بررسی فیلم Army of the Dead / ارتش مردگان 

Army of the Dead / ارتش مردگان فیلمی در ژانر اکشن، جنایی، وحشت به کارگردانی و نویسندگی زک اسنایدر(Zack Snyder) می‌باشد. بازیگرانی همچون دیو باتیستا(Dave Bautista)، النا پورنل(Ella Purnell) ، عمری هاردویک(Omari Hardwick) و آنا د لا رگه‌را(Ana de la Reguera) در فیلم ارتش مردگان ایفای نقش کرده‌اند. این فیلم در تاریخ 21 می 2021 از شبکه نت فلیکس منتشر شده است. در ادامه با سایت ساعت هفت با بررسی فیلم Army of the Dead / ارتش مردگان در خدمت شما هستیم.

بررسی فیلم Army of the Dead / ارتش مردگان

بررسی فیلم Army of the Dead / ارتش مردگان 

فیلم‌های ترسناک با محوریت زامبی قدمتی دیرینه در تاریخ سینما دارند. زامبی‌ها مردگانی هستند که به دلایل گوناگون بعد از مرگ به راه افتاده‌ و باعث وحشت و نیستی جوامع انسانی شده‌اند. در برخی از نسخه‌ها، زامبی‌ها توسط جادو و طلسم بوجود آمده‌اند و در نسخه‌های دیگر که بیشتر هستند و رگه‌های ژانر علمی تخیلی درونشان وجود دارد، زامبی‌ها از عوامل بیماری‌زای مختلفی مانند انگل و ویروس به این حال و روز در آمده‌اند و با گاز گرفتن یا خراش انداختن افراد سالم آنها را نیز به سرعت کشته و بعد از مرگ به زامبی تبدیل کرده و به این شکل تکثیر پیدا می‌کنند.

بسته به دیدگاه هر کارگران یا نویسنده، زامبی‌ها در فیلم‌های مختلف دارای خصوصیات منحصر به فردی هستند. بیشترین نوع زامبی اما همان کُند‌هایی‌اند که در سری والکینگ دد یا شماره‌های اولیه بازی اویل آنها را ملاقات کردیم. آنها بیشتر به صورت گروهی حمله می‌کنند اما هوش آنها خلاصه در حس‌های بویایی و شنوایی آنهاست و به نوعی ویروس یا انگل برای تغذیه خود، آنها را کنترل کرده و این موجودات را به خوردن گوشت تازه و حمله به انسان‌های زنده تحریک می‌کند. اما همیشه این ویروس یا انگل نیست که در فیلم‌ها زامبی ایجاد می‌کند مثلا در فیلم کره‌ای قطار بوسان که یکی از بهترین‌های این ژانر در سال‌های اخیر محسوب می‌شود انسان‌ها با نشت مواد شیمیایی به این حال و روز دچار شده‌اند.

بررسی فیلم Army of the Dead / ارتش مردگان

صد‌ها فیلم و سریال با محوریت زامبی ساخته شده و یکی از اشباع‌ترین زیرشاخه‌های سبک وحشت همین موضوع حمله زامبی‌ها و دنیای آخر و زمانی پس از آن است و این گونه فیلم‌ها حرف جدیدی برای گفتن ندارند. فیلم Army of Dead نیز از این قاعده مستثنی نیست. اگر فیلم و سریال‌های زامبی‌محور زیاد دیده باشید به هیچ عنوان این فیلم شما را راضی نمی‌کند. اگر به دنبال فیلمی در ژانر وحشت می‌گردید که کمی حس ترس را در آن تجربه کنید بدون شک این فیلم هیچ تعلیق و استرسی برایتان به همراه نخواهد داشت. اما فیلم به عنوان یک فیلم اکشن دارای افکت‌های تصویری زیبا و اکشن‌های قابل قبولی است. اکشن‌های فیلم نمی‌گذارد که از آن دست بکشید و از دیدن کش مکش‌های درون فیلم لذت خواهید برد‌ و این اصلی‌ترین دلیلی است که بخواهید فیلم ارتش مردگان را ببینید.

زک اسنایدر با کات لیگ عدالتش امسال را به نوعی خاطره انگیز آغاز کرد. او تجربه خوبی در ساخت فیلم‌های زامبی‌محور نیز دارد و فیلم Dawn Of Dead محصول سال ۲۰۰۴ یک فیلم با داستان‌ و اتفاقات جذاب در ژانر وحشت و سبک زامبی محسوب می‌شود. آن فیلم از روی اثری به همین نام محصول سال 1978 ساخته شده بود که یکی از بهترین‌ فیلم‌های تاریخ در این سبک می‌توان از آن نام برد. برخلاف فیلم سال 2004 زک اسنایدر در فیلم جدیدش فقط جنبه‌های سرگرم کننده بودن را مورد توجه قرار داده و نتوانسته با فیلمش حتی تکان کوچکی به سبک وحشت بدهد. فیلم با فیلم‌برداری و تدوین خاصش یک روایت تند و تیز را داراست، با این حال حتی در یک فیلم به درازای ۲ ساعت و نیم، نتوانسته جزئیات مناسبی از شخصیت‌ها، محیط و اتفاقات به بیننده منتقل کند.

بررسی فیلم Army of the Dead / ارتش مردگان

داستان فیلم لشکر مردگان در یک جاده آغاز می‌شود. جایی که سربازان ارتش آمریکا در حین نقل و انتقال محموله‌ی سری دچار سانحه می‌شوند. در این حادثه موجودی هوشمند و عجیب که درون صندوقی بزرگ در حال انتقال بود آزاد شده و به سربازان یورش می‌آورد. این اتفاقات در نزدیکی شهر لس آنجلس روی می‌دهد و طولی نمی‌کشد که این موجودِ عجیب به شهر حمله کرده و آنها را به مردگان متحرک بدل می‌کند. بعد از مدتی درگیری، شهر توسط کانتینرهای بزرگی قرنطینه می‌شود و قرار است تا چند روز آینده با بمب اتمِ سبکی کل شهر به کل منهدم شود. در این بین گروهی به سرکردگی اسکات وارد(دیو باتیستا)، ماموریت پیدا می‌کند تا برای سرقت از گاو صندوقِ کازینویی(در زیرزمین) که مبلغ ۲۰۰ میلیون دلار درونش است، به شهرِ شوم و ویران شده‌ی لس آنجلس قدم بگذارند و….

همانطور که در خلاصه داستان خواندید داستان فیلم در مورد یک سرقت پول در دل یک شهر زامبی زده است. همین دو دلیل برای اینکه استرس و جذابیت درون اثر بوجود بیاید کافی است اما این دو را با بمب اتمی که قرار است خیلی زود شهر را به ویرانه بدل کند ترکیب کنید. به نظر می‌رسد دلایل زیادی برای درگیر شدن با داستان وجود دارد اما سیر روایی فیلم نمی‌گذارد این حس درون شما پابرجا بماند. مهمترین دلیلِ بوجود آمدن چنین حسی درون شما، اتفاقات غیرمنطقی و قابل پیش بینی، شخصیت‌های سطحی و اهمیت ندادن به جزئیات داستان است. همینطور داستان فیلم نیز چیز جدیدی ندارد و همین پارسال فیلم Peninsula دقیقا با چنین داستانی(بررسی فیلم شبه جزیره (Peninsula) /قطار بوسان ۲) منتشر شد و دقیقا برخلاف این فیلم، چند صحنه خاطره انگیز و استرس زا در آن فیلم می‌توان مثال زد.

بررسی فیلم Army of the Dead / ارتش مردگان

فیلم یا سریالهایی که درست چند دقیقه قبل از مرگ شخصیتی خاص، صحنه احساساتی می‌شود به شدت زیاد‌ هستند و اینگونه سکانس‌ها با وجود صدها مدل آثار مشابه دیگر جوابگوی علاقه‌مندانِ جدیِ سینما نیستند و نه شما را درگیر احساسات صحنه می‌‌کنند و نه برایتان غافلگیرکننده خواهند بود. اینگونه سکانس‌ها بخشی از روایت داستانی فیلم هستند و به قدری در طول اثر تکرار می‌شوند که بیشتر اتفاقات داستان را برایتان قابل پیش‌بینی کرده‌اند.

اکشن‌های فیلم ارتش مردگان خوش ساخت و جذاب طراحی شده‌اند و دوربین به زیبایی در به تصویر کشیدن این صحنه‌های هیجان انگیز به کمک گرفته شده است. با اینکه ما از یک فیلم صرفا اکشن-زامبی منطق زیادی نمی‌خواهیم اما اینکه تمام تیرها فقط به سر موجودات برخورد کند و در طول نبردها این اتفاق بارها و بارها رخ دهد زیاده‌روی است! حتی وقتی زامبی باهوش اصلی که روی صورتش ماسک آهنی دارد ظاهر می‌شود نیز تمام تیرها فقط به ماسکش برخورد می‌کند و کسی به فکرش نمی‌رسد که مثلا حداقل برای کُند کردن موجود(یا حداقل برای تنوع!) به پایش شلیک شود! این اتفاقات حتی روی جذابیت صحنه‌های اکشن نیز اثر گذاشته است. این موضوع به همراه اتفاقات غیرمنطقی(که تعدادشان بسیار زیاد است!) و شخصیت‌های سطحی(اعصاب خوردکن!) و تک بعدی، باعث می‌شود که فیلم به شدت یکبار مصرف شود و به یک اثر زودگذر برایتان تبدیل شود.

نتیجه گیری…

فیلم ارتش مردگان برای کسانی که به دنبال دیدن فیلمی هیجانی و اکشن هستند می‌تواند جذابیت لازم برای یکبار دیدن را بوجود بیاورد. همینطور یکی از بزرگترین نقاط قوت فیلم صحنه پردازی آن است که شهر لس آنجلس را به شکل ویران شده و آخر و زمانی به تصویر کشیده است. با این حال، بعد از اتمام فیلم، نه سکانس خاطره انگیزی از آن برایتان ماندگار می‌شود، نه شخصیتی خاص در ذهن شما هک می‌شود و نه فیلم دلیلِ درستی به شما می‌دهد که بخواهید آن را به دیگران پیشنهاد دهید. در کل این فیلم نتوانسته لحظات وحشتناک یا پراضطرابی را بوجود بیاورد و اگر به واسطه داستان زامبی محور و سبکِ وحشتش قصد دیدن آن را دارید ناامید خواهید شد…

فیلم Army of the Dead

بررسی فیلم Army of the Dead / ارتش مردگان


فیلم Army of the Dead / ارتش مردگان

نمره سایت ساعت 7 (ارزش اثر)

(متوسط)

(متوسط)

ارتش مردگان

فیلم ارتش مردگان برای کسانی که به دنبال دیدن فیلمی هیجانی و اکشن هستند می‌تواند جذابیت لازم برای یکبار دیدن را بوجود بیاورد. اما بعد از اتمام فیلم، نه سکانس خاطره انگیزی از آن برایتان ماندگار می‌شود، نه شخصیتی خاص در ذهن شما هک می‌شود و نه فیلم دلیلِ درستی به شما می‌دهد که بخواهید آن را به دیگران پیشنهاد دهید. در کل این فیلم نتوانسته لحظات وحشتناک یا پراضطرابی را بوجود بیاورد و اگر به واسطه داستان زامبی محور و سبک وحشتش قصد دیدن آن را دارید ناامید خواهید شد…

امیدواریم از مطلب “بررسی فیلم Army of the Dead” لذت برده باشید تا بعد…

آخرین مطالب به روز شده

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها