بررسی فیلم Nightmare Alley

کوچه کابوس/ Nightmare Alley فیلمی درام، جنایی به نویسندگی و کارگردانی “گیرمو دل تورو” است که از روی نمایشنامه‌ای به همین نام  اثر William Lindsay Gresham محصول سال 1946 ساخته شده است. در سال 1947 نیز فیلمی با اقتباس از این فیلم‌نامه به کارگردانی به همین نام ساخته شده است. فیلم کوچه کابوس در تاریخ ۱۷ دسامبر ۲۰۲۱ در سینماهای سراسر دنیا اکران شد و چند روزی است که کیفیت مناسب آن در اینترنت منتشر شده است. این فیلم در حالی که ۶۰ میلیون دلار بودجه برای ساخت آن صرف شده بود تنها ۲۳ میلیون دلار در باکس آفیس جهانی بدست آورد که یک شکست تجاری برای سازندگان فیلم محسوب می‌شود. در ادامه با بررسی فیلم Nightmare Alley همراه شما هستیم.

بررسی فیلم Nightmare Alley

مطلب مرتبط: مورد انتظارترین فیلم های سال 2022

خلاصه داستان فیلم Nightmare Alley

داستان فیلم در مورد جوان سردرگمی به نام “استانتون کارلایل” با بازی بردلی کوپر است که به دنبال کشف مسیر زندگی خود می‌باشد. در این راه او وارد یک سیرک می‌شود و در آنجا با شخصیت‌های گوناگونی آشنا می‌شود و در ادامه وارد بازی خطرناکی شده و با تصمیماتش قدم در کوچه‌ی کابوس می‌گذارد و…

بررسی فیلم Nightmare Alley / مرز باریک بین صعود و سقوط

قصد داریم به بررسی اثری قابل احترام و زیبا به نام کوچه کابوس بپردازیم. این فیلم جدیدترین اثر از کارگردان برنده جایزه اسکار “گیرمو دل تورو” است که به خاطر فیلم The Shape of Water در سال 2018 برنده جایزه اسکار شده است. کارگردانی که کاملا در حال پیمودن روندی رو به جلو است و آثار او پیشرفت چشمگیری داشته‌اند و خطاب کردن او به عنوان یکی از کارگردان برجسته سینما اغراق آمیز نیست. “دل تورو” علاوه بر کارگردانی در قامت تهیه کننده فیلم به همراهی بردلی کوپر و J. Miles Dale (که سابقه همکاری موفقی در فیلم shape of water با هم داشتند) حضور یافته است. همچنین فیلمنامه فیلم هم کاری از خود دل تورو به همراهی کیم مورگان می‌باشد که اقتباسی از رمان Nightmare Alley اثر ویلیام لیندزی است.

بررسی فیلم Nightmare Alley

فیلم کوچه‌ی کابوس فیلمی است که در میان ترافیک فانتزی سازان و فیلم‌های ابرقهرمانی حال حاضر، احترام و اصالت سینما را یادآور می‌شود و مجموعه‌ای کامل از عناصری است که هرکدام از واجبات یک اثر سینمایی خوب و قابل تامل محسوب می‌شوند. یک تریلر معناگرا با داستانی نه چندان پیچیده ولی پرمفهوم که با زرق و برق کافی چشمان بینندگانش را جلا می‌دهد و آنها را درگیر داستانش می‌کند. این فیلم بدون شک یکی از بهترین فیلم های ۲۰۲۱ می‌باشد و تا کنون نیز نقدهای مثبتی دریافت کرده است. از نظر کارگردانی،”دل تورو” توانسته است به خوبی فضای مدنظر خود را خلق کند و حسی که در پایان فیلم قصد القای آن را داشته به خوبی به بیننده منتقل می‌شود و در میان نکات مثبت فیلم می‌توان آغاز و مخصوصا پایان‌بندی آن را مثبت‌ترین بخش آن دانست و کارگردان با این پایان بندی زیبا بیننده را به تحسین واداشته است و به فکر فرو می‌برد.

تصویربرداری حرفه‌ای و کاملا منطبق با داستان، از دیگر زیبایی‌های کوچه کابوس محسوب می‌شود. “دن لاستسن” به خوبی باهنر خود چشمان شما را به تصویر خیره نگه می‌دارد و از نظر تکنیکی بدون نقص عمل می‌کند. از عناصری که به دل تورو و لاستسن در خلق تصاویر زیبا کمک شایانی کرده می‌توان به گریم، نورپردازی، طراحی صحنه و طراحی لباس خوب فیلم اشاره کرد، که تمامی این موارد دست به دست هم داد‌ه‌اند که چشمان شما اثری درخور را ببینند و از دیدن آن لذت ببرد.

بررسی فیلم Nightmare Alley

اما بزرگترین نکته فیلم کوچه کابوس در زمینه بازیگری است که به شدت درخشان است. تیم بازیگری قدرتمند با نمایشی چشم نواز توانسته‌اند نمره قبولی کسب کنند. به جرات می‌توان گفت بازیگران در کوچه کابوس بدون اشتباه و همگی در غالب نقشی که به آنها داده شده قدرتمند ظاهر شده و افراط و تفریطی در بازی‌هایشان مشاهده نمی‌شود. سردمدار ستارگان فیلم بردلی کوپر است. بردلی کوپر در چندسال اخیر بارها ثابت کرده است که تا چه میزانی میتواند بازیگری توانا باشد اما متاسفانه نام او نیز در لیست “کمتر مورد توجه قرار گرفته شدگان هالیوود” مانند جیک جیلنهال یا همین ویلیام دفو که در همین فیلم نیز درخشیده‌اند قرار گرفته و به میزانی که مستحق آن بوده، توجه دریافت نکرده است.

بررسی فیلم Nightmare Alley

بازی کیت بلانشت هم که کاملا ثابت شده است و در کوچه کابوس نیز همانطور که کاملا انتظار می‌رفت حرفه‌ای و چشمگیر بازی کرده است. رونی مارا بازیگری است که شخصا به خاطر نمایش فوق العاده‌ای که در فیلم The Girl with the Dragon Tattoo داشت از طرفداران او هستم و تقریبا از پس تمامی نقش‌هایی که به او داده شده به خوبی برآمده است اما می‌توان گفت بازیگری او و نقش‌هایش در سایه سایر بازیگران قرار می‌گیرد و هنرنمایی او به شکل درست دیده نمی‌شود. بازی در نقش‌های مکملی که نقش اول‌های آن میدرخشند باعث شده که رونی مارا نتواند به آن میزانی که بعد از The Girl with the Dragon Tattoo انتظار می‌رفت بدرخشد و باید کم کم خود را از نقش مکمل و در سایه قرار گرفتن رها کند و پتانسیل واقعی‌اش را به نمایش درآورد. در کل کوچه کابوس از نظر بازیگری بسیار باشکوه است و نمره قابل قبول دریافت می‌کند.

در میان تمام نکات مثبت اشاره شده می‌توان به شخصیت‌‌‌پردازی ضعیف و خرده اتفاقات شکل نگرفته داستان کوچه کابوس اشاره کرد که این موضوعات برای برخی بینندگان تیزبین‌تر می‌تواند دلسرد کننده باشند. زمینه داستانی شخصیت‌ها شکل نمی‌گیرد و آنها نمی‌توانند به کاراکترهای منحصر به فرد برایتان بدل شوند‌ پس بسیاری از اتفاقات جدی داستان به همین دلیل بدون تاثیر باقی می‌مانند. با اینکه فیلم دو ساعت و نیم است اما به برخی اتفاقات نه چندان پراهمیت بیش از حد پرداخت می‌شود. به طوری که برخی اتفاقات مهمتر بدون توضیح ول می‌شود و اجازه داده نمی‌شود داستان شکل منسجمی به خود بگیرد.

نتیجه گیری…

 در پایان می‌توان گفت که فیلم کوچه کابوس یک شاهکارِ تمام قد سینمایی نیست و دارای نکات مثبت و منفی خاص خود است اما از آثار قابل قبول سال ۲۰۲۱ سینماست ‌و با توجه به نکات مثبت ذکر شده ارزش زمانی که برایش می‌گذارید را دارد و می‌توانید از بازی‌های درخشان بازیگران فیلم و پایان‌بندی آن لذت ببرید.

فیلم Nightmare Alley

بررسی فیلم Nightmare Alley
بررسی فیلم Nightmare Alley

نمره سایت ساعت 7 (ارزش اثر)

(خیلی خوب)

(خیلی خوب)

صعود و سقوط

در پایان می‌توان گفت که فیلم کوچه کابوس یک شاهکارِ تمام قد سینمایی نیست و دارای نکات مثبت و منفی خاص خود است اما از آثار قابل قبول سال ۲۰۲۱ سینماست ‌و با توجه به نکات مثبت ذکر شده ارزش زمانی که برایش می‌گذارید را دارد و می‌توانید از بازی‌های درخشان بازیگران فیلم و پایان‌بندی آن لذت ببرید.

امیدواریم از مطلب “بررسی فیلم Nightmare Alley” لذت برده باشید تا بعد…

آخرین مطالب به روز شده

اشتراک در
اطلاع از
guest
1 دیدگاه
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
نادر
نادر

فیلم خوبی بود و آخر جذابی داشت
ممنون