نقد و بررسی بازی Lords of the Fallen / اربابانِ اُفت‌فریم

Lords of the Fallen یک بازی اکشن نقش آفرینی است که توسط Hexworks ساخته شده و توسط CI Games در تاریخ ۱۳ اکتبر ۲۰۲۳ برای پلتفورم‌های PS5 – Xbox Series X/S و Windows منتشر شده است. این بازی Rebootی بر نسخه‌ی هم‌نام محصول سال ۲۰۱۴ است. در ادامه با نقد و بررسی بازی Lords of the Fallen همراه ما باشید.

تگ مرتبط: نقد و بررسی بازی

مورد انتظارترین بازی‌ های سال 2023

نقد و بررسی بازی Lords of the Fallen

واژه‌ی شوم

واژه‌ی Fall و مشتقات آن انگار برای نام‌گذاری بر روی بازی‌ها یک نفرینی را با خود حمل می‌کنند. مثلاً Redfall یا Godfall و غیره… (خودتان این لیست را تکمیل کنید). این بازی‌ها یا در Bug و Glitch غوطه‌ورند یا Crashهای اعصاب خوردکن دارند. بازی Lords of the Fallen نیز از این نفرین رنج می‌برد ولی حداقل بخاطر سبک Soulslikeاش درخور توجه است. سازندگان از آنجا که از همان نسخه‌ی اول سبک Soulslike را برای بازی خود برگزیدند و خواستند با ساز این سبک سمفونیِ متفاوتی بنوازند، مورد توجه دوستداران این سبک سخت قرار گرفتند. نسخه‌ی جدید Lords of the Fallen با مکانیزم‌های جدید و گرافیک بالاتر، گیم‌پلی جالب و جذاب دوباره برگشته تا شاید بتواند نسبت به شماره‌ی اول مخاطب بیشتر و فروشی بهتر کسب کند، اما موفقیت در سایه‌ی افت‌فریم‌ها و بهینه‌سازی ضعیف بازی قرار گرفته است.

نقد و بررسی بازی Lords of the Fallen

خلاصه‌ی داستان

داستان Lords of the Fallen مانند دیگر Soulslikeها شروع می‌شود، در این داستان سرزمین Mournstead را داریم که تبدیل به محیطی مخوف شده و زندگی سخت گشته است و شما باید آن را نجات دهید. یک نظام مذهبی به شما دستور می‌دهد تا پنج منبع روشنایی را یافته و روشن کنید تا جلوی خدای تاریکی Adyr را بگیرید و نگذارید او هرج و مرج را بگستراند. داستان بازی علاوه بر اینکه از توضیحات آیتم‌هایی که جمع‌آوری می‌کنید نیز بیان می‌شود، از طریق Umbral Lamp نیز با جریان اتفاقات بازی شما را آشنا می‌کند. طریقه‌ای که مشابه‌اش را در Witcher 3 داشتیم که با فانوسی سبز رنگ و جادویی می‌توانستیم وقایعی که برای ساکنین جزیره‌ای در Velen اتفاق افتاده بود را ببینیم و متوجه Lore مربوط به آنجا بشویم. در جایی از بازی یک ناهنجاری را مشاهده می‌کنید که به شکل چندین پروانه قابل مشاهده است و با گرفتن نور Umbral Lamp به طرف آن متوجه شمایل یک انسان یا موجود می‌شوید، چنانچه به دنیای مردگان بروید و این ناهنجاری را با Umbral Lamp فعال کنید، می‌توانید داستانی کوتاه را به نظاره بنشینید. این شکل از داستان‌گویی از آنجا که اجباری نیست لطمه‌ای به بازی شما نمی‌زند و اگر نمی‌خواهید به دنیای مردگان سوئیچ کنید، مجبور نیستید آن را مشاهده کنید. داستان در Lords of the Fallen بسیار خطی است و پیچیدگی‌های این سبک را ندارد ولی لایه‌های پنهانی وجود دارد که با خواندن توضیحات آیتم‌ها و دیدن ناهنجاری‌های Umbral Lampها می‌تواند آن را جذابیت ببخشد. در کل در زمینه‌ی داستان‌گویی Lords of The Fallen راضی‌کننده است.

نقد و بررسی بازی Lords of the Fallen

گیم‌پلی

در بحث گیم‌پلی شاهد همان عناصر سبک Soulslikeها هستیم. وجود Vestigesها که همان نقش Bonefire را ایفا می‌کنند، Skyrest Bridge که همان Firelink Shrine است، مراحل و Levelهایی که در هم تنیده هستند و درب‌هایی که از طرف دیگر باز می‌شوند، همه و همه به خوبی در بازی پیاده شده‌اند و حس کنجکاوی و ماجراجویی شما را تقویت می‌کنند. تا دلتان بخواهد در این بازی نردبان وجود دارد و از این حیث فکر می‌کنم رکورد Bloodborne را در استفاده از نردبان می‌زند. تنوع محیط و مناظر پس‌زمینه و آن انگشتان بزرگی که در افق می‌بینید، آن ستون نور قرمز رنگ که جوی بسیار مخوف به بازی بخشیده‌اند، مواردی هستند که این بازی را برجسته می‌کنند و نشان از این دارد که سازندگان خلاقیت زیادی به کار برده‌اند تا به بازی خود شخصیت بدهند و آن را متمایز از آثار مشابه کنند.

محیط بارانی، کوهستانی و درّه‌ها، قصرها و دفینه‌ها و باتلاق‌ها و غیره، همه را در این بازی شاهد هستید و سازندگان هیچ چیز را در طراحی محیط و مراحل جا نیانداخته‌اند. محیط‌های بازی دارای سطوح مختلف هستند و اگر دوربین را بچرخانید، می‌توانید در بالای سرتان آیتم‌هایی دست‌نیافتنی را مشاهده کنید و همین موضوع باعث می‌شود بیش از چند ساعت را در یک مکان به دنبال راه‌ها و مسیرهای فرعی بروید که ممکن به یک منطقه‌ی کاملاً متمایز با دشمنانی متفاوت ختم شود. به این پیچیدگی Umbral Lamp خود را هم اضافه کنید که دنیای مردگان را نشانتان می‌دهد. اگر در لبه‌ی پرتگاهی بایستید، در نگاه اول کاملاً واضح است که چیزی جز مرگ در انتظارتان نیست ولی اگر لبه‌ی پرتگاه را با دقت نگاه کنید می‌بینید توده‌ای متمایز از textureهای اطراف وجود دارد. این یعنی اگر Umbral Lamp خود را به سمت آن بگیرید مشاهده می‌کنید که مسیری فرعی وجود دارد و شما را به طرف دیگر پرتگاه می‌برد.

نقد و بررسی بازی Lords of the Fallen

Umbral Lamp

این فانوس مردگان (نامی که خودم بر روی آن گذاشتم)، شامل آشکار کردن مسیرهای فرعی، دیوارهای مخفی، بیرون کشیدن روح دشمنان، تکان دادن پلتفرم‌های مختلف به سمت خود یا از بین بردن موانع در مسیر، رفتن به دنیای مردگان و در نهایت ایجاد Vestigesهایی برای استراحت است. این فانوس در واقع ۹۰٪درصد گیم‌پلی بازی را تشکیل می‌دهد و شامل پازل‌های جذابی می‌شود که اندکی باید فسفر بسوزانید و وقتی آن‌ها را انجام می‌دهید، لذت بازی دوچندان می‌شود‌. بعضی از دشمنان بازی دارای نوارسلامتی آبی هستند و اگر در دنیای فانی باشید مجبورید روح او را با فانوس خود بیرون کشیده و بعد به او ضربه بزنید، حرکتی که اگر در محاصره دشمنان باشید اصلاً نمی‌توانید انجام دهید زیرا آنها مانع از این کار می‌شوند. اما اگر در دنیای مردگان باشید می‌توانید عامل ایجاد نوارسلامتی آبی را ببینید و با از بین بردن آن، دشمن را آسیب‌پذیر کنید. شاید این ویژگی فانوس مردگان مهم‌ترین کاربرد آن باشد زیرا هر دشمنی ممکن است این نوارسلامتی آبی را داشته باشد که باعث می‌شود کشتن آن دشمن سخت‌تر هم بشود و اینکه bossهای بازی هم این حالت را داشته باشند به سختی بازی می‌افزاید.

وجود Umbral Lamp باعث می‌شود هر دو دنیا به طور همزمان وجود داشته باشند و همین ویژگی پازل‌ها و مکان‌های مخفی زیادی را ایجاد می‌کند که بازیکن را وادار می‌کند وجب به وجب محیط را بررسی کند تا موارد پنهان و مخفی را پیدا کند. پیشروی در بازی نیز در مراحل مختلف با این ویژگی گره خورده است و برای گذر از یک مانع شاید باید در دنیای مردگان به دنبال رفع آن مانع باشید یا در دنیای مردگان آن را دور بزنید. اگر در محیطی به بن‌بست می‌خورید حتماً به این معنی نیست که اینجا آخر خط است، شاید مسیری در پرتگاه کنارتان در عالم مردگان باشد که شما متوجه‌اش نشده‌اید. در Pilgrim’s Perch به نردبانی برخوردم که انتهایش پرتگاه بود و وقتی از آن به بالا برگشتم و با فانوس پرتگاه را بررسی کردم متوجه شدم که یک پلتفرم کامل زیر آن در دنیای مردگان قرار دارد و مجبور شدم به دنیای مردگان سوئیچ کنم. حتی نردبان‌های مخفی نیز در بازی وجود دارند که فقط در دنیای مردگان قابل رویت هستند. یا اگر به یک کانال آبی برخوردید که نمی‌توانیستید از آب گذر کنید، زیرا غرق می‌شدید، اگر فانوس را جلوی پایتان بگیرید آب کنار رفته و به راحتی از آن عبور خواهید کرد.

دو دنیایِ متمایز از هم

در بازی Lords of the Fallen مرگ وجود دارد ولی پایان کار نیست، وقتی در عالم فانی نوار سلامتیتان خالی شود، می‌میرید و در دنیای مردگان دوباره برخواهید خواست. تفاوت زیادی بین دنیای مردگان و دنیای فانی وجود ندارد و در واقع دنیای مردگان بُعد دیگری از همان عالم فانی درون بازی است ولی ظواهر و اشکال و textureهایی متفاوت را می‌بینید که جذاب هستند. در عالم مردگان همان دشمنان عالم فانی بعلاوه‌ی ارواح مردگان یا بهتر بگویم زامبی‌های سرمه‌‌ای رنگ را نیز داریم. یعنی گل بود به سبزه نیز آراسته شد! این خود سختی بازی را دو برابر می‌کند و مجبور هستید در دنیای فانی که قبلاً دو دشمن وجود داشت در دنیای مردگان با ۶ یا ۸ تا دشمن بجنگید. درست است که کشتن زامبی‌ها سخت نیست ولی اگر تعدادشان زیاد باشد واقعاً روی مخ می‌روند. حال فقط زامبی‌ها نیستند و ارواح متمایز زیادی هم وجود دارند که از دشمنان عادی سخت‌ترند.

در عالم مردگان که قدم می‌زنید، چشمی را در گوشه‌ی صفحه، بالا مشاهده می‌کنید که خطی طلایی دور آن را به مرور می‌پوشاند، این بدان معناست که هر لحظه که در دنیای مردگان باقی می‌مانید دشمنان سخت‌تر و سخت‌تر می‌شوند و اگر چشم قرمز رنگ شود دشمنی قرمز رنگ ظاهر شده که نوار سلامتی بسیار بالایی دارد و کشتنش اصلاً راحت نیست و در تمام طول بازی مانند عزرائیل دنبالتان می‌کند تا روحتان را بگیرد. اتفاقاً محیط اطرافتان نیز تاریک‌تر و تاریک‌تر می‌شود که ترسناک جلوه می‌کند. محیط پس‌زمینه در دنیای مردگان متمایز از دنیای فانی است و اسکلت‌های غول‌پیکر و ابرهای خاکستری رنگ و کبود را مشاهده می‌کنید که جوی خوفناک به بازی بخشیده‌اند.

نقد و بررسی بازی Lords of the Fallen

کلاس‌ها و بیلدها

در بازی ۱۰ کلاس وجود دارد (یکی از آنها Pre-Order است) که نمی‌شود گفت یکی از همه قوی‌تر و یا بهتر است ولی در کل خودم بازی را با Dark Crusader (این کلاس Pre-Order است) شروع کردم که ظاهری شبیه سواران سیاهِ ارباب حلقه‌ها داشت. تقسیم‌بندی سلاح‌ها مشابه Soulslikeها است و در اینجا Short Sword را داریم، Long Sword را داریم و Grand Sword و تبرهای گوناگون از لحاظ اندازه و چکش‌های مختلف، در کنار اینها کمان و Crossbow و Spear را هم داریم. مورد جدیدی که به بازی افزوده شده است این است که شما می‌توانید آیتم‌هایی را به سمت دشمنان پرتاب کنید مانند کوزه‌هایی که در بازی Elden Ring وجود داشتند. اما اتفاقاً اینجا بهترش را داریم، Ammunition را داریم که به شما نشان می‌دهد چه مقدار از هر آیتن برای پرت کردن در اختیار دارید و علاوه‌بر آن دیگر مانند Elden Ring نیازی نیست لیست آیتم‌های Equipped شده را ورق بزنید، در Lords of the Fallen همان دکمه‌ی که با آن جادو اجرا می‌کنید برای کلاس‌هایی که جادو ندارند به کار می‌آید تا آیتم پرتاب کنید. تعداد این آیتم‌های پرتاب کردنی بسیار مناسب است و در کنار آنها انواع تیرهای کمان هم وجود دارد که می‌توانید استفاده کنید.

جادوها در بازی شامل سه دسته می‌شوند:  Inferno Spells، Radiant Spells و Umbral  Spells. جادوهای Radiant که با Catalystها اجرا می‌شوند که مقدس هستند و شامل Buff و تهاجمی هستند. مورد بعدی Infernoها را داریم که از آتش استفاده می‌کنند و آنها نیز شامل Buff و تهاجمی می‌شوند. در نهایت Umbral Spellsها را داریم که به نام Death Spell یا جادوهای مرگ هم شناخته می‌شوند که کمی شبیه جادوهای Necromancy هستند که هم Buff انجام می‌دهند و هم تهاجمی هستند. با این تفاوت که Umbral Spellsها به هر دو مشخصه‌ی Inferno و Radiant برای استفاده نیاز دارند. در Lords of the Fallen نیز اگر بخواهید کاراکتری Pure Inferno یا Pure Radiant و غیره بسازید احتیاج به مهارت بالا و صبر بسیاری دارید، غیرممکن نیست ولی به راحتی هم امکان‌پذیر نیست. Lords of the Fallen اما شما را تشویق می‌کند تا کاراکترهای Hybrid بسازید یعنی تلفیقی از Strength و Radiant (مشابه کلاس Dark Crusader) یا Strength و Inferno و غیره… که بازی را روان‌تر از کلاس‌های Inferno و Radiant خالص می‌کند و کم‌تر چالشی خواهید داشت.

نقد و بررسی بازی Lords of the Fallen

تجهیزات و دشمنان و Bossها

دشمنان بازی از تنوع خوبی برخوردارند و بعضی به Melee و بعضی به جادوهای مختلف حساس‌اند، نه تنها تنوع بالایی دارند بلکه دامنه‌ی ضرباتشان نیز با هم فرق می‌کند. در عین حال کاراکتر شما نیز ضربات مختلفی دارد، همچنین Parry کردن در بازی به Perfect Parry خلاصه می‌شود و حتی نیازی به سپر برای Parry کردن ندارید و با گرفتن سلاحتان با دو دست و فشار دکمه‌ی Guard درست قبل از برخورد ضربه صدای زنگی را خواهید شنید و ابر آبی رنگ را مشاهده خواهید کرد که نشان انجام درست Perfect Parry دارد. هنگامی که بر روی دشمن تمرکز می‌کنید، دایره‌ای سفید را بر روی دشمن مشاهده می‌کنید ولی اگر دقت کنید نواری سفید دور آن دایره وجود دارد که هر بار ضربات دشمن را Perfect Parry کنید آن نوار کاسته می‌شود تا زمانی که دشمن اصطلاحاً Break Stance شود، چنانچه به دشمن ضربه بزنید و تا قبل از مُردن او نوار سفید را خالی کنید باز هم Break Stance می‌شود . حال نقطه‌ی Focus به رنگ قرمز درآمده و دشمن بر روی زانوانش افتاده و می‌توانید به دشمن ضربتی Critical وارد کنید (این اعمال بر روی Bossها نیز مصداق دارد).اگر گارد بگیرید و ضربه دشمن را دفع کنید از جان شما کاسته می‌شود ولی می‌توانید با ضربه زدن به دشمن دوباره جان از دست رفته را برگردانید. این اعمال را تمام کلاس‌ها قادر به انجامش هستند و اگر در Sekiro خبره بودید، انجام Perfect Parry در Lords of the Fallen برایتان آب خوردن است.

کاراکتر شما دو انگشتر و یک گردنبند می‌تواند حمل کند که هر یک اِلمانی خاص یا مشخصه‌ای خاص یا نوعی حمله (جادویی یا Melee) و یا اِلمانی خاص را تقویت می‌کنند و ویژگی خاصی به کاراکترتان می‌افزایند. در کنار اینها Set لباس‌هایی بسیار جذاب را داریم که واقعاً طراحی فوق‌العاده‌ای دارند و ارزش دارد که گوشه گوشه‌ی بازی برای بدست آوردن Set لباس‌های مختلف بگردید. آیتم‌های Consumable نیز دامنه‌ای وسیع دارند ولی مثلاً در Forsaken Fen که محیطی باتلاقی و سمی بود آیتم Poison Cure اصلاً در محیط وجود نداشت و Marchantئی هم در محیط نبود که آن را تهیه کنم. البته با رفتن به دنیای مردگان و یا بالعکس خود به خود Statusئه Poison درمان می‌شد ولی سازندگان کمی بی‌انصافی کردند که این آیتم را در آن مکان نایاب کرده بودند.

مشکل گیم‌پلی در بخش Bossهای آن است که اصلاً چالشی را با خود به همراه نمی‌آورند و تقریبا تمام آنها را می‌توانید Perfect Parry کنید و یا اگر در این امر حرفه‌ای نیستید ضرباتشان را گارد گرفته و بعداً با زدن ضربه جان از دست رفته‌ی خود را پر کنید. از لحاظ ظاهری Bossها مشکلی ندارند ولی کاش کمی بازیکن را به چالش می‌کشیدند یا فازهای مختلفی داشتند تا بازیکن مجبور به تغییر استراتژی می‌شد.

موسیقی

موسیقی‌ئی که در محیط‌ها خصوصاً در Skyrest Bridge می‌شنویم فوق‌العاده‌ است. ولی در مبارزه با باس‌ها کم‌کاری به عمل آمده و با موسیقی بیادماندنی‌ای طرف نیستیم، صداگذاری بسیار عالی انجام شده و صدا پیشه‌ها هم کارشان را خوب انجام داده‌اند، فوق‌العاده نیستند ولی راضی‌کننده‌اند.

بهینه‌سازی

 بزرگ‌ترین ضربه را به بازی تغییر انجین از Unreal 4 به Unreal 5 وارد کرده و این مورد را یکی از سازندگان بازی مطرح کرده است. آنها تا اواسط ساخت بازی کار را بر روی Unreal 4 انجام داده بودند ولی ناشر از آنجا که می‌خواسته با From Software رقابت کند آنها را وادار کرده بر روی Unreal 5 بازی را بسازند. در حالی که سازندگان خواستار تاخیر در زمان عرضه بخاطر عدم بهینه بودن بازی بودند، ناشر با خواسته‌ی آنها مخالفت کرده و به همین دلیل Lords of the Fallen نیز دچار سقوط شده است. من بازی را بر روی PC انجام دادم که بهترین نسخه برای تجربه بازی است ولی افت‌فریم‌ها و Lagهای بسیاری را تجربه کردم. یکبار بازی Crash کرد که بخاطر نصب ناقص آپدیت بازی بود. با آپدیت 1.1.191 تقریبا تمام ایرادات بازی برطرف شده‌اند. بازی Errorیی می‌دهد که شما حافظه‌ی SSD ندارید و به همین دلیل بازی دچار افت عملکرد می‌شود و باید بازی را بر روی درایوی که حافظه‌ی SSD دارد، دوباره نصب کنید (حتی با اینکه سیستم‌اتان غیر از SSD حافظه‌ای دیگری نداشته باشد) که بهتر است نادیده بگیرید (اگر HDD دارید این Error را جدی بگیرید). در زبانه‌ی Display در تنظیمات بازی هم وجود DLSS را شاهد هستیم، هم AMD FSR که چنانچه از انویدیا استفاده می‌کنید و کارت گرافیکی قدرتمند و نسل جدید برخوردار هستید، تنظیمات این بخش را بر روی Balance قرار داده و Sharpness را روی عدد 0.31 قرار دهید. حتما FPS Limit را بر روی عدد 60 قفل کنید تا افت‌فریم کمتری را تجربه کنید. در زبانه‌ی Graphic هم سعی کنید ترکیبی از Medium و Low را انتخاب کنید و سه مورد آخر را Off کنید. چنانچه کارت گرافیک 4090 یا 4080 دارید می‌توانید بازی را روی Ultra انجام دهید. بیشترین مشکل را Xbox Series X/S دارد به نحوی که مردم در Reddit اعلام کرده‌اند، حتی بازی قابل انجام نیست.

سخن آخر

امتیاز سایت ساعت هفت

امتیاز بازی Lords of the Fallen

عالی

با اینکه بازی گیم‌پلی جذاب و سرگرم‌کننده دارد و خصیصه‌ی Metroidvaniaئی Soulslikeها را به خوبی پیاده سازی کرده است ولی بهینه نبودن آن ضربه‌ای جدی به بازی وارد کرده است به نحوی که برای اجرای آن با کمترین افت‌فریم به سیستم‌های بسیار گران احتیاج دارید. اگر نه بازی بر رویXbox Series X/S قبل از آپدیت 1.1.191 قابل بازی کردن نبود و بازیکنان PS5 نیز با افت‌فریم و Lag سرکرده و مشکلات بسیاری داشتند. البته اکنون به لطف آپدیت 1.1.191 تقریباً مشکلات بازی برطرف شده است ولی اینطور که سازندگان بیان داشتند همچنان بر روی نسخه‌ی Xbox کار می‌کنند تا عملکرد بازی را بر روی آن به دیگر پلتفرم‌ها برسانند. در کل کاش چنین بازی سرگرم‌کننده‌ای در شرایطی متفاوت عرضه می‌شد. با تمام این مشکلات بازی Lords of the Fallen از بهترین‌های سبک Soulslike است، پس این بازی به هیچ عنوان از دست ندهید.

آخرین مطالب به روز شده

آخرین مقالات اختصاصی

اشتراک در
اطلاع از
guest
1 دیدگاه
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
سینا
سینا

بررسی عالی بود دمتون گرم