بررسی بازی Alan Wake II 

آلن ویک ۲ یک بازی ترسناک بقا محصول سال 2023 است که توسط Remedy Entertainment توسعه یافته و توسط Epic Games Publishing منتشر شده است. بازی دنباله داستان آلن ویک پرفروش‌ترین رمان نویس ترسناک است که 13 سال در یک بعد جایگزین گیر افتاده است، با این حال او تلاش می‌کند با نوشتن یک داستان ترسناک که شامل یک مامور اف بی آی به نام ساگا اندرسون است، از این مخمسه فرار کند اما… در ادامه با بررسی بازی Alan Wake II در خدمت شما هستیم.

تگ مرتبط: نقد و بررسی بازی

مورد انتظارترین بازی‌ های سال 2023

بررسی بازی Alan Wake II

فرقه‌ی درخت

داستان Alan Wake II در دنباله‌ی شماره‌ی اول قرار دارد پس بهتر است مروری بر شماره‌ی اول داشته باشید زیرا ارجاعات زیادی به کاراکترها و قصه‌ی بازی اول در شماره‌ی دوم وجود دارد. ۱۳ سال بعد از ناپدید شدن نویسنده‌ی مشهور Alan Wake، یک سری قتل‌های زنجیره‌ای در شهر Btight Falls در ایالت واشینگتن اتفاق می‌افتد. بدین منظور FBI وارد عمل شده و مامور خودش ساگا اندرسون را به این شهر می‌فرستد تا به این قتل‌های زنجیره‌ای رسیدگی کند.

بازی Alan Wake II دارای سناریویی دقیق و پیچیدگی‌ای بسیار خوب است و به خوبی می‌تواند هر مدل بازیکنی را به سمت خود بکشاند. این اولین بازی‌ای خواهد بود که توصیه می‌کنم یکبار بازی را بر روی Story Mode انجام دهید (ساده‌ترین درجه سختی) تا تمام زوایای داستان را به خوبی درک کنید و بعداً خود را با درجات سختی بالاتر به چالش بکشید. زیرا داستان بازی از فیلم‌های آب‌، دوغ، خیاری چند وقته اخیر هالیوودی جذاب‌تر است! هر چقدر بیشتر در داستان پیش‌ می‌روید، تاریکی بیشتر شما را می‌بلعد و به این خوف و ترس، گرافیک بسیار بالای بازی را هم که اضافه کنید که تجربه‌ی شما را عمیق‌تر می‌کند. جنبه‌های فراطبیعی داستان که در ادامه به آن افزوده می‌شود، در ترکیب با گرافیک بالای بازی در جهت هرچه بیشتر ترساندن مخاطب خیلی خوب عمل کرده است. شخصیت‌پردازی بازی، ایجاد نزدیکی بین مخاطب با کاراکتری در بازی کنترلش را برعهده دارد، بخاطر داستان‌پردازی مناسب، به خوبی پیاده شده است و شما ساگا اندرسون را می‌فهمید و کاراکترها را به خوبی در داستان درک می‌کنید. انیمیشن‌های صورت و بروز دادن احساسات و نماهای بسته از کاراکترها در Alan Wake II نسبت به بازی‌ Death Stranding که همچین ویژگی‌ها و تکنولوژی‌ مشابهی را استفاده کرده بود یک قدم جلوتر رفته و احساسات و واکنش‌ها و رفتارهایی طبیعی‌تر را بوجود آورده و مرز بین واقعیت و مجازی را باریک‌تر از قبل کرده است.

غوطه‌ور در کابوس

در قیاس با Alan Wake I که ماجراجویی‌ای با درون‌‌مایه‌های وحشت بود، بازی Alan Wake II یک وحشت بقا است. در Alan Wake II دو Single-Player مجزا از هم را داریم که در یکی به عنوان ساگا و در دیگری با آلن بازی را پیش می‌برید و البته سکانس آغازین تنها با Saga و سکانس پایانی تنها با Alan قابل بازی هستند.

بررسی بازی Alan Wake II

چراغ‌قوه و سلاح‌گرم دو عضو جدانشدنی شما در کابوس‌نوردی هستند و چراغ‌قوه با Focus کردن از میزان باطری‌اش کاسته می‌شود. Focus چراغ‌قوه باعث ضعیف شدن دشمنان می‌شود و می‌توانید با اسلحه به آنها شلیک کنید تا از پا بیافتند. تعداد مهمات اندک و مدیریت آنها در کنار دخیره‌ کردن باطری برای چراق‌قوه دو موردی است که در درجات سختی بالا می‌تواند حسابی شما را در منگنه قرار دهد. چنانچه دشمنان به شما خیلی نزدیک شوند قابلیت جاخالی دادن دارید که کارایی بالایی دارد و برای Speedrun کردن بازی باید کاملاً در این مورد استاد شوید. در کنار کابوس‌نوردی در بازی، اِلمان جالبی به نام Mind Place وجود دارد که در هنگام بازی با شخصیت ساگا به آن دسترسی دارید. در Mind Place ساگا می‌تواند پرونده‌ی قتل‌های زنجیره‌ای، سرِنخ‌ها، تئوری‌ها و افکار خود را در مورد روند پیشرفت پرونده بیان کند. نقش شما در اینجا کنار هم قرار دادن سرِنخ‌هاست تا به تئوری‌های او رنگ واقعیت ببخشید تا بفهمید فرقه‌ی درخت و قتل‌ها و غیره چه ارتباطی با هم دارند و چگونه یک داستان واحد را تشکیل می‌دهند. این Mind Place به خوبی جنبه‌ی مرموزانه داستان را در خود گنجانده است. شما هرآنچه که به عنوان سرنخ در بازی پیدا می‌کنید را در این مکان طبقه‌بندی می‌کنید و شخصیت‌ها را دنبال می‌کنید و جنبه‌های اسرارآمیز Alan Wake II را واکاوی می‌کنید.

خیلی وقت بود که یک بازی Survivor Horror مرا بخاطر کمبود مهمات در مخمصه قرار نداده بود، Alan Wake II در درجات سختی بالا کابوس است و اگر از محیط و هیولاها نترسید، کمبود مهمات و باطری چراغ‌قوه شما را به سکته خواهد انداخت. بازی اصلاً سخاوتمند نیست و باید Inventory خود را به خوبی مدیریت کنید تا به مشکل برنخورید. دشمنان بازی که Taken نام دارند در واقع شبیه شهروندان Bright Falls هستند و تکه‌هایی از گذشته‌ی دردناک آلن و ساگا را با صدایی خر‌خر مانند بازگو می‌کنند. محیط بازی در هم تنیده است و پیدا کردن مکان‌هایی که نور شدید از آن‌ها ساطع می‌شود مانند بهشتی است که حاضرید برایش همه چیز را فدا کنید. معماها نیز بسیار خوب کار شده‌اند و جستجوی محیط برای پیدا کردن راه‌حل آنها واقعاً علاوه‌ بر جنبه‌ی سرگرمی بخاطر سختی بازی که بیان کردم، حل کردنشان تنش‌زا و استرس‌آور است. Alan Wake II از بسیاری جهات شبیه یک فیلم ترسناک و جنایی ساخته‌ی دیوید لینچ است که در آن مجبورید با ناشناخته‌ها کلنجار بروید‌. حتی گیم‌پلی بازی نیز در دو مقوله‌ی ترسناک بودن و جنایی بودن، همواره در حال همگرایی و واگرایی است و در لحظه‌ای ترسناک و در لحظه‌ای دیگر با کشف یک سرنخ پرده از رازی بزرگ را برملا می‌کنید.

بررسی بازی Alan Wake II

از جایی به بعد در داستان آزاد هستید که بین Saga و Alan جابه‌جا شوید ولی باید تکه‌های پازل داستانی را که در هر دو دنیا پیدا می‌کنید، خودتان کنار هم بچینید. این مورد تنها گوشه‌ای از خلاقیت تیم Alan Wake II است. Alan که در اعماق تاریکی به دام افتاده در تعقیب نیرویی ناشناخته است که می‌خواهد علاوه‌بر اینکه به او صدمه وارد کند، ذهنش را نیز مُشَوَّش کند. Alan در مَنهَتَنی که گرفتار باران ابدی است، زندانی شده است، مکان‌هایی از گذشته‌ی او مکرراً در برابر دیدگانش ظاهر می‌شوند که با انجام ماموریت‌های مختلف در برابرتان قرار می‌گیرند و Alan به نقض واقعیت نزدیک و نزدیک‌تر می‌شود، مانند این دنیایی که خود در بوجود آمدنش نقش داشته و در حال فروپاشی است. البته Alan ناتوان نیست و یک لامپ در اختیار دارد که اگر منبع تغذیه مناسب را بیابد، می‌تواند محیط اطرافش را تغییر دهد. اینجاست که پازل‌های مختلف آشکار می‌شوند ولی بازی در این مورد زیاده‌روی نمی‌کند تا از آن زده نشوید. Alan به عنوان نویسنده در قلمرویی که خود ساخته اسیر است و اتاق نویسنده شکلی از برزخ است که در آن مجبور می‌شود یک داستان را بارها و بارها بنویسد. تا زمانی که داستانی خلق کند که او را از این جهنم خلاص کند.

در گیم‌پلی این مورد به صورت مراحلی شکل می‌گیرند که در آن چهار صحنه به شما نشان داده می‌شود که داستات به نحوی در آنها تغییر می‌کند و می‌توانید دیگر داستان‌ها را هم تغییر دهید. بدین ترتیب دشمنان، معماها و موارد قابل جمع‌آوری ممکن با ترکیبی متفاوت ظاهر شوند و بازی‌های فکری قانع‌کننده‌ای ایجاد کنند که حس سردرگمی وحشتناک Alan Wake II را تقویت می‌کند. هر مکان جدید در بازی دورنمای در حال تغییری از احتمالات است که از ما دعوت می‌شود با آن کلنجار برویم و بتوانیم با سایه‌های تشنه به خونمان، کنار بیاییم. حس اینکه قدم بعدی چه تغییری ایجاد می‌کند، ساختمان‌ها و راهروها چگونه به یک هزارتو بدل می‌شوند، احساسی است که باعث ترس در شما شده و حواس شما را درگیر خود می‌کند. در دنیای Saga پیچیدگی روایی است که وجود دارد و پرونده‌ای که باید آن را حل کنید و در جایی که خیال می‌کنید می‌دانید همه چیز از چه قرار است باز هم گره‌ای وجود دارد که سورپرایزتان کند. اینکه در این همه پیچیدگی گیم‌پلی و روایت داستان Alan Wake II همچنان یکپارچگی خود را حفظ می‌کند و اجزای مفهومی را هماهنگ در کنار هم ارائه می‌دهد، بسیار قابل تقدیر است.

بررسی بازی Alan Wake II

بهینه‌سازی

بازی Alan Wake II دارای گرافیک بسیار بالایی است که برای اجرا به سیستمی قدرتمند احتیاج دارد. بهترین بهینه‌سازی را کنسول‌ها برعهده دارند و با PS5 و Xbox Series X بازی را به شدت روان اجرا می‌کنید و افت فریمی را شاهد نخواهید بود. اما در PC از آنجا که هر سیستم با دیگری متفاوت است، قضیه فرق می‌کند. چنانچه دارای کارت‌گرافیک‌های سری RTX 40 و RTX 30 هستید بهترین تجربه از Alan Wake II را خواهید داشت و بازی برایتان روان اجرا خواهد شد. در طول تجربه‌ای که در Alan Wake II داشتم هیچ Bugئی وجود نداشت و با Crashئی برخورد نکردم، اما افت‌فریم وجود دارد، بستگی دارد که چه سیستمی داشته باشید، شاید از همان ابتدا افت‌فریم رو اعصبتان برود، شاید گاه‌ و بی‌گاه رخ دهد. توصیه می‌کنم Patch روز اول را برای PC دانلود کنید زیرا بسیاری از اشکالات اجرای را برطرف می‌کند و بازی را روان‌تر می‌کند. اینکه Alan Wake II احتیاج به سیستمی گران دارد تا روان اجرا شود برای عده‌ی کثیری از Gamerها ناخوشایند خواهد بود و چنانچه تصمیم دارید این بازی را تهیه کنید باید تغییرات بزرگی در سیستم خود بوجود بیاورید.

سخن آخر

امتیاز سایت ساعت هفت

امتیاز بازی Alan Wake II

بررسی بازی Alan Wake II 1

“نام Remedy یعنی خلاقیت”

استودیوی Remedy همواره مرزهای خلاقیت را جابه‌جا کرده است و با هر عنوان (چه موفق چه ضعیف) عناصر جدیدی را آزمایش کرده و گیم‌پلی‌های منحصربه‌فردی را برایمان خلق کرده است. Alan Wake اول داستانی جذاب و گیم پلی خاص داشت و شماره‌ی دوم آن تغییرات نسبتا بزرگی را در گیم‌پلی و روایت ایجاد کرده و یک بازی وحشت بقای‌ِ خاص را برایتان به ارمغان آورده که تا مدت‌ها طعم و مزه‌ی آن زیر زبانتان خواهد ماند و آن را فراموش نخواهید کرد…

آخرین مطالب به روز شده

آخرین مقالات اختصاصی

اشتراک در
اطلاع از
guest
2 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
قاسم
قاسم

آلن ویک ۲ خیلی خوبه و واقعا از بازیش لذت بردم. ممنون از مطلب خوبتون

گیمر
گیمر

عالی ممنون از سایت خوبتون