبشان دیوید هاربر را در فیلم ببینند.  در مورد سایر بازیگران فیلم می توان به بازی خوب Randeep Hooda بازیگر هندی اشاره کرد که به خوبی توانسته نقشش را دراورد و احساسی که معمولا در چنین فیلم های چند ملیتی به شما دست می دهد و بازی بازیگران مصنوعی به نظر می رسد در بازی او دیده نمی شود و نمره قبولی می گیرد.

فیلم استخراج دارای ریتم خوبی است و کاملا از ابتدا تا پایان شما را سرگرم نگه می دارد فیلم برداری خوب در صحنه های مبارزه و تعقیب و گریز هیجان را کاملا به شما منتقل می کند و با اینکه فیلم نسبت به فیلم هایی همچون 6 underground یا Hobbs & Shaw با امکانات و بزاعت کمتری ساخته شده است اما کاملا قدرت مقایسه و رقابت با آن ها را دارد و حتی با توجه به استفاده کمتر از قوه تخیل و نزدیکتر بودن به حقیقت می تواند حس بهتری را به شما منتقل کند.

از نقاط ضعف Extraction می توان به جلوه های ویژه در برخی از صحنه ها اشاره کرد مانند صحنه تصادف و چپ شدن کامیون و انفجار آن یا به طور کلی برخی انفجار ها و دود ها خیلی طبیعی ساخته نشده که می تواند به بزاعت و بودجه فیلم برگردد.

در داستان فیلم تایلر راک‌ ( کریس همسورت) مزدوری است که با توجه به حوادث گذشته زندگی شخصی اش تمایل خاصی به زنده ماندن ندارد به همین دلیل پا به عملیات خطرناکی برای نجات جان پسر مواد فروش معرف هندی که به دست دشمن دیرینه اش ربوده شده می گذارد و . . ‌ .

” تو با افتادن در رودخانه غرق نمی شوی

بلکه با غوطه ور ماندن در آن غرق می شوی “

در صورتی که احساس نیاز به هیجان و بالا رفتن آدرنالین خونتان را دارید سایت ساعت هفت شما را به تماشای فیلم هیجان انگیز extraction دعوت می کند.

امتیاز: 70/100

نتیجه گیری…

امتیاز سایت ساعت هفت

امتیاز فیلم Extraction

بررسی فیلم Extraction / عملیات نجات 1

در آخر باید گفت، اگر به دنبال دیدن یک فیلم هیجان انگیز، پر از صحنه های اکشن و زد و خورد می‌گردید تا کمی حال و هوایتان در این روزها عوض شود، فیلم Extraction همان فیلمی است که به دنبالش هستید. هر چند فیلم بدون نقصی نیست و فاقد داستان قوی، شخصیت پردازی است و پر از صحنه های اغراق آمیز می‌باشد. با این حال فیلم ضعیفی محسوب نمی‌شود و ارزش یکبار دیدن و سرگرم شدن را دارد.

امیدواریم از خواندن مطلب ” بررسی فیلم Extraction ” لذت برده باشید تا بعد…

آخرین مطالب به روز شده

اشتراک در
اطلاع از
guest
1 دیدگاه
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
trackback

[…] بررسی فیلم Extraction / عملیات نجات […]