نقد و بررسی بازی Stellar Blade / سخت و خشن در اوج لطافت

بازی Stellar Blade، در ۲۶ آوریل امسال برای PS5، توسط Shift Up ساخته و Sony Interactive Entertainment آن را توزیع کرده است (این بازی برای PC هم منتشر می‌شود که فعلاً تاریخ عرضه آن روی این پلتفرم نامشخص است). بازی Stellar Blade در سبک ARPG است ولی در همین نقد اشاره خواهم کرد که از قوانین H&S و Soulsborneها و حتی سکیرو و RPGهای ژاپنی و غربی اِلمان‌های زیادی را به عاریت گرفته است‌ و کمتر پایبند RPG است و تنها درخت مهارتش برپایه‌ی این قوانین بنا شده است. پس با نقد و بررسی بازی Stellar Blade در مجله اینترنتی ساعت هفت همراه ما باشید.

تگ مرتبط: نقد و بررسی بازی

مورد انتظارترین بازی‌ های سال 2024

بررسی دمویِ بازیِ Stellar Blade

مقدمه

همه‌ی ما بازی‌های کُره‌ایی را با MMORPGها و یا بازی‌های موبایلی می‌شناسیم. آنها در این پلتفرم (موبایل) قدمت زیادی دارند و خم و چم آن را به درستی می‌شناسند. اما من به یاد نداشتم کره‌ای‌ها بازیِ AAA داستانی یا بهتر بگویم آفلاین بسازند. Lies Of P به من نشان داد که کُره‌ای‌ها می‌توانند پابه‌پای همتایان ژاپنی خود بازی‌های AAA داستانی بسازند و طوری این کار انجام دهند که Lies Of P در حال حاضر بهترین Soulslikeایست که From Software آن را نساخته است. این بازی توانست ساعت‌ها مرا سرگرم کند و بیش از ۱۰۰ ساعت درون آن پرسه بزنم و عروسک‌ها را سلاخی کنم. بعد از آن بازی را پاک کردم ولی اکنون دوباره به سراغش برگشتم زیرا نتوانستم مزه‌ی شیرین آن را از زیر زبانم بیرون کنم.

با انتشار Stellar Blade انتظار من چیزی در (جدای از سبک و Gameplay) حدِ همان Lies Of P بود. با انجام Demoیِ بازی فهمیدم که این بازی می‌تواند ساعت‌ها مرا درگیر خود کند زیرا از هر عنصری در هر ژانری چیزی را به عاریت گرفته است که خصیصه‌ی تکرارپذیری آن ژانر است. تنوع دشمنان، تنوع مهارت‌های جنگاوری، محیط‌های گوناگون، Bossfightهای جذاب، سختی نسبتاً بالا، تنوع شخصی‌سازی کاراکتر اصلی (در اینجا کاراکترهای فرعی نیز قابل شخصی‌سازی هستند) و در آخر پازل‌های جذاب و در عین حال سخت مواردی هستند که Stellar Blade را تبدیل به اثری هیجان‌انگیز می‌کنند.

نقد و بررسی بازی Stellar Blade / سخت و خشن در اوج لطافت 3

روایتِ کلیشه‌ایِ جذاب

در بخش داستانی بازی ما کاراکتر Eve را داریم، او عضو جوخه‌ی هفتم هوابرد هست که به زمین فرستاده می‌شود تا Naytibasها را نابود کند. این موجودات تقریباً نژاد انسان‌ها را به نابودی کشانده‌اند و گرمایش زمین نیز زندگی بر روی آن را برای انسان‌ها دشوار کرده است. وظیفه‌ی شماست که زمین را از شر Naytibaها خلاص کنید و موجودات وحشی را از بین ببرید. وظیفه‌ای سخت و دشوار که به تنهایی قادر به انجام آن نخواهید بود. به خودی‌ِخود داستان Stellar Blade کلیشه‌ای و قدیمی است ولی نوع روایت و در کنار آن Gameplayاش باعث می‌شود که ندانید چه چیزی در انتظاراتان است.

استودیوی Shift Up تا حدودی توانسته بعضی از جنبه‌های داستانی را در محیط بازی مخفی کند و تلاش کرده ۱۰ الی ۲۰ درصد از داستان بازی را از طریق جمع‌آوری اسناد، داده‌ها و گفتمان با NPCها و خواندن بیوگرافی آنها در بخش Menu برایمان تعریف کند. در عین حال در Stellar Blade انتخاب‌هایی هرچند کوچک دارید، یادتان باشد بازی بیش از یک پایان دارد و همین خود خصیصه‌ای است که تکرارپذیری بازی را بالا می‌برد. همانطور که اشاره کردم نوع روایت بازی هیجان‌انگیز است و باید در هر لحظه منتظر چیزی باشید که سورپرایزتان کند. تمام تجربه‌ی بازی مانند تماشای یک فیلم علمی تخیلی یا یک سریال تلویزیونی است. قضیه Eve به مرور و با پیشروی در بازی پیچیده و پیچیده‌تر می‌شود، تا جایی که بعضاً حتی باید به اسنادی که در محیط بازی جمع‌آوری کرده‌اید سر بزنید تا مقداری از پیچیگی روایی را گره‌گشایی کنید. مانند نوع روایتی که در بازی‌های اختصاصی Sony همواره وجود داشتند و Horizon Zero Dawn نیز داستان‌سرایی محیطی داشت و حتی جمع‌آوری اسناد و ضبط‌صوت‌ها، داستان‌های جذابی در خود داشتند. اما Stellar Blade از اِلمان‌های RPG به شکل همان HZD و God Of War جدید بهره برده است. در واقع محیطی نسبتاً وسیع در اختیارتان می‌گذارد که می‌توانید در آن سرک بکشید و ماموریت‌های فرعی و آیتم‌های خاص را بیابید.

همانطور که بیان کردم داستان بازی Stellar Blade قوی است و سورپرایز هم برایتان دارد و از لحاظ روایت به نظرم از بعضی از بازی‌های اختصاصی Sony همچون HZD جذاب‌تر بازگو می‌شود (زیرا نویسنده‌ی Stellar Blade از عنصر غافل‌گیری و غیرقابل پیش‌بینی بودن به خوبی بهره برده است).

Stellar Blade

خشن و سخت

وارد گود مبارزات Stellar Blade که می‌شوید شباهت را با همتایان ژاپنی‌اش متوجه می‌شوید. اولین چیزی که به ذهنتان می‌رسد، سرعت بالای حملات Eve است و اگر Gear مناسب برای این مضمون را بیابید حتی می‌توانید سرعت ضربات Eve را بالاتر هم ببرید و به Bayonetta و DMC برسانید (حتی بالاتر). اما برعکس یک بازی Hack & Slash محض، بازی Stellar Blade خصیصه‌های Soulslikeها و Sekiro را به نحو احسن در Gameplay خود پیاده کرده است. در بازی‌های DMC و Bayonetta برای بالانس کردن گیم پلی تعداد دشمنان بعضاً زیاد است و در چند فاز به شما حمله می‌کنند در این حین محیط بازی محدود شده و باید سیل دشمنان را نابود کنید. در Stellar Blade اما در بیشتر مواقع یک دشمن را در محیط می‌بینید که پرسه می‌زند و اینجاست که Hack & Slash تبدیل می‌شود به Sekiro و همان دشمن، خودش چنان حالتان را می‌گیرد که به زمین و زمان لعنت می‌فرستید.

برعکس Sekiro ما درجه سختی داریم و برای New Game می‌توانید بازی را روی Story Mode و یا Normal (توصیه می‌کنم Normal انجام دهید) اجرا کنید. ضربات تمام دشمنان مانند Sekiro قابل Deflect کردن است ولی Perfect Dodge هم داریم. انتخاب با خودتان است اگر Dodge کنید آسیب نمی‌بینید ولی Momentum را برای ضربه وارد کردن به دشمن از دست می‌دهید (یادتان باشد که باید به موقع جاخالی بدهید و اسپم کردن دکمه‌ی جاخالی بدجوری حالتان را می‌گیرد). چنانچه Deflect کنید (بازی Perfect Parry می‌خواندش) می‌توانید Guard دشمن را بشکنید، هر دشمنی زیر نوار سلامتی‌اش تعدادی لوزی زرد رنگ دارد که به معنای تعداد دفعاتی است که می‌تواند Perfect Parry را تحمل کند. با شکستن تمام آن لوزی‌ها دشمن Stun می‌شود و می‌توانید حسابی کتکش بزنید. همچون Hack & Slashها، کاراکتر Eve تعدادی Combo دارد که مربع: برای ضربات سریع با آسیب کم و مثلث: برای ضربات کُند با آسیب بیشتر است. هر طور که بخواهید می‌توانید این مربع و مثلث را ترکیب و الگو‌های مشخص درست کنید.

حتی تاخیر هم بر این Comboها تاثیر دارد. مثلاً مربع، مربع (مکث یک ثانیه‌ای)، مثلث، مربع خود نوعی انیمیشن بخصوص دارد که می‌تواند به کارتان بیاید‌. در کنار Comboها می‌توانید حرکات ویژه‌ی Eve را هم در نظر بگیرید، در این بخش که نام بخصوص خود را دارد و Beta Charge نامیده می‌شود، می‌توانید قبل از Combo، حین اجرای کمبو و یا بعد از یک Combo حرکت ویژه بزنید و ضربتی سخت نثار دشمنان کنید.

چهار مدل حرکت ویژه داریم که مربوط به یک Input می‌شود، مربع، مثلث، ضربدر و دایره. برای اجرای حرکات ویژه باید L1 را نگه دارید و یکی از Inputها را فشار دهید. L1+مربع مجموعه‌ای از حرکات سریع و برق‌آسا را اجرا می‌کند که آسیب خوبی وارد می‌کنند. L1+مثلث ضربه‌ای قدرتی وارد می‌کند و اگر L1+مثلث را نگه دارید ضربه‌ی قدرتی شارژ می‌شود و آسیبش هم با هر بار شارژ دو برابر می‌شود. L1+دایره سه ضربه به دشمن وارد می‌کند و بعد به عقب Dodge می‌کند. در نهایت L1+ضربدر که نوار Gaurd حریف را می‌شکند و او را Stun می‌کند که باعث می‌شود یکبار دیگر زنجیره‌ای از ضربات را نثار او کنید. هر کدام از این حرکات ویژه درخت مهارت خود را دارند که بر روی Damage و میزان سرعت پر شدن نوار حرکات ویژه و تعداد دفعاتی که می‌توانید آنها را اجرا کنید، تمرکز می‌کند.

Stellar Blade

یکی از حرکاتی که سازندگان در Stellar Blade زده‌اند و خوشم آمد این بود که برای هر ویژگی Eve و برای هر Gadgetئی که از آن استفاده می‌کند یک درخت مهارت، حتی اگر دو یا سه‌بار بیشتر ارتقاء داده نشود، وجود دارد که نشان از اهمیت دادن و مقید بودن سازنده‌ها به این بخش دارد. همواره در نقد بازی‌هایی که می‌نویسم یکی از نکاتی که به آن در بازی توجه می‌کنم، پرداختن به جزئیات توسط سازنده‌هاست. Stellar Blade جزئیات بصری ندارد، NPCها صرفاً در حال قدم زدن در یک کوچه‌ی بن‌بست هستند ولی جزئیات گیم پلی و مبارزات، درخت مهارتی که برای هر ویژگی زیرشاخه‌‌ای برای ارتقاء دارد، دامنه‌ی گسترده‌ی حملات Eve و مکانیزم‌های مختلف که فراتر از Hack & Slash می‌رود، مواردی است که نمی‌توان کتمان کرد و نادیده گرفت. در Stellar Blade تنوع جنگاوری و فنون و مهارت‌ها، حرکات ویژه، گجت‌های کاراکتر اصلی از بازی‌ای ARPG یا Hack & Slash در نگاهی دقیق‌تر، اثری فاخر بوجود آورده است که گرفتار مسائل پیش‌پا افتاده شده است تا جایی که Sony در آپدیت روز اول مجبور شد بخاطر شکایت عده‌ای یکی از Suitهای کاراکتر اصلی را سانسور و حتی علائم روی دَر و دیوار را مخدوش کند و Playerهای بازیِ خود را عصبانی! به هر حال امروز و در این دوران واقعاً با مسائل عجیبی طرف هستیم، واقعاً عجیبه!

به گیم‌پلی برگردیم هر چه در بازی جلوتر می‌روید تنوع گجت‌ها و ابزارها، Suitها (لباس‌های کاراکتر)، زیورآلات Eve یک‌طرف، تنوع مهارت‌های جنگی Eve از طرف دیگر افزایش می‌یابد. این موارد نه تنها شما را سردرگم نمی‌کند بلکه آنقدر توضیحات بازی خوب و عالی هستند که کاملاً همه چیز را تفکیک شده برایتان آماده کرده است. در بازی یک Drone همراهتان است که کاراکترهای فرعی قصه مانند Lily و Adam از طریق آن شما را همراهی می‌کنند یا توضیحی درباره‌ی مکانی بخصوص می‌دهند یا به کمک Drone می‌توانید صندوق‌ها را باز کنید. حال همین Drone یک درخت مهارت مخصوص خودش دارد که می‌توانید ویژگی‌های زیادی را برای او در نظر بگیرید. Lily که یک مهندس جنگ‌افزار است، Drone معمولی شما را تبدیل به ماشین کشتار جمعی می‌کند (اغراق کرده‌ام).

بدین ترتیب اگر دشمنی در فاصله‌ای دور از شماست می‌توانید با Drone خود به آن شلیک کنید. همین Drone شامل تیرهای مسلسل، شات‌گان، آتش‌زا و غیره می‌شود که هر یک از اینها قابل ارتقاء هستند و می‌توانید تقویتشان کنید. همچنین این Drone یک خشاب دارد که با نگه‌داشتن کلید ماشه آن را شارژ می‌کنید و می‌توانید آسیب بسیار بالایی به وسیله‌ی آن به دشمن وارد کنید. برای این Drone یک ماموریت هم وجود دارد که در واقع بازی را تبدیل به یک اکشن تیراندازی سوم‌شخص می‌کند و باید یک Boss اصلی را با همین Drone شکست دهید که این بخش بازی فوق‌العاده بود و اصلاً انتظارش را نداشتم.

Stellar Blade

هنوز تمام نشده است، صبر کنید، حال نوبت توضیحی مختصر درباره‌ی Gearهاست که به شما بدهم. در بازی‌های Soulslike آیتمی‌هایی وجود دارند که یا Ring (در Dark Soulsها) یا Gemها (در Bloodborne) یا طلسم‌ها (در Elden Ring) خوانده می‌شوند. در Stellar Blade هم Gear را داریم که کاملاً با ویژگی‌های آیتم‌هایی که قبل‌تر نام بردم یکسان است و‌ کارکردی مشابه آنها دارد. این Gearها خوشبختانه درباره‌ی ویژگی‌هایشان خیلی رو راست‌تر و واضح‌تر از Ringها و Talismanهای بازی‌های From Software بیان شده‌اند. زیرا میزان درصد افزایش کارایی خصیصه‌ای که Buff می‌کنند را ذکر می‌کنند. مثلاً آیتمMagic Scorpion Charm از Elden Ring در توضیحاتش می‌گوید که آسیب ناشی از Magic را افزایش می‌دهد ولی میزان آسیب وارده به شما را هم افزایش می‌دهد. در Stellar Blade هم Gearیی وجود دارد که میزان آسیب وارده از سلاح شما را ۲۸٪ افزایش می‌دهد ولی ۱۵٪ آسیب بیشتر دریافت خواهید کرد. تفاوت در همین نشان دادن اعداد است و کاملاً می‌دانید یا بازی به شما می‌گوید که چه Gearئی را بکار بگیرید تا بازی را پیش‌ببرید. در Stellar Blade چهار Gear را می‌توانید همزمان به کار ببرید که در ابتدای بازی تنها یک جای خالی برای آنها دارید ولی به مرور با خرج کردن Materialها می‌توانید خانه‌های بیشتری را آزاد کنید. البته کار به اینجا ختم نمی‌شود و شما می‌توانید Exospinesها را نیز بر روی Eve کار بگذارید که آنها خصایص بیشتری به کاراکتر Eve می‌بخشند و Statهای او را تقویت می‌کنند.

در محیط بازی Campهایی وجود دارند که با انداختن سکه درون دستگاهی فعال شده و همانند Bonefireها از Dark Soulsها عمل می‌کنند. در این Camp دستگاهی برای خرید آیتم‌های سلامتی، انواع نارنجک‌هاو غیره دارید. در دستگاه کناری‌اش می‌توانید Xpهای خود را خرج Skillها کنید. صندلی‌ای وجود دارد که بر روی آن استراحت کرده و نوار سلامتی Eve را احیا می‌کنید ولی بسیاری از دشمنان (به غیر از Minibossها و Ambushها) احیا می‌شوند و بازی ذخیره‌ی خودکار انجام می‌دهد. می‌توانید موزیک Camp را تغییر دهید و در نهایت دستگاهی هم وجود دارد که Gadgetهای شما را ارتقاء می‌دهد یا می‌توانید Exospines را ارتقاء دهید یا لباسی جدید بسازید و یا شمشیر خود را ارتقاء دهید و غیره. پس همانطور که دیدید با Campئی طرف هستیم که تقریباً تمام نیازهای شما را برطرف می‌کند. اما نکته‌ی جذابی که در بازی وجود داشت در قسمتی از بازی که محیط Sandbox داریم این Campها غیر فعال هستند زیرا منبع تغذیه آنها از کار افتاده است و شما باید یک Puzzle محیطی را انجام دهید تا دوباره برق را در بین Campها به جریان بیاندازید. این بدان معناست که اگر نتوانید اینکار را انجام دهید در محیط‌های بزرگ به دردسر خواهید افتاد. سیستم دخیره‌ی خودکار بازی اما هم شبیه Soulslikeهاست و هم نیست. اگر Camp فعال داسته باشید، بازی شما را به آخرین Campئی که Rest کردید برمی‌گرداند. اگر Campئی فعال نباشد به آخرین Autosaveئی که بازی انجام داده برمی‌گردید. یعنی شاید چیزی حدود یک ساعت یا بیشتر از اکتشافات شما هدر خواهد رفت. اگر در حین مبارزه با Miniboss باشید و Camp فعال هم نداشته باشید، درست به قبل از Miniboss برمی‌گردید. کمی پیچیده و بعضاً تو مُخی است ولی باعث Bug نمی‌شود و این سیستم خوب عمل می‌کند و در ضمن تمام آیتم‌هایی که جمع‌آوری کردید و حتی واحد پول بازی را با مرگ از دست نخواهید داد (برعکس Soulslikeها).

Stellar Blade

درباره‌ی پازل‌های بازی باید بگویم که همه‌ی آنها گزینه‌ی Hint را دارند که می‌توانید با مراجعه به آن اطلاعاتی از پازل بدست آورید. اما طراحان از شما می‌خواهند که فسفر هم بسوزانید و این Hint جز یک مورد که Password یافته شده در محیط را با یافتن صندوق مدنظر به یادتان می‌آورد در بقیه Puzzleها صرفاً سوال Puzzle را یادآور می‌شود و هیچ سرنخی نمی‌دهد. خصیصه‌ی Metroidveniaئی در بازی کم‌رنگ است ولی آیتم‌ها به خوبی در بازی پنهان شده‌اند و هر گوشه‌ای چیزی برای سَرَک کشیدن دارد و در عین حال کنجکاوی زیاد می‌تواند برایتان دردسر هم ایجاد کند. Puzzleها عالی هستند و از God of War 2018 و مخصوصاً Ragnarok طراحی هوشمندانه‌تر و سخت‌تری دارند و Hint بازی هم Puzzle را اسپویل نمی‌کند. یکی از مواردی که در Horizon Zero Dawn و نسخه‌ی دومش جای خالی‌اش احساس می‌شد همین نبود Puzzleهای درست حسابی بود که تنها پازل‌های محیطی را داشتیم که اصلاً در حد و اندازه‌ی خوبی نبودند. Stellar Blade و Shift Up در این بخش عالی عمل کرده‌اند و با Puzzleها شما را خیلی خوب سرگرم می‌کنند و تنوع زیاد آنها بازی را مفرح کرده است.

ایرادات جزئی طراحی کاراکترهای بازی به خوبی انجام گرفته است هر چند Reactionهای Eve می‌توانست خیلی بهتر باشد و چهره‌نگاری Eve می‌توانست خیلی دقیق‌تر باشد تا خشم و اندوه و عصبانیت را بیشتر بروز دهد. نگاه و حالت چهره‌ی Eve آنطور که در موقعیت‌های درام باید قوی باشد، نیست. در مواجهه با Ambushهای دشمنان، Eve طوری قیافه می‌گیرد که انگار یکی از دشمنان قبل ورود به گود مبارزه بادی از خود دَر کرده است! همچنین در خارج از Cutsceneها لب‌های کاراکترها در هنگام صحبت کردن Sync نیستند. در مواجهه با NPCها دو حالت برایتان در لحظه اتفاق می‌افتد. رفتار NPCها اصلاً خوب نیست دائماً در مسیر مشخص حتی مستقیم در رفت و آمد هستند و به معنای واقعی کلمه ربات‌گونه رفتار می‌کنند. وقتی با آنها صحبت می‌کنید به یکباره جا می‌خورید، دیالوگ‌های خوب، صداپیشگی خوب و متفاوت از یکدیگر شما را متعجب می‌کند. مشخص است که سازندگان به ساخت یک عنوان Open World علاقه داشتند ولی محدودیت‌ها و اینکه اولین بازی AAA است که تولید می‌کنند و نداشتن تجربه در این زمینه، باعث شده آنها در زمینه‌ی NPCها و طراحی محیط شهری بَد عمل کنند. ویژگی‌ای که می‌تواند مخاطب را از بازی نااُمید کند و شاید خیلی‌ها ترجیح می‌دادند که طراحان به جای ساخت یک جامعه شهری عجیب و غریب، یک Nexus شبیه Dark Soulsها یا حداقل Nierها داشت که از آنجا خرید و فروش و ماموریت‌های فرعی را دریافت می‌کردیم.

درون Xion بیلبوردی وجود دارد که ماموریت‌های فرعی را به شما می‌دهد. جوایز آنها بسیار چشمگیر است و نمی‌توانید نادیده‌اشان بگیرید. از طرفی بازی هم دست‌ودلباز است و Materialها و پول بسیار خوبی در قبال انجام آنها به شما می‌دهد. این بیلبورد و مکان قرار‌گیری‌اش کمی عجیب است و به جای میدان شهر، در یک کوچه‌ی تنگ و در کنار NPCئی عجیب‌تر قرار دارد. کلاً سازندگان به کوچه‌های تنگ علاقه‌ی زیادی داشته‌اند. تنوع این ماموریت‌های فرعی واقعاً خوب هستند و از این بازی انتظار نداشتم ماموریت‌های فرعی خوبی برایمان تدارک ببیند. ماموریت‌هایی که از طریق Bulletin Board دریافت می‌کنید شما را به دنبال آیتم یا یافتن فردی خاص دعوت می‌کنند و جوایز بسیار خوب و ارزشمندی را به شما می‌دهند. Eve بعضی از Questها را Refuse می‌کند زیرا کاری خلاف قانون و یا اخلاق را طلب کرده‌اند و دیگر قادر به انجام این Quest نیستید، اینکه سازندگان چرا اینکار را انجام داده‌اند واقعاً عجیبه، کلاً Xion شهر عجیبیه! در کنار این Questهای بیلبوردی، ما ماموریت‌های (!) را هم داریم که دیگر علامت (!) در تمام بازی‌ها مانند علائم راهنمایی رانندگی جهانی شده است. در این سلسله ماموریت‌ها باید با NPCهای مختلف (گاردی‌های Xion و یا فروشنده‌ها) صحبت کنید و به مشکل آن‌ها رسیدگی کنید. بعضی از این ماموریت‌ها به Miniboss و شاید Boss فرعی ختم شوند ولی باز هم جوایز فوق‌العاده‌ای در انتظارتان است. در مجموع اینکه Stellar Blade در دادن جایزه و Xp اینقدر دست‌ودلباز است که جایِ تشکر دارد. ماموریت‌های فرعی Stellar Blade به لطف جوایزشان اصلاً خسته‌کننده نیستند، حتی ماموریت‌های بیلبوردی هم شما را خسته نمی‌کنند. در بعضی لحظات بازی Questهایی که برای انجام داشتم تعدادشان واقعاً زیاد بود و اینکه برای انجام بعضی از آنها باید به Mapهای دیگر می‌رفتم باعث می‌شد، چندین ساعت وقت را خرج یک Quest کنم. اینکه دشمنان هم چِقِر هستند، خود به خود باعث می‌شود که ماموریت‌ها جذاب شوند. 

بررسی دمویِ بازیِ Stellar Blade

صداپیشگی کاراکترها به خوبی انجام گرفته است و آنها خیلی خوب به کاراکترشان نشسته‌اند. اما در زمینه شخصیت‌پردازی یکی از کاراکترهایی که کاملاً مشکل دارد، Lily است. او می‌توانست کاراکتری پر‌جنب‌وجوش و دلربا باشد مانند نوجوانی که کنجکاو است و می‌خواهد همه‌چیز را یکبار امتحان کند و ناشناخته‌ها را کشف کند و در عین حال بخاطر این کنجکاوی دچار دردسر می‌شود و لحظات مفرحی را می‌سازد. اما کاراکتر Lily دقیقاً عکس همه‌ی آن چیزهایست که بیان کردم و حتی نزدیک آن هم نمی‌شود. حتی لطیفه هم تعریف نمی‌کند و صرفاً به واکنش‌های نسنجیده محدود شده است که یکبار شاید به رفتارش بخندید ولی Lily خیلی زود معمولی می‌شود (بماند که چهره و اندامش اصلاً متناسب با سنش نیستند، صرفاً از آن جهت می‌گویم که Eve و Adam او را Kid خطاب می‌کنند، البته خود Eve هم در یکی از صحبت‌هایش با Kaya خود را Child خواند که عجیب بود). Adam اما از آنجایی که متولد Xion در زمین است به خوبی یک حس مرموزانه‌ای را به شما منتقل می‌کند، چیزی می‌داند که ما که جهان را از دید Eve می‌بینیم، نمی‌دانیم. این ویژگیِ Adam تا انتها به خوبی در داستان جا می‌افتد و Adam را تبدیل به کاراکتر مورد علاقه‌اتان می‌کند. در کل شخصیت‌های فرعی در Xion به جز Lily، شخصیت‌پردازی قابل قبولی دارند و همین نکته‌ایست که در ابتدای نقد گفتم، داستان را جذاب می‌کند. کاراکترهایی که اکثراً متعلق به Xion هستند ولی به شدت مرموز رفتار می‌کنند به طوری که می‌خواهید راز آنها را بفهمید و بدانید در دل خود چه چیزی را پنهان کرده‌اند و چرا شهر Xion اینقدر جوی افسرده‌کننده و یاس‌آلود دارد.

از NPCهایی بگویم که Shop دارند و آیتم‌ها و موارد متنوعی را به شما عرضه می‌دارند، صحبت با آنها و گوش دادن به حرف‌هایشان جالب است و Kaya گل سرسبدشان است که خواهرش را گم کرده است و به تنهایی مغازه‌اش را اداره می‌کند، ماموریت‌های او و یافتن خواهرش جذاب بود و شخصیت‌پردازی Kaya جذاب و جالب است. فروشنده‌ها و طراحی آنها واقعاً خوب است و هر کدام پیشینه‌ی خوبی هم دارند که یا با صحبت یا با خواندن Biographyاشان می‌توانید داستانشان را بفهمید. مواردی که به فروش می‌رسانند دقیقاً همان‌هایی است که Shop موجود در Camp فاقد آنهاست. Materialهای ساخت لباس و Suit برای Eve و Lily و Adam تا Loreهایی در قالب Data Bank و Gearهای متنوع. اما هر فروشنده‌ای نواری دارد که با خرید آیتم از او پر می‌شود و تا ۳ مرحله ارتقاء می‌یابد‌‌. در هر مرحله فروشنده آیتمی ویژه برای فروش ارائه می‌کند که مربوط به زیورآلات یا ساخت Suit برای Eve می‌شود‌. موارد شخصی‌سازی Eve بسیار متنوع هستند و لباس‌های طیف‌های گوناگونی را شامل می‌شوند که ارزش وقت گذاشتن و پیدا کردن تمامشان ممکن است، دلیلی باشد که بارها و بارها بازی را انجام دهید یا ساعت‌ها برای یافتن Materialهای مختلف در بازی وقت بگذرانید. در بازی قوطی‌های نوشابه‌ی انرژی‌زا در شکل‌‌ها و طرح‌های مختلف می‌یابید که جمع‌آوری تمام آنها و پیدا کردنشان طاقت‌فرساست. زیرا آنها معمولاً یا در محیط و در گوشه‌ای پنهان هستند یا باید برای بدست آوردنشان Puzzleهای مختلف حل کنید. البته تعدادی از آنها به راحتی در Xion از طریق دستگاه‌ها قابل جمع‌آوری هستند. در انتها با جمع‌آوری تمام این قوطی‌ها یا Canها (تعدادشان ۴۹ تاست)، می‌توانید یک لباس خاص را برای Eve آزاد کنید.

نکات فنی

بررسی دمویِ بازیِ Stellar Blade

یکی از موارد جالب توجه در Stellar Blade مربوط به Textureها می‌شود، بعضی از بافت‌ها انگار در مرحله‌ی Pre Load باقی مانده‌اند و بیشتر از اینکه سنگ یا بلوک سیمانی را به نمایش بگذارند، مانند خمیر مجسمه‌سازی هستند. این وضعیت در حالت گرافیکی Quality اندکی بهبود می‌یابد ولی باز هم در حد قابل قبول نیست. در بعضی موارد که تعداد دشمنان محیط بیشتر از ۴ یا ۵ نفر می‌شود، شاهد اُفت‌فریم در تمام حالت‌ها هستیم که حتی بعد از آپدیت ۱.۲ نیز همچنان وجود دارد که احتمالاً در آپدیت‌های بعدی برطرف شوند. اما فکر نمی‌کنم Textureها تغییری در وضعیتشان ایجاد شود. بازی در کل بسیار روان است و آن اُفت‌فریم‌ها خیلی‌ اندک باعث نمی‌شود که لذت بازی از بین برود. در کل وضعیت عملکرد Stellar Blade از بسیاری از بازی‌های امسال و پارسالِ PS5 بهتر است.

سخن آخر

امتیاز سایت ساعت هفت

امتیاز بازی Rise Of The Ronin

عالی

بازی Stellar Blade برای استودیویی که اولین تجربه‌ی AAAیِ آفلاینش را به خود می‌بیند، از لحاظ کیفیت Gameplay و عملکردش روی PS5 از بسیاری از همتایانش نه تنها چیزی کم ندارد که حرف‌های بسیاری برای گفتن خواهد داشت. بازی ضعف‌هایی در شخصیت‌پردازی و طراحی محیط دارد ولی سیستم مبارزات آن، آنقدر عالی طراحی شده است که تا آخر نه تنها خسته‌اتان نمی‌کند که حتی شاید دلیلی شود که بارها بارها آن را تجربه کنید.

آخرین مطالب به روز شده

اشتراک در
اطلاع از
guest
1 دیدگاه
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
Sina
Sina

نقد عالی بود دمتون گرم